Fietstochten in de Kempen, de Hoge Venen en langs de Moezel

zaterdag 27augustus 2016 - Van Lichtervelde naar Mol: 183 km
4 overnachtingen op Camping Zilvermeer

We vertrekken voor enkele weken zonder echt doel, misschien wel naar de Franse Alpen, Lac de Annecy…we zien wel dag per dag waar we terecht komen maar één ding staat vast, het wordt een fietsvakantie. De eerste verblijfplaats is wel gepland, we hadden nog een tegoed voor 4 dagen op het Zilvermeer in Mol en daar gaan we naartoe. Mooi zomerweer en tegen de middag staan we op één van de 20 speciaal voor campers voorziene plaatsen. Mooi initiatief waar meer campings in Vlaanderen een voorbeeld kunnen aan nemen. De eerste fietstocht is een verkenningsronde rondom Mol en de Molse meren. Langs kanalen, meren en bossen. Meteen toch al een opwarmer van 43 km.

zondag 28 augustus:Een fietstocht volledig met de knooppunten en balancerend op de grens van de provincies Antwerpen en Limburg. Schitterende fietsstreek is dat hier toch stellen we telkens weer vast, verkeersarme wegen en/of mooie vrij liggende fietspaden. Het parcours van de dag in het kort: Lommel-Leopoldsburg-Kwaadmechelen-Mol-Balen = 76 km

maandag 29 augustus:Een druilerige ochtend maar het wordt na de middag snel beter en dus kunnen we onze derde rit toch nog fietsen. Deze keer noordelijk van het Zilvermeer richting Nederland: Zilvermeer-Arendonk-Reusel-Bladel-Lommel 66 km.

dinsdag 30 augustus:Oei, al de laatste dag op het Zilvermeer en meteen de vierde rit van onze eigen fietsvierdaagse in de Kempen. Deze keer in oostelijke richting, langs het kanaal Bochelt-Herentals voor een groot gedeelte over het uitgestrekte grondgebied van Lommel naar Neerpelt en Overpelt. Via Balen en Mol terug naar de camping, weeral goed voor 68 km.

woensdag 31 augustus 2016 - Van Mol naar Bochelt : 43 km
2 overnachtingen op Motorhomeparking Heuvelzicht

Door het aanhoudende zomerweer maken we al een eerste aanpassing en besluiten om nog enkele dagen te gaan fietsen in Limburg. De camperplaats aan de passantenhaven van Bochelt is een geschikte uitvalbasis om nog een paar tochtjes in deze mooie streek te maken. Na de middag fietsen we via knooppunten naar het naar Nederlandse stadje Weert, 57 km.

donderdag 1 september 2016 :En ook vandaag maken we gebruik van het fantastische Limburgse fietsnetwerk om een rit uit te stippelen. Bochel - Kleine Brogel – Neerpelt - Achelse Kluis – Hamont = 56 km.

vrijdag 2 september 2016 - Van Bochelt naar Aachen : 99 km
2 overnachtingen op Camping Aachen

Opnieuw een niet geplande wending in deze reis, sinds mijn legerdienst was ik nooit meer terug in Aachen en nu we toch eens in de omgeving zijn gaan we daar naartoe. Veel volk op de Topplatz camperplaats even buiten de stad. Naar de Alt Stadt is het zo’n 2,5 km. De fietsen krijgen een rustdag en wij trekken de wandelschoenen nog eens aan om te voet de stad te verkennen.

zaterdag 3 september 2016 :De Vennbahn is een in onbruik geraakte spoorlijn tussen Aachen en het Luxemburgse Troisvierges. Het is een klassieker onder de fietsroutes, dwars door de Hoge Venen en afwisselend over Duits en Belgisch grondgebied. Op de voormalige spoorwegbedding fietsen we vanuit Aachen 35 km continu bergop met een gemiddeld stijgingspercentage van 2% tot even voorbij Roetgen. Na een drankje gaat de terugweg toch veel vlotter…’t is nu wel degelijk bergaf tot in Aachen. Vandaag 71 km gefietst.

zondag 4 september 2016 - Van Aachen naar Malmedy : 65 km
3 overnachtingen op Parking - Place de la Gare

Het is onweerachtig in Aachen en we gaan brunchen bij Times. Een uitgebreid assortiment om uit te kiezen en dat allemaal voor 10.90€, we hadden meer dan genoeg. Tussen de onweders en plensbuien door raken we terug bij de Hymer en verplaatsen naar Malmedy omdat daar zowat de enige degelijke camperplaats in de regio is en we de volgende dagen van plan zijn de rest van de Vennbahn te fietsen.

maandag 5 september 2016 :Na een pittige klim op de Ravel L45 van Malmedy tot in Waimes bereiken we opnieuw de Vennbahn. Wat een mooi uitgewerkt traject naar Sankt Vith met veel rustbanken om te genieten van de mooie uitzichtpunten over de Hoge Venen. 57 km.

dinsdag 6 september 2016 :We moeten opnieuw de 7 km lange klim tot in Waimes maken vooraleer we deze keer de andere kant van de Vennbahn oprijden. Dwars door de schitterende natuur tot in Monschau, 72 km vandaag.

