BRETAGNE , DE WANDELVIERDAAGSE VAN DE VENDEE EN FIETSEN LANGS DE LOIRE

Zaterdag 5 mei 2007 - Van Lichtervelde naar Etretat - 386 km.

Omstreeks 11 uur vertrekken we voor een drietal weken naar Bretagne in combinatie met deelnemen aan de wandelvierdaagse van de Vendee. Na heel wat wegomleidingen tussen Arras en Abbeville bereiken we rond 18 uur Etretat, een plaatsje dat in de meeste gidsen een aantal sterren krijgt voor zijn prachtige ligging tussen de spectaculaire rotspartijen. Vanaf de gemeenteljke camperplaats is het maar een kwartiertje wandelen tot in het centrum en de dijk die aan elke kant eindigt met trappen en wandelpaden naar de falaises.

Zondag 6 mei 2007 - Van Etretat naar Le Mont Saint-Michel - 224 km.

Te voet naar Etretat en in de groene Michelin krijgt de falaise d’Aval zelfs drie sterren. We stappen naar de top van de 70 meter hoge witten krijtrotsen en hebben van hieruit magnifiek uitzicht op het stadje en de rotspartijen aan de overkant van de baai. Aan die overkant klauteren we later dan ook nog eens naar boven. Na de middag rijden we over de Pont de Normandie dwars door Normandië tot aan de Mont Saint-Michel waar we parkeren op de aire de camping car. Wat een luxeplaats, ik kan de Hymer zo plaatsen dat we door de panoramische voorruit uitkijken op de Mont Saint-Michel en 's avonds met de verlichting genieten we hier van een uniek uitzicht.

Maandag 7 mei 2007 - Le Mont Saint-Michel naar Cancale - 66 km.

We stappen naar de Mont Saint Michel, het achtste wereldwonder en werelderfgoed op de lijst van de Unesco. Na Parijs is dit de eerste toeristenbestemming in Frankrijk. Langs de Grand Rue, een ader van toeristenwinkeltjes, restaurants en cafe's, klimmen we tot bij de abdij. De wandeling op de omwalling met zicht op de baai is wel indrukwekkend. Na de middag rijden we naar Dol-de-Bretagne met zijn logge kathedraal Saint Samson. Even verder staat de menhir de champ dolent en die is met zijn hoogte van 9,5 meter de mooiste die nog overeind staat, en dat nu al meer dan 2500 jaar. We rijden verder langs de kust en blijven uiteindelijk overnachten op de vernieuwde camperplaats van Cancale. We stappen nog tot aan de vissershaven maar krijgen voor het eerst na zowat 40 regenloze dagen plots een hevige bui over ons heen en keren doorweekt naar de Hymer terug.

Dinsdag 8 mei 2007 - De GR 34 : le chemin des douaniers

Het is opnieuw goed weer en in alle gidsen staat dit traject van de GR34 vermeld als één van de mooiste wandelingen in Bretagne. Vanaf de oestermarkt aan het einde van de haven, hier kan je proeven en kopen, gaat het meteen steil omhoog langs goed begaanbare paadjes over de klippen. Mooie uitzichtpunten langs deze prachtige kustweg. We klimmen en dalen tussen de beschutte inhammen tegenover het fort des Rimains en na een goeie twee uur stappen komen we aan Pointe de Grouin. Gelukkig kunnen we op de terugweg toch nog een terrasje aandoen in Pont-Mer. Als Cancale weer in zicht komt hebben we nu een totaal ander beeld. Bij eb komen de oesterbanken boven water en de bootjes liggen hulpeloos op het uitgestrekte strand.

Woensdag 9 mei 2007 - Van Cancale naar Taden - 51 km

Na een servicebeurt voor de Hymer en de nodige boodschappen gedaan te hebben rijden we verder naar Saint-Malo. We vinden echter geen geschikte plaats om te parkeren en het is er nogal druk na het lang weekend. We besluiten dan maar om landinwaarts te trekken en komen in Taden op een kleine camperplaats terecht. Van hieruit is een fietsroute langs de Rance naar de middeleeuwse stad Dinan. Dus fietsen eraf genomen en weg zijn we. Wanneer men door de straten van het oude Dinan wandelt waant men zich in de middeleeuwen. Talrijke schilderachtige vakwerkhuizen zijn heel mooi opgeknapt.

