Weekends en korte trips in 2011

5 - 6 februari : Weekendje aan de kust

Eindelijk is het zover, de nieuwe Eriba is klaar voor zijn eerste trip. Het zal het een minitrip worden en ondanks de stormachtige wind rijden we toch richting kust. Pech, in Oostende geen plaats meer in de Zinnialaan en ook niet op de plaatsen aan het park even verderop. Dan maar naar Middelkerke en hier vinden we wel nog een plaatsje. Tijd voor een kopje koffie en dan de wandelschoenen aan . We kennen hier de wandelpaden en zo stappen we tegen wind door de duinen naar Westende dorp en vandaar langs de rij campers aan het Sint Laureinsstrand tot op de zeedijk. Met de wind in de rug worden we weer naar Middelkerke gestuwd waar we net voor het helemaal duister wordt terug zijn.

Op zondag rijden we naar Nieuwpoort waar we de Geeraert tocht van WTC Nieuwpoort wandelen. Mooi weer vandaag, veel minder wind en dus kiezen we voor de wandeling van 18 km.

15 - 16 februari : Sint Laureinsstrand Westende

Dinsdag : Een kort tussendoortje naar de kust. We rijden naar Westende waar we op de camperplaats nabij het Sint-laureinsstrand ( 5€/24uur) gaan staan. We maken een wandeling langs de zeedijk heen en terug tot in Middelkerke.

Woensdag : We stappen tijdens de voormiddag tot in Oostende waar we net op tijd aankomen om een dagschotel te gaan eten. We keren met de tram terug naar de Eriba en rijden daarna weer naar huis.

26 februari - 2 maart : Naar de Nationale wandeldag in Mechelen en tochten in Limburg

Zaterdag : We vertrekken pas laat in de namiddag naar Mechelen waar we overnachten op de parking van sportcentum De Nekker.

Zondag : Mooi maar fris weer voor de Nationale Wandeldag van Aktivia. Vanuit de Nekkerhal wandelen we langs de Dijle naar het dierenpark Plankendael en het domein van Hofstade. Maar ook de passage door het historische centrum van Mechelen zorgt ervoor dat het een topevenement werd voor de 5.773 deelnemers. Overnachting nabij de kerk in Groot-Gelmen.

Maandag : Wandeltocht ingericht door Aviat Sint-Truiden door de boomgaarden van Haspengouw. Na de middag bezoek aan Sint-Truiden en parkeren daarvoor op het nieuwe autokampeerterrein in de Speelhofstraat. Het lozingspunt is jammer genoeg niet bereikbaar omdat er een bestelwagen met caravan geparkeerd staat over de volledige zone. Een Luxemburgse en Duitse camper komen ook tevergeefs naar het servicepunt. Dus de nodige foto’s maken om dit voorval te melden aan de verantwoordelijken. Overnachting aan het voetbalveld van Heppen.

Dinsdag : Wandeltocht ingericht door de Leopold I Stappers Leopoldsburg met bosrijk parcours tussen Leopoldsburg en Oostham. Na afloop rijden we naar de camperplaats De Welvaart in Neerpelt.

Woensdag : We rijden naar de startplaats van de woensdagtocht in Wijchmaal. De inrichtende club Wandel Mee Brueghel zorgt hier voor een heel afwisselende omloop. Na afloop is het tijd om terug naar huis te rijden.

23 - 25 april : Paasweekend in Limburg

Zaterdag : Tijdens de namiddag fietsen we via de knooppunten van de fietsroutenetwerken Haspengouw en Hageland een rit van 61 km. We vertrokken aan nummer 352 nabij het sportcentrum van Halen. Onderweg komen we ondermeer in Zoutleeuw en pauzeren eens halfweg in Gasthof De Statie in Wilderen. Overnachting aan de fruitveiling van Borgloon

Zondag : Met 15 zwerfauto’s van wandelaars stonden we hier vannacht netjes op een rij. Vandaag trekken we de wandelschoenen aan voor de Bloesemtocht georganiseerd door wandelclub de Loonse Tsjaffeleers. Wij opteren voor de afstand van 20 km, met dit warme weer zal dat wel volstaan en mede door de vroege warme periode die nu al gans april blijft duren zijn de bloesems zowat allemaal vroeger uitgebloeid dan normaal. Ook zonder bloesems blijft het een prachtige wandeling rondom Borgloon, door de fruitstreek met boomgaarden, vruchtbare akkers en kastelen. Overnachting aan voetbalterrein van Kleine Brogel

Maandag : Opnieuw de fiets op vandaag. Op tweede paasdag richten de Powerbikers de Breughel Classic in, een semiklassieker van de VWB, met start en aankomst in het fietscafe Run-Inn in Kleine Brogel. Wij fietsen er de kleine afstand van 53 km en tegen de middag zijn we terug. Tijd voor een hapje en een drankje, en na een verfrissende douche terug naar huis.

9 - 10 mei : Op stap in Gravelines

wandeling nr 1 – De Vauban aux Islandais , 10 km

2 - 5 juli : Fietsen en wandelen in Zoutleeuw en in Limburg

Zaterdag: We rijden naar Zoutleeuw en overnachten op de parking van sportcentrum De Passant.

Zondag : In de voormiddag is er de wandeling De Parel van Brabant – Twee Getentocht. Het is een tocht door de velden rondom Groot-Zoutleeuw en Provinciaal Natuurdomein Het Vinne. In de namiddag fietsen we ook nog een rit van de Vlaamse Wielerbond, 45 km Kroenkelen rond Zoutleeuw. Overnacht op de camperparking Kattevennen in Genk

Maandag: We fietsen vandaag via de fietsknooppunten naar Diepenbeek – Lutselus waar we deelnemen aan de Vakantietocht van W.S.V. De Schoverik Diepenbeek Later rijden we naar Neerpelt waar er een serviceplaats is maar de 10 camperplaatsen zijn allemaal bezet. Gelukkig is hier een alternatief met de parking in de Bermstraat een paar honderd meter verderop. Ook hier staan vanavond nog eens 8 zwerfwagens.

