Provence, Côte d'Azur en de Bloemenriviera met Cinque Terre.

Vrijdag 3 april 2009 - Van Lichtervelde naar Steinfort : 313 km

In de namiddag vertrekken we naar de Franse Côte d’Azur en de Italiaanse Bloemenriviera. Vooral die laatste bestemming was al sinds jaren gepland, toen nog als caravanreis, maar het is er nooit van gekomen. Tijdens de wintermaanden werd beslist om dit jaar eindelijk deze reis eens te maken en april is volgens kenners de mooiste periode om daarheen te gaan. Vandaag rijden we tot in het Luxemburgse Steinfort en zoals meestal nemen we tijdens het eerste weekend van een reis graag nog ergens deel aan een wandeltocht.

Zaterdag 4 april 2009 - Van Steinfort naar Arbois : 394 km.

We zijn vroeg uit de veren en vertrekken voor de Marche de la Frontière, een organistie van de Wanderfalken Steinfort. Het is een mooie tocht door een bosrijk gebied in de vallei van de Eisch in de Belgisch Luxemburgse grensstreek. Tegen de middag zijn we terug met 20 km in de kuiten en na een lichte maaltijd rijden we via Nancy, Epinal en Besançon naar Arbois in de Jura. We parkeren op de France Passion camperplaats van Domaine Ligier en natuurlijk brengen we nog een bezoek aan de wijnkelder waar we de Jura wijnen kunnen proeven.

Zondag 5 april 2009 - Van Arbois naar Grignan : 352 km.

We verkennen tijdens de voormiddag Arbois met zijn vele wijnhuizen en het Maison Louis Pasteur. Nog voor de middag rijden we verder, het is zondag en helemaal niet druk op de weg zodat we goed opschieten en via Lyon komen we in de vallei van de Rhône. Het wordt hier meteen al veel warmer. Even voorbij Montélimar komen we in Grignan voorbij en er staan een hele rij motorhomes op een parking beneden het oude stadje. We besluiten meteen om te stoppen en dit mooie plaatsje bovenop de heuvel te bezoeken en hier ook te blijven staan deze nacht.

Maandag 6 april 2009 - Van Grignan naar Fontaine de Vaucluse : 95 km

We zijn in de Drome Provincal en hier voel je al het zuiden, uitgestrekte wijngaarden en lavendelvelden en ook de eerste olijfbomen groeien hier. We rijden tot in Nyons en krijgen van hier een mooi uitzicht op de Mont Ventoux die volledig zichtbaar is. Verderop in Malaucène is er al heel wat drukte van fietstoeristen maar de fiets is deze keer thuis gebleven en de conditie toch niet goed genoeg om er aan te beginnen. We rijden tot in Fontaine-de-Vaucluse waar we vandaag blijven. Natuurlijk gaan we ook nog eens kijken naar de steile rotswand waar de Sorgue uit de ondergrond te voorschijn komt.

Dinsdag 7 april 2009 - Fontaine de Vaucluse - Les Arcs sur Argens : 185 km

Verder naar La Roque d'Antheron in het dal van de Durance waar we van plan zijn om een permanente wandeltocht te stappen. Helaas, de dienst voor Toerisme is dicht op maandag en dinsdag en dus kunnen we niet inschrijven en er is ook geen plan of beschrijving van de tocht te verkrijgen op een andere plaats. Dan maar verder rijden door de Var en we stoppen op de camperplaats van Les Arcs sur Argens. Die ligt op het terrein van de Cellier des Archers waar je uitstekende Côtes de Provence kan kopen aan democratische prijzen. We wandelen naar het middeleeuwse stadsdeel waar de typische huizen allemaal prachtig gerestaureerd zijn.

Woensdag 8 april 2009 - Van Les Arcs naar Sainte-Maxime : 41 km

Vandaag rijden we naar de Middellandse zee en we belanden uiteindelijk op de ruime camperplaats van Sainte-Maxime. Na de middag gaan we stappen langs het wandel- en fietspad langs de zee van Sainte Maxime tot in het paaldorp Port-Grimaud. Dit kleurige Middellandse–Zeedorp werd pas gebouwd vanaf 1966 en heeft zijn eigen karakter gekregen doordat er bijna geen auto’s in rijden en de kanalen worden door bootjes als straten gebruikt. Op sommige plaatsen doet het aan Venetië denken. We moeten opnieuw een flink eind terug wandelen en uiteindelijk stopt de stappenteller bij 23 kilometer.

