Rondrit door Duitsland, Oostenrijk, Slovenie en Kroatië.

zaterdag 7 mei 2005 - Van Lichtervelde naar Dietkirchen : 469 km

Zoals gewoonlijk wordt ook het begin van deze reis bepaald door de wandelkalender. We houden een tussenstop in Hechtel waar we op de tocht van de Bosdravers 19 km stappen door natte bossen en heide . Het parcours is hoofdzakelijk uitgestippeld op en rond het militair domein. Na 16 uur vervolgen we onze weg en rijden langs Aachen en Köln tot de afrit Limburg an der Lahn. We komen aan in Dietkirchen waar we parkeren naast drie Duitse campers die reeds bij het sportcentrum staan. Morgen stappen we hier mee op de IVV-wandeltocht.

Zondag 8 mei 2005 - Van Dietkirchen naar Kelheim : 410 km

We worden vroeg wakker door het geroezemoes op de parking .Voor de Internationale Volkswanderung mag je reeds starten om 6 uur en de Duitsers zijn blijkbaar ochtendmensen. Wij vertrekken om half negen voor de grootste afstand en dat is 20 km. Een mooi en afwisselend parcours en voor ons ook een meevaller want alleen de grote afstand gaat door de Altstad van Limburg an der Lahn. Die mooie stad maakt deel uit van de Vakwerkhuizenstrasse, die hebben we vorig jaar reeds uitgebreid leren kennen. De overheersende Dom en twee prachtige watermolens zijn er te bewonderen. Na de middag rijden we in de regen en met veel file ellende verder via Frankfurt en Nurnberg tot in Kelheim waar we overnachten op de camperparking langs de Donau.

Maandag 9 mei 2005 - Van Kelheim naar Melk : 363 km

Een koude ochtend en we kijken eerst nog even rond in het centrum van Kelheim vooraleer verder te rijden naar Passau. Het weer is echt slecht, regen, hagel en later op de dag zelf donder en bliksem zorgen ervoor dat we niet veel meer stoppen. In Passau verlaten we de snelweg en rijden langs de Donau verder richting Wenen. We houden nog wel een paar keer halt in de vallei van deze machtige stroom maar het is te koud en te nat om lang buiten te blijven. Spijtig want vandaag hadden we eigenlijk een fietstocht langs de Donau Radweg gepland maar het is niet te doen en alzo bereiken we rond 18 uur de Abdij van Melk. Parkeren met een motorhome doe je best door naar de parking van de abdij zelf te rijden, je kan er rustig overnachten en de volgende dag de Stift bezoeken.

Dinsdag 10 mei 2005 - Van Melk naar Rust : 243 km

Om 9 uur staan we reeds aan de ingang van de Stift. Een bezoek aan deze barok abdij is de moeite waard, een combinatie ticket voor de Stift en de tuinen kost 7 €. Hoogtepunten zijn de kerk, de marmeren zaal en de bibliotheek. Voor een bezoek mag je een paar uur uittrekken. Rond de middag trekken wij verder en we volgen opnieuw de Donau, van Melk tot Krems misschien wel het mooiste stuk. We rijden in een boog ten noorden van Wenen naar Pfillersdorf met het idee daar te overnachten maar het dorp valt tegen en aangezien het weer slecht blijft besluiten we om door te rijden naar Rust aan de Neusiedler See vlakbij de Hongaarse grens. Er staan reeds vier campers geparkeerd en we zetten ons erbij. Het is hier toch aanzienlijk warmer maar de zon blijft afwezig. We verkennen nog even dit fraaie wijndorp, de deelstaat Burgenland is de belangrijkste wijnstreek van Oostenrijk, en we proeven natuurlijk ook een flesje.

Woensdag 11 mei 2005 - Fietstocht naar Fertöd in Hongarije

Bij toeristische dienst kopen we voor 1 € een gedetailleerde fietskaart van de Neusiedeler See. We rijden vandaag het zuidelijke stuk van de B-10, de Neusiedeler See Radwanderweg. We vertrekken in Rust en in Morbisch nemen we de veerboot naar Illmitz aan de overkant van het grootste steppemeer van Europa. Diverse soorten watervogels zijn hier massaal aanwezig en door het vele natuurschoon ligt ons tempo dan ook niet hoog. Na 26 km komen we aan de Hongaarse grens, hier moet je wel nog een pascontrole passeren. De rit verloopt nu 38 km op Hongaars grondgebied en we komen in Fertöd aan het Slot Eszterhazy voorbij, het is er heel druk door de vele schoolreizen die hier op af komen. We fietsen verder door natuurgebieden en eens opnieuw de Oostenrijkse grens voorbij ook door de uitgestrekte wijngaarden van Burgenland. Na 78 km bereiken we opnieuw onze Hymer.