Donderdag 10 mei 2007 - Van Taden naar Erquy - 70 km

We rijden terug naar de Côte d' Emeraude. Eertse halte is het 700 jaar oude oninneembare Fort La Latte, schitterend gelegen op de steile rotswanden. Dan verder naar Cap Fréhel met zijn statige vuurtoren boven op de 60 meter hoge rotsen boven de onrustige zee. We blijven ook nog even kijken naar het boeiend schouwspel bij het vogelreservaat aan de voet van de Cap waar duizenden zeevogels ravotten. We rijden verder langs de kustweg naar Erquy, het centrum van het vissen naar de sint-jacobs-schelp. Vanaf de motorhomeplaats wandelen we nog naar de haven waar net een aantal visserbootjes binnenvaren. Het lossen gebeurt heel snel en de transportwagens staan vertrekkensklaar.

Vrijdag 11 mei 2007 - Van Erquy naar Paimpol - 77 km

Om acht uur gewekt door het getoeter van de bakker en dit na een nacht van weinig slapen. Een hevige storm is langs de Bretoense kust getrokken en heeft op verschillende plaatsen bomen geveld en daken weggeblazen. We rijden verder langs de kust tot aan de abdij van Beauport en tegen de middag zijn we in Paimpol, ooit de thuishaven van de Ijslandvaarders. Er zijn hier bij de haven 2 gratis parkings speciaal voor zwerfwagens, wat een luxe in vergelijking met België. We gaan opnieuw een stukje van de GR34 stappen en die passert zelfs aan de parking zodat we direct op het juiste pad zitten. Het weer zit niet mee en af en toe krijgen we een bui over ons heen en er is veel wind maar toch een mooie wandeling langs deze bloemenrijke kust.

Zaterdag 12 mei 2007 - Van Paimpol naar Trébeurden - 59 km

Net voor het centrum van Trégastel rijden we de grote parking voor motorhomes op, een hapje eten en dan de wandelschoenen aan. De ons ondertussen welbekende GR34 komt ook hier voorbij, trouwens via deze Sentier des doauniers kan je de volledige kustlijn van Bretagne afwandelen. Vandaag stappen we langs het mooiste stuk van de Côte de granit rose. Tussen de glinsterende roze granieten rotsen gaan we via Ploumanac'h tot aan de mooie zandstranden bij Perros-Guirec. Overnachten doen we even verder op de camperplaats bij het strand van Trébeurden. Iedere avond staat hier een verkoper met Bretoense specialiteiten en een vers gebakken galette complet met een flesje cider gaat er best wel in na weeral een wandeling van 4 uur.

Zondag 13 mei 2007 - Van Trébeurden naar Concarneau - 157 km

Vroeg wakker door regen, wind en gedonder...ook dat is Bretagne ! We doen vandaag de overgang van de noordkust naar het zuiden. Een rit door het heuvelachtige binnenland met een halte in Guimiliau waar we het omheind kerkhof gaan bezichtigen. De calvarie met meer dan 200 figuren dateert uit 1581. De kerk kom je binnen door een portaal vol beelden op de booglijsten en binnen vallen de prachtig bewerkte eiken doopvont en het gigantische orgel het meest op. In Concarneau komen we makkelijk op de parking bij het vroegere station waar reeds een massa zwerfwagens staan. We staan dicht bij het toeristisch centrum, de oude versterkte stad, die we tussen de buien door nog bezoeken.

Maandag 14 mei 2007 - Concarneau naar Damgan - 159 km

Weeral regen en wind deze ochtend en amper 12°. We laten ons plan om naar de markt te gaan dan ook maar voor wat het is en gaan ons bevoorraden in de supermarkt. En dan verder naar de Morbihan. Meer bepaald naar Carnac met zijn unieke rijen megalieten met bijna 4000 staande stenen (menhirs), dolmens en overdekte gangen. De site is zowat 4 km lang en de schattingen naar de ouderdom variëren van 4000 tot 7000 jaar. Het is ondertussen droog en iets warmer geworden en we blijven uiteindelijk staan op de motorhomeparking van Damgan. We staan aan het strand bij Kervoyal en maken nog een lange wandeling langs het strand en op de dijk tot Larmor.

Dinsdag 15 mei 2007 - Van Damgan naar Piriac-sur-Mer - 67 km.

Weeral regen ! Op hoop van beterschap rijden we verder naar Piriac en blijven rond de middag staan op de parking in het gehucht Lérat. De geplande fietstocht naar Guérande moeten we echter aflassen, te veel wind en regen. Dan maar eens tijd maken om dit verslag bij te werken. Na de koffiepauze gaan we toch nog maar eens op stap, door regen en wind...wellicht vandaar de naam ...Côte Sauvage, naar het 3 km verder gelegen vissersdorp La Tuballe.

