LANGS FRANSE RIVIEREN EN KANALEN TOT IN DE LANGUEDOC

Zaterdag 22 augustus 2009 - Van Lichtervelde naar Rouen : 307 km.

De geplande trip naar Zwitserland werd in laatste instantie vervangen door een totaal onvoorbereide reis naar het zuiden. Alle reisgidsen, kaarten en documentatie die we hebben van zowat alle streken tussen de Loire en de Spaanse Costa Brava worden meegenomen. We zullen dag per dag wel bekijken waar we naartoe gaan. We beginnen in Rouen, de hoofdstad van Normandië, waar we parkeren op de benedenkaaien langs de linkeroever van de Seine. Een mooie locatie want voor ons op de andere oever ligt het toeristische hart van de stad. De brug over en we zijn meteen in het centrum dat ons aangenaam verrast. De rue du Gros-Horloge met zijn vakwerkhuizen, de talrijke kerken met machtige torens en natuurlijk de gotische kathedraal Notre-Dame met zijn ragfijne ornamenten. Dat we hier al zo vaak voorbij gereden zijn en nu pas ontdekken wat voor moois deze stad te bieden heeft.

Zondag 23 augustus 2009 - Van Rouen naar Blois : 238 km.

Tijdens de voormiddag rijden we verder en ik stel plots vast dat de ventilatie en de ruitenwissers het niet meer doen. Bij verder nazicht ook geen mistlampen en achteruitrijlicht meer. Op zondag moet je geen garage opzoeken en het is toch mooi weer en dus rijden we tot op de Aire de Camping-Car van Blois. Die ligt midden in de stad, vlakbij het kasteel. Er is bewaking, een servicepunt en het is gratis op de koop toe. Daar kunnen wij Belgen alleen maar van dromen…Na de middag fietsen we via de bewegwijzerde route van La Loire a Vélo naar het kasteel van Chambord, met zijn 440 kamers het grootste van de Loire kastelen. ’s Avonds gaan we mosselen eten en een terrasje doen, om 22 uur is het nog steeds 26°.

maandag 24 augustus 2009 - Van Blois naar Angé : 41 km

Gisteren nog eventjes aan de praat geweest met onze Belgische buur uit Knesselare en het toeval wil dat hij dan ook nog bij een camperbedrijf werkt. Hij vervangt in een oogwenk één zekering en alles werkt weer en dus is het probleem met de ruitenwissers ook opgelost. Deze voormiddag bezoeken we eerst nog het oude kwartier van de voormalige hoofdstad van Frankrijk en rijden na de middag verder tot in Angé. Van hieruit fietsen we in het dal van de Cher, met op de noordelijke oever de grotten waar ondermeer paddestoelen in gekweekt worden, naar Montrichard en even verderop het druk bezocht kasteel van Chenonceau.

Dinsdag 25 augustus 2009 - Van Angé naar Uzerche : 262 km

Vandaag rijden we een stuk verder zuidwaarts. Langs de A-20 gaat het richting Limousin en we stoppen in Uzerche, een versterkte stad met fraaie oude huizen en smalle steegjes in het dal van de Vézère. Aan het oude station is er een gratis parking met serviceplaats voor motorhomes en tegen 16 uur staat die al helemaal vol. Pech met het weer vandaag want we zijn pas aangekomen als de eerste regendruppels vallen en jammer genoeg blijft het wisselvallig voor de rest van de namiddag.

Woensdag 26 augustus 2009 - Van Uzerche naar Alvignac : 83 km

Alle wolken zijn verdwenen en het zal weer een zonnige dag worden. We gaan nog eens naar de oude stad die nu al ligt te glinsteren in de zon. Daarna vervolgen we onze route en laten de Hymer achter op de Aire van Alvignac. Met de fiets rijden we naar het druk bezochte bedevaartsoord Rocamadour. Het dorp ligt hoog op een rots van 150 meter boven het ravijn van de Alzou. Een rijmpje uit de Quercy beschrijft het vrij vertaald zo : ”de huizen aan de beek, de kerken op de huizen, de rotsen op de kerken, het kasteel op de rotsen”. We zijn dus in de Quercy, een streek met mooie dorpen en landschappen, grotten en rotspartijen en niet te vergeten een gastronomie om van te watertanden.

