Weekends en korte trips in 2010

6-7 februari : Wandeltochten aan de kust

Eindelijk nog eens een weekendje weg, vooral met de bedoeling dat de wagen en alle toestellen nog eens gebruikt worden tijdens deze lange koude winter. Zoals wel vaker gebeurt is het de wandelkalender die bepaalt waar we gaan. Deze keer is dat naar de Rooie Neuzentocht in Oostende. We vinden nog plaatsje op de camperparking in de Zinnialaan. Na de tocht die ons door het stadscentrum en de zeedijk naar de rustplaats in Stene brengt blijven we in Oostende staan om de nacht door te brengen. Op zondagochtend rijden we dan naar Nieuwpoort waar de Geeraerttocht op het programma staat. Een afwisselend parcours langs de havengeul, de zeedijk en de duinen.

26-28 maart : Dendermonde en omgeving

De Hymer wordt nog eens klaargemaakt voor een Oost-Vlaams weekend. De vrijdagnamiddag gaan we eerst stappen in Maria-Aalter. De Hoekskenstocht is een bosrijke wandeling en we blijven gespaard van dreigende onweersbuien. Daarna rijden we naar de camperplaats aan het Donkmeer, een rustige plaats die we al een paar keer bezocht hebben.

We ontwaken met stralende zon onder een blauwe hemel. Om 10:30 worden we verwacht op de grote markt van Dendermonde voor een bijeenkomst met de groep waarmee we er later dit jaar op uit trekken naar Griekenland. Na de middag maken we een toeristische wandeling door de stad die ons aangenaam verrast, het stadhuis, belfort, justitiepaleis en het begijnhof om maar enkele bezienswaardigheden te noemen. Eigenlijk vreemd dat we hier nog nooit eerder geweest zijn. De camperparking aan de Scheldebrug is wel goed om te parkeren maar lijkt ons niet geschikt om de nacht door te brengen en dus rijden we naar de ruime parking aan het sportcentrum De Pit in Buggenhout.

Dat heeft natuurlijk ook weer een reden, want op zondag organiseert wandelclub De Vossen hier zijn jaarlijkse Lentevossentocht. En dat wordt een heel mooie wandeling waar we vooral de passage in Opdorp onthouden. Zo’n 115 grote kikkers in polyester die bewerkt zijn door kinderen en kunstenaars werden opgesteld tussen duizenden paasbloemen op het plein. Lente Op Den Dries is een jaarlijks evenement dat heel wat bezoekers aantrekt.

de camperplaats aan het Donkmeer

Lente op den Dries in Opdorp

24-27 juni : Fietsen in de Kempen en Haspengouw

Donderdag 24 juni : Eindelijk mooi weer en we vertrekken richting Kempen. Na wat fileleed om door de Kennedy-tunnel te geraken rijden we naar de camperparking in Grobbendonk. Eerst nog iets eten en dan de fiets op langs het fietsknooppuntennetwerk van de Antwerpse Kempen-zuid. Bij dit zalig fietsweertje leggen zo’n 50 km af door bossen en velden maar ook langs de boorden van het Albertkanaal, het Netekanaal en op de kronkelende dijk van de Kleine Nete. Na een verfrissende douche rijden we om te overnachten naar de parking bij sporthal Alverberg in Hasselt.

Vrijdag 25 juni : We maken vandaag gebruik van de kaart Haspengouw en fietsen op het prachtige fietsroutenetwerk van Limburg dwars door het centrum van Hasselt naar Diepenbeek en zo verder door het bosrijk gebied ten noordoosten van Hasselt. ’s Middags eten we in het fietscafé van Zutendaal en peddelen dan naar Genk en Bokrijk om via de Kuringer Heide en na zo’n 70 kilometer terug Hasselt te bereiken. Later op de avond verplaatsen we naar de parking bij Alden Biezen om te overnachten.