Donderdag 9 april 2009 - Van Sainte-Maxime naar Cagnes-sur-Mer : 87 km

We gaan eerst naar de dagelijkse markt in Sainte Maxime. Met olijven en tapenades en een paella voor deze avond komen we terug, nu nog een volledige servicebeurt voor de Hymer en dan rijden we weer verder. Door het Esterel gebergte naar Cannes. Geen mogelijke stopplaatsen en dus rijden we tot in Cagnes-sur-Mer waar we kiezen voor de kleine camping Le Colombier vlak bij de oude stad. Het oude stadsdeel ligt op een steile heuvel en langs een straat met trappen kom je tot bij het kasteel helemaal bovenaan. We dalen terug af en door de benedenstad met zijn vele winkels en vakantieappartementen bereiken we de zee. Langs de vernieuwde promenade wandelen we tot in Clos de Cagnes en onderweg zien we continue de vliegtuigen dalen en opstijgen op de drukke luchthaven van Nice.

Vrijdag 10 april 2009 - Met de bus naar Nice

Deze rustige camping bevalt ons wel en we blijven nog een dag. Ook al omdat het van hier makkelijk is om Nice te bezoeken. Om de 15 minuten kan je met bus 200 rechtstreeks naar het centrum. De vijfde stad van Frankrijk met zijn vele monumenten en paleizen is echt wel een bezoek waard. We bezoeken ondermeer het Palais Lascaris, slenteren door de smalle steegjes van het oude Nice en bekijken de enorm grote jachtboten in de haven. En natuurlijk maken we ook een wandeling op de beroemde Promenade des Anglais.

Zaterdag 11 april 2009 - Van Cagnes-sur-Mer naar Sanremo : 71 km.

We nemen de snelweg tot in Menton en rijden in Ventimiglia de Italiaanse regio Liguria binnen. In alle dorpjes langs de kust is het hier op paaszaterdag een drukte van jewelste. Meteen duidelijk dat we in Italië zijn , scooters halen links en rechts in en dubbel parkeren op de smalle hoofdweg is hier doodgewoon. Niet altijd gemakkelijk om hier met een motorhome door te laveren. In Sanremo staat de camperparking al behoorlijk vol maar er is nog plaats. Na de middag bezoeken we de stad van de festivals en de wielerklassieker. Villa’s met prachtige tuinen en de Russisch-orthodoxe kerk San Basilio zijn de blikvangers maar de oude wijk Pigna op een heuvel boven de nieuwe stad mag je zeker niet missen. Die bestaat uit een wirwar van trappen en smalle straatjes waarin het heerlijk ronddwalen is.

Zondag 12 april 2009 - Van Sanremo naar Borghetto Santo Spirito : 77 km.

Cervo staat op ons verlanglijstje en dus rijden we daarheen. Rijden is veel gezegd want gans de kustweg is op deze paasdag één lange file die af en toe even verder kruipt. In Cervo is niet alleen de camperplaats completo maar zelfs een extra parking staat vol. Terugrijden naar Diano Marina, zelfde scenario. Nog eens proberen in Borghetto Santa Spirito, een camperplaats voor 100 wagens maar alles volzet. Op het einde van de straat is er bij het voetbalveld nog een parking en de slagboom werd open gemaakt zodat we hier terecht kunnen. Ook op de wandelpromenade is een lange sliert wandelaars en we begeven ons in het gewoel en stappen tot in Loano. Een lekkere gelati hebben we op die warme paaszondag toch wel verdiend.

Maandag 13 april 2009 - Borghetto Santo Spirito - Albisola Marina : 47 km

We willen niet meer dezelfde fout maken en omdat we zien dat er weinig beweging komt op de camperplaats blijven we deze voormiddag ook staan. Na de middag wordt het duidelijk dat voor de meeste Italianen het paasweekend voorbij is en we besluiten dan ook om iets verder te rijden. Het mooie Finale –Ligure lijkt ons wel iets maar die camperplaats is wel nog volzet en daar bovenop is de weg verderop afgesloten, omleiding via de autosnelweg. Planning weer in de war en dan maar naar Albissola. Hier zijn er al plaatsen vrij en het is maar een paar kilometer stappen naar Savona en dat gaan we dan bezoeken in de late namiddag. Het is een belangrijke Italiaanse havenstad waar ferry’s naar Corsica en grote cruiseschepen dicht bij de stad liggen maar een bezoek aan de kathedraal en de capella Sistina zijn aan te bevelen.

