Weekends en korte trips in 2012

16 - 17 februari : Het eerste uitstapje van 2012, naar Middelkerke

Uitstapje na de koude winterprik vooral met de bedoeling na te gaan of alles aan de camper nog werkt zoals het hoort. Geen problemen !

10 - 15 maart : Reeks wandeltochten in Limburg

Zaterdag 10/3 : Om 13 uur vertrekken we in Hasselt voor de 12 km van de Domein Bokrijktocht van WSV De Rakkers. We stappen door de bosrijke omgeving rondom het domein. In de vooravond rijden we naar Gruitrode maar in het binnenrijden van Meeuwen worden we aan de kant gezet door de lokale politie, papieren en alcoholcontrole. Alles natuurlijk Ok, alsof ik zou rondrijden met boorddocumenten die niet in orde zijn en de blaastest meld dat ik safe achter het stuur zit, dus 3 cola’s tijdens de namiddag kunnen geen kwaad.

Overnachting: Gruitrode – Royerplein (campers Max 24 uur – geen voorzieningen)

Zondag 11/3 : Op de Lentetocht van WSV Gruitrode kiezen we voor de afstand van 17 km en die brengt ons door de blijkbaar eindeloze bossen in de richting van Opglabeek. Het is zowat de eerste echte lentedag, volop zon en ongeveer 15°, we merken zelfs al de eerste vlinders op. Na afloop natuurlijk nog een drankje en een Limburgse vlaai en daarna rijden we naar Kortessem. ’s Avonds brengen we daar een bezoek aan ons favoriete restaurant.

Overnachting: Kortessem – Sportcentrum – parking voor campers Max 2 nachten - drinkwater en elektrische aansluiting, lozen kan er niet.

Maandag 12/3 : Via de knooppunten fietsen we naar de startplaats van de wandeltocht in Hoepertingen, een organisatie van de Loonse Tjaffeleers. Het is een tocht met lussen en we doen in totaal 13 km door de Haspengouwse fruitgaarden waar de bloesems nu nog niet te zien zijn.

Overnachting: Hechtel – Hoefstraat – parking voetbalveld

Dinsdag 13/3 : Tijdens de voormiddag doen we de Begijnenvijvertocht van de Anjertrippers en dat wordt 16 km stappen door het bosrijke Hechtel en Eksel. Na de middag trekken we er met de fiets op uit voor een ritje van 36 km door het Fietsparadijs Limburg.

Overnachting : Neerharen – Kasteelstraat – OC Neerharen

Woensdag 14/3 : Op de Lentetocht van de Sparrentrippers maken we twee van de drie lussen, goed voor 12 km. De eerste brengt ons ondermeer langs de vroegere camping Sonnvijver waar we in een ver verleden nog eens met de caravan stonden. De tweede lus was veel mooier en we onthouden vooral de passages aan het Pietersheem en de residentiële villawijken van Lanaken. In de namiddag rijden we opnieuw naar Domein Bovy in Bolderberg en haspelen we nog 25 km af op het Limburgse fietsroutenetwerk.

Overnachting : Kwaadmechelen - Sportstraat - Sportcentrum

Donderdag 15/3 : De Gerardustocht van Blijf Jong Genebos start in de ruime voetbalkantine van Ham United in Kwaadmechelen. Als afsluiter van deze wandelweek stappen we hier nog eens 12 km door de bosrijke fusiegemeente Ham. En daarna is het tijd om terug naar huis te rijden.

20 - 21 juni : Fietsnetwerk Leiestreek

Tijdens de reis door Toscane merkten we aan de buitenroosters van de koelkast steeds een geur van slecht verbrand gas. Volgens kenners ligt de oorzaak wellicht aan de LPG en door propaan te tanken kan dit verholpen worden. Na het reinigen van de schouw en het brandertje gaan we propaan tanken bij Macogas in Kruishoutem en nu we toch op pad zijn profiteren we ervan om te gaan fietsen in de Leiestreek. We rijden naar het kampeerautoterrein in Machelen (Zulte) waar het Fietsnetwerk Leiestreek voorbij komt en van hieruit maken we een tochtje van 32 km naar het sas in Astene. ’s Morgens maken we een wandeling langs de Roger Raveelroute door het rustige Machelen maar de eerste regendruppels vallen alweer. En de frigo hebben we 24 uren laten draaien op propaan en inderdaad, geen stinkende uitlaatgassen meer.

4 - 5 augustus : Bergues

Al zes weken dat de Eriba stil staat, dus de hoogste tijd om een korte trip te maken. We kunnen pas vertrekken de zaterdag namiddag en rijden naar de noord Franse vestingstad Bergues…waar het meteen begint te regenen bij aankomst. De bui is maar van korte duur en veel meer dan eens te gaan eten in Le Groënberg staat er vanavond niet op het programma. Eerst een picon, het streekaperitief in le Nord en daarna proeven we de nieuwe mosselen en die zijn heel goed dit jaar. Elke zondag in juli en augustus is er het evenement "Les plus beaux dimanches de Bergues", een combinatie van optredens, concerten en markt. We gaan een kijkje nemen nadat we eerst de wandeling rond de stadsmuren hebben gamaakt. Na de middag rijden we terug naar huis want ik moet nog op de dieren gaan passen van vakantiegangers.