Zaterdag 26 juni : Vandaag trekken we de stapschoenen aan want er is hier in Rijkhoven een wandeltocht en we schrijven in voor de 14 km. We stappen tussen appel en perenbomen door het glooiende Haspengouwse landschap met zijn holle wegen en schitterende vergezichten. Na de middag rijden we naar Kortessem waar we aan een rustig tempo nog eens 25 km van het fietsroutenetwerk afhaspelen in de richting van Alken. Overnachten doen we deze keer bij het OC Halleman in Halle-Booienhoven. En we zijn niet alleen want we staan hier met 4 campers voor de nacht.

Zondag 27 juni : In deze deelgemeente van Zoutleeuw is er vandaag de Dynatek Cycling Tour, een fietsevenement dat op de kalender staat van de Vlaamse Wielrijdersbond (VWB). Er is keuze uit 5 afstanden en dat gaat van 25 tot 90 km. Wij fietsen de 47 km., een toeristische rit in en rond het mooie Zoutleeuw. We stellen wel vast dat de organiserende club ook hier veel gebruik maakt van de fietsknooppunten.

7-11 juli : Welkom bij de Ch'tis

De Porte de Cassel in Bergues

Bienvenue chez les Ch'tis, de Franse succesfilm van Danny Boon werd in Bergues opgenomen, je kan er niet naast kijken

duidelijk aangeduide fietsroute

Gravelines

stadhuis Calais

uitzicht op de krijtrotsen van Dover

Woensdag 7 juli 2010 : Zo vaak zijn we al door Le Nord-Pas-de-Calais gereden maar eigenlijk hebben we er nog nooit een bestemming van gemaakt. Tijd om daar verandering in te brengen en we trekken zuidwaarts naar Le Nord. Na 71 km staat de Hymer al geparkeerd op de Aire de Camping Car van Bergues. Na de succesrijke film “Bienvenue chez les Ch’tis” die hier grotendeels werd opgenomen kreeg het toerisme hier een boost en heeft de stad besloten om een voetbalveld van het sportstadion in grint te leggen om er een parking voor zowat 50 zwerfwagens van te maken. Dat begint dus al goed en daar we aan de buitenwal staan van de vestingen die Vauban hier indertijd uitgetekend heeft zijn we door de fraaie Porte de Cassel na enkele minuten stappen meteen al op de markt met zijn imposant belfort met 50 klokken. Na de middag gaan we fietsen, twee fietsroutes beginnen aan de voet van het belfort. We opteren voor de Groenbergroute maar na amper 1 km staan we weer voor het belfort. De pijling is geen succes. Dan maar de St. Winoc Route proberen, en dat gaat 28 km goed en dan waren de bordjes waarschijnlijk op. Opvallend langs de route zijn hier nog de Vlaamse dorpsnamen zoals Quaëdypre en West-Cappel en ook straatnamen zoals Zwartegat zijn we gepasseerd. De onmisbare Michelinkaart brengt ons dan maar via zelf gekozen departementale wegen terug naar Bergues en dus zitten we 44 kilometer later op een terras met een picon.

Donderdag 8 juli 2010 : We zijn amper de grens over en toch smaken de croissants hier ’s morgens weeral beter. We gaan op stap en volgen het 5 km lange “circuit des remparts” Dat brengt ons langs de stadswallen en de toegangspoorten langs de verdedigingsgordel rond de stad. Ook de 2 resterende torens van de abdij van St Winoc komen we voorbij. We houden het ’s middags voor bekeken en rijden naar Gravelines waar er reeds heel veel zwerfauto’s staan aan de haven langs de Aa. Tijd om te gaan fietsen met dit warme weer en er zijn hier wel goed uitgetekende fietsroutes te vinden. Ook al omdat Audruicq verbroedert met Lichtervelde fietsen we de 42 km lange route “Moulins et Sècheries”. Zo vlak als een biljart met als zwaarste hindernis twee bruggen over de A16. Dit is de streek van wat men hier de veldkathedralen noemt, de chicorei asten waar vroeger heel wat Belgische gastarbeiders werkten. En vooral veel uit Lichtervelde wat meteen de verbroedering verklaart.

