Dwars door Frankrijk naar de Costa Brava en Barcelona.

Zondag 28 augustus 2005 - Lichtervelde - Nogent-sur-Vernisson : 443 km

Omstreeks 15 uur vertrekken we via Lille, Senlis, langs “La Francilienne” probleemloos rond Parijs en zo verder via Melun, Fontainebleau en Montagis tot in Nogent-sur-Vernisson waar we om 22 uur aankomen. Het is reeds donker maar we vinden dank zij de uitstekende bewegwijzering toch makkelijk de Aire Communale waar we heel rustig overnachten.

Maandag 29 augustus 2005 - Van Nogent-s-V. naar Saint-Fargeau : 72 km

Na het ontbijt rijden we tot in Briare waar we ons langs de Loire installeren naast andere motorhomes. We wandelen eerst nog even door dit pittoreske plaatsje met zijn vele kanaaltjes. Na de middag maken we een fietstocht langs de Loire, we starten door het Pont Canal over te rijden en fietsen dan naar Gien. Bij het terugkeren rijden we nog tot in Chatillon sur Loire en keren dan terug naar Briare. Vanavond zijn we uitgenodigd voor een barbecue bij Jürgen en Patricia die in een vakantiehuisje verblijven in Saint Fargeau. Er is plaats genoeg om onze Hymer op de oprit te parkeren en we blijven daar dan ook overnachten.

Dinsdag 30 augustus 2005 - Van Saint Fargeau naar Saint Flour : 346 km

We ontbijten samen en dan gaan we verder zuidwaarts; We besluiten om vandaag eens een stuk door te rijden. Via Nevers , Moulin en Clermont-Ferand belanden we uiteindelijk op de motorhome plaats in Saint Flour. Vanaf hier hebben we een mooi uitzicht op de stad op de heuvel. Het is nog maar 17 uur en we hebben dus nog tijd om de stad te bezoeken.

Woensdag 31 augustus 2005 - Saint Flour - Murviel les Beziers : 261 km

We stoppen op motorhome parking de la Grave in Millau waar het marktdag is en we snuiven hier reeds de zuiderse sfeer en geuren op, een gezellige markt waar we niet kunnen weerstaan om een flinke portie verse olijven en tapenades te kopen. Twee platanen overdekken het ganse marktplein. In de namiddag rijden we verder maar missen de toegangsweg vanaf de N-9 om het nieuwe viaduct van Millau te bekijken van beneden, niet zo erg eigenlijk want vanaf die N-9 kunnen we de grote brug ook al even zien. In Murviel les Beziers overnachten we bij een France Passion wijnboer, Chateau de Coujan. Lekkere wijn verkopen ze hier !

Donderdag 1 september 2005 - Van Murviel naar Port-Vendres : 153 km

We vertrekken reeds vroeg en rijden via Beziers, Narbonne en Perpignan naar de kust. Bij de haven in Port-Vendres is een camperplaats voor 25 wagens. Na de middag worden de fietsen klaargemaakt en we rijden over de laatste uitlopers van de Pyreneeën naar de badplaatsen Argeles en Saint-Cyprien.

Vrijdag 2 september 2005 - Van Port-Vendres naar Blanes : 146 km

Langs de kronkelende kustweg rijden we Spanje binnen. Mooie uitzichten op de Pyreneeën die hier in de Middellandse Zee uitsterven. Tegen de middag bereiken we via Lloret de Mar camping La Masia in Blanes. We blijven hier een drietal dagen en maken meteen van de gelegenheid gebruik om de Vuelta te volgen tijdens het weekend. We stappen in de brandende zon naar het centrum van Blanes waar we de visveiling kunnen bekijken. En ’s avonds genieten we meteen ook maar van zo’n lekkere zarzuella.