Woensdag 16 mei 2007 - Van Piriac-sur-Mer naar Chantonnay - 171 km

Een dag waar weinig over te zeggen valt, het weer blijft slecht en we rijden door naar de Vendee. Tegen 14 uur staan we al op de parking voor motorhomes bij het sportcentrum in Chantonnay. Deze stad ligt verscholen in het groene hart van de Vendee en heeft 27 uitgezette wandelroutes en 24 mountainbike routes. Geschikte plaats dus voor een sportieve vakantie. We gaan ons in de loop van de namiddag aanmelden op het secretariaat van de vierdaagse en ontmoeten daar meteen al enkele streekgenoten. Als alles goed gaat zullen wij hier de komende vier dagen telkens de omloop van ongeveer 21 km wandelen.

Donderdag 17 mei 2007 - Randonnee 4 jours en Chantonnay

De eerste dag van de vierdaagse van Chantonnay begint met regen. Gelukkig duurt dat meer eventjes en blijft de rest van de dag bewolkt maar droog. Met de bus worden we vandaag weggebracht in zuidelijke riching en door een prachtig bosrijk parcours stappen we de 21 km terug naar Chantonnay. Onderweg 2 uitgebreide bevoorradingen met frisdrank, fruit, energierepen, cake, snoep en chocolade en dat zoveel je nemen wil. Af en toe is het wel flink klimmen en niet ongevaarlijk dalen langs glibberige modderpaadjes. Maar bij de aankomst in het park is dit snel vergeten. We worden er niet alleen ontvangen door de paradefanfare maar krijgen ook nog een appel, een stuk stokbrood met beleg en een wijntje. Weinig plaatsen meegemaakt waar je als wandelaar zo verwend wordt als hier. En ondertussen is zelfs de zon opnieuw verschenen !

Vrijdag 18 mei 2007 - Vierdaagse van de Vendee - wandeldag 2

Vandaag vanuit westelijke richting terug en de afstand is nu 23 km. Een totaal ander parcours dan gisteren en ook minder lastig maar wel ook nu weer een echte natuurwandeling. Kort na het verlaten van de bus komen we langs een groot meer waar de kikkers en padden proberen meer lawaai te maken dan de vele vogels. De eerste bevoorading is op de binnenplaats van het feodale kasteel van Sigournais en vanaf dan stappen we door een heuvelend landschap op goed begaanbare wandelpaden die meestal langs beide zijden een hoge brede haag van bomen en struiken hebben die hier vooral als windbrekers dienen. We passeren ook een aantal kleine wijngaarden en bereiken de tweede controle op het dorpsplein van Puybelliard. Vanop de heuvels komt Chantonnay nu snel in zicht en met een grote boog omheen de stad komen we opnieuw bij de eindcontrole in het park Clemenceau.

Zaterdag 19 mei 2007 - Chantonnay - wandeldag 3

De bus zet ons af in Bournezeau en we hebben 22 km af te leggen om terug in Chantonnay te komen. Goed wandelweer met veel zonnige periodes bij zo'n 20°. Na een viertal km komen we aan het uitgestrekte stuwmeer van Vouraie en de paadjes er omheen zijn smal en steil, een lastige klus is dat hier ! Langs het riviertje Le Petit Lay en door het groen van bossen en weilanden bereiken we het centrum van Chantonnay waar er als nevenactiviteit vandaag ook nog een rommelmarkt is. Na het traditionele stokbrood met wijn keren we naar de camperplaats terug waar we na een verfrissende douche voor de rest van de namiddag blijven luieren in de zon en meteen de planning voor de komende dagen vastleggen.

Zondag 20 mei 2007 - Van Chantonnay naar Vallet - 91 km

Laatste wandeldag van de vierdaagse en echt rotweer, erger kan niet. De regen komt met bakken neer en het wellicht ook nu weer mooie parcours verandert in een modderbad, de paadjes worden stromende beken en het is gevaarlijk in de glibberige afdalingen. Zo snel mogelijk terug geraken is de opdracht, droge kledij aantrekken en wegwezen. Terug naar Bretagne. Onderweg bezoeken we Clisson aan de samenvloeiing van de Sèvre en de Moine. Een romantisch stadje dat wordt beheerst door de ruïnes van de burcht boven op een hoge rots. Tijdens de revolutie in 1793 werd de stad volledig platgebrand en werd later heropgebouwd in Italiaanse stijl. Uiteindelijk blijven we overnachten in Vallet, het centrum van de muscadetwijn, bij een France Passion wijnboer La Tour du Ferré. We worden er hartelijk ontvangen door de uitbaatster Françoise en na het proeven gaan we een flesje kraken om de modderige emoties van de dag weg te spoelen.

