De Deutsche Alpenstrasse en het Salzburgerland.

Vrijdag 26 augustus 2011 - Van Lichtervelde naar Han-sur-Lesse : 248 km

Het is 16 uur als we thuis vertrekken en rond 19 uur komen we aan op de camperplaats in Han-sur-Lesse. De plaats is er op vooruit gegaan, iedereen heeft nu elektriciteit en water in de prijs begrepen. In juli en augustus is dat 10 € voor 24 uur, de rest van het jaar betaal je 7,5 €. Het is kermis met avondmarkt en het is ook opgehouden met regenen zodat we nog even op stap kunnen gaan. Ver is het niet want de camperplaats ligt midden in het dorp, naast de parking voor de bezoekers van de grotten.

Zaterdag 27 augustus 2011 - Van Han-sur-Lesse naar Edenkoben : 332 km.

De Belgische zomer gaat onverstoord verder en dus vergezellen hevige regenbuien ons tot in Luxemburg. Een defecte vrachtwagen houdt ons dan nog een tijdje in de file net voor de Duitse grens. Na de middag klaart het toch op en we rijden naar Rhodt unter Rietburg aan de Deutsche Weinstrasse. Maar de camperparking daar bestaat niet meer en is nu alleen nog voor gewone wagens. Campers worden doorverwezen naar Edenkoben.

EDENKOBEN

Wohnmobilplatz Kirchberg

Zondag 28 augustus 2011 - Erlebenistag Deutsche Weinstrasse.

De laatste zondag van augustus gaat de Erlebinistag Deutsche Weinstrasse door. Dit is het langste wijnfeest ter wereld want vandaag is de Deutsche Weinstrasse over 80 km verkeersvrij gemaakt en fietsers en wandelaars hebben van 10 tot 18 uur de weg voor zich. De Pfalzer wijn smaakt bijzonder goed en het weer en de sfeer zijn uitstekend. Wij fietsen tot in Bad Dürckheim en terug, goed voor 52 km en enkele glaasjes Pfalzer wijn. En de slogan klopt: Die Pfalz tut gut !

Maandag 29 augustus 2011 - Van Edenkoben naar Nesselwang : 321 km

We rijden naar de Alpen en rond 14:30 komen we aan op de Top Camperplaats in Nesselwang. Een uurtje later zijn we al op stap in dit dorp aan de voet van de bergen. De Brauereiwanderweg is een wandeling die de bezoeker met 20 infoborden wegwijs maakt in de geschiedenis van het brouwersdorp Nesselwang en zo krijg je meteen ook al een rondleiding door het dorp.

NESSELWANG

Reisemobilhafen an der Alpspitzbahn

Dinsdag 30 augustus 2011 - Bergwandeling naar Reichenbach

Vroeg wakker, koeien met bellen zijn een typische Alpenattractie maar die beesten zijn om 4 uur vrolijk klingelend op stap. We hebben een grote wandeling uitgestippeld, langs een steile weg klimmen we tot aan het Mittelstation om daarna door bossen en almen naar Bayerstetten en Reichenbach te wandelen. ’s Avonds gaan we kijken en luisteren naar een optreden van de plaatselijke Alpenhorenblazers.

Woensdag 31 augustus 2011 - Wandeling naar de Alpspitz

Prachtig weer en dus de ideale dag om met de Alpspitz-Bahn tot het bergstation te stijgen. Boven gekomen is het nog een half uur klimmen naar de top van de Alpspitz op 1575 meter. Dan vatten we te voet de terugweg aan, langs de Kappeler-Alpe en de Hollschluchtweg naar Kappel en via de Höhenweg terug naar Nesselwang waar we op een terrasje van het plaatselijk gerstenat genieten.

Donderdag 1 september 2011 - Van Nesselwang naar Benediktbeuern : 112 km

We volgen verder de Deutsche Alpenstrasse en bezoeken onderweg de Wieskirche, een ovale rococokerk door Unesco op de lijst van werelderfgoed geplaatst. We rijden naar Benediktbeuern, een mooi gelegen kloosterdorp in het Tölzer Land met fraai beschilderde huisgevels en bebloemde balkons. Blikvanger is het benedictijnenklooster met barokke zaal en een basiliek met dubbele ajuintoren.

Vrijdag 2 september 2011 - Van Benediktbeuern naar Reit im Winkl : 115 km

We rijden verder tot in Reit im Winkl, ook al zo’n leuk bebloemd alpendorp net voor de Oostenrijkse grens maar de Top camperplaats op een voormalige camping valt wel een beetje tegen. Op een vrijdagavond zijn de vuilnisbakken overvol en het geheel oogt nogal rommelig ondanks de mooie ligging. Tussen de buien door maken we nog een fikse wandeling in het brede groene dal en het dorp.

REIT IM WINKL

Wohnmobilstellplatz

Zaterdag 3 september 2011 - Wandeling naar de Weitsee

Het wordt een warme en zonnige dag en we trekken er op uit voor een dagtocht. We bevinden ons hier in een wandelparadijs met een goed uitgewerkt en perfect aangeduid wandelnetwerk. We hebben een tocht uitgestippeld naar de Weitsee en Seegatterl en het is inderdaad een prachtwandeling door bossen en almen, ver weg van het verkeer. Met 21 kilometer op de stappenteller komen we terug bij de Eriba.

Zondag 4 september 2011 - Wandelen naar de Klausenbergalm

We hebben de smaak te pakken en vertrekken ook vandaag opnieuw voor een dagwandeling en deze keer gaan we de andere kant op. Vanuit Reit gaat het steeds bergop naar Blindau en even verder passeren we door de smalle Klausenbachklamm op weg naar de Klausenbergalm waar je de Oostenrijkse grens bereikt. Langs een bosweg die de grens volgt komen we terug in Reit Im Winkl.

