Links en rechts van de Rhône tot aan de Middellandse Zee.

Zaterdag 14 maart 2015 - Van Lichtervelde naar Charmes : 496 km

Omstreeks 9 uur vertrekken we voor de eerste grote trip van het jaar. Enkel de richting is bepaald, naar de Provence, de Middellandse Zee en/of de Languedoc. We zien wel waar we terecht komen en bekijken het dag per dag. Eerst nog eens langs bij Maco-gas om propaan te tanken (0,49€/liter) want beide gasflessen zijn zo goed als leeg. En enkele km voor we de Brusselse ring naderen staat plots alles stil, we rijden één uur over 7 km tot Brussels Expo en dan gaat het weer vlot. Via Namur, Luxemburg, Metz en Nancy rijden we naar onze vertrouwde overnachtingsplaats in Charmes.

Zondag 15 maart 2015 - Van Charmes naar Tournon-sur-Rhône : 495 km

Oei, 0° vanmorgen en met mijn dikke vest en muts aan naar de bakker. De croissants en de baguette maken al veel goed en na het ontbijt zijn we weer weg, verder zuidwaarts door de Jura naar Lyon en zo verder via de N7 naar het dal van de Rhône. In Tournon-sur-Rhône vinden we deze keer wel nog een plaatsje op de Aire Municipale. Tijd om eventjes de benen te strekken en een wandeling te maken in het zondagse en verlaten verkeersvrije centrum. Bijna terug bij de camper nog 2 pizza’s besteld bij Pipo Pizz’, en die hebben echt wel gesmaakt met een glaasje Côtes du Rhône.

maandag 16 maart 2015 - Van Tournon-sur-Rhône naar Vaison-la Romaine: 135 km
Verblijf op Aire de stationnement du Colombier

Vandaag mooi weer en we fietsen een stukje van de ViaRhôna. In Tournon (Ardèche) steken we op de oude brug die alleen door fietsers en voetganger mag gebruikt worden de brede Rhône over naar Tain-l’Hermitage (Drôme) en fietsen verder op een prachtig fietspad langs de rivier tot in Valence 22 km verderop. Alles is goed aangeduid met infoborden en afstandsaanduiding, echt een aanrader! Na de fietstocht verplaatsen we naar Vaison-la Romaine en volgen daarbij de toeristische route langs Grignan en Valréas.

dinsdag 17 maart 2015 : De dag begint met lichte regenbuien maar rond 10 uur klaart het op en stijgt de temperatuur snel naar 17°. Elke dinsdagvoormiddag is er in Vaison één van de grootste en druk bezochte Provençaalse markten. Daar gaan we regionale producten kopen en na de middag is het opnieuw tijd om te fietsen. Er bestaat een aangeduide fietsroute langs kleine wegen naar Malaucène en met een beetje hulp van de GPS vinden we alles makkelijk. In Malaucène rijden we dan nog een aangeduide route, Entre chapelles et vergers, mooi met zicht op de Mont Ventoux. En die eerste hellingen op de flanken van de mythische berg zorgen meteen ook voor heel wat klimwerk.

woensdag 18 maart 2015 - Van Vaison-la Romaine naar Chusclan: 63 km
Verblijf op Cave des Vignerons de Chusclan

Eerst nog even de vers water tanken en het afvalwater lozen en daarna rijden we terug naar het Rhône dal en komen op de prachtige gratis camperplaats van de Vignerons de Chusclan terecht. Eerst kennis gaan maken met de eigenaars en een doosje van hun Côtes du Rhône kopen, voor wat hoort wat! En wat een mooie zonnige dag, 20° en weinig wind, dus ideaal fietsweer. Voor het eerst dit jaar in korte broek en mouwen de fiets op, langs de departementale wegen naar Pont-St Esprit, hier mond de Ardèche uit in de Rhône.

donderdag 19 maart 2015 : We blijven hier nog een dagje, het weer blijft goed en ook Orange is met de fiets makkelijk bereikbaar van hieruit. Tegen de middag zijn we er en op een terras tegenover het Romeinse theater gaan we een dagschotel eten. Daarna naar de Arc de Triomphe en daarmee hebben we meteen de twee belangrijkste bouwwerken die de Romeinen hier tweeduizend jaar geleden hebben gebouwd gezien.