Dinsdag 14 april 2009 - Van Albisola Marina naar Deiva Marina : 117 km

We gaan deze voormiddag eerst boodschappen doen op de wekelijkse markt van Albisola, daarna vers water tanken en de vuilwatertank lozen en we vertrekken. In Arenzano houden we nog even halt om iets te eten en net voor Genua rijden we de snelweg op tot in Deiva Marina. We hadden vooraf beslist om met de Acsi-Card op Camping La Sfinge te staan voor enkele dagen om van daar uit Cinque Terre te bezoeken. We stappen nog naar het dorp dat op 3 km van de camping ligt en kopen in het station meteen een ticket voor 2 dagen Cinque Terre. Voor 20,30 € per persoon kunnen we met de trein heen en terug van Deiva naar alle stations van het natuurpark en hebben we gratis toegang tot de wandelpaden , de liften , musea en de busjes. Dus morgen kunnen we op stap !

Woensdag 15 april 2009 - Cinque Terre

Het belooft opnieuw een zonnige dag te worden en het pendelbusje van de camping brengt ons naar het station. We hebben geopteerd om eerst naar het verste dorp Riomaggiore te sporen en dan te voet terug te keren, we zien wel hoe snel we er door komen. De klassieke Cinque-route verbindt alle vijf de dorpen van dit moeilijk toegankelijk gebied met elkaar en na het bezoeken van Riomaggiore stappen we op het beroemdste stuk , de Via dell’Amore, naar het schitterende Manarola waar de visserbootjes gewoon in de smalle straten liggen. Na de middag stappen we verder naar het kleinste dorp van de vijf, Corniglia. We bereiken dit hoog gelegen dorp na 382 trappen te hebben overwonnen. De volgende etappe naar Vernazza loopt over een oud muilezelpad op de rand van de steile hellingen hoog boven de zee, prachtige uitzichten op maar zeker en vast geen traject voor mensen met hoogtevrees. Na anderhalf uur dalen we nu zo’n 200 meter over in de rotsen uitgehouwen trappen naar het pittoreske Vernazza. Het is ondertussen tijd geworden om terug naar Deiva te sporen en dus nemen we hier de trein. De rest is voor morgen

Donderdag 16 april 2009 - Cinque Terre

En voor het eerst tijdens deze reis…regen. We wachten tot elf uur maar veel beterschap zit er blijkbaar niet in en we nemen opnieuw de trein tot in Varnazza, de plaats waar we gisteren eindigden. Het blijft regenen maar ondanks het slechte weer is het hier toch behoorlijk druk. We vernemen dat het niet echt aangewezen is om het traject naar Monterosso te wandelen, veel te glibberig. Dan maar met de trein tot daar. Deze plaats is volgens ons de minste van de vijf dorpen maar het regenweer kan er natuurlijk ook iets mee te maken hebben. Op de hellingen net buiten Monterosso staan wel bijzonder veel citroenbomen. De tweede dag Cinque Terre zit erop.

Vrijdag 17 april 2009 - Van Deiva Marina naar Finale Ligure : 144 km

Omdat we tijdens de heenreis interessante plaatsen als Finale Ligure en Cervo hebben gemist door het drukke paasweekend kiezen we er voor om terug te rijden naar die plaatsen. Bijgevolg wordt de terugreis via Zwitserland geschrapt. We nemen de snelweg via Genua tot Finale Ligure. 130 km snelweg met 97 tunnels ! De copiloot heeft alles genoteerd en we hebben 52 km ondergronds gereden. Om 11 uur zijn we er al en na de middag gaan we eerst naar het centrum met in Finale Marina de triomfboog voor Margaretha van Oostenrijk. Iets landinwaarts ligt het historische Finalborgo, een door stadsmuren omgeven stadsdeel uit de 15e eeuw met bijzonder mooie stadspoorten en de barokke kerk San Biagio.

Zaterdag 18 april 2009 - Finale Ligure - San Bartholomeo a Mare : 40 km.