Donderdag 12 mei 2005 - Van Rust naar Fürstenfeld : 146 km

Marktdag in Rust en we gaan even rondkijken, heel uitgebreid maar weinig kramen met voedingswaren. Er komen wel veel Hongaren op af om kledij te kopen. Vandaag fietsen we de noordelijke helft van de B-10 fietsroute rond de Neusiedler See, volledig op Oostenrijks grondgebied. Het is zonnig en de temperatuur loopt toch al op tot 18 graden, het blijft wel krachtig waaien in de steppe. Het is hier een waar paradijs voor de fietsers, mooie fietspaden, goed bewegwijzerd en mogelijkheden genoeg om af en toe een pauze in te lassen bij een Gasthof of gewoon op een van de vele rustplaatsen langs de route. In Podersdorf vinden we de ster van Lucien Van Impe, niet alleen bij ons is de ex-Tour winnaar een ster, die hier het peterschap van een fietsevenement heeft aangenomen. In Illmitz nemen we terug de veerboot, nu naar Morbisch en keren alzo terug naar Rust, en niet te geloven maar ook vandaag weer 78 km op de teller. Rond 17 uur vertrekken we naar Fürstenfeld, daar gaan we vooral wandelen !

Vrijdag 13 mei 2005 - 1e IVV 3 Länder Wandertage

Tot en met maandag nemen wij deel aan de eerste IVV 3 Länder Wandertage. Een wandelevenement bestaande uit 7 wandelingen in 4 dagen met tochten in Rax Bergen en Fürstenfeld in Oostenrijk, Szentgotthard in Hongarije en Dolnij Slaveci in Slovenië. We verblijven telkens in Oostenrijk en moeten dus wel enkele keren de grens over maar nergens zijn er problemen.

Op vrijdag kan men reeds een keuze maken uit drie permanente wandeltochten waarvan er twee in Fürstenfeld zijn. De baas van de camping legt uit waar we de startplaats kunnen vinden voor de beide wandelingen en het valt nogal mee, de start en aankomstplaats in Gasthof Wagner is vlakbij. In de voormiddag wandelen we de tocht van 11 km die deels door het stadje zelf gaat en ons via de heuvels aan de rand ook een panorama over de streek toont. In de namiddag zijn we weer op pad voor de tocht van 14 km , nu meer door velden en bossen. Even na 18 uur zijn we terug op de camping en het is goed weer , 22 graden vandaag , de grill komt voor het eerst dit jaar uit de doos en in de plaatselijke winkel raken we nog aan een assortiment vlees.

Zaterdag 14 mei 2005 - 1e IVV 3 Länder Wandertage

De zaterdagmorgen rijden we zonder problemen Hongarije binnen aan de grensovergang Heiligenkreuz en komen een vijftal km verder reeds in het centrum van Szentgotthard. Meteen de eerste kennismaking met de wandelsport in Hongarije. De inrichtende club heeft het beste van zichzelf gegeven om een combinatie van de stadsrand , bossen en een recreatiegebied in de enige afstand van 12 km samen te brengen. We zijn hier nog maar pas de grens over en onmiddellijk valt op hoeveel Trabantjes , Lada’s en Wartburgs er hier nog altijd rijden. Na de middag rijden we terug Oostenrijk binnen voor de tweede tocht van de dag. De 10 km van Rax Bergen trekt heel wat meer deelnemers en het is ook zo’n 25 graden geworden in de namiddag. We worden verwelkomd door Hans van de Wanderverein Turbomäusen Rax Bergen, de man met wie ik via internet in contact kwam voor deze eerste IVV 3-Lander Wandertage. De tocht hier is wel heel lastig door de vele korte maar steile beklimmingen maar de panorama’s op zowel Hongarije als Slovenië maken het de moeite waard. We bevinden ons hier op een drielandenpunt , het natuurpark Raab. We kunnen bij het voetbalveld blijven overnachten en morgen neemt Hans ons en een Duitse autocar met 60 wandelaars uit Beieren op sleeptouw naar het Slovenië voor de derde tocht.

