Denemarken, naar het noordelijkste puntje van Jutland

Zaterdag 13/06/2009 - Van Lichtervelde naar Greven - 415 km.

Het is een traditie geworden dat elke reis begint met een wandeltocht en deze keer houden we halt in Poederlee waar vandaag nabij de historische Heggekapel een tocht ingericht wordt. Door het bosrijke gebied van deze Kempense gemeente komen we met een lussensysteem steeds opnieuw weer in de grote tent terug voor controle. Je kan de lussen eigenlijk combineren zoals je zelf wil. Met 23 kilometer in de benen is het genoeg geweest en we rijden verder via Eindhoven, Venlo, Duisburg en Münster naar Greven. Het is al na 18 uur als we aankomen op Camp Marina, een Top Platz met 90 plaatsen. Die zijn allemaal bezet maar de uitbater heeft naast de haven nog een aantal reserveplaatsen en ook daar staan we uiteindelijk met nog een tiental wagens.

Zondag 14/06/2009 - Van Greven naar Grevenkrug - 334 km.

Ondanks vele wegenwerken aan de A1 tussen Bremen en Hamburg rijden we toch vrij vlot tot op de parking van restaurant Auerhahn in Grevenkrug. We hebben deze plaats uitgekozen omdat dit landelijke gasthof met overnachtingsmogelijkheid voor campers ook de startplaats en het eindpunt is van de Eidertal Wanderweg, een permanente tocht van 10 km dwars door een prachtig natuurgebied. En ’s avonds gaan we heerlijk eten in het gezellige restaurant. Het huisgerecht, de Auerhahn pfanne , is beslist een aanrader. Als je iets eet in het restaurant dan is de overnachting met je motorhome gratis

Maandag 15/06/2009 - Van Grevenkrug naar Kiel - 22 km.

Het is maar een kleine verplaatsing naar de hoofdstad van de Duitse deelstaat Schleswig-Holstein en zo zijn we om 10 uur reeds op de camperplaats van Kiel. Tot onze grote verbazing zijn hier nu al bijna alle plaatsen ingenomen maar gelukkig zijn er toch nog en paar vrij. Rond de middag komt de baas ons voorstellen om in de eerste rij de plaats in te nemen, er zijn er een paar vertrokken. Dat doen we uiteraard direct want nu hebben we zicht op de containerschepen en grote tankers die naar de sluis varen en heel dicht voor onze voorruit passeren, schitterend is dat. Tijdens de namiddag doen we ook vandaag weer een permanente wandeltocht van 12 km en die brengt ons langs de mooiste plaatsjes van het Nord-Ostsee-Kanal en het sluizencomplex.

Dinsdag 16/06/2009 - Van Kiel naar Flensburg - 86 km.

Verder tot in Flensburg waar we plaats vinden op de camperplaats bij de jachthaven. Met de fiets rijden we langs de fjord en door de bossen naar de start van een wandeling in Glücksburg. Een leuke badplaats, met de typische strandkorven van de Oostzee. De permanente wandeling van 13 km voert ons doorheen prachtige bossen, voorbij het fotogenieke slot Glücksburg en langs de Flensborg fjord. Tegen de avond staat de camperplaats bomvol, er zijn 15 plaatsen maar we staan er met 25. We zien voor ons de plaatselijke scheepswerf waar een vrij grote ferry in de steiger staat die men met man en macht aan het afwerken is. De thuishaven zou Luxemburg zijn...is daar een haven ?

Woensdag 17/06/2009 - Van Flensburg naar Aabenraa - 40 km

We rijden in Flensburg de grens over, dus lichten aan want dat moet altijd in Denemarken, en houden halt in Aabenraa. Aan de stadsrand bij de uitgestrekte jachthaven is er eveneens plaats voor 50 motorhomes. Ook in Denemarken zijn er meerdere wandelclubs die een permanente wandeltocht inrichten en met zo’n tocht verkennen we ook Aabenraa. Gelukkig is de te volgen route-beschrijving niet alleen in het Deens maar ook vertaald in het Engels en het Duits. De Bywandering, ofwel stadswandeling, bied heel veel afwisseling want behalve de stad en de haven stappen we ook door de uitgestrekte bossen op de glooiende heuvels rond de stad. Dit alles onder een stralende zon.