Maandag 21 mei 2007 - Vallet naar St Georges-sur-Loire - 87 km

Alweer een serieus onweer in de vroege ochtend met regen, donder en bliksem. Na raadpleging van de weersvoorspellingen besluiten we om de koers te wijzigen en een stukje van de Loire te volgen, richting binnenland. We bezoeken nog Ancenis maar dat valt tegen, weinig te zien en geen motorhome vriendelijke stad. Dus rijden we verder en blijven uiteindelijk staan in St Georges-sur-Loire, een klein plaatsje met een mooie camperplaats en we hopen morgen eens een stukje te kunnen afleggen van de fietsroute langs de Loire.

Dinsdag 22 mei 2007 - Van St-Georges-s-Loire naar Turquant - 85 km

Het weer valt mee, bewolkt maar droog en warm. Dus testen we een stuk van de 800 km lange fietsroute La Loire à Vélo. We rijden van St Georges terug in de richting Nantes en de bewegwijzering is uitstekend, nooit in moeilijkheden geraakt. We rijden op vlakke wegen door landbouwgebied en huizen met massa's bloeiende rozenstruiken. Af en toe ook een stukje langs de Loire, waar we bevers en witte reigers zien, tot aan St-Florent-le-Vieil waar vooral de abdijkerk de toeristen aantrekt. In de late namiddag zijn we terug en verplaatsen ons langs de toeristische route via Angers en Saumur tot in het dorpje Turquant waar we net nog een plaatsje kunnen versieren op de camperplaats.

Woensdag 23 mei 2007 - Bezoek aan de Troglo van Turquant en Saumur

In de historische omgeving van Saumur die in zijn geheel een plaats heeft verdiend op de lijst van Unesco's Werelderfgoed werd vroeger turfsteen gewonnen voor kastelen en bruggen en hierdoor ontstonden grotten en gangen die later door mensen werden bewoond. In Turquant is er echt iets unieks te bezoeken , Le Troglo des pommes tapées. Het bezoek met degustatie kost 5,50 € maar is beslist de moeite waard. Na de middag fietsen we dwars door de wijngaarden van de Anjou en met heel wat lastige klimmetjes, zelfs 18 %, naar Saumur. Zo komen we via het prachtige kasteel de stad binnen waar het mooie weer meteen voor een zomerse sfeer en volle terrasjes zorgt.

Donderdag 24 mei 2007 - Van Turquant naar La Suze-sur-Sarthe.- 89 km

Al van in de vroege ochtend mooi zonnig weer en we vertrekken voor een fietstocht langs La Loire à Vélo. We fietsen eerst tot bij de Koninkljke Abdij van Fontevraud, het grootste klooster van Europa. In de loop der jaren heeft het klooster verschillende veranderingen ondergaan waardoor zowat alle bouwstijlen hier aanwezig zijn. Na een uitgebreid bezoek fietsen we naar Montsoreau waar het kasteel echt aan de oever van de Loire staat. Verder naar het stemmige Candes-St-Martin. Hier komt de Vienne in de Loire en de route volgt een poosje deze rivier door een vlakke en bosrijke omgeving. Ook dit traject is feilloos bewegwijzerd en een plezier om langs te fietsen. We zijn laat terug maar verplaatsen toch nog naar La Suze aan de Sarthe waar we net nog een plaatsje vinden op de motorhomeparking van de gemeente.

Vrijdag 25 mei 2007 - Van La Suze-sur-Sarthe naar Le Treport - 329 km

De terugreis wordt aangevat. Via Le Mans en Alençon rijden we naar de Pont de Bretonne waar we de Seine oversteken. In Dieppe komen we weer langs de kust en op de camperplaats van Le Treport bezetten we ook vandaag weer het laatste plaatsje en het is amper 17 uur. Nadat we naar de vissershaven gewandeld hebben tel ik bij de terugkeer 71 motorhomes op de parking en nog een tiental die in de straat blijven parkeren.

Zaterdag 26 mei 2007 - Van Le Treport naar Lichtervelde.- 213 km

Een druilerig weertje en we rijden dan ook maar meteen terug. Via Abbeville, Saint Omer en Poperinge bereiken we kort na de middag opnieuw Lichtervelde. Tijdens deze reis legden we 2.381 km af en bleven 21 maal overnachten, telkens op een camperplaats. Iets meer over deze overnachtingsplaatsen kan je teugvinden bij camperplaatsen Frankrijk.