Koblenz en de Moezel.

Woensdag 26 oktober 2005 - Van Lichtervelde naar Oostham : 179 km

We vertrekken pas om 19 uur en rijden langs Antwerpen tot in Oostham. In het donker is het toch wel even zoeken tot we een aanduiding vinden naar de startplaats van de wandeltocht waar we morgen aan deelnemen. We parkeren en overnachten op de parking van het sportcentrum De Warande.

Donderdag 27 oktober 2005 - Oostham - Bad Munstereifel : 166 km

Alhoewel de wandeltocht pas start vanaf 9 uur worden wij toch reeds gewekt door de eerste wandelaars omstreeks 6:30, niet te geloven ! Wij vertrekken om 9 uur en zoals we van de Torenvrienden gewoon zijn is het ook nu weer een echte boswandeling, deze keer langs de vele smalle paadjes in de bossen tussen Oostham en Heppen. Tegen de middag en bij een zomerse temperatuur hebben wij onze 16 km erop zitten. We rijden verder via Aachen en Euskirchen tot in het schilderachtige Bad Munstereifel. Er is een ruime parking bij het Eifelbad waar de vele motorhomes welkom zijn. Het centrum ligt op wandelafstand en we hebben nog alle tijd om dit geheel ommuurd middeleeuws stadje aan de Erft te bezoeken.

Vrijdag 28 oktober 2005 - Van Bad Munstereifel naar Koblenz : 102 km

We rijden door de Eifel verder naar het Ahrtal. Het is weeral een zonnige dag en de herfstkleuren zijn hier effenaf schitterend. In Effelsberg komen we aan de grootste beweegbare satelietantenne (Radioteleskop) van Europa voorbij, ze heeft een diameter van ongeveer 100 meter ! In de vallei van de Ahr is het nog hoogseizoen en de vele camperplaatsen staan overvol, zo laten we ondermeer die van Maysloss aan ons voorbij gaan, te druk ! Uiteindelijk parkeren we aan het Appolinaris-stadion in Bad Neuenahr en van hieruit fietsen we langs de Ahrtal radweg tot in Ahrbrück. Onderweg is er gelegenheid genoeg om de plaatselijke rode wijnen te proeven , voor de kenners Portugieser en Spatbourgunder zijn hier de specialiteiten. Na de fietstocht wandelen we toch nog eens tot in het centrum van het kuuroord Bad Neuenahr. In de late namiddag rijden we verder naar de startplaats van de IVV wandeldagen in Koblenz. Even na 19 uur komen er aan en er staan hier reeds 12 campers. Later op de avond komen er nog enkele bij.

Zaterdag 29 oktober 2005 - Int. Volkswanderung in Koblenz.

We schrijven in voor de tocht van 20 km. Een lastig karwei, veel klimmen in het gebied tussen Rijn en Moezel en onze hoop dat we ook in de stad Koblenz komen, mogen we al snel vergeten. We wandelen 20 km onafgebroken in een prachtig woud. Na de aankomst in de ruime sporthalle is er naar Duitse gewoonte vooral bier, braadworst en een taart te bekomen. Gelukkig is een 20 km voor ons geen probleem zodat we in de namiddag ook nog naar het centrum van Koblenz kunnen stappen. Een gezellige stad met veel winkels en verkeersvrije straten en pleinen. De Altstad en de Deutches Eck zijn de toeristische trekpleisters en in die omgeving zijn natuurlijk ook veel wijnhuizen en terrasjes te vinden.

Zondag 30 oktober 2005 - Van Koblenz naar Ersnt : 61 km

Door de omschakeling naar het winteruur zijn we vroeg wakker en we verstrekken dan ook maar voor de tocht van 20 km. De bossen op de heuvels tussen Rijn en Moezel zijn heel mooi in de vroege ochtend. Het zonlicht breekt door de zwakke mistlaag en zorgt voor schitterende licht effecten tussen de bomen, we willen daar toch een foto van maar de batterijen zijn net nu af en de reserves liggen in de Hymer. Nog voor de middag zit de tocht erop en we rijden verder in de Moezel vallei tot in Brodenbach, hier zijn diverse parkings voor campers. Van hieruit fietsen we heen en terug naar Treis-Karden. In de vooravond rijden we door Cochem naar de camperplaats Mosella in het wijndorp Ernst.

maandag 31 oktober 2005 - Van Ernst naar Rijkhoven : 224 km

Het blijft buitengewoon mooi weer voor de tijd van het jaar. De fietsen worden klaar gemaakt en we rijden vandaag nog een stuk van de Mosel Radweg. Langs pittoreske wijndorpjes zoals Beilstein en Bremm rijden we tot in Zell. Hier is het tijd voor een hapje en een glaasje Riesling. De terugweg proberen we gedeeltelijk langs de andere oever te rijden en komen zo ook door Merl, Bullay en Neef. Na 66 km fietsen zijn we terug en maken ons klaar om de terugreis aan te vatten. Eerst kopen we nog wijn en geven de Hymer een servicebeurt. Langs Wittlich, Prüm, Verviers en Liège bereiken we Rijkhoven waar we overnachten op de parking van Alden Biezen. Er staan reeds 3 campers en we worden er verwelkomd door onze Luxemburgse motorhome-buur van in Koblenz.

Dinsdag 1 november 2005 - Van Rijkhoven naar Lichtervelde : 219 km

Deze nacht zijn er een paar buien gevallen maar vanmorgen is het uitstekend wandelweer. We nemen deel aan de Allerheiligentocht van de Tongerse Wandelvrienden en opteren voor de afstand van 18 km. Die bestaat uit twee lussen, eerst een van 11 km die ons langs kronkelende paadjes door het heuvelend landschap van de Demervallei voert. Het tweede deel brengt ons naar en door de Landcommanderij Alden Biezen, een indrukwekkend beschermd en fraai gerestaureerd complex met ondermeer een waterburcht. Na de middag rijden we terug en na een reis van 6 dagen en 951 km staan we opnieuw in Lichtervelde.