vrijdag 20 maart 2015 - Van Chusclan naar Bellegarde : 64 km

We rijden naar de camperplaats van Remoulins in de omgeving van de Pont du Gard maar het begint lichtjes te regenen en de camperplaats is maar een rommelige bedoening. We rijden meteen verder en stoppen aan de jachthaven van Bellegarde, gelegen aan het Canal du Rhône. Ondertussen is de zon weer van de partij en gaan we eens op stap in de omgeving. Veel boten in de haven maar het dorp zelf stelt niet veel voor. Nog een leuke babbel met onze Zweedse buur die op terugreis is na een winter in Portugal.

zaterdag 21 maart 2015 - Van Bellegarde naar Fontvieille: 26 km

Korte rit vandaag en zo zijn we om 10 uur al op de parking bij Moulin de Daudet in het Provençaalse dorpje Fontvieille. We maken een wandeling naar de molen en door het bos verder naar het kasteel en het centrum van het dorp. Helaas, na de middag begint het te regenen en de fietstocht naar Arles schrappen we dan ook maar. We beslissen vandaag om niet verder de Provence in te trekken en te kiezen voor de Languedoc.

zondag 22 maart 2015 - Van Fontvieille naar Aigues-Mortes : 62 km

Het weer is opnieuw beter en we rijden via Arles naar de Camargue tot in het historische Aigues-Mortes, een zwaar versterkte vestingstad met tien stadspoorten en vijf torens. Het is er gezellig druk op deze zonnige zondagnamiddag en ’s avonds zijn we er lekker gaan eten bij Pinocchio.

maandag 23 maart 2015 - Van Aigues-Mortes naar Villeneuve-lès-Maguelone : 34 km
Verblijf op Aire Municipale

Vanaf de schitterende camperplaats in Villeneuve lès Maguelone fietsen we tussen de vijvers waar het krioelt van de roze flamingo’s naar Palavas-les-Flots en zo langs een kleine weg naar de voormalige kathedraal van Maguelone. En dat is toch wel een bizar geval, door de aanleg van het Canal du Rhône dat door de lagunen loopt, staat de kathedraal eenzaam tussen de meren en afgesneden van het vasteland. Tochtje van 32 km.

Dinsdag 24 maart 2015 :Deze plaats hadden we uitgekozen omdat er fietstochten mogelijk zijn en daar maken we ook vandaag weer gebruik van. Vanaf Villeneuve rijden we meteen al op een breed fietspad richting Mireval. Enkele kilometers langs kleine wegen tot in Vic-La-Gardiole en vanaf hier is er een Voie Verte tot in Frontignan-Plage. Toch een raar gebied met al die grote meren direct achter de Middellandse Zee en dan nog het kanaal van Sète naar de Rhône dat er ook nog eens dwars doorloopt. Het weer slaat om en we zijn net op tijd terug voor de voorspelde regen begint te vallen.

Woensdag 25 maart 2015 :Een voormiddag met veel regen en wind, gelukkig betert het stilaan in de namiddag en kunnen we toch nog een fikse wandeling maken en enkele boodschappen doen.

donderdag 26 maart 2015 - Van Villeneuve-lès-Maguelone naar Sommières : 43 km
Verblijf op Aire Municipale

We fietsen op de oude spoorwegbedding, de Voie Verte tussen Sommières en Caveirac is een traject van 21 km en is volledig verkeersvrij en vlak.

vrijdag 27 maart 2015 :Geen fietsweer vandaag en dat ondanks een heldere blauwe hemel en 20° maar ook de Mistral is komen opzetten. Het is dus beter om de wandelschoenen eens aan te trekken en het stadje en de omgeving te verkennen. Tegen de avond loopt de parking stilaan vol met Franse campers uit de omgeving.

zaterdag 28 maart 2015 :Sommières is een beetje het centrum van de regio en op zaterdag is er de wekelijkse markt. Al van vroeg in de ochtend is het een drukte van jewelste op de parking en chaos in de smalle straatjes. Als je hier met de camper staat dan blijf je best en er geraken is niet mogelijk door de afgesloten wegen die alle verkeer uit het centrum houden. We mengen ons in de massa, er is markt op alle pleinen en straten, voeding en kledij en tevens is er ook nog een rommelmarkt op de esplanade voor de arena. Er is ook iets minder wind dan gisteren en we fietsen in de namiddag ook nog de aangeduide route “Les Olivettes”. Leuk golvend parcours tussen wijngaarden en olijfbomen met enkele pittoreske dorpjes langs de route, maar ook langs verschrikkelijk slechte wegen.

