GRIEKENLAND , lentezon in het land van de goden.

Donderdag 22 april 2010 - Van Lichtervelde naar Thaon-les-Vosges : 502 km

De eerste reisdag brengt ons tot in Thaon-les-Vosges waar we een plaatsje vinden op de camperplaats langs het Canal des Vosges. We maken nog een wandeling naar het centrum dat slechts op 400 meter van de camperplaats ligt, er is niet veel te zien maar we blijven toch benieuwd kijken aan de sluis omdat er een schip versast moet worden dat echt maar een paar cm over heeft aan elke kant. Tegen de avond staan er 19 zwerfwagens op de camperplaats.

Vrijdag 23 april 2010 - Van Thaon-les-Vosges naar Locarno : 408 km

We rijden verder via Mulhouse naar Basel. Over Zwitserse snelwegen gaat het vlot vooruit en onder een stralende zon duiken we de Gotthard tunnel in maar in de regen komen we er 16,4 kilometer verder aan de zuidelijke kant weer uit. We rijden naar de camperplaats van Locarno, de meest zonnige stad van Zwitserland aan het Lago Maggiore. Die zon laat het nu wel eventjes afweten voor de rest van de dag maar het blijft wel droog. We stappen langs het meer tot in het centrum van de stad en dat is zo’n anderhalve kilometer ver. De geschilderde gevels in het centrum geven deze stad wel een bijzondere sfeer.

zaterdag 24 april 2010 - Van Locarno naar Verona : 266 km

We rijden Italië binnen en verlaten in Como de snelweg. Via Bergamo en Brescia komen we aan het Gardameer maar dat laten we nu links liggen. In Verona vinden we makkelijk de camperplaats Porta Palio die op minder dan 1 km van het toeristische centrum ligt. We zijn er al om 14 uur en hebben dus nog alle tijd om de stad van Romeo en Julia te bezoeken. Naast het befaamde balkon heeft de stad nog heel wat moois te bieden, het Romeinse amfitheater, ook de Arena genoemd en het Castel Vecchio met de Ponte Scaligero, een versterkte brug over de Adige. Het is een gezellige stad met op zaterdag massa’s Italianen die in de straten en op de pleinen flaneren.

Zondag 25 april 2010 - Van Verona naar Venetië : 125 km

‘s Middags komen we aan op camping Fusina nabij Venetië. Dit is de plaats van afspraak waar we met de groep van VKT samenkomen om samen naar Griekenland te reizen. Het is schitterend weer en we hebben nog de tijd om naar het centrum van Venetië te varen voor een kort bezoek aan deze fascinerende stad. Omstreeks 19 uur is iedereen aangekomen en op de afspraak voor een eerste kennismaking en een drink. Meteen krijgen we van de reisleider de nodige informatie over de verplaatsingen en bezoeken voor de komende dagen. Alhoewel deze kampeerreis in groep gebeurt heeft iedereen toch voldoende vrijheid om zelf iets aan zijn reis toe te voegen.

Maandag 26 april 2010 - Inschepen naar Patras

Om 14 uur staan 8 caravans en 8 campers van onze groep op de kade van Minoan Lines om in te schepen naar Patras. Het inschepen op de Europa Palace verloopt vlot en wij worden op het camping dek geplaatst. Om 17 uur varen we af en meteen wordt het al een uur later want op het Griekse schip is meteen ook Grieks uur van toepassing. Vanaf het bovendek is het een uniek zicht als het schip heel traag Venetië uit vaart op zijn weg naar volle zee. Meteen tijd om het schip te gaan verkennen, alles erop en eraan, shops, restaurants, zwembad, disco. Slapen doen we in onze Hymer en dat valt uiteindelijk nog goed mee bij het gezoem van de motoren en af en toe een lichte deining.

Dinsdag 27 april 2010 - Volledige dag aan boord van de Europa Palace

We brengen de dag door op zee en die begint met een groepsontbijt in het restaurant. We vullen de dag verder door wat te lezen in de reisbrochure en te genieten van de zon en een drankje op het bovenste dek. ‘s Avonds legt de Europa Palace eerst aan in Igoumenitsa en later ook nog in Corfu. Daarna opnieuw tijd om te slapen want morgenvroeg zijn we in Patras maar het slapen valt tegen deze nacht, veel meer lawaai en de zee is ook veel woeliger.

Woensdag 28 april 2010 - Van Patras naar Olympia : 227 km

Om 5 uur leggen we aan in Patras en in snel tempo worden alle wagens met aanwijzingen van de bemanning van het schip gereden. Het is op dit onmogelijk vroege uur nog kalm op de Griekse wegen en nog voor 8 uur staan we op de piepkleine parking aan het stationnetje van Diakofto. Met een tandradtreintje maken we een spectaculaire rit door de kloof van de Vouraïkos. Het treintje tuft 23 km ver en overbrugt een hoogteverschil van 700 meter langs ijzingwekkende rotswanden, door tunnels en over smalle bruggetjes naar het bergdorp Kalavrita. Op 13 december 1943 vermoorden de Nazi’s hier 1200 mannen en branden het dorp volledig uit als wraakactie tegen het verzet, hier spreek je nu nog altijd beter geen Duits. Terug in Diakofto rijden we verder naar Olympia, en meteen merken we wat een ongedisciplineerd rij- en parkeergedrag de Grieken hebben. Witte lijnen, verkeersborden en lichten dienen hier enkel als decoratie. ’s Avonds maken we kennis met de Griekse keuken in het restaurant op de camping.

Donderdag 29 april 2010 - Bezoek aan Olympia, de bakermat van de Olympische spelen.

Er staat deze voormiddag een bezoek met gids aan Olympia op het programma. We beginnen in het museum waar één van de meesterwerken van de oude Griekse kunst te bewonderen is, het marmeren beeld van Hermes gemaakt door Praxiteles. Op de archeologische site staat de tempel van Zeus en even verder bereiken we het oorspronkelijke Olympische stadion waar we ons toch aan een spurtje wagen om als eerste over de marmeren streep te komen. In een millimeterspurt wordt ik wel geklopt door Dirk maar ik verdenk hem toch van het gebruik van bepaalde middelen die niet volledig met de olympische geest stroken, er zou sprake zijn van het gebruik van Mythos. ’s Avonds gaan we met gans de groep eten in het uitstekende restaurant van de camping

Vrijdag 30 april 2010 - Van Olympia naar Gythion : 210 km

De verplaatsingen gebeuren nooit in groep en wij rijden steeds met 2 campers samen. Vandaag gaat het via Krestena naar de kust die we verder volgen tot in Kalamata, een belangrijke haven waar vooral olijven worden uitgevoerd. We vinden er ook een Carrefour waar we onze eerste boodschappen in Griekenland kunnen doen. Vanaf hier volgen we een prachtige route door de mooie natuur van de zuidelijke Peloponnesos. Afwisselend slingert de weg zich door de bergen, daalt dan weer naar de azuurblauwe zee en brengt ons af en toe door kleine dorpjes. In Areopoli rijden we naar de overkant van het schiereiland naar Camping Gythion Bay.

zaterdag 1 mei 2010 - Grotten van Diros en rondrit in de Mani

Vandaag rijden we mee in de Concorde van Dirk en Maryline en eerst bezoeken we de kalksteengrotten van Diros waar we een half uur met een bootje varen op de ondergrondse rivier. Daarna maken we een tocht door de Mani, één van de mooiste streken van de Peloponnesos. We dwalen even rond in het vrijwel uitgestorven Vathia, het meest indrukwekkende van de torenstadjes die zo typisch zijn voor deze streek. ’s Middags bereiken we op het einde van een doodlopende weg het haventje Porto Kagio en na een korte wandeling gaan we er geweldig lekker eten in één van de drie restaurants aan de baai. De bazin loopt zich de voeten van onder het lijf om ons te bedienen en we moeten mee de keuken in om te kiezen welke vissen we op de grill willen. Dat was lekker zeg ! Langs smalle kronkelende wegen rijden we door het woeste bergland terug naar de camping.

Zondag 2 mei 2010 - Van Gythion naar Mistras : 50 km

Vandaag een korte verplaatsing naar Mistras nabij Sparta. In de namiddag stappen we eens naar het dorp. Boven op een 634 meter hoge heuvel bouwden de kruisvaarders een enorme burcht en er net onder ligt de Byzantijnse ruïne die we morgen gaan bezoeken. Nu blijft het bij een wandeling door het nieuwe dorp maar het is weeral zo’n warme dag en we eindigen toch wel weer op een terrasje zeker. Het Griekse bier Mythos en de wijn beginnen we ondertussen reeds goed te kennen en we bestellen er nog een schotel met allerlei klein hapjes bij, kwestie van de Griekse specialiteiten ook te leren kennen.

Maandag 3 mei 2010 - De Byzantijnse ruïnestad Mistras

In de voormiddag rijden we mee met wagens naar de heuveltop waar de gids op ons wacht voor het bezoek aan de ruïnestad Mistras. De Byzantijnse kerken en kloosters, de paleizen en de vervallen huizen liggen verspreid op de steile helling onder de burcht. Nu nog leven er enkele religieuzen in de kloosters waar er prachtige fresco’s te bewonderen zijn. De site is beschermd door de Unesco als Werelderfgoed. Na het geleid bezoek keren we te voet terug naar beneden. En “we” dat is voor de rest van de reis het gezelschap van Maryline en Dirk. In het dorp lekker gaan eten op het terras waar we gisteren al geweest zijn. Voor een Griekse salade, een mousaka en een halve liter wijn betaal je 12,50€. De porties zijn veel te groot zodat we niet alles op krijgen maar ’s avonds moeten we wel niet meer eten. Begrijpelijk dat we de rest van deze weeral snikhete dag niet veel meer uitgevoerd hebben.

Dinsdag 4 mei 2010 - Van Mistras naar Nafplion (Assini) : 165 km

Van Mistras rijden we dwars door het drukke centrum van Sparta naar Tripoli. Vanaf hier volgen we een rustige bergweg, het is echt genieten van de schitterende panorama’s. We komen in Lerna weer aan de kust en rijden naar Mykene waar het bezoek van de archeologische site op het programma staat. Het museum, de koningsgraven en natuurlijk de Leeuwenpoort. Dan gaat het terug naar de kust tot in Nafplion waar we de bevoorrading verzekeren want voor morgen is een algemene staking aangekondigd tegen het Europees herstelplan voor Griekenland. Het laatste stukje naar de camping loopt het even fout, de gps stuurt ons, en anderen, in een smalle weg die eindigt op het keistrand. De camping is wel in zicht naar niet bereikbaar.

Woensdag 5 mei 2010 - Met de lijnbus naar Nafplion

Van staking is hier in de Peloponnesos geen sprake, volgens de receptioniste van de camping zijn de acties vooral in Athene. In elk geval rijden de lijnbussen en samen met Maryline en Dirk gaan we zo naar Nafplion, een leuke stad met pittoreske straatjes en een toeristisch haventje. Maar de blikvanger is ongetwijfeld de Palamide-vesting die 216 meter boven de stad uittorent en die je bereikt na ongeveer 900 trappen te beklimmen.. De ommuurde vesting bestaat uit acht forten die onderling met elkaar in verbinding staan en van boven heb je een fantastisch uitzicht over de stad en de omgeving. We sluiten de namiddag af met een Italiaans ijsje en doen ook nog een terrasje op de zeedijk vooraleer de bus terug te nemen.

Donderdag 6 mei 2010 - Uitstap naar Epidauros (61 km)

In de voormiddag rijden we naar Epidauros, en deze keer rijden onze vrienden met ons mee. De gids neemt ons eerst mee in het museum van Asklepios waar men de chirurgische instrumenten van de oude Griekse geneeskunde kan bekijken. Op de archeologische site is het goed bewaarde antieke theater te bewonderen en onze gids demonstreert er de geweldige akoestiek die er voor zorgt dat het geluid tot op elke van de 14.000 zitplaatsen perfect hoorbaar is. Epidauros wordt beschouwd als het meest volmaakte theater uit de oudheid. We rijden terug naar de camping en na de siësta wandelen we naar Tolo, een toeristisch vakantiestadje met een heel mooi zandstrand.

Vrijdag 7 mei 2010 - Van Nafplion naar Athene : 167 km

Onderweg langs de kustweg tussen Epidauros en Korinthe bezoeken we het versterkt en nog bewoond klooster van Agnoutos. Het heeft een mooi binnenplein en een pittoreske kerk met goed bewaarde fresco’s uit de 13de eeuw. We komen in de omgeving van Korinthe te snel op de tolweg naar Athene en missen daardoor de parking bij de brug over het kanaal van Korinthe. We rijden op de autoweg naar Kifissia, een residentiële stadswijk in de groene noordrand van Athene waar we de volgende dagen zullen verblijven op camping Nea Kifissia.

zaterdag 8 mei 2010 - Busexcursie naar Athene

Om 8 uur staat een bus klaar die ons vandaag naar Athene brengt waar een gids ons opwacht en we bezoeken eerst het Nationaal Archeologisch Museum gevolgd door een rondrit door het drukke centrum van de stad. We stoppen aan het stadion van de eerste moderne Olympische spelen en daarna gaat het naar de Akropolis met het Parthenon. Ondertussen is het al middag en kunnen we vrij de stad verder ontdekken. Wij gaan eerst iets eten in de wijk Plaka om daarna het nieuwe en moderne Akropolismuseum te bezoeken. Later bezoeken we ook nog de tempel van Zeus en de aflossing van de wacht aan het voormalige koninklijk paleis, nu het parlement. Om 18 uur brengt de bus ons terug naar de camping.

Zondag 9 mei 2010 - Naar Athene en busexcursie naar Kaap Sounion

We trekken er vandaag op uit met bus en metro naar Athene en stappen uit in het metrostation Monastiraki. In deze wijk aan de voet van de Akropolis bezoeken we ondermeer het Romeinse en het Oude Agora met de goed bewaarde Theseion-tempel. We slenteren over de rommelmarkt waar werkelijk alles verkocht wordt. In de late namiddag is er een busexcursie naar Kaap Sounion en de traditie wil dat men daar de zonsondergang meemaakt. Hoog boven de zee staat op een steile rots de tempel van Poseidon. Na dat de zon in de bergen is gezakt gaat de rondrit verder langs de kustweg tot in het nachtelijke Athene met ondermeer de mooi verlichte Akropolis.

Maandag 10 mei 2010 - Met de metro naar Piraeus

Met bus en metro rijden we tot in Piraeus, de havenstad op een schiereiland die eigenlijk één agglomeratie vormt met Athene. Het is er ongelooflijk druk, een kluwen van auto’s, bussen en vrachtwagens die toeterend de haven proberen te bereiken. We stappen eerst langs de ferryhaven en vervolgens door een brede laan dwars door het centrum tot bij de oude haven aan de baai. Tegenwoordig liggen hier enkel nog plezierjachten. Ondertussen is het weeral snikheet geworden en we gaan iets eten op een terras aan de oude haven, wellicht de rustigste plaats van gans Piraeus. Op de terugweg naar Kifissia is de metro bomvol en zijn we getuige van hoe bliksemsnel zakkenrollers te werk gaan.

Dinsdag 11 mei 2010 - Van Athene naar Delfi : 193 km

We rijden vandaag naar Delfi en onderweg brengen we een bezoek aan het nog door monniken bewoonde Byzantijnse klooster Ossios Loukas. Het ligt midden een prachtig landschap en is erkend als werelderfgoed. Het wordt beschouwd als een van de mooiste kloosters van Griekenland. De binnenversiering is uitzonderlijk weelderig en afwisselend, muurschilderingen, fresco’s en mozaïeken zijn er te bewonderen. In Chrissa, even voorbij Delfi, bereiken we de camping die midden de olijfgaarden ligt en vanaf onze standplaats hebben we een fantastisch uitzicht op de golf van Korinthe en de besneeuwde bergtoppen.

Woensdag 12 mei 2010 - Bezoek aan de orakelplaats Delfi

Een toeristentreintje komt dagelijks langs op de camping en brengt onze groep naar de ingang van de orakelplaats Delphi waar een gids ons opwacht. In het museum bevinden zich uitzonderlijke werken waarvan het bronzen beeld van de wagenmenner het meest bekende is. Daarna beginnen we aan de klim langs de heilige weg naar de ruïne van de tempel van Apollo, nog hoger naar het theater om tenslotte nog met een beperkt gezelschap van de groep het uitzonderlijk goed bewaarde stadion te bereiken dat helemaal bovenaan ligt. In de namiddag wandelen we nog naar Chrissa maar eigenlijk is het weeral veel te warm om ver te stappen, laat staan te klimmen. ’s Avonds is er een receptie aangeboden door de camping met ouzo en bijhorende hapjes zoals fetakaas en olijven. Nadien blijven we dan ook eten in het campingrestaurant.

Donderdag 13 mei 2010 - Van Delfi naar Kato Gatzea : 201 km

We verplaatsen ons in noordelijke richting, van Delfi via Amfissa rijden we door een mooi berglandschap naar Lamia. Vanaf hier volgen we een stuk de tolweg E75 die we nog voor Volos weer verlaten om langs de kustweg naar daar te rijden. Onderweg nemen we de tijd om boodschappen te doen en een hapje te eten in het badplaatsje Anchialos. Voorbij het drukke Volos volgen we verder de kustweg op het schiereiland Pilion en komen zo aan op camping Hellas in Kato Gatzea. Een mooi gelegen terrein in een olijfgaard en met een zandstrand in een kleine baai. Bij aankomst staat de thermometer weeral op 35 graden.

Vrijdag 14 mei 2010 - Wandelen in de mooie natuur van de Pilion

We wijken af van het programma en in plaats van bij deze warme temperaturen rond te rijden maken wij er een wandeldag van. We beginnen met een stevige klim naar Ano Gatzea en nog hogerop tot bij het pittoreske Aghia Triada-klooster. Afdalen doen we op onverharde wegen door de olijfgaarden terug naar Kato Gatzea. De aperitief is dus verdiend en na de siësta stappen we de andere kant op, nu op vlakke paadjes langs de zee tot in het toeristische badplaatsje Kala Nera. ‘s Avonds gaan we eten in een restaurantje aan de zee, het is er naar onze normen spotgoedkoop en bijzonder lekker. De vriendelijke chef vertelt ondertussen over zijn dorp en streek en toont zelfs foto’s van de overstromingen waar ze in oktober bijna jaarlijks mee te maken krijgen.

zaterdag 15 mei 2010 - Met het Pilion treintje naar Milies

Het heeft een beetje geregend vannacht en de inwoners zijn daar heel blij mee want het was weken geleden dat er hier nog een druppel water was gevallen. Vanuit het stationnetje van Lechonia vertrekt het smalspoor stoomtreintje van de Pilion. Het rijdt puffend en fluitend omhoog tussen de olijfbomen naar Milies. Het dorp ligt werkelijk middenin prachtige natuur. Er is ook nog de beroemde bibliotheek met zo’n 3.000 zeldzame boeken en de fraai versierde kerk die een bezoek waard zijn. Om 16 uur vertrekt het treintje terug naar het dal. 's Avonds is er een nog etentje met gans de groep in het campingrestaurant en we zitten op het terras aan zee maar de wind waait alsmaar harder en het wordt zelfs stormachtig.

Zondag 16 mei 2010 - Van Kato Gatzea naar Kalampaka : 157 km

We rijden naar Kalampaka in de Thessalische vlakte en die stad ligt in één van de meest unieke landschappen ter wereld. Vanuit het dal rijzen plots reusachtige steile rotsen als torens omhoog, met daarop een hele kloosterstad. Vanaf camping Meteora Garden in Kastraki hebben we zicht op die rotsen en in de namiddag stappen we vanaf de camping tot in het centrum van Kalampaka. We hebben voordurend zicht op de spectaculaire grijze rotsen waar op de toppen de beroemde kloosters indertijd werden gebouwd. Het landschap is grandioos en de acrobatische gebouwen hebben iets magisch. In Kalampaka zelf valt er op een zondagnamiddag weinig te beleven en een ijsje eten is hier wel een kostelijke bedoening.

Maandag 17 mei 2010 - Bezoek aan de Meteorenkloosters.

Met de lijnbus rijden we van Kastraki langs de kronkelende weg tussen de rotsen naar boven en de kloosters Metamorfosi en Varlaam schijnen op de reusachtige rotsen tussen hemel en aarde te zweven. De twee grootste van de vijf nog bewoonde kloosters bezoeken we met een gids en allebei hebben ze een kerk versierd met prachtige fresco’s en iconen. Varlaam vinden we persoonlijk het mooist en je krijgt er een goed beeld van het teruggetrokken leven van de monniken. Na het geleid bezoek dalen we te voet af naar Kastraki en onderweg bezoeken we nog het spectaculair ogende Rousanouklooster. Het staat op de top van een loodrechte rotswand op een plateau waar nauwelijks genoeg plaats is voor het bouwwerk. Helemaal terecht worden de Meteorenkloosters als een van de Griekse toeristische hoogtepunten bestempeld.

Dinsdag 18 mei 2010 - Van Kalampaka naar Ioannina : 124 km

In de bergen heeft het de afgelopen dagen blijkbaar meer geregend en het water heeft nogal wat rotsblokken op de rijweg gebracht. Niets aangeduid of afgesloten en we slalommen er doorheen naar het bergdorp Metsovo, Langs de smalle toegangsweg bereiken we de parking op het dorpsplein dat omgeven is door souvenirwinkels. Er wordt vooral kaas verkocht, er zijn talrijke zaken gespecialiseerd in houtsnijwerk en handgemaakte wollen kledij en er worden ook wijnvaten gemaakt. Midden het mooie landschap op de weg naar Ioannina stoppen we ’s middags om te eten, even verderop is een herder met een kudde geiten de weg aan het oversteken terwijl de hond die twee vreemde campers komt inspecteren. Ioannina is een moderne universiteitstad aan een meer en we maken nog een wandeling naar het centrum.

Woensdag 19 mei 2010 - Ioannina en het eiland Nisi.

In een kwartiertje ben je met de veerboot van Ioannina op het eiland Nisi in het Pamvotismeer. Op dit piepklein eiland, eigenlijk een vissersdorp met 150 bewoners, bevinden zich maar liefst vijf Byzantijnse kloosters waarvan we er een bezoeken. We moeten wel een oud vrouwtje gaan vragen om open te maken om de prachtige muurschilderijen te bekijken. Volgens Michelin zijn op het eiland de beste restaurants van de streek en dat gaan we eens testen. Vooral paling, forel en karper staan op de kaart en we moeten toegeven dat het eten en de sfeer bijzonder goed is op het stemmige pleintje midden in het dorp. Na nog het museum van Ali Pasha bezocht te hebben varen we terug naar Ioannina waar we nog de citadel en de moskee gaan bekijken vooraleer we terugkeren naar de camping.

Donderdag 20 mei 2010 - Van Ioannina naar Igoumenitsa : 87 km

Het is een grijze ochtend en omdat er bij zo’n weer toch maar weinig te zien valt in de bergen nemen we de autoweg naar Igouminitsa in plaats van de bergweg. We rijden de noordelijkste havenstad van Griekenland binnen en passeren een grote parkeerplaats aan de New Port.Bij navraag aan de politiemannen die op de parking patrouilleren blijkt dat je hier mag blijven overnachten zolang je maar niet kampeert. Geen probleem bij dit grijze weer en we verwittigen de groepsleider dat we hier alvast met twee campers op de boot blijven wachten. In de namiddag barst ons eerste Grieks onweer los maar een uurtje later is het alweer over en gaan we een kijkje nemen in de stad en nog een terrasje doen.

Vrijdag 21 mei 2010 - Met Minoan Lines terug naar Venetië

Vier weken hebben we door een zonnige Griekenland gereisd maar deze nacht is het blijven regenen en onweren. Om 7 uur moeten we in de rij gaan staan in de haven maar dat vraagt tijd want er zijn strenge controles van de Griekse politie en douane. De Hymer wordt doorzocht, de ijverige beambte kijkt in de kleerkast, douchecel, onder de zitbanken en zelfs het hefbed moet naar beneden. Het zoeken naar vooral Albanese illegalen wordt hier heel ernstig genomen. Een uurtje later dan verwacht komt de Icarus Palace aan en vertrekken we uiteindelijk pas om 10 uur naar Venetië. Een rustige dag op het schip en ’s avonds is er een afscheidsdiner aan boord. Het wordt een rustige nacht op de kalme Adriatische zee.

zaterdag 22 mei 2010 - Van Venetië naar Peschiera del Garda : 188 km

Toch zijn we vroeg wakker door het geklots van het water langs de boeg onder het open campingdek. De aankomst in Venetië is toch wel een attractie met het uitzicht van op het hoge schip dat langzaam de stad binnen vaart. We nemen afscheid van iedereen want hier eindigt de groepsreis van VKT. Het ontschepen verloopt langzaam omdat alle vrachtwagens hier nogmaals aan een extra controle worden onderworpen. Wij rijden naar het Gardameer maar door het Pinksterweekend zijn de meeste campings en camperplaatsen overvol. Gelukkig krijgen we nog een plaatsje voor één nacht op Camping Wien in Peschiera del Garda. Vanaf de camping ligt er een wandelpad langs het meer tot in het versterkte oude stadje.

