De Noord Duitse Hanzesteden en Berlijn

Zaterdag 22/09/2007 - Van Lichtervelde naar Reppel - 233 km.

We vertrekken pas om 18 uur en rijden naar de motorhome parking in Bocholt maar de 5 plaatsjes zijn al bezet door 8 campers en dus rijden we maar meteen naar de sportzaal van deelgemeente Reppel waar we achteraan de kleine parking plaats vinden om te overnachten. Zo staan we meteen ook aan de startplaats van de wandeltocht waarmee we morgen deze herfstreis naar de Noord Duitse Hanzesteden en Berlijn echt beginnen.

Zondag 23/09/2007 - Van Reppel naar Greven - 236 km.

Het nadeel van overnachten op een parking nabij de startplaats van zo’n wandeltocht is ongetwijfeld dat je willen of niet vroeg in de morgen gewekt wordt door wandelaars die wel heel vroeg komen opdagen. Hier is het niet anders maar wij nemen alle tijd om rustig te ontbijten en vertrekken pas rond 9 uur voor de grootste afstand die hier 21 km is. We wandelen afwisselend in bosrijke en landelijke omgeving rond Reppel en Bocholt. Omstreeks 13 uur zijn we terug en na een Limburgse vlaai en een drankje starten we de Hymer en bollen door Nederland tot in Venlo waar we op de snelweg naar Duisburg en het Roergebied komen. Nu gaat het noordwaarts en even voorbij Münster vinden we in Greven een schitterende camperplaats bij de jachthaven gelegen aan het Dortmund-Ems-Kanaal. Het is mooi weer en we genieten van het kijken naar de voorbijvarende boten.

Maandag 24/09/2007 - Fietstocht naar Münster.

Met de fiets vertrekken we door het Münsterland, een parklandschap met grote boerderijen en mooie landhuizen en veel maneges en ruiterpaden. De fietspaden zijn voortreffelijk en goed bewegwijzerd , je moet wel over de gedetailleerde fietskaart beschikken om je rit uit te stippelen. Wij fietsen natuurlijk niet langs de kortste weg naar Münster maar maken een boog rond de stad die we na 25 km binnenrijden. Het is echt een stad van en voor fietsers. We stallen de fietsen en verkennen de stad, die we nog kennen van in 2002 toen ik hier de marathon liep. De Dom, de Prinzipalmarkt en het Rathaus zijn enkele blikvangers in deze mooie stad. We fietsen terug langs het kanaal en zijn net op tijd terug want de voorspelde regen voor deze avond mist de afspraak niet.

Dinsdag 25/09/2007 - Van Greven naar Bremerhaven - 241 km.

We rijden vandaag verder noordwaarts naar Bremerhaven, een moderne havenstad aan de Noordzee met een heel grote en uitgestrekte haven. De camperplaats ligt naast het sluizencomplex aan de voorhaven op een kwartier wandelen van het centrum met veel nieuwe winkelcentra en een volledig verkeersvrije hoofdstraat. De camperplaats Doppelschleuse is prachtig om te staan, we zien voor ons hoe vissersboten, jachten en grote schepen via de Weser de haven in en uit varen. Het Duitse scheepvaartmuseum en de zoo zijn de toeristische toppers.

Woensdag 26/09/2007 - Van Bremerhaven naar Stade - 79 km

Gisteren waren we te laat om de U-boot Wilhelm Bauer te bezoeken die tijdelijk voor het scheepvaartmuseum ligt. Een unieke kans om eens zo’n duikboot uit 1944 te bekijken. Echt wel indrukwekkend om dat eens van binnen te zien. Techniek is niet echt ons ding maar je wordt wel overdonderd door al dat technisch vernuft van 60 jaar geleden, met de Hymer rijden is toch wel eenvoudiger. Na de middag rijden we naar de Hanzestad Stade, een pareltje om te bezoeken en de nieuwe motorhomeparking ligt maar op enkele minuten wandelen van de middeleeuwse stad. Veel vakwerkhuizen en stemmige straatjes en pleintjes met restaurantjes en wijnhuizen geven deze stad een heel gemoedelijke sfeer.