Donderdag 27 augustus 2009 - Van Alvignac naar Cajarc : 85 km

We beginnen met een bezoek aan de Gouffre de Padirac, het bekendste grottenstelsel van Europa dat wordt beschouwd als het bijzonderste geologische fenomeen van Frankrijk. Na een uur aanschuiven zijn we aan de beurt om de onderwereld te ontdekken. Na een afdaling met de trap of de lift, tot op een diepte van 103 meter, bereiken we de ondergrondse rivier zonder naam. Omdat ze ondergronds blijft en 15 kilometer verderop in de Dordogne komt heeft deze rivier nooit een naam gekregen. Met bootjes varen we naar de grote zaal waar de gids ons meeneemt voor een rondleiding. Het is hier altijd 13°. Eventjes puffen als we boven terug in het zonlicht komen, de 30° zijn weeral overschreden. Na een tussenstop in Lacapelle-Marival blijven we staan op de camperplaats bij het spoorwegmuseum in Cajarc. ’s Avonds lekker gaan eten in Brasserie du Tour de Ville en in deze streek staat alles in het teken van noten, canard en foie gras.

Vrijdag 28 augustus 2009 - Fietsen in het dal van de Lot

Na een veel te warme nacht, temperatuur bleef rond de 25°, gaan we op stap in Cajarc en ontdekken ondermeer dat dit vroeger de woonplaats was van voormalig Frans president Georges Pompidou. Na de middag gaan we fietsen in het relatief vlakke dal van de Lot. Een mooi dal waar nog veel tabak geteeld wordt. We passeren het mooie dorpje Montbrun dat hoog op een rots boven het dal uittorent. Even verder komen we eerst aan het kasteel Larroque-Toirac uit de twaalfde eeuw voorbij en bereiken na een stevige klim de versterkte kerk van St Pierre-Toirac.

Zaterdag 29 augustus 2009 - Van Cajarc naar Cordes-sur-Ciel : 89 km.

Vandaag verblijven we in het middeleeuwse Cordes-sur-Ciel, volgens sommige reisgidsen het mooiste dorp van Frankrijk. En inderdaad, het is bijzonder goed bewaard gebleven in zijn oorspronkelijke staat en door de unieke ligging op de top van een heuvel midden een prachtige omgeving domineert het volledig de vallei van de Cérou. Bij de toeristische dienst krijg je een plannetje zodat je makkelijk op ontdekkingstocht kan gaan en alzo de stadspoorten, de hallen en de talrijke oude maar goed bewaarde huizen kan bekijken. We moeten toegeven dat dit inderdaad een van de meest pittoreske plekjes is die we ooit bezocht hebben !

Zondag 30 augustus 2009 - Van Cordes-sur-Ciel naar Lisle-sur-Tarn : 35 km.

We rijden verder naar het wijndorp Gaillac aan de Tarn maar de camperplaats is moeilijk te vinden ook al omdat men hier een paar dagen geleden een nieuw verkeersplan heeft ingevoerd. Ook de gps wil ons voortdurend straten insturen waar de richting nu veranderd is. Uiteindelijk komen we er toch en na een bezoek aan de abdij en het bijhorend museum houden we het hier voor bekeken. De plaats lijkt niet interessant om te blijven voor de nacht. We volgen de rivier tot in Lisle-sur-Tarn, een bastide met een heel fraaie arcades en een paar gezellige terrasjes die bij deze temperaturen van ruim boven de 30° een aangename verpozing bieden na de stadswandeling.

maandag 31 augustus 2009 - Le Tarn à velo

Gisteren kregen we bij de toeristische dienst ook nog een aantal folders voor fietsroutes langs de Tarn. We pikken de plaatselijke route “Vignoble et Bastides à vélo” eruit, een goed aangeduid traject door wijngaarden en zonnebloemvelden maar wel met een paar lastige hellingen. ’s Middags eten we een dagschotel in Rabastens, een stad die beheerst wordt door de prestigieuze bakstenen kerk Notre-Dame du Bourg, één van de belangrijkste middeleeuwse monumenten van de streek. Terug op de prachtige gemeentelijke camperplaats is het voor de rest genieten van de zon en een frisse rosé van Gaillac.