We willen ook nog Cervo bezoeken en rijden verder langs de Sp1 (Via Aurelia) richting Sanremo en Franse grens. Op de motorhome parking van San Bartholomeo a Mare, op slechts 1 km van het middeleeuwse Cervo, zijn er nog enkele plaatsen vrij en we nemen er daar snel een van in. Na de middagpauze wandelen we naar Cervo. Smalle steegjes en trappenstraatjes brengen je naar de barokke kerk die hoog boven de Middellandse Zee torent en een fantastisch uitzicht biedt. Onze laatste avond in Italië bezoeken we in de omgeving van de camperplaats een pizzeria die in de streek beroemd is omdat er meer dan duizend verschillende pizza’s op de kaart staan. Niet eenvoudig om daar een keuze uit te maken.

Zondag 19 april 2009 - Van San Bartholomeo a Mare naar Saint-Maximin-la-Sainte-Baume : 234 km.

We rijden terug naar Frankrijk en nemen de snelweg om een beetje op te schieten en de drukte van de kustweg te vermijden. Op de hoger gelegen stroken krijgen we af en toe een lichte bui terwijl we beneden de Middellandse zee in de zon zien glinsteren. In Frejus rijden we verder langs de N7 terug naar de Provence. In Saint-Maximin-la-Sainte-Baume gaan we de basiliek bezoeken. Hoog en compact en zonder toren steekt hij uit boven de middeleeuwse huizen. Volgens sommige reisgidsen is dit het mooiste gotische bouwwerk van de Provence. Als Vlaming kunnen we weer fier zijn want onder de vele kunstschatten bevindt zich een retabel uit 1520 van François Rozen dat uit 22 beschilderde panelen bestaat. We blijven overnachten op het wijndomein Saint-Jean-le-Vieux net buiten het centrum.

Maandag 20 april 2009 - Van Saint-Maximin-la-Sainte-Baume naar Vaison-la-Romaine : 151 km

In Vaison-la-Romaine zijn we nog nooit eerder geweest en we rijden naar deze stad met een heel oude geschiedenis. Kelten en Romeinen lieten hier sporen na en zo kan je er ondermeer de Romeinse opgravingen bezoeken. De Romeinse brug over de Ouveze hield zelfs in 1992 stand toen de rivier in september door stortbuien plots in een verwoestende watermassa veranderde en 37 mensen en 150 huizen meesleurde. En van onweer gesproken, we zijn net op tijd terug in de Hymer als een onweer met donder en bliksem, hagelbuien en bakken water uitbarst. Na een uurtje is alles weer opgeklaard en kunnen we door onze voorruit de Mont Ventoux bewonderen met de top in de verse sneeuw.

Dinsdag 21 april 2009 - Van Vaison-la-Romaine naar Villars-les-Dombes : 254 km

Elke dinsdag is er een grote markt in Vaison, zowat gans het centrum staat vol marktkramen en je kan er zowat alles kopen wat je maar kan bedenken. Tegen de middag zetten we de terugreis in, door de wijngaarden van de Drome en de Rhônevallei rijden we tot op de parking bij het Parque Ornitologique in Villars-les-Dombes. Deze streek ten noorden van Lyon met honderden kleine vijvers heet men de Dombes. Op de vijvers leven vele soorten watervogels en rondom een van die vijvers is het park uitgebouwd. Ingang is 13 € maar de camperplaats met sanizuil is gratis. Er staan wel 100 wagens om te overnachten. We volgen nog het goed aangeduid wandelpad dat het park met het centrum van het dorp verbind.

Woensdag 22 april 2009 - Van Villars-les-Dombes naar Charmes : 347 km

Langs tolvrij wegen rijden we vandaag tot in Charmes en ook hier staan weer heel veel campers aan de oever van het Canal des Vosges. Het is zonnig en we maken een wandeling langs het vernieuwd wandel- en fietspad dat aangelegd is tussen het kanaal en de Moezel. Hier zouden onze fietsen goed van pas gekomen zijn, die hebben we af en toe gemist tijdens deze reis.

Donderdag 23 april 2009 - Van Charmes naar Lichtervelde : 487 km

Tijd om de laatste etappe van de terugreis aan te vatten. Volledig op snelwegen naar huis langs Nancy, Luxemburg, Namur, Mons en Doornik.

In totaal hebben we tijdens deze reis 3.436 kilometer afgelegd, 20 overnachtingen waarvan 5 op camping en 15 op camperplaatsen. Een overzicht van deze laatste kan je vinden in de rubriek camperplaatsen.