Vrijdag 9 juli 2010 : Het is marktdag in Gravelines en dus meteen al heel druk van in de voormiddag. Uit de uigebreide wandelbrochure kiezen we na het marktbezoek om ook in deze vestingstad van Vauban de rondwandeling te maken. In de namiddag staat een fietsuitstap naar het “Réserve Naturelle Nationale du Platier d’Oye” op het programma maar eigenlijk is er niet zo veel te zien omdat je het grootste deel van het 3 km lange circuit tussen hoge heggen loopt en slechts af en toe iets te zien krijgt van de dieren. Op de terugweg ontwaren we nog een net niet omgevallen bunker, we zijn hier dan ook langs de Atlantic Wall. We fietsen nog door naar Grand-Fort-Philippe en zo terug naar Gravelines. ’s Avonds gaan we de mosselen van Oye proeven, en in een Normandisch sausje mag dat er best wezen.

Zaterdag 10 juli 2010 : Verder naar Calais, ook al veel over gehoord en gelezen maar nog nooit eerder geweest. Omdat de Hymer aan lozen toe is kiezen we voor de camperplaats tegenover de ferryhaven omdat die een sanizuil heeft. Ook hier is de parking al redelijk druk bezet, qua ligging niet slecht voor mensen die naar het strand willen. Dat in niet echt ons ding en we gaan in de namiddag dan maar eens te voet op verkenning in Calais. De stad is door de oorlog vernield geweest en volledig heropgebouwd, een moderne stad dus waar uiteindelijk niet zo veel te zien is. ’s Avonds is het bootjes kijken van op de camperplaats want er varen continue ferryboten in en uit de haven.

zondag 11 juli 2010 : Niet zo goed geslapen deze nacht, veel te warm en de haven zorgt toch wel voor een voordurend lawaai. Vroeg wakker dus, naar de bakker even verderop en al heel vroeg zijn we met de fiets op weg naar Cap Blanc Nez dat hier uiteindelijk maar een tiental km verderop ligt. Het is wel een fikse klim naar de top van de kaap maar het heldere weer boven de zee bezorgt ons een schitterend uitzicht op de witte krijtrotsen van Dover. Tegen de middag zijn we terug bij de camper en aan ons is de zondagse drukte aan zee niet echt besteed zodat we uiteindelijk iets vroeger dan gepland terug naar huis vertrekken. De BBQ op het terras zorgt ervoor dat het vakantiegevoel nog een beetje blijft duren. We hebben al bij al een streek dicht bij huis ontdekt waar we beslist nog terug gaan. Vijf dagen in het buitenland en dat met nog geen 250 km op de teller, voor herhaling vatbaar !

17-21 augustus : Fietsvierdaagse van de Roerstreek

Dinsdag 17 augustus : De eerste dag van de Vierdaagse valt letterlijk in het water, door de overvloedige regen vertrekken we pas in de late namiddag en brengen de nacht door op de parking van de Lotto Dome in Maaseik.

Woensdag 18 augustus : We rijden verder naar Melick, een deelgemeente van Roerdalen, in de omgeving van Roermond en om 10 uur vertrekken we voor de Maasplassen route, een fietstocht van 60 km. We fietsen door Roermond en passeren de kathedraal en het stadhuis met beiaard op de markt. Langs molens en door de heide komen we in het witte dorp Thorn. Langs de Linnerweerd en Sint Odilienberg fietsen we terug naar Melick. Er waren 1134 deelnemers en omdat we niet mogen overnachten in de camper op het grondgebied van Roerdalen rijden we dan maar enkele kilometer verder naar de camperplaats in Waldfeucht op Duits grondgebied. Hier zijn we wel welkom en onze euro’s besteden we vanavond in het uitstekend restaurant even verderop.

Donderdag 19 augustus : We laten de Hymer hier staan en langs de knooppunten fietsen we naar Melick. We hebben 18 km op de teller als we daar aankomen en dus opteren we vandaag om de tocht van 40 km te rijden. Het Nationaal Park De Meinweg is een uitgestrekt natuurgebied op de Nederlands-Duitse grens. Bij aankomst tijd voor een vlaai en een Westmalle en dan terug naar de camperplaats in Waldfeucht. Vandaag hebben we uiteindelijk 82 km gefietst. Er waren 1465 deelnemers op deze zonnige donderdag.