Zaterdag 3 september 2005 - Met de fiets naar Lloret de Mar

We fietsen naar Lloret de Mar waar het reeds een enorme drukte is van in de voormiddag. Alles wordt klaargemaakt voor de aankomst van de 8 etappe van de Vuelta : Taragona-Lloret de Mar. Wij fietsen een stuk van het parcours en rijden ook verder richting Tossa om een geschikt plaatsje te vinden om morgen de tijdrit te volgen. Na de siësta begeven we ons naar de aankomstplaats waar we Alexandro Petacchi de massaspurt zien winnen voor Husthovd en Bettini. Tom Boonen eindigt vijfde.

Zondag 4 september 2005 - Naar de tijdrit in Lloret

Een rustige voormiddag en eindelijk eens tijd om aan dit verslag te beginnen. Voor de middag fietsen we naar Lloret de Mar en gaan onze plaats opzoeken langs de weg naar Tossa. Met de fiets mogen we nog door maar de politieman verzoekt ons om op te passen voor de renners die op het parcours reeds aan het opwarmen zijn. Warm…dat hebben wij hier vandaag ook weer maar onze verkenning van gisteren heeft resultaat, we hebben een mooie plaats in de schaduw waar we het spektakel volledig kunnen volgen. De renners hebben hier de eerste klim te verwerken zo’n viertal km na de start. Onze Belgische vlag wordt door de meeste Belgische volgwagens met getoeter begroet en ook de VRT merkt ons op.

Maandag 5 september 2005 - Van Blanes naar Mataro : 34 km.

Het is marktdag in Blanes en we begeven ons ook in de massa, er komt hier veel volk naartoe. Na de middag rijden we verder naar camping Playa Sol in Mataro. Van hieruit kom je met de trein makkelijk in Barcelona en we gaan nog eens tot in het dorpje maar dat valt dik tegen. Geen voetpad , drukke weg en veel te warm. Er komt ’s nacht zelfs een donderend onweer van, de eerste regendruppels tijdens deze vakantie.

Dinsdag 6 september 2005 - Daguitstap naar Barcelona

Gedaan met regenen en het klaart weer volledig op. Het station van St Andreu de Llavaneres is maar op één km van de camping en na een treinrit van 40 minuten sta je op de Plaza Catalunya in het centrum van Barcelona. Vier jaar geleden waren wij hier ook al eens en toen hebben we in twee drukke dagen zowat de volledige stad gezien. Nu willen we ons beperken tot een wandeling langs de Rambla en door de oude Gotische wijk. Na de middag stappen we nog door het centrale gedeelte van de stad naar de door Gaudi ontworpen kerk “La Sagrada Familia”.

Woensdag 7 september 2005 - Mataro - St Pierre sur Mer : 261 km

De Spaanse Costa nabij Mataro kan ons verder niet bekoren en we rijden terug naar Frankrijk. Na de drukke grensovergang van La Jonquera steken we de Pyreneeën weer over en even voor Narbonne belanden we in een hevig onweer. Lang duurt het niet maar langs de kleinere wegen naar St Pierre sur Mer zien we hier en daar moddersporen en we worden ook aan de kant gezet door de brandweer die met zwaar materiaal herstellingen aan het uitvoeren is. Op de camperplaats staat ook veel water en van Belgen vernemen we dat het daar de vorige nacht volledig ondergelopen is. Veel motorhomes zijn dan ook vertrokken maar nu is het opnieuw te doen. In het dorp zelf staan nog straten blank. Misschien waren we toch beter in Spanje gebleven ?

Donderdag 8 september 2005 - Wandelen naar Narbonne-Plage

De dag begint bewolkt en we gaan naar de dagelijkse markt in St Pierre. Het enige internetcafé is hier onlangs gestopt en we kopen dan maar een krant om de weersvoorspellingen te kunnen raadplegen. Na de middag is het weer opnieuw goed, veel wind maar uitstekend wandelweer. We vertrekken door het natuurgebied l’Oustalet maar na een paar km is de weg plots ondergelopen en te voet is er geen doorkomen aan. We keren terug en wandelen dan langs de kust tot in Narbonne-Plage. Ook hier is men volop aan het ruimen na de overstromingen. Omstreeks 18 uur zijn we terug bij de Hymer en dat is net op tijd want nog geen 5 minuten later gaan de hemelsluizen opnieuw open. Op de radio horen we dat na Montpellier nu ook Nimes en enkele plaatsen in de Gard onder water staan. De autoweg A-9 is zelfs afgesloten tussen Narbonne en Orange. Onze intentie om nu nog tot in Pezenas te rijden om dan verder te gaan tot in de Provence valt meteen in het water. De reisweg zal herzien worden.