Zondag 23 mei 2010 - Van Peschiera del Garda naar Melano : 189 km

De terugreis gaat verder via Brescia, Monza en Como naar Zwitserland. Aan het meer van Lugano is er nog veel plaats op Camping Paradiso in Melano en voor de rest van de dag is het genieten van de zon, verder is het een echte rustdag. We hebben wel spektakel net achter en boven onze camper waar de paragliders weer voet aan de grond zetten na hun zweeftocht boven het meer. Deze camping is gespecialiseerd in paragliding en brengt de springers met een busje naar boven op de Alpentoppen en na hun zweefvlucht landen ze terug op deze camping.

Maandag 24 mei 2010 - Van Melano naar Bad Bellingen : 289 km

Op deze tweede pinksterdag rijden we dwars door Zwitserland en geen enkel probleem aan de Gotthard tunnel. Even voorbij Bazel verlaten we de snelweg en komen zo in het kuuroord Bad Bellingen in het Zuidelijke Zwarte Woud. Deze streek, ook nog het Markgräflerland genoemd, nodigt uit om te wandelen en te fietsen en daar we toch de fietsen niet mee hebben worden de wandelschoenen uit de kast gehaald. We starten langs de Rijn naar de buurdorpen Rheinweiler en Bamlach om tenslotte terug aan de Balinea Thermen in Bad Bellingen te komen. Om 20 uur is het nog steeds 31° en gelukkig is er op deze schitterende camperplaats genoeg ruimte en groen om rustig te genieten van dit zalige weer.

Dinsdag 25 mei 2010 - Van Bad Bellingen naar Turckheim : 73 km

We rijden naar de Elzas en stoppen in Turckheim op een parking die in bepaalde campergidsen ook als camperplaats wordt aangegeven maar het bevalt ons niet echt. Ook al omdat het tegen de middag weeral 30° is besluiten we om de schaduw op te zoeken onder de hoge bomen van de Camping Municipal die even verderop in dezelfde straat gelegen is. Turckheim zelf is een aardig plaatsje met ooievaarsnesten op de stadpoorten. We krijgen bij de toeristische dienst folders van enkele wandelroutes en dus gaan we op pad, eerst door de wijngaarden en daarna door de historische stad. Elke avond om 22 uur kan je hier trouwens nog met de nachtwacht mee op stap.

Woensdag 26 mei 2010 - Van Turckheim naar Pont-A-Mousson : 184 km

Onderweg bezoeken we eerst nog het middeleeuwse Riquewihr, schilderachtig gelegen tussen de wijngaarden. Er zijn veel vakwerkhuizen te bewonderen en het is geklasseerd als één van de mooiste dorpen van Frankrijk. Rond de middag rijden we verder door de Vogezen, over de Col de Bonhomme, naar de camperplaats in Pont A Mousson. Het is nog maar 16 uur en we hebben nog een van de laatste vrije plaatsen, even later hangt er al een bordje “complet” aan de slagboom. De stad is veel groter dan we gedacht hadden en is blijkbaar het scholencentrum van de regio. Er staat een abdij aan de oever van de Moezel en het grote marktplein, volledig omringd door arcaden, is heel mooi.

Donderdag 27 mei 2010 - Van Pont-A-Mousson naar Lichtervelde : 415 km

Het zit er weeral op, we beginnen aan de laatste etappe van de terugreis. Volledig langs snelwegen via Luxemburg, Namur en Mons richting West-Vlaanderen. Na 36 dagen zijn we terug thuis en er staan 4.301 kilometer op de teller. Aangezien het een groepsreis was hebben we steeds op camping verbleven maar tijdens de heen- en terugreis hebben we toch enkele camperplaatsen ontdekt en natuurlijk waren er ook drie nachten op het Camping Deck van Minoan Lines, en dat was een nieuwe ervaring.

terug naar boven

terug naar REIZEN