Vrijdag 20 augustus : Voor de laatste dag van de Fietsvierdaagse van de Roerstreek rijden we met de Hymer terug naar Melick en starten dan voor de 60 km van de Grensland route, een bijzonder mooi parcours in de omgeving van Swalmen en door een voormalig Brits munitiedepot in het Duitse Reuver. De laatste dag waren er 1442 deelnemers. Na afloop rijden we terug naar eigen land, nog niet naar huis maar wel naar camperplaats bij De Schorre in Boom.

Zaterdag 21 augustus : We fietsen langs de Rupel naar Rumst waar we de fiets stallen en de wandelschoenen aantrekken voor de Volksfeestentocht. Het parcours van zo’n 14 km volgt vooral de dijken van de Rupel en de Nete. Na afloop tijd om terug naar huis te rijden.

de dagelijkse startplaats in Melick

natuurgebied de Linnerweerd

uitkijktoren  op het voormalige militair domein

1 - 2 september : Fietsen langs, en over, de Schreve

Met de fiets van Bray-Dunes naar Dunkerque en terug is het zo'n 38 km. 's Avonds mosselen gaan eten en blijven overnachten in Bray-Dunes.

We verplaatsen de Hymer naar Hondschoote en fietsen van daar de Cobergherroute, een uitgetekende fietsroute van 51 km over een vlak parcours door de Moeren zowel op Frans als Vlaams grondgebied.

5 - 8 november : Ardennen en Champagne

Door wind en regen rijden we de vrijdagnamiddag naar Han-sur-Lesse waar we ons installeren op de ruime camperparking vlak bij het centrum. Tijdens een korte avondlijke wandeling op zoek naar brood stellen we vast dat het kermis is maar door het kille weer is er maar weinig volk op pad. Na een rustige nacht rijden we ’s morgens verder naar de vakantiewoning van An en Filip en mijn petekind Tim in Orchimont. De chalet is moeilijk bereikbaar met de motorhome en ik heb uitzonderlijk toestemming gekregen van de uitbaatster van de hogerop gelegen Bison Ranch om op hun parking te mogen blijven staan tot de zondagmiddag. Die beestjes, kolossen van 1200 kilo, komen ons meteen al eens bekijken. Gelukkig zitten ze achter een stevige omheining. Na een verkenning van het dorp is het de tijd voor een aperitiefje en een hapje en daarna trekken we de stapschoenen aan. Filip kent de streek hier als zijn broekzak en leert ons enkele mooie plekjes in de omgeving kennen. De herfst blijft een van de mooiste seizoenen om de Ardennen te verkennen, schitterende herfstkleuren in het bos en genieten van de rust en de natuur. Net voor het helemaal donker wordt bereiken we opnieuw Orchimont en ’s avonds heeft An een wildgerecht klaargemaakt, lekker! Na een streekbiertje, of waren het er toch meer, zoeken we in het pikdonker de weg terug naar onze Hymer bij de bizons. Nu maar hopen dat die beestjes niet de veel knorren vannacht. En dat hebben ze niet gedaan. Ontbijten, afscheid gaan nemen in de chalet, de uitbaatster van de Bison Ranch bedanken we door steaks te kopen in de beenbouwerij en dan rijden we verder naar Vresse aan de Semois waar we nog een halte houden. Via Reims en Epernay rijden we naar de ons ondertussen wel bekende champagneboer Michael Jacquesson in Beaunay. Het weer betert ook de maandag niet veel en dus is het inpakken en wegwezen. Meteen zit de laatste rit met deze Hymer erop, morgen volledig kuisen en woensdag wordt hij naar de dealer gebracht die de wagen heeft overgenomen. Het wordt nu nog wel eventjes afwachten tot we met een nieuwe weg kunnen…later meer hierover.