Maandag 5 september 2011 - Van Reit im Winkl naar Bruck/Grossglockner : 84 km

Vannacht is het aangekondigde onweer uitgebleven maar in de vroege ochtend begint het te regenen. We rijden verder naar Oostenrijk via Saalfelden en Zell Am See bereiken we Bruck an der Grossglockner waar we ons installeren op camping Woferlgut. Dit vakantieparadijs is meer dan zomaar een camping, er is ook een hotel, restaurant, bar, fitnesszaal, sauna, supermarkt en sportvelden.

BRUCK AN DER GROSSGLOCKNER

Sport-Camp Woferlgut

Dinsdag 6 september 2011 - Fietsen langs de Tauernradweg

We fietsen naar Zell Am See en na 5 km zijn we al in het toeristische centrum dat we verder te voet bezoeken. Daarna fietsen we nog ongeveer 12 km rond de Zellersee en terug naar de camping. ’s Namiddags rijden we dan langs de Tauernradweg naar Kaprun en Uttendorf. Een vlakke fietstocht midden het hooggebergte met de besneeuwde Grossglockner(3.798 m.) als achtergronddecor.

Woensdag 7 september 2011 - Fietstocht naar Maria-Alm

Vandaag staat opnieuw een fietstocht op het programma en in tegenstelling met gisteren krijgen we op de route naar Maria-Alm wel enkele nijdige klimmetjes voorgeschoteld. Maar na een lekkere dagschotel in gasthof Moserwirt zijn we klaar om de terugweg langs Saalfelden en Maishofen aan te vatten en in deze richting hebben we mooi uitzicht op het massief van de Grossglockner.

Donderdag 8 september 2011 - Van Bruck naar Golling : 69 km

We blijven in het Salzburgerland en verplaatsen naar de nieuwe camperplaats bij het sauna- en wellness center Aqua Salza in Golling an der Salzach. Na enkele dagen fietsen zal het hier weer tijd worden om de wandelschoenen aan te trekken en we beginnen meteen met een wandeling naar het hoger gelegen St. Nikolaus-kerkje en de Gollinger waterval.

GOLLING AN DER SALZACH

Wohnmobilpark Aqua Salza

Vrijdag 9 september 2011 - Met de bus naar Salzburg

Vanaf Aqua Salza is het eenvoudig om een trip naar Salzburg te maken want de bus stopt op de camperplaats en brengt je zonder overstap voor 2 € tot in het centrum. We beginnen de wandeling bij slot Mirabell en het Kapuzinerklooster om via de Mozartbrug in de oude binnenstad te komen waar er zoals steeds een gezellige drukte heerst.

Zaterdag 10 september 2011 - Langs de Tauernradweg naar Hallein

Kiezen tussen fietsen of wandelen is hier moeilijk want Golling ligt ook langs de Tauernradweg en dus delen we de dag in twee met in de voormiddag een wandeling langs de Salzach naar de kloof bij Pass Lueg. Na de middag fietsen we dan tot in Hallein, een dorp dat al door de Kelten werd bewoond en een rijk verleden heeft dank zij de zoutmijnen.

Zondag 11 september 2011 - Van Golling naar Wolkersdorf : 102 km.

We vermijden de drukke A10 en rijden door een prachtig berglandschap terug naar Duitsland. In Berchtesgaden is het op deze zomerse zondag bijzonder druk, het lijkt wel of iedereen gaat wandelen. Weinig kans om te parkeren en dus volgen we verder de Deutsche Alpenstrasse tot Inzell. Nabij Traunstein blijft de wagen op de camperplaats en fietsen we naar en een stuk langs de Chiemsee.

Maandag 12 september 2011 - Van Wolkersdorf naar Eichstätt : 204 km

Een recente reportage in de Kampeertoerist over het Naturpark Altmühltal heeft ons nieuwsgierig gemaakt en op gewone wegen rijden we langs Wasserburg, Erding en Ingolstadt naar het barokke Eichstätt. Dit kleine stadje aan de Altmühl is werkelijk een parel van de barok met heel veel kerken en de enige Rooms-katholieke universiteit van Duitsland.

Dinsdag 13 september 2011 - Van Eichstätt naar Bad Dürckheim : 285 km

We rijden terug waar we begonnen zijn, de Deutsche Weinstrasse! Voor de zesde keer al komen we naar de Wurstmarkt in Bad Dürckheim, het grootste wijnfeest ter wereld. Het is op de koppen lopen en als we eindelijk een plaatsje kunnen bemachtigen in het wijndorp blijven we er zitten en genieten van enkele Pfalzer wijntjes en een fantastisch vuurwerk om het einde van het eerste deel af te sluiten.

Woensdag 14 september 2011 - Van Bad Dürckheim naar Mehring : 148 km

Het weer blijft goed en we gaan vanuit Mehring fietsen langs de Moselradweg. We rijdenen langs de rivier en tussen wijngaarden tot in het pittoreske Neumagen-Drohn, de oudste wijnplaats van Duitsland en de enige Romeinse vesting aan de Moezel. Het beeldhouwwerk 'het wijnschip' werd hier opgegraven dat bewijst dat door de Romeinen reeds aan wijnbouw werd gedaan.

Donderdag 15 september 2011 - Van Mehring naar Lichtervelde : 424 km

De terugreis gaat via Trier, Luxemburg, Namur, Mons en Doornik.

In totaal hebben we tijdens deze reis 2.454 kilometer afgelegd met 17 overnachtingen op camperplaatsen en 3 nachten op camping Woferlgut in Oostenrijk.