Dinsdag 1 september 2009 - Van Lisle-sur-Tarn naar Gardouch : 73 km

Op de eerste septemberdag bereiken we het Canal du Midi en na eventjes zoeken vinden we achteraan op het dorpsplein van Gardouch een rustige plaats om te parkeren. Bij de brug kom je direct op het fietspad langs het kanaal, je kan zelfs tot in Toulouse fietsen. De eerste kennismaking valt wat tegen wat het bootverkeer betreft, weinig beweging op het water, wel heel wat fietsers die net als wij gebruik maken van dit mooi aangelegd fietspad. Halfweg worden we verrast door een onweer maar het is van korte duur en vijf kilometer verderop ligt de weg opnieuw droog. Terug in Gardouch hebben we gezelschap gekregen van een Oostenrijkse camper en volgens een buurtbewoonster is het helemaal geen probleem om hier te overnachten, er staan er elke dag wel een paar vertelt ze ons.

Woensdag 2 september 2009 - Van Gardouch naar La Redorte : 94 km

We volgen het Canal du Midi verder en bereiken bij de Seuil de Naurouze het hoogste punt van het kanaal. Hier bedacht Riquet de oplossing door water van een hoger gelegen stuwmeer in Revel naar hier af te leiden om zo het kanaal op zijn hoogste punt van water te voorzien in beide richtingen. Carcassonne rijden we deze keer voorbij en belanden uiteindelijk bij een wijnboer in La Redorte. Domaine Les Pénitents Bleus ligt langs het kanaal en met de fiets rijden we door de wijngaarden van de Minervois. Via kleine wegen komen we in Homps opnieuw aan het kanaal. Op de terugweg leren we nog meer over de werking van dit meesterwerk. We zien sluizen in werking en moeten door het water fietsen aan een overloop. ‘s Avonds gaan we de wijn van onze gastheer proeven in het lokaal dat is ingericht als een klein museum. Ze hebben er een uitstekende en bekroonde rosé wijn !

Donderdag 3 september 2009 - Van La Redorte naar Narbonne-Plage : 59 km

Na de hitte van de afgelopen weken, het is bijna nooit onder de 30° geweest en ’s nachts blijft het ook ongeveer 20°, gaan we een paar dagen afkoelen aan zee. Zo komen we op de grote camperplaats van Narbonne-Plage terecht. Strand in niet echt aan ons besteed maar ook hier is een fietsroute uitgewerkt, Le Littoral. Na de middag fietsen we door de moerasachtige gebieden rondom Gruissan tot in Mandirac aan het Canal de la Robine, dit een verbindingskanaal tussen het Canal du Midi en de Middellandse Zee. De gelijkenis met het Canal du Midi is ook overduidelijk, zowel de ovalen sluizen en de woningen van de sluiswachters zijn precies hetzelfde.

Vrijdag 4 september 2009 - Met de fiets naar Narbonne

Het is knal wind op kop als we door de moerassen opnieuw naar het Canal de Robine fietsen dat we deze keer verder volgen tot in het centrum van Narbonne. Op sommige stukken halen we amper 10 km per uur. We hebben al een goeie 20 km op de teller staan als we daar ’s middags aankomen. Tijd om iets te eten om vervolgens deze levendige mediterrane stad te ontdekken. Het Palais des Archevêques en de kathedraal St-Just zijn de opvallendste monumenten van Narbonne. In de kathedraal is ondermeer een heel mooi retabel te bewonderen

Zaterdag 5 september 2009 - Van Narbonne-Plage naar Lunas : 107 km.

We vinden in de omgeving van Beziers opnieuw het Canal du Midi op onze weg, en dat heeft hier nog enkele bijzondere werken in petto. Net als we de tunnel de Malpas bereiken varen er een paar boten door. We stappen de heuvel op tot boven om het Oppidum d’Ensérune te bezoeken, een site met Romeinse opgravingen en bijhorend museum. Als we terug naar onze Hymer stappen is er onderweg een bermbrand ontstaan die de wijnboer vruchteloos probeert onder controle te houden maar het droge gras en struiken gaan heel snel in de vlammen op. De brandweer is rap en met de grote middelen ter plaatse, zelfs een blushelikopter komt eraan. Na de middag gaan we naar het sluizencomplex van Fonsérances waar 25 meter hoogteverschil met 9 sluizen wordt overwonnen. Even verderop sluiten we onze tocht langs het kanaal af bij het brugkanaal dat de Orb overbrugt. Het is zeker en vast terecht dat het Canal du Midi op de Unesco lijst van werelderfgoed staat. We tanken nog even bij een cave in Laurens en rijden om te overnachten naar Lunas, een schilderachtig dorpje aan de Orb in de Haut-Languedoc.