Zondag 15 mei 2005 - 1e IVV 3 Länder Wandertage

Op zondagmorgen om half negen zijn we afgesproken op met Hans op de parking voor de kerk van Jennersdorf en als de Duitse bus er met enige vertraging ook aankomt vertrekken we naar het Sloveense Dolnji Slaveci. De startplaats Grad is eigenlijk het grootste slot van Slovenië. Er zijn 335 kamers en momenteel zijn ze het slot aan het restaureren met Europese hulp. We worden bij de start al meteen getrakteerd op een zelf gebrouwen soort jenever. Het is een prachtige wandeling maar wel heel lastig, er valt nogal wat te klimmen hier in deze bosrijke streek. Bij de aankomst kan je een grill maaltijd eten voor 800 tolar ofwel 3,5 € en als steun aan deze sympathieke en gastvrije wandelclub doen we daar graag aan mee. We passeren opnieuw de grenscontroles en wandelen in de namiddag de zesde en voorlaatste tocht van deze vier wandeldagen opnieuw in Rax Bergen, we komen ondermeer voorbij een Romeinse begraafplaats uit de eerste of tweede eeuw. De aankomst is in gasthof Leifer , het lokaal van de Wandelverein. We rijden in de vooravond terug tot in Fürstenfeld waar de deze keer blijven overnachten op de grote parking bij het Freibad.

Maandag 16 mei 2005 - Van Fürstenfeld naar Ptuj - 123 km

We dachten dat we Fürtsenfeld reeds kenden door de twee wandelingen van vorige vrijdag maar niets is minder waar. Wat de wandelclub op deze tocht voorschotelt is gewoon fantastisch. Een tocht in volle natuur met veel afwisseling maar wel heel lastig door de vele beklimmingen in het bos. Bij de aankomst kopen we nog een stuk taart en een drankje en wanneer ook Hans even later de aankomst bereikt nemen we afscheid en wij rijden na de middag via de toeristische B-66 naar Ptuj, de oudste stad van Slovenië. Geen problemen aan de grens maar wel kilometers lange files om de stad binnen te rijden. Uiteindelijk komen we toch op Camping Therme Ptuj, dit terrein is een onderdeel van het grote thermengeheel zoals er in deze streek wel meer te vinden zijn. Bij onze aankomst omstreeks 17 uur is het nog 25 graden en dus lekker genieten van de zon en een frisse pint.

Dinsdag 17 mei 2005 - Ptuj en fietsen naar Maribor

In de voormiddag verkennen we Ptuj dat wordt beheerst door een volledig gerestaureerd slot en we proeven de Sloveense witte wijn, 150 tolar ( 1 € = 240 tolar ) voor een glas op een terras in het stadscentrum ! In de namiddag maken we een fietstocht richting Maribor, fietspaden zijn hier nauwelijks en dus proberen we met een gedetailleerde kaart van de streek het dal van de rivier Drava te volgen en dat lukt aardig tot we in Maribor zelf komen. De tweede stad van Slovenië is niet echt een aanrader voor fietsers, wel af en toe een strookje fietspad maar niets van aanduidingen, dus als je er de weg niet kent is het hopeloos. We verzeilen dan ook in de voorsteden in plaats van het centrum en houden het na een tijdje voor bekeken en rijden dan maar terug langs dezelfde kleine wegen naar de camping.

Woensdag 18 mei 2005 - Van Ptuj naar Plitvice - 214 km

De ganse nacht regen en we beslissen om meteen verder te rijden naar Kroatië. Na dertig km bereiken we de Sloveense Kroatische grensovergang waar we zonder problemen doorheen komen. Via tolwegen rijden we rond de hoofdstad Zagreb verder naar Karlovac waar we de snelweg verlaten en naar Plitvice rijden. Het is toch wel even slikken want de sporen van de inmiddels 10 jaar geleden burgeroorlog zijn in dit gebied nog op veel plaatsen zichtbaar. Ingestorte, uitgebrande en vernielde huizen zijn de stille getuigen en ook aan de weg kan je zien dat er heel wat recent herstelwerk aan te pas is gekomen. Door het onweer met hagel, donder en bliksem doet het wellicht nog akeliger aan. De natuur echter wordt hier steeds naar mooier en we bereiken Autocamp Korana, de camping in het Nationaal park van Plitvice. Dit terrein heeft ruime standplaatsen op asfalt voor motorhomes en er is er ook een winkel en goed restaurant bij.

Donderdag 19 mei 2005 - De Plitvice Meren !

Een stuk vijfsterren natuur. Zestien prachtige meren zijn trapsgewijs als een ketting in een vallei gelegen en omringd door beboste bergen. De kristalheldere blauwgroene meren worden gevoed door vele kleine stroompjes en beekjes en komen samen in schuimende en kolkende watervallen. Door hun unieke schoonheid zijn de Plitvice Meren in 1979 op de UNESCO Wereld Erfgoedlijst geplaatst. De diversiteit en afwisseling in dat gebied zorgen ervoor dat je continue nieuwe ontdekkingen doet. De meren en watervallen zijn uitzonderlijk schoon, en in het heldere water zie je overal forellen zwemmen. Gewoon fantastisch ! De toegangsprijs voor 1 dag bedraagt 80 Kuna ( 1OO Kuna is ongeveer 14 € ) en daarin is het onbeperkt gebruik van overzetboten en het panoramische treintje inbegrepen.

