Naar de Wandel Tweedaagse in FULDA

Woensdag 28 september 2005 - Lichtervelde - Schoonbeek : 212 km

Onze deelname aan de internationale wandeldagen in het Duitse Fulda hebben we ingepast in een korte wandelvakantie. We vertrekken omstreeks 18 uur en rijden tot op de parking bij de kerk in Schoonbeek. Morgen willen we hier de 21 km stappen van de "Parel der Demervallei", een tocht ingericht door wandelclub de Pettemboeren. We staan hier dicht bij de startplaats op een rustig hoekje van de parking. En Frank Deboosere heeft gelijk...tijdens de nacht begint het inderdaad te regenen.

langs de Waterkasteelstraat in Beverst-Schoonbeek

Donderdag 29 september 2005 - Schoonbeek - Biedenkopf : 283 km

Een grijze ochtend en om 9 uur vertrekken we voor de wandeling. Het is algauw volledig opgeklaard, een beetje fris maar toch zonnig en we krijgen hier een mooi parcours. Meteen na de start gaan we de bossen in en langs smalle kronkelende paadjes bereiken we de rustpost. Het tweede gedeelte gaat langs weiden en maďsvelden tot in Diepenbeek en na de tweede controle trekken we opnieuw de bossen in, nu langs brede dreven terug naar Schoonbeek. Na de middag rijden we verder via Genk, Aachen en Köln tot in Olpe waar we de snelweg verlaten en langs gewone wegen door het heuvelende landschap verder rijden. De deelstaat Hessen is voor ons een onbekend stukje Duitsland. Uiteindelijk stoppen we op de motorhome standplaats van Biedenkopf.

het Barokkasteel van Fulda

Vrijdag 30 september 2005 - Van Biedenkopf naar Fulda - 116 km

Na een bezoek aan Biedenkopf met zijn vele knap gerestaureerde vakwerkhuizen rijden we door naar Fulda waar we kort na de middag aankomen. Het is reeds druk op de grote parking van de voormalige Amerikaanse kazerne. Er staan al enkele campers en we plaatsen ons in de rij en gaan ons aanmelden voor de Tweedaagse van Fulda en de avondwandeling van vandaag. Er is reeds veel volk en we zien ondermeer shirts van wandelaars uit Zweden , Australië, veel Nederlanders en ook enkele Belgen. Het parcours komt tot vlakbij het oude stadsdeel van Barokstad Fulda maar gaat er niet doorheen. Wij hebben toch tijd genoeg en maken van de gelegenheid gebruik om de stad te bezoeken. Tot voor de hereniging van Duitsland was Fulda aan de Oost-Duitse grens gelegen. Blikvangers zijn de Dom en het barokkasteel met een fraaie oranjerie en een prachtige tuin.

in de regen op weg naar Johannesberg

Zaterdag 1 oktober 2005 - Int. Wandeltweedaagse van Fulda

We stappen vandaag en morgen de 25 km. en voor de echte kilometerwreters is er telkens ook nog een 42 km. Het weer zit niet erg mee vandaag, het is somber en grijs en er valt een lichte motregen. We maken eerst een wijde boog rond Fulda en krijgen mooie uitzichten over de stad. Verderop komen we in de groene zone rond de rivier “de Fulda”. De weg voert ons over ongelofelijke mooie fiets en wandelpaden, vrij van elk gemotoriseerd verkeer. Jammer dat het steeds meer gaat regenen waardoor deze prachtige omgeving niet ten volle gesmaakt wordt.

uitzicht op de Dom vanaf een van de 7 heuvels rond de stad

Zondag 2 oktober 2005 - Van Fulda naar Kortessem : 407 km

Rond 8.30 u zijn we reeds terug op pad. Nu is het de regen niet die spelbreker is, maar de mist. De weg voert ons over één van de vele heuvelruggen rond Fulda en we vermoeden dat men hier een fantastisch uitzicht heeft over de stad en zijn omgeving. Vandaag is het veel lastiger dan gisteren, we moeten heel wat klimmen en dalen. Na de eerste controle begint de mist stilaan te verdwijnen en kunnen we inderdaad genieten van een prachtige omgeving. Bossen en velden met hier en daar een klein dorpje met prachtige vakwerkhuizen en een pittoresk kerktorentje. In de verte zien we de torens van Fulda opnieuw verschijnen. Om 13.30u zijn we terug en vatten een uurtje later reeds de terugreis aan. We rijden tot in Kortessem waar we de weg naar de motorhome standplaats reeds goed kennen.

Haspengouw , de fruitstreek van Vlaanderen

Maandag 3 oktober 2005 - Van Kortessem naar Lichtervelde - 214 km

Deze wandelvakantie ronden we vandaag af met de herfsttocht van Wandelclub De Schoverik uit Diepenbeek. Vanuit buurthuis Terloght vertrekken we voor de 17 km. Het parcours brengt ons langs landelijke wegen en door een stukje natuurgebied opnieuw naar Kortessem. Daarna maken we een lus door de boomgaarden waar sommige soorten appels klaar zijn voor de pluk. We kunnen op een bepaald ogenblik ook heel goed de gedeeltelijke zonsverduistering zien door de lichte bewolking heen. Langs het kasteel en het centrum van Kortessem keren we terug naar Diepenbeek.