Zondag 6 september 2009 - Van Lunas naar Millau : 84 km.

Onze eerst stop is vandaag in Lodève, het is er nogal druk omdat er deze voormiddag een rommelmarkt is. We nemen de A75 tot net voor Millau maar we rijden niet over het viaduct want we gaan die van beneden aan de Tarn bekijken in het bezoekerscentrum. Het is gratis en er wordt een interessante film getoond over de bouw van deze fantastische brug. Daarna rijden we naar de camperplaats van Millau om de stad te bezoeken. Maar ook vandaag is het weer zo warm dat we het niet echt zien zitten om veel rond te stappen, het toeristische treintje zorgt voor de oplossing gevolgd door een terrasje onder de twee platanen die het gezellige marktplein volledig in de schaduw houden.

maandag 7 september 2009 - Van Millau naar St Pourçain-sur-Sioulle : 297 km

Vandaag moeten we eigenlijk wel eens een stukje terug beginnen rijden, door de Auvergne en de Cantal. Onderweg stoppen we nog om te eten en de nodige boodschappen te doen en ook om vanaf de speciaal aangelegde parking langs de A-75 de spoorboogbrug van Garabit te bekijken die de rivier de Truyère overspant.. Overnachten doen we nog eens in Saint Pourçain-sur-Sioulle, we blijven dus langs de rivieren. We maken nog een wandeling in het stadje en langs de Sioulle. ‘s Avonds zijn de 50 plaatsen op deze prachtige camperplaats allemaal ingenomen.

Dinsdag 8 september 2009 - Van St Pourçain-sur-Sioulle naar Gien : 187 km

In Gien bereiken we opnieuw de Loire. Het is net middag als we aankomen op de motorhome parking, 8 plaatsen en maar liefst 2 sanizuilen. We gaan een dagschotel eten en in de namiddag wordt het nog eens een fietstocht. De bewegwijzering is hier nog niet optimaal maar gelukkig hebben we een goeie kaart bij. We rijden langs gemeentewegen naar La Charité-sur-Loire dat zijn middeleeuwse karakter behouden heeft. Smalle straatjes en de indrukwekkende abdijkerk zijn samen met de brug over de Loire de voornaamste toeristische troeven. Langs een kanaaltje rijden we naar Briare waar, weeral die Gustave Eiffel, een Pont-Canal bouwde. Dit aquaduct is 663 meter lang en voert het Canal Lateral over de Loire. Het wordt nu nog steeds beschouwd als een technologisch wonder.

Woensdag 9 september 2009 - Van Gien naar Beaunay : 210 km

We blijven deze voormiddag nog even in Gien, stad die vooral bekend is om zijn faience aardewerk van hoge kwaliteit beschilderd met dier-, vogel- en bloemenmotieven. Op de heuvel gaan we de kerk en het bakstenen kasteel bekijken die het stadsbeeld beheersen. Het is marktdag vandaag maar dat blijkt niet veel zaaks, weinig kramen en niet veel volk. De laatste nacht van deze reis brengen we door op een vertrouwde stek, bij Michel en Beatrice Jacquesson op het Domaine Bel Air in Beaunay. Zoals steeds worden we hier weer hartelijk, en met een glas champagne, ontvangen. Beaunay ligt dan wel niet aan een rivier of kanaal maar het bruisend nat dat we hier terugvinden mag er natuurlijk ook best zijn.

Donderdag 10 september 2009 - Van Beaunay naar Lichtervelde : 311 km

Het zit erop, de terugreis verloopt langs de klassieke weg, dus via Reims, Maubeuge, Mons en Tournai terug naar huis. In totaal hebben we 2.561 km afgelegd en 19 nachten doorgebracht op Franse camperplaatsen. Alle overnachtingsplaatsen zijn toegevoegd aan de rubriek camperplaatsen

We hebben veel gebruikt gemaakt van het boek “Met de camper door Frankrijk, de 100 mooiste reisroutes voor motorhomes”. Die levert heel wat tips voor bezoeken en serviceplaatsen onderweg.

terug naar boven

terug naar REIZEN