woensdag 7 september 2016 - Van Malmedy naar Sankt Vith : 26 km

Sankt Vith is een mooi stadje in de Hoge Venen en van hieruit beginnen we aan de laatste etappe van de Vennbahn. De rit naar Troisvierges is een tegenvaller, het wegdek wordt er plots meer een voor mountainbikers door lange stroken over onverharde hobbelige paden. We keren in de omgeving van Burg Reuland terug tot bij een splitsing naar het Duitse Prüm. Deze route is veel beter, op mooi asfalt rijden we nog tot in Bleialf. We hebben ondertussen al 609 km gefietst.

donderdag 8 september 2016 - Van Sankt Vith naat Heiderscheid : 74 km

De reis gaat verder naar Luxemburg voor een rustdag op Camperhaven Fuussekaul in de omgeving van Esch-sur-Sure. We kunnen hier wasmachines gebruiken om de fietskledij te wassen en meteen herbekijken we ook de planning voor de volgende dagen. De Franse Alpen hebben we al eerder naar de wachtlijst verwezen maar nu is het kiezen tussen ofwel toch nog naar Frankrijk of naar de Moezel. We kiezen uiteindelijk voor de Moezel, zo zie je maar hoe snel een trip met de camper kan aangepast worden.

vrijdag 9 september 2016 - Van Heiderscheid naar Mehring : 102 km
2 overnachtingen op Weingut Zellerhof

Van bij Wohnmobilstellplatz Zellerhof fietsen we langs de Mosel-Radweg naar Trier. Door ons totaal ongepland bezoek aan deze streek kopen er een nieuwe Michelin wegenatlas en een boekje over de Mosel-Radweg. Gefietst 51 km.

zaterdag 10 september 2016 :We fietsen vandaag de andere richting uit langs de Mosel-Radweg. Van Mehring naar het oudste wijndorp aan de Moezel, Neumagen-Dhron en terug, 51 km.

zondag 11 september 2016 - Van Mehring naar Klüsserath : 11 km
2 overnachtingen op Reisemobilpark Klüsserath

We sturen een berichtje om onze campervrienden Dirk en Maryline een goede reis te wensen, ze vertrekken vandaag naar Spanje. Verrassing, ze staan ook aan de Moezel, slechts 10 km verderop en zij dachten dat wij in de Franse Alpen rondtoeren. Wat een toeval, we rijden ook naar Klüsserath en na de middag gaan we samen fietsen tot in Neumagen.

maandag 12 september 2016 :We fietsen een combinatie van 3 routes. Van Klüsserath via de Salm-Radweg langs het kronkelende riviertje het dal in tot Salmtal en volgen dan de Radweg Wittlicher Senke naar Schweich in het Moezeldal. Na een appelstrudel en een drankje rijden we langs de Mosel-Radweg terug naar de camperplaats, 47 km.

dinsdag 13 september 2016 - Van naar Klüsserath naar Kinheim : 46 km
2 overnachtingen op Wohnmobilplatz

Het is druk langs de Moezel. Geen plaats meer in Brauneberg en veel andere camperplaatsen zijn volzet, in Kinheim zijn er gelukkig enkele plaatsen vrij en dus blijven we hier staan. Na de middag met de fiets naar Traben-Trarbach.

woensdag 14 september 2016 :Om boodschappen te doen moeten we naar de Edeka in buurdorp Kröv. Daarna fietsen we tot in Bernkastel met zijn mooie vakwerkhuizen en we gaan er ook lekker eten.

donderdag 15 september 2016 - Van naar Kinheim naar Neef: 39 km
2 overnachtingen op Wohnmobilstellplatz am Frauenberg

Neef ligt aan de steilste hellingen waar wijnbouw nog mogelijk is. Fietstocht naar Zell en later op de dag maken we nog een wandeling door Neef waar we ook wijn gaan proeven en kopen bij Weingut Rüdiger Nelius. Er is wel veel lawaai van goederentreinen die net achter de camperplaats voorbij denderen

vrijdag 16 september 2016 :We nemen de trein naar Cochem, een mini groepskaart kost 9,90 en is voor 5 personen gans de dag geldig op het traject. Toch wel een toeristisch topper aan de Moezel. Maryline weet hier een uitstekend Mexicaans restaurant San Christobal zijn waar we inderdaad heel lekker eten.

zaterdag 17 september 2016 - Van Neef naar Bolderberg : 240 km

We nemen afscheid vaan Dirk en Maryline en keren terug naar Limburg om er nog enkele fietstochten te rijden. Om 14 uur zijn we op de ons wel bekende parking Bovy in Bolderberg er en een half uur later zijn we weg voor een ritje langs het fietsnetwerk. Bolderberg-Genenbos-Heusden-Lillo-Stokrooie.

zondag 18 september 2016 - Van Bolderberg naar Lichtervelde : 195 km

Het weer blijft uitstekend en vooraleer we huiswaarts keren maken we nog een fietstocht van 47 km. Van Bolderberg via Zonhoven naar Houthalen waar we langs de vakantiedomeinen Hengelhoef en Kelchterhoef voorbijkomen.

Tijdens deze reis 1.123 kilometer afgelegd met 22 overnachtingen, 4 op Camping Zilvermeer en 18 op camperplaatsen in België, Duitsland en Luxemburg.