Vrijdag 9 september 2005 - Van St Pierre naar Carcassonne – 81 km

Na het beluisteren van de weerberichten veranderen we dus toch maar van richting, in plaats van naar de Provence rijden we richting Carcassonne en de volgende dagen zien we dan wel. Onderweg houden we nog even halt bij een wijnboer waar we onze tonnetjes aanvullen met Rouissilon wijnen. Nog voor de middag komen we aan bij de middeleeuwse stad Carcassonne. Het is ondertussen weer volop zon en 25 graden geworden. Met de zwerfwagen kan je 24 uur staan op de hoogste parking waar ook de bussen parkeren en daarvoor betaal je 10 €. Het leuke is dat je vlakbij de poort van “La Cité” staat en zo maar de oude stad in en uit kan lopen. En de stemmige verlichting ‘s avonds in combinatie met een bezoek aan een van de vele restaurantjes maakt een bezoek aan deze stad wel extra attractief.

Zaterdag 10 september 2005 - Van Carcassonne naar Albi : 199 km

We rijden verder naar Mazanet en Castres waar we even rondkijken. Niet echt een aanrader en dus vertrekken we kort na de middag opnieuw en volgen de toeristische wegen D-55 en D-81 via Vabre en Mont Roc naar Albi. Daar aangekomen vinden we na lang zoeken de servicezuil waar we de Hymer van vers water voorzien en alle nodige lozingen kunnen doen. De motorhome parking is echter hier niet bij maar we moeten gewoon de borden naar de parking van de kathedraal volgen. Makkelijk gezegd in zo’n stad en we vinden deze parking dan ook nergens. Uiteindelijk blijkt het parking Bondidou te zijn , midden het stadscentrum en toch wel vlakbij de kathedraal. Na het avondeten wandelen we nog eens door de sfeervolle stad maar een plots opduikend onweer doet ons al gauw terug naar de motorhome vluchten.

Zondag 11 september 2005 - Van Albi naar Saint-Flour – 190 km

In de toeristische dienst van Albi krijgen we een plan met enkele uitgewerkte stadswandelingen. We combineren er twee van waarbij we wel een goed beeld van deze stad aan de Tarn krijgen. De unieke bakstenen kathedraal die soms ook op een versterkte burcht lijkt, domineert het stadsbeeld. Tijdens onze wandeling krijgen we nog een extra attractie want er is hier vandaag een triatlon waarvan de loopproef volledig door het centrum komt. Na de middag rijden we via Rodez en Espalion, een heel mooi dorp aan de Lot, door de heuvels van de Cantal. Een paar keer moeten we uitwijken voor koeien die over de weg lopen maar de plaatselijke bewoners zijn dat hier blijkbaar gewoon en met lichtsignalen worden tegenliggers op de hoogte gebracht. Uiteindelijk overnachten we opnieuw in Saint-Flour

Maandag 12 september 2005 - Van Saint Flour naar Cluny : 299 km

In de mistige morgen en met amper 9 graden verlaten we het hooggelegen Saint-Flour. We rijden richting Clermond-Ferand en de mist maakt algauw plaats voor de zon. Voorbij Issoire verlaten we de A-75 snelweg en rijden nu verder langs de kronkelende bergwegen tussen de uitgedoofde vulkanen van het Centraal Massief naar Thiers en Roanne. In La Clayette komen we aan een heel mooi kasteel voorbij en na bijna 300 km bereiken we Cluny. In de middeleeuwen stond hier de grootste kerk van het Christendom, gebouwd door de Benedictijnen. Na de verwoestingen tijdens de Franse revolutie blijft nog maar een klein gedeelte van de abdij over en dat kan bezocht worden. We maken nog een wandeling door de stad en rijden dan naar de parking van de Intermarché waar we de Hymer van vers drinkwater voorzien. We overnachten hier met 7 zwerfwagens.