vrijdag 20 mei 2005 - Van Plitvice naar Primosten - 227 km

Eindelijk weer eens een zonnige dag en we rijden verder door het schitterende bergachtige binnenland van Kroatië. Meermaals komen we dicht bij de grens met Bosnië-Herzegovina en de sporen van de oorlog zijn tussen Bruvno en Knin nog heel goed te zien, volledige dorpen zijn vernield en verlaten. In Sibernek slaan we voorraad op voor de komende dagen in een nieuw winkelcentrum, zowat alles is verkrijgbaar maar er zijn weinig of geen kopers. Vanaf hier rijden we langs de Adriatische zee verder tot Camp Adriatic in Primosten. De rest van de dag profiteren we van de zon en het fantastische uitzicht op de Dalmatische kust.

Zaterdag 21 mei 2005 - Primosten en fietstocht naar Trogir

Na het ontbijt in de zon en met zicht op de blauw groene zee gaan we te voet naar Primosten. Het oude stadscentrum werd zo’n vierhonderd jaar geleden verbonden met het vasteland waardoor het geen eiland meer is. In sommige reisgidsen maakt men zelfs de vergelijking met de Mont Saint Michel, wij vinden dat nogal overdreven maar het is wel degelijk een bijzonder mooi plaatsje. Oude huizen, smalle straatjes, veel terrasjes en een uitzonderlijk mooie ligging aan de Adriatische zee. Na de middag beslissen we om toch maar eens een poging te ondernemen om te fietsen in Kroatië en aangezien we toch Trogir willen bezoeken, hebben we meteen een doel. We nemen de hoofdweg ook al omdat dit de enige weg is die Primosten met Trogir verbindt. Deze weg volgt afwisselend de kustlijn en gaat dan weer door het binnenland waar veel olijfbomen staan. Het parcours is heuvelachtig maar nergens steil zodat het fietsen nogal meevalt en het is nu ook niet echt druk op deze weg. Trogir zelf kan je best omschrijven als een soort stedelijk openluchtmuseum, veel grote oude gebouwen in alle mogelijke stijlen en dat is voor een stad zo uniek dat UNESCO deze oude stad ook als werelderfgoed heeft erkend. Smalle straatjes en pleinen met druk bezochte terrassen waar wij vanzelfsprekend ook eens pauzeren, en terecht want onze fietstocht heen en terug is er toch ook weer een van 74 km.

Zondag 22 mei 2005 - Van Primosten naar Zaton / Nin - 142 km

Vroeg in de morgen verstekken we naar het Nationaal park KRKA. Toegangsprijs 50 kuna per persoon en met een bus daal je af naar de rivier Krka tot aan de Skradinski Buk watervallen vanwaar men te voet verder moet over houten loopbruggetjes langs het neerstortende water. Mooie natuur, planten en dieren zijn hier in alle pracht te bewonderen. Maar na ons bezoek aan Plitvice enige dagen geleden valt het hier te toeristisch uitgebate ons wel ietwat tegen. Later in de namiddag bezoeken we nog het oude vissersdorp Biograd dat nu is omgetoverd in een grote jachthaven waar vooral Duits wordt gesproken. We rijden verder naar Camping Zaton in Nin , een modern vakantiecentrum met winkels en restaurants aan de helder blauwe zee met reeds in deze tijd van het jaar een drukke bezetting.

maandag 23 mei 2005 - Te voet naar Nin en fietsen op het eiland Vir

Te voet zo’n anderhalve km naar het oude stadje Nin. Het is grotendeels verkeersvrij en heeft de eer over de kleinste kathedraal ter wereld te beschikken. Wel een leuk plaatsje met een beperkt aantal toeristische winkeltjes en enkele mooie oude huizen. Na de middag gaan we met de fiets op verkenning naar het eiland Vir, een tiental km verderop gelegen en verbonden met het vasteland door een korte maar steile brug. Twee dingen vallen ons hier op, rond de kleine dorpen op Vir wordt overal gebouwd, dit zal hier later zeker en vast ook een toeristisch eilandje worden. Jammer want de natuur tussen de dorpen is nog ongerept en we houden zelfs een paar keer halt om te kijken hoe schildpadden de straat oversteken, we hebben toch alle tijd…en die beesten ook. We hebben wel een probleem met de fietsroute want de ANWB kaart van Kroatië klopt niet met de werkelijkheid en dat zorgt ervoor dat we plots op het einde van de weg voor de zee staan. Er zit niets anders op dan terug te rijden en weer die overstekende schildpadden te storen.

Dinsdag 24 mei 2005 - Boottocht naar Nationaal Park Kornati

Vandaag nemen we deel aan een bootexcursie die vertrekