De Niederrhein en de Asperge Fiets Vierdaagse Arcen

zondag 22 mei 2016 - Van Lichtervelde naar Wachtendonk : 267 km
overnachting op Reisemobilstellplatz Achter de stadt

Na de middag vertrekken we en rijden via Antwerpen en Eindhoven naar Wachtendonk in de Duitse regio Niederrhein. De camperplaats is gemakkelijk bereikbaar en ligt net voor het centrum van het historische stadje. Tussen de buien door toch nog eventjes de benen strekken in het middeleeuwse Wachtendonk.

maandag 23 mei 2016 - Van Wachtendonk naar Walbeck : 17 km
4 overnachtingen op Reisemobilhafen am Freibad Walbeck

Regen, regen en nog eens regen. De geplande fietstocht naar Venlo valt letterlijk in het water want we zijn niet van plan om ons vandaag al kletsnat te laten regenen. Morgen starten we de vierdaagse in het Nederlandse Arcen en we willen de fietskledij toch nog zoveel mogelijk droog houden. In de late namiddag rijden we naar de TopPlatz camperplaats in het aspergedorp Walbeck. Dat ligt in Duitsland op de grens met Nederland op 5 Km van Arcen.

van dinsdag 24 tot vrijdag 27 mei nemen we deel aan de ASPERGE FIETS VIERDAAGSE ARCEN

Dagelijks vertrekt de rit aan Pannenkoeken Specialiteiten Restaurant de Bosrand in Arcen en we zijn ingeschreven om telkens de 60 km te rijden. Met de weg heen en terug van en naar Walbeck zal dat telkens minstens 10 km extra worden.

dinsdag : Maasduinen Route. De eerste rit gaat door en langs Nationaalpark de Maasduinen en verloopt helemaal langs de knooppunten, veel werk of moeite doen de organisatoren niet om iets aan toe te voegen maar er is wel veel afwisseling met bossen, duinen, heide en uiteraard aspergevelden. Mooi is ook het kasteel en de kasteeltuinen in Arcen en we fietsen ook dwars door het Roompot Recreatiepark Klein Vink.

woensdag : Museum Route. Vandaag steken we met een veerpont de Maas over en bezoeken het Nationaal Asperge Museum de Locht in Melderslo. Er is opnieuw veel afwisseling op deze tocht en Horst is een mooi plaatsje. Na het zien van al die asperges onderweg gaan we vanavond toch eens naar een restaurant met een spargel-menu in Walbeck. Het dorp profileert zich immers als het spargeldorp van de Niederrhein. Veel campers komen vanavond aan want morgen is het Sacramentsdag, een feestdag voor de Duitsers, en dus beginnen er veel aan een lang weekend.

donderdag : Maashees Route. Opnieuw met een veerpont heen en weer over de Maas voor een tocht naar het Brabantse Maashees. De stempelposten op de 60 Km zijn slecht verdeeld over het parcours, de eerste al bij Tante Jet in Blitterswijck na 10 km en de tweede na 20 km bij de Watervogel in Maashees. Voor de rest ongeveer dezelfde route via knooppunten als op de eerste dag, deze organisatie maakt er zich wel heel gemakkelijk vanaf.

vrijdag : Maas Route. We gaan nog maar eens de Maas over en bezoeken het rozendorp Lottum en fietsen over dezelfde knooppunten als de vorige dagen. Wat een gemiste kans om zelfs niet één keer de Duitse grens over te steken en een tocht door de Niederrhein te maken. Omdat we 4 dagen alle ritten hebben gefietst krijgen we een portie verse asperges als beloning maar ons besluit staat vast, Noord Limburg is mooie en fietsvriendelijke streek maar naar deze Vierdaagse komen we nooit meer terug. Een rit plannen via knooppunten kunnen we zelf even goed.

vrijdag 28 mei 2016 - Van Walbeck naar Straelen : 7 km
2 overnachtingen op Reisemobilstellplatz am Fitnessbad Wasserstraelen

We verplaatsen naar Straelen, een stadje vlakbij met een pracht van een camperplaats met het label Topplatz.

zaterdag 28 mei : 's Morgens eerst joggen op de Finse piste bij de camperplaats en om 9 uur de bestelde broodjes afhalen aan het onthaal. Na het ontbijt stappen we tot in het centrum, leuk stadje is het wel. In de namiddag fietsen we dan een gedeelte (41 km) van de Niederrhein Route. Van het mooi en warm weer maken we ’s avonds gebruik om te grillen.

zondag 29 mei 2016 - Van Straelen naar Lichtervelde : 271 km

Onweer is voorspeld en hangt ook in de lucht en daardoor besluiten we om maar al in de voormiddag huiswaarts te rijden.

In totaal hebben we tijdens deze reis 562 kilometer afgelegd met 7 overnachtingen op camperplaatsen in Duitsland.