Dinsdag 13 september 2005 - Cluny - La Chapelle s/s Brancion : 53 km

Pech als we ’s morgens merken dat we met een lekke band staan. Die moet natuurlijk direct vervangen worden en de band laten we ook meteen herstellen. We bedanken Intermarché voor het ter beschikking stellen van zijn parking als overnachtingplaats voor campers door er eerst nog boodschappen te doen en de dieseltank te vullen. We zijn naar Bourgogne du Sud gekomen om te fietsen langs de Voie Verte, een oude spoorwegbedding die volledig voor recreatieve sporten is aangepast. Wandelaars, fietsers en skaters hebben hier voorrang. Na de middag fietsen we richting Macon op een nieuw stuk van de route die ondermeer door een 1,6 km lange spoorwegtunnel gaat…maar daar aangekomen is de poort dicht en daar staan we dan. Rechtsomkeer dan maar, terug naar Cluny en we fietsen nu de andere richting uit. Door rustige Bourgondische dorpjes tot in Cormatin met zijn schitterend kasteel. We keren terug naar Cluny, gaan nog naar de garage ons wiel met herstelde band afhalen en rijden dan tot in La Chapelle sous Brancion waar we overnachten op het wijndomein de l’Echelette.

Woensdag 14 september 2005 - La Chapelle s/s Brancion - Givry : 42 km

We krijgen een rondleiding van de wijnboer en kopen ook nog wat van dat lekkers en rijden dan naar Givry, het andere uiteinde van de Voie Verte. We passeren eerst nog even de service zuil en rijden dan de parking bij het vroegere station van Givry op. Na de middag gaan we opnieuw fietsen, deze keer rijden we tot in Saint Gengoux le National. Het oude station is hier volledig gerenoveerd. We rijden terug tussen de wijngaarden waar de druivenpluk op sommige plaatsen reeds begonnen is en door kleine dorpjes die nog allemaal over zo’n openbare wasplaats beschikken. Ontelbaar veel witte koeien staren ons verbaasd aan…kortom een heel rustige streek om te fietsen. Na 68 km staan we terug bij de motorhome en na en drankje en een douche gaan we lekker Bourgondisch eten in een van de restaurantjes van Givry.

Donderdag 15 september 2005 - Givry - Chatillon-Sur-Seine : 180 km

We rijden tot in Saint Leger-sur-Dheune waar we opnieuw een stuk van de Voie Verte kunnen fietsen. Nu wel niet meer op de oude spoorwegbedding maar we rijden heen en terug naar Chalon-sur-Saone langs de oevers van het Canal du Centre. De vele sluizen langs dit traject zijn wel een extra attractie. Er varen hier veel gehuurde boten rond die een vakantie doorbrengen op de Bourgondische kanalen, eigenlijk goed te vergelijken met een motorhome reis. Die boten leggen ook dagelijks op een andere plaats aan en hebben zowat dezelfde behoeftes als deze van een camper. Na 67 km zijn we terug en na de nodige verfrissingen, vandaag is het hier weeral 27 graden, rijden we nog tot in Chatillon-Sur-Seine waar de parking om te overnachten ons niet bevalt en we naar de camping Municipal rijden. Mooi weer, dus tafel, stoelen en grillstel buiten en genieten van de mooie avond.

Vrijdag 16 september 2005 - Chatillon-Sur-Seine - Lichtervelde : 461 km

Het mooie weer heeft ons in de steek gelaten, een regenachtige morgen en het ziet er niet naar uit dat het snel zal opklaren. We hebben een etappe gepland tot in de omgeving van Troyes waar we vandaag graag nog een fietstocht willen maken in het merengebied ten oosten van de stad. Maar ook in Troyes blijft het regenen en we besluiten dan maar om via Reims en Maubeuge terug nar huis te rijden. Na 19 dagen en met 3221 km op de teller zijn we omstreeks 19 uur terug thuis.

terug naar REIZEN