Donderdag 18/06/2009 - Van Aabenraa naar Middelfart - 85 km

We rijden via de oude brug over de kleine Belt tussen Jutland en Funen en komen zo in de historische handelsstad Middelfart. Vanaf de camperplaats bij de zeilclub is het een paar kilometer stappen tot in het centrum waar we opnieuw zo’n permanente stadswandeling volgen, de Natur- und Stadtwanderung van 11 km. We komen ondermeer aan de museumwerf in de oude haven voorbij waar demonstraties worden gegeven hoe houten bootjes vroeger werden gebouwd. Het stadsbeeld wordt vooral beheerst door zowel de oude als de nieuwe brug over de Kleine Belt. Het stadscentrum zelf is niet zo groot en er zijn wel enkele oude gevels en deuren met houtsnijwerk te zien.

Vrijdag 19/06/2009 - Van Middelfart naar Ebeltoft : 144 km

De dag begint met een hevig onweer en het klaart voor de rest van de dag niet meer op. We rijden over de Kleine Belt terug naar Jutland en volgen de snelweg verder noordwaarts. Voorbij Arhus komen we in de streek die men Djursland noemt waar we enkele dagen zullen doorbrengen in Ebeltoft. We opteren voor Krakaer Camping omdat we van hieruit een goeie uitvalsbasis hebben om tijdens het weekend deel te nemen aan twee wandeltochten in de omgeving.

Zaterdag 20/06/2009 - Wandeltocht in Helgenaes

We fietsen naar de startplaats van de wandeltocht, de wind langs de kust maakt het lastig en we bereiken na 23 km de vuurtoren op het uiterste puntje van het schiereiland Helgenaes waar de inschrijving is. De tocht is bijzonder mooi, we klimmen en dalen over de klippen langs de kust met prachtige vergezichten en veel zeevogels die we kunnen bekijken. Vanuit een centrale controleplaats in een bos bepalen diverse lussen het verdere parcours. Het laatste gedeelte brengt ons naar de overkant van het schiereiland waar we uitkijken op de haven van Arhus. De laatste controle is wel erg origineel, we moeten de vuurtoren beklimmen en boven in het lichtbaken krijgen we de laatste knip in onze kaart. We eten en drinken nog iets en hebben een babbel met de voorzitter die uiterst tevreden is met de 85 deelnemers waarbij 2 Belgen. We kunnen gelukkig met de wind in de rug terugfietsen naar de camping.

Zondag 21/06/2009 - Wandeltocht in Knebel

De wandeltocht van vandaag start in Knebel en dat bereiken we met de fiets al na 13 km. Deze tocht bevestigt wat we gisteren reeds vaststelden, Denemarken is niet zo vlak als sommigen denken. Het nationalpark Mols Bjerge is effenaf prachtig, steile klimmetjes in afwisselend heidelandschap met kuddes schapen en geiten, bossen en landerijen met grote boerderijen met rieten daken. Net voor we Knebel terug bereiken is er ook nog een site met dolmen. Er waren uiteindelijk 211 deelnemers aan deze tocht. Het is heel warm vandaag en we fietsen nog naar het centrum van Ebeltoft. Hier is een scheepvaartmuseum, een mooie kerk en de schilderachtige oude stadskern met de scheve witte huisjes. Terug op de camping is het nagenieten in de zon en de partygrill wordt uitgepakt. Enkele dagen op de camping heeft toch ook zijn voordelen.

Maandag 22/06/2009 - Van Ebeltoft naar Als : 93 Km

Eerst boodschappen doen en daarna rijden we verder tot in Als waar we op de boerderij Hvirvelkaergard die omgevormd is tot een galerie kunnen blijven overnachten. De vriendelijke uitbaatster verwelkomt ons en we hebben de keuze om ofwel op een grasveld achter de hoeve te parkeren of iets verderop langs de zee te staan. We kiezen voor deze laatste optie, de Hymer staat zo’n 25 meter boven de zeespiegel en we hebben werkelijk een fantastisch uitzicht op de zandbanken met duizenden zeevogels in de Oostzee, eigenlijk is dit hier het Kattegat. Schitterend ! In de namiddag maken we een fietstocht, heen langs de kust tot in Dokkedal en terug door het heuvelachtige binnenland met zijn grote boerderijen en kleine dorpjes.

Dinsdag 23/06/2009 - Van Als naar Frederikshavn - 124 km.

De dag begint vroeg, rond 4:15 komt de zon op en we hebben niet elke dag de gelegenheid om een zonsopgang in de Oostzee te zien. Door de panoramische voorruit van de Hymer bekijken we het schouwspel van de opkomende zon, en dat dan nog precies op de langste dag van het jaar. Eigenlijk is het hier nu maar een paar uur donker. In de voormiddag rijden we naar Aalborg aan de Limfjord, de grootste stad in noord Jutland. Parkeren doen we bij het voetbalstadion dat dicht bij het centrum ligt. In onze reisgids vinden we een korte stadwandeling langs de voornaamste bezienswaardigheden van de stad. Verder naar de havenstad Frederikshavn die over een mooie camperplaats beschikt, ook al aan zee gelegen. 's Avonds maken we de feestelijkheden rond de zonnewende mee, Sankt Hans Aften genoemd. Het feest dateert uit de tijd van de Vikings en wordt in Scandinavische landen nog steeds gevierd. Ook hier aan de haven wordt op een vreugdevuur een pop verbrand, een ritueel dat het begin van de zomer aankondigt. De Denen komen er massaal op af, voorzien van de nodige blikken bier.

Woensdag 24/06/2009 - Van Frederikshavn naar Lokken/Lyngby - 130 km

We bereiken vandaag Grenen het noordelijkste puntje van Jutland nabij Skagen. Hier komen de Oostzee en de Noordzee samen en je kan werkelijk de stromingen in elkaar zien overgaan, trouwens een verboden gebied voor watersporters vanwege de gevaarlijke stroming. We rijden verder naar havenstad Hirtshals en schrijven in voor de permanente wandeltocht. Die brengt ons door het havengebied, het stadscentrum en het bunkermuseum tot bij de vuurtoren. Het is zo warm geworden dat we besluiten om enkele dagen een camping op te zoeken en dat wordt Klitgaard Camping nabij Lokken, een prachtig terrein in de duinen met ruime plaatsen en een servicepunt voor campers. Neem daarbij nog het harde strand waar zelfs wagens over rijden en we hebben weeral een prachtige locatie. Na gisteren een zonsopgang aan de Oostzee gezien te hebben en het feest van de zonnewende te hebben meegemaakt, zien we vanavond de zon wegzakken in de Noordzee.

Donderdag 25/06/2009 - wandelen en fietsen rondom Lokken

We hebben deze camping er ook uitgepikt omdat het niet zo ver is naar de wandelende duinen en de in het zand verdwijnende vuurtoren van Rubjerg Knude. Het huis van de vuurtorenwachter is al verdwenen onder het zand en de vuurtoren steekt enkel nog met zijn bovenste stuk boven het zand uit. Binnen een aantal jaren, wellicht rond 2020, zal die ook volledig onder het zand verdwijnen of in zee storten. Na de middag fietsen we onder de snikhete zon tot in Lokken, we fietsen zelf ook een stuk over het strand en dat geeft toch wel een raar gevoel.

Vrijdag 26/06/2009 - Van Lokken/Lyngby naar Viborg - 207 km

De Limfjord verkennen op weg naar Viborg valt wat tegen, veel is er niet van de zien omdat de weg er te ver van blijft. In Nykobing Mors gaan we nog maar eens op stap. De start van de City-tour is in het Dueholm Kloster dat dateert uit de 14e eeuw. De wandeling gaat kriskras door de stad en een stukje langs de fjord. In de vooravond komen we aan bij de kazerne in Viborg waar we de volgende dagen deelnemen aan de tweedaagse Haervejsmarchen van Denemarken. Er zijn veel parkings in de omgeving van het moderne stadion en we kunnen hier rustig blijven staan voor een paar dagen.

Zaterdag 27/06/2009 - Haervejsmarchen in Viborg

De eerste dag doet ons toch wel even raar opkijken, wat een evenement is dat hier. De Denen vertrekken nogal rumoerig in grote groepen per vereniging, allemaal met dezelfde shirt en met een soms vrij grote kar, anderen met een oude kinderwagen, maar allemaal zijn ze gevuld met blikken bier. De 20 km is voor die mensen een dagtocht alhoewel er velen wellicht het einde niet halen, toch niet te voet. Het parcours van deze wandeling is wel heel mooi en perfect gepijld. De laatste kilometers komen we terug door het centrum van Viborg met zijn opvallende Dom uit de 12de eeuw. Die werd in de loop der jaren door verscheidene branden geteisterd en in 1862 besloot men de kerk af te breken en nauwkeurig na te bouwen. Het zou de grootste granieten domkerk van Europa zijn en je mag zeker niet nalaten om het interieur dat versierd is met kalkschilderingen te gaan bekijken

Zondag 28/06/2009 - Van Viborg naar Fredericia - 123 km.

Wat we verwacht hadden is ook een feit, vandaag zijn de groepen serieus uitgedund en naar verluid hebben de verzorgingsposten gisteravond ook nogal wat werk gehad om de vele geteisterde voeten weer op te lappen. De tocht van vandaag is heel wat minder fraai, veel lange rechte wegen en niet zo veel te zien, jammer na de mooie omloop van de eerste dag. Bij onze terugkeer blijven we nog even voor een hapje en een drankje op het zonovergoten paradeplein van de kazerne vooraleer we in enkel dagetappes de terugreis beginnen. We rijden naar de camperplaats in Fredericia, hier zijn een vijftal plaatsen bij de jachthaven en tegen de avond staan we er ook met vijf.

Maandag 29/06/2009 - Van Fredericia naar Schleswig : 149 km.

Terwijl we aan het ontbijten zijn komt de havenmeester 80 kronen ophalen voor de overnachting. We rijden terug naar Duitsland maar houden nog een tussenstop in het ondertussen gekende Aabenraa om met de rest van onze Deense kronen nog wat bij te tanken, zowel voor de Hymer als voor ons. Net voor de middag komen we aan op de Top Platz Schlei in Schleswig dat we later met de fiets gaan bezoeken. In de Altstadt staat de Dom die boven alles uittorent en verderop is er nog een slot waar nu het museum in gevestigd is.

Dinsdag 30/06/2009 - Van Schleswig naar Rendsburg : 39 km.

Leuke verrassing als ’s morgens blijkt dat van onze bestelde broodjes er twee gratis aangeboden worden door een camperbedrijf uit de omgeving. Het is maar een korte verplaatsing naar Rendsburg waar we nog eens de permanente wandeltocht stappen die we twee jaar geleden in slechte weersomstandigheden ook al eens hadden gedaan. Nu valt het beter mee want de stralende zomerzon blijft dagelijks van de partij. De grootste attractie van Rendsburg is de 42 meter hoge spoorwegbrug over het Nord-Ostsee-Kanal. Het speciale eraan is dat er een soort zwevende brug aan zware kabels onder hangt die naast een viertal wagens ook fietsers en voetgangers gratis naar de overkant brengt.

Woensdag 01/07/2009 - Van Rendsburg naar Steinfurt - 393 km

Een lange rit brengt ons vandaag via de Duitse snelwegen naar Steinfurt in het Münsterland. De gratis camperplaats met servicepunt ligt vlakbij het centrum van dit gezellige stadje. Grote blikvanger is het Steinfurter Wasserschloss dat in een boogvorm gebouwd is. Jammer genoeg is het privé en dus niet te bezoeken maar er ligt wel een uitgestrekt recreatiegebied achter met fiets en wandelpaden en een golfterrein.

Donderdag 02/07/2009 - Van Steinfurt naar Lichtervelde - 397 km

Van Steinfurt ben je niet zo ver van de Nederlandse grens en we rijden via Enschede, Apeldoorn, Amersfoort, Utrecht en Breda terug naar België. Met 2.781 km op de teller staan we terug thuis na een reis met 19 overnachtingen waarvan 12 in Denemarken en 7 in Duitsland.

Een overzicht van de bezochte camperplaatsen kan je vinden in de rubriek camperplaatsen.