Zondag 29 maart 2015 - Van Sommières naar Fontvieille : 77 km

Terug naar Fontvieille waar we een week geleden al eens waren en zo zijn we toch opnieuw in de Provence. De Mistral blaast ook vandaag alle wolken weg maar het blijft vrij warm en zonnig. Arles is langs kleine wegen maar 13 km ver en we fietsen er naartoe. Voornaamste bezienswaardigheden zijn de Romeinse bouwwerken en L'Hopital d'Arles (nu Espace de Vincent Van Gogh). Tijdens de periode dat Van Gogh hier was opgenomen schilderde hij een treffend beeld van het ziekenhuis en de site is nu aan hem gewijd.

maandag 30 maart 2015 - Van Fontvieille naar Roussillon : 95 km

We maken een rondrit door en langs de Alpilles en rijden door plaatsen als St-Rémy-de-Provence, Sénas en Cavaillon naar Roussillon. Het rondom een heuveltop gebouwde dorp in de Luberon wordt algemeen beschouwd als een van de mooiste van Frankrijk. Een wandeling door het oker gekleurde dorp en langs Le sentier des Ocres is echt wel een aanrader!

dinsdag 31 maart 2015 - Van Roussillon naar Bédoin: 81 km

We beginnen vandaag met een fietstocht, meteen 4 km bergaf tot op de Véloroute du Calavon. We fietsen richting Cavaillon over de Romeinse brug Pont Julien en langs de oude stationnetjes van Bonnieux en Goult tot in Les Beaumettes waar er nog huizen bewoond zijn die in de rotsen zijn gebouwd en er deel van uitmaken. Even verder keren we terug want de wind blaast ook vandaag weer verschrikkelijk hard en met rugwind vliegen we terug tot in Apt. We volgen vanaf hier de pijlen van Les Ocres en Vélo en om 14 uur en met 46 km in de benen zijn we terug in Roussillon. We verplaatsen ons later naar Bédoin aan de voet van de Ventoux.

woensdag 1 april 2015 - Van Bédoin naar Tournon-sur-Rhône : 159 km

Pfff, slecht geslapen door die hevige wind die maar blijft aanhouden. We houden het hier voor bekeken en rijden vandaag al meteen verder terug het dal van de Rhône in. Om 14 uur staat de camperplaats in Cornas reeds vol en we rijden dan maar verder tot in Tournon-sur-Rhône. De wind valt hier nog mee en we wandelen nog eens door het stadje en de brug over naar Thain.

donderdag 2 april 2015 - Van Tournon-sur-Rhône naar Givry : 239 km

Het rijdt vlot rond Lyon en door de Dombes gaat het naar de Bourgogne. Om 15 uur staan op de vernieuwde camperplaats in Givry. Die ligt bij het voormalig station aan de oude spoorwegbedding, de Voie Verte van Châlon naar Cluny. Het weer is beter dan voorspeld, wel een beetje frisser dan we de laatste weken gewoon waren, en we maken van de gelegenheid gebruik om nog naar Buxy en Saint Boil te fietsen.

vrijdag 3 april 2015 - Van naar Givry naar Beaunay: 318 km

Gans de dag rijden we in mist en motregen verder door de Bourgogne. Via Beaune en Dijon naar Troyes en zo verder langs de bovenloop van de Seine naar de Champagnestreek. Overnachten doen we reeds voor de achtste keer bij Michel Jacquesson op Domaine Bel Air in Beaunay.

zaterdag 4 april 2015 - Van Beaunay naar Lichtervelde : 334 km

De voorraad bubbels is opgeslagen in de Hymer voor de laatste etappe richting Vlaanderen, een paar dagen vroeger dan verwacht maar mooi op tijd thuis om morgen de Ronde te volgen…

In totaal hebben we 2.725 km afgelegd en 21 overnachtingen op camperplaatsen.