Donderdag 27/09/2007 - Van Stade naar Rendsburg - 171 km

Na een bezoek aan Stade gaat het via Hamburg, door de Elbetunnel verder noordwaarts. De gids met TopPlatz reisemobil-Stellplatze heeft ons tot nu toe nogal kunnen bekoren en na de onvermijdelijke wegomleggingen komen we uiteindelijk in Rendsburg terecht. We maken nog een korte fietstocht langs het kanaal dat de Noordzee met de Oostzee verbind maar er zijn momenteel weinig zeeschepen die van de doorsteek gebruik maken. De stad zelf stelt niet zoveel voor en dus hebben we het hier snel gezien.

Vrijdag 28/09/2007 - Permanente IVV wandeling : Rendsburg erleben

Vannacht is er een zware storm over de Oostzee getrokken en op de radio vernemen we dat er heel wat ellende is in Kiel en Lübeck. In het binnenland valt het nog mee en we staan hier blijkbaar op een goed beschutte camperplaats. Deze voormiddag dus tijd om aan het reisverslag te beginnen en het programma voor de komende dagen een beetje aan te passen. Zo ontdekken we in Rendsburg een permanente IVV wandeling van 10 km en na de middag komen regenjas en wandelschoenen uit de kast en zijn we weg. Start en aankomst van deze tocht zijn in een tankstation waar ze het gewoon zijn dat wandelaars komen aan- en afmelden. De tocht van 10 km. zelf is interessant want de grootste attractie is de spoorbrug die het Kielerkanaal overspant op een hoogte van 42 meter. Onder de brug is een hangend veer voor wagens en voetgangers en daarmee steken we over. We bereiken de altstad terug via de langste voetgangerslifttunnel van Europa.

Zaterdag 29/09/2007 - Van Rendsburg naar Plön - 86 km.

Vandaag rijden we eerst naar Nortorf waar dit weekend de 51e Internationale Wandertage geörganisseerd worden en kort na de middag vertrekken we onder een stralende herfstzon voor de wandeling van 10 km. Het is echter een saaie tocht, weinig of niets te zien onderweg en net halfweg begint het plots te donderen en even later worden de hemelsluizen volledig opengezet. Doorweekt bereiken we de eindcontrole in het sportcentrum waar we toch nog genieten van de plaatselijke menu. Een douche en droge kledij en we zijn terug weg met de Hymer en rijden tot in het merengebied rond Plön, een leuk stadje en tijdens een regenpauze maken we snel nog een verkenning van het centrum. Het symbool van de stad is het Slot Plön dat uitkijkt over het Grote Plöner meer. Het kasteel is privaat en niet te bezoeken.

Zondag 30/09/2007 - Van Plön naar Travemünde - 47 km.

Na regen komt zonneschijn…zegt men en dus vertrekken we voor een wandeling langs de Grote Plöner See. Na een uurtje stappen gaan de hemelsluizen echter opnieuw open. Gelukkig komen we net aan een klein eethuisje en aangezien het toch middag is profiteren we van de gelegenheid om hier de visschotel van het huis te proeven. Ondertussen is het opnieuw opgeklaard zodat we droog terug bij de motorhome komen en nu rijden we verder naar Travemünde, een gezellige badplaats met een druk bezette camperplaats bij de haven. We zien hier grote passagiersschepen de Oostzee in en uit varen naar zowat alle Scandinavische landen. Leuk om dat te kunnen gadeslaan vanuit de Hymer.

Maandag 01/10/2007 - Met de bus naar Hanzestad Lübeck

Met de bus kom je van Travemünde snel en gemakkelijk in het drukke Lübeck. Een prachtige stad ! Het stadhuis met de buitentrap, de Lübecker Dom en de Sint Pieterskerk zijn zeker een bezoek waard en natuurlijk de prachtige Holstentor. Na de middag maken we ook hier weer een permanente IVV wandeling. Het parcours is volledig uitgetekend en samen met de routebeschrijving best een leuke manier om de stad te bezoeken. Tijdens deze wandeling van 10 km krijg je echt het mooiste van Lübeck te zien maar ook plaatsen waar de meeste toeristen niet komen zoals boven op de oude vestingmuur van waar we uitzicht hebben op de 7 torens van de stad.

Dinsdag 02/10/2007 - Fietsen langs de Ostseeküsten-Radweg

Het mooie weer en het gezellige Travemünde zorgen ervoor dat we hier nog een dag blijven. Vandaag maken we een fietstocht langs de Oostzee kust naar Neustad in Holstein. Het is een afwisselende rit langs de rotskust van de Lübecker Bucht en daarna door enkele vrij drukke badplaatsen. We zijn verwonderd dat er hier in deze tijd van het jaar nog zoveel toeristen zijn. Het is zonnig en nog 18 ° en strandvakanties worden hier wel op een bijzondere manier doorgebracht, overal op het strand staan een soort korven met een zitbank in waar de zonnekloppers uit de wind kunnen zitten om te genieten van zon en zee.

Woensdag 03/10/2007 - Van Travemünde naar Wismar - 54 km

Het is de Dag van de Duitse eenheid, een feestdag voor de Duitsers en net vandaag rijden we de voormalige DDR binnen. Met de veerpont kan je voor 4,20 € de Trave overvaren en dat bespaart een hele omweg. Zo komen we in de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern en rijden we naar de oude en typische Hanzestad Wismar. Sinds 2002 staat deze havenstad aan de Oostzee ook op de lijst van Unesco werelderfgoed. De stad heeft wel iets maar kan niet vergeleken worden met Lübeck. De marktplaats met zijn hoge burgerhuizen van de handelaars verwijzen wel naar de vroegere rijkdom. Nu zijn ze op veel plaatsen aan het bouwen en restaureren van de historische sites. In de vissershaven laten we ons verleiden om een schotel met diverse soorten gerookte vis te kopen. Dit is hier de specialiteit en het mag gezegd, het is lekker ook.

Donderdag 04/10/2007 - Van Wismar naar Berlijn - 224 km

We rijden verder naar Schwerin, de hoofdstad van Mecklenburg-Vorpommern, en parkeren nabij het sportstadion en het congrescentrum. Te voet ben je na een kwartiertje in de aangename straatjes van het stadscentrum. De trekpleister hier is het indrukwekkende slot van Schwerin op een eilandje in het meer. Het kasteel is via een brug met de stad verbonden. Deze vroegere residentie van de groothertogen van Mecklenburg is omringd door een prachtige tuin. In de namiddag rijden we verder naar Berlijn door een troosteloos en dun bevolkt landbouw gebied. De camperplaats in Berlijn is makkelijk bereikbaar via de B111-snelweg. Veel volk op deze plaats maar ook hier zijn wij weer de enige Belgen. We stappen nog naar Alt Tegel, in dit moderne stadsdeel vind je winkels en restaurants en het metrostation. Een kaartje voor drie dagen openbaar vervoer kost 24 € en je krijgt er ook talrijke kortingen mee bij toeristische attracties.

Vrijdag 05/10/2007 - Oost-Berlijn

Na een kwartiertje op de metro (U-Bahn-6) sta je zonder overstap van Alt-Tegel in het station Friedrichstrasse. Van hieruit stappen langs Unter den Linden, voorbij de Dom tot aan de Alexanderplatz. De verkenning van het vroegere Oost Berlijn doen we ook hier via een Permanente IVV-wandeling. Met een afstand van 12 km zien we heel wat van het historische centrum van Berlijn maar in zo’n grootstad is het parcours soms moeilijk te volgen. We wijken ook geregeld af naar bezienswaardigheden die niet langs de route liggen , zoals Checkpoint Charlie. De tocht brengt ons ondermeer naar de Berliner Dom, de Humboldt universiteit, Pariser Platz, Brandenburger Tor, de Reichstag, Gendarmenmarkt, Museumsinsel en het Rote Rathaus. Het is al behoorlijk laat als we na een drukke dag terug bij de motorhome komen.

Zaterdag 06/10/2007 - Met de trein naar Potsdam

Met ons drie dagen ticket kunnen we ook naar Potsdam met de metro en trein en we komen tot onze grote verbazing voorbij in het station Lichterfelde-West. In Potsdam wandelen we eerst door de stad waar nog enkele mooie stadspoorten te bewonderen zijn, alvorens we het uitgestrekte park van Sanssouci bereiken. Het is bijna 300 ha groot en bestaat uit verschillende parktypes. Het rococopaleis Sanssouci is een pareltje dat Friedrich II in 1745 liet bouwen naar zijn eigen tekeningen en wensen. Het is een flink eind stappen langs de Oranjerie, het Chinees theehuis, het Romeinse badhuis en het kleine slot Charlottenhof tot aan het Neues Palais. Dit enorme slot van het vroegere Pruisische koningshuis is een symbool van macht, pracht en praal met honderden levensgrote beelden. Park sanssouci behoort ongetwijfeld tot de toeristische toppers van Berlijn.

Zondag 07/10/2007 - Het vroegere West-Berlijn

Opnieuw met de metro naar het centrum. Deze keer bezoeken we meer het vroegere West-Berlijn en gaan ook op zoek naar de laatste overblijfselen van de Muur. We beginnen vandaag in de Kurfurstendamm en de Breitscheid Platz waar ook de beroemde Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche staat die in 1943 werd gebombardeerd en nu de herinnering aan de verschrikkingen van de oorlog levendig moet houden. Ernaast werd een moderne achthoekige kerk gebouwd. We gaan verder op zoek naar de laatste stukjes van de Muur en eindigen de namiddag op de moderne Potsdamer Platz. Laat op de avond maken we dan nog een rondrit met de bus door de verlichtte stad en dus wordt het opnieuw vrij laat als we terug in Alt Tegel komen.

Maandag 08/10/2007 - Van Berlijn naar Hameln - 342 km.

Na drie dagen Berlijn is het tijd om verder te trekken. Vlot gaat het echter niet op deze zonnige herfstmaandag. File om Berlijn te verlaten en later nog een file van 18 km tussen Magdeburg en Braunschweig na een ongeval met een tankwagen. Daardoor komen we pas na 17 uur aan op de nieuwe camperplaats Hannes Weserblick in Hameln, inderdaad dit is de stad van De Rattenvanger van Hamelen. Wat een verrassing als we na al dat fileleed nog een wandeling maken naar de Altstadt. Dit plaatsje is echt prachtig om door te slenteren met zijn vele schitterende vakwerkhuizen in de verkeersvrije binnenstad. We beslissen dan ook meteen om hier morgen ook nog te blijven.

Dinsdag 09/10/2007 - Fietsen langs de Weser Radweg

Tijdens de voormiddag volgen we de ratten door Hameln. Deze stadswandeling volg je gewoon door de op de grond geschilderde witte ratten te volgen en je komt op die manier op de mooiste plekjes van de stad. Infoborden zorgen voor de nodige uitleg over de bezienswaardigheden. Na de middag fietsen we langs de Weser-Radweg. Heen en terug naar het ook al verrassend mooie dorp Bodenwerder dat ook over een ruime parkeerplaats voor motorhomes beschikt.

Woensdag 10/10/2007 - Van Hameln naar Geldern - 256 km

Door het Roergebied rijden we naar Geldern. De ruime camperplaats ligt in een groene omgeving naast het sportstadion aan de stadsrand. Het is prachtig weer en na de middag fietsen we de Geldern route. Langs het uitgetekende traject van 32 km leer je Geldern en zijn omgeving kennen. Het is vooral een streek waar planten gekweekt worden maar daarnaast is er ook nog een natuurgebied en veel bossen. Trouwens dit is hier een echte fietsstreek , talrijke routes en ook de Nieder Rheinroute ligt hier vlakbij. Tevens zijn er mogelijkheden om aan te sluiten op het Nederlands Limburgse fietsroutenetwerk.

Donderdag 11/10/2007 - Van Geldern naar Lichtervelde - 276 km

Een hardnekkige mist die maar niet wil optrekken dwarsboomt onze plannen om hier vandaag nog een fietsroute te rijden in de Niederrhein. In plaats daarvan stappen we nog eens naar het winkelcentrum in Geldern. Ook na de middag slaagt de zon er niet in om de dikke mist op te lossen en dus besluiten we om vandaag nog naar huis te rijden. Omstreeks 17 uur zijn we terug in Lichtervelde na een reis waarin we 2.246 km aflegden en 19 nachten in de motorhome verbleven op uitstekende camperplaatsen. Meer informatie over deze plaatsen is terug te vinden in de rubriek Camperplaatsen-Duitsland. Nog één opvallende vaststelling, tijdens gans deze reis hebben we geen enkele Belgische zwerfwagen gezien, ook niet in Berlijn waar de camperplaats dagelijks zo goed als vol stond.