Dinsdag: we fietsen opnieuw via de fietsknooppunten naar een wandeltocht, deze keer in Lommel-Hezerbergen. De Grensparkwandeling is een bijzonder mooie tocht van WSV Milieu 2000 Lommel. Om 19 uur vertrekken we terug naar huis.

21 - 23 juli : Gravelines aan de oever van de Aa

Donderdag : wandeling van ongeveer 12 km langs de Aa (Chenal) naar Grand-Fort Philippe.

Vrijdag : Marktdag in Gravelines en na de middag wandeling nr 3 – Gravelines, d’Hier à Aujourd’hui, 10 km.

Zaterdag : Boodschappen voor het weekend in de Super U en tegen de middag terug naar huis

6 en 7 augustus : Duveltocht in Puurs

We rijden de zaterdagavond naar de camperplaats in Puurs zodat we de zondagochtend vrij vroeg aan de startplaats van de Duveltocht in het Cultureel Centrum Kollebloem zijn, en dat is op 500 meter van de camperparking. In 2004 wandelden we hier al eens de volledige Ibis Wandeldriedaagse van Puurs. We gaan op stap voor een tocht van 23 km en op de rustplaats in brouwerij Moortgat krijgen we een gratis Duvel aangeboden. En de laatste rustpost van de dag is in het Fort van Liezele. Bij de aankomst ontmoeten we nog enkele Margrietestappers die hier met de trein naartoe gekomen zijn en waarvan de eersten ondertussen terug zijn van de kleinere afstanden.

12 en 13 augustus : Naar de 4e Lennikse Feestentocht

Dat is nu eens een trip waar we het nuttige en het aangename combineren. Omdat we zaterdagnamiddag een afspraak hebben met onze motorhome verdeler in Lennik en we gemerkt hebben dat er daar ook nog een wandeltocht georganiseerd wordt door de Lennikse Windheren vertrekken we de vrijdagavond naar de startplaats van de Lennikse Feestentocht. We mogen er overnachten op een privé parking vlakbij de start en de zaterdag voormiddag stappen we de 20 km. Het is een afwisselende natuurwandeling langs veel onverharde wegen door het golvende Pajottenland, wel jammer dat het begint te regenen als we zowat halfweg zijn. Mooi op tijd terug zodat we rond 14 uur op de afspraak zijn met de Eriba.

24 en 25 september : Fietsen en wandelen in het Scheldeland

Er wordt een mooi zonnig weekend voorspeld en dus maken we van de gelegenheid gebruik om er nog eens op uit te trekken in eigen land. We rijden naar de parkeerplaats voor campers aan het Donkmeer. Het fietsnetwerk Scheldeland biedt mogelijkheden genoeg en de zaterdagnamiddag fietsen we 42 km via de knooppunten naar Dendermonde, Hamme Zogge en Zele. ’s Avonds doen we ons tegoed aan de specialiteit van het Donkmeer en gaan we paling eten in één van de vele restaurants aan het meer. De zondag is er de Pa & Gijs Tocht, een wandeling georganiseerd door de Boerenkrijgstappers Overmere. Wij stappen 19 km. van het Donkmeer naar het landelijke Overmere en door de Kalkense Meersen naar Uitbergen. Later in de namiddag fietsen we dan nog eens 30 km vooral op de Scheldedijken.

15 en 16 oktober : Zonnig wandelweekend aan zee

Er is een zonnig najaarsweekend voorspeld en we maken er gebruik van om nog eens een paar wandeltochten mee te pikken aan de kust. De zaterdagnamiddag rijden we naar Middelkerke maar helaas zijn de 5 plaatsjes voor zwerfwagens al bezet. Ons plan om van hieruit langs de dijk naar Oostende te wandelen en daar dan deel te nemen aan de wandeltocht “Oostende in kermissfeer” moeten we bijsturen en we rijden naar de camperparking in de Fortstraat in Oostende. Niet bepaald een aangename plaats om te staan maar als je mag parkeren en overnachten is het al een succes aan de kust. Van hier is het toch ook nog 4,5 km stappen naar de school in het centrum waar de inschrijving is van de tocht. Na de wandeling is het tijd om iets te gaan eten en we keren daarna zelfs nog te voet terug ook, goed om het eten te laten zakken. Rustig slapen doe je hier niet door een continu geruis ergens in de haven en dus zijn we de zondagochtend alweer vroeg in de weer. Wegwezen hier, onderweg stoppen bij een bakker en rijden naar een vertrouwd parkeerplaatsje in Nieuwpoort. Ontbijten en dan weer de wandelschoenen aan en we gaan ons inschrijven voor de Jachthaventocht. Mooi zonnig weer, in de vroege ochtend wel een beetje fris maar het wordt in de loop van de dag steeds warmer. Het gaat goed en met 24 km in de benen vinden we het genoeg voor vandaag. Na een hapje en een drankje rijden we terug huiswaarts.

3 en 4 december : Een minitrip naar Bray-Dunes.

9 - 11 december : Wandeltochten in Oost-Vlaanderen

Deelgenomen aan wandeltochten, de Durmetocht in Hamme en Gent bij Nacht.

Overnachtingen op de nieuwe camperplaats aan de Mirabrug in Hamme en langs de Watersportbaan (Zuiderlaan) in Gent.

27 en 28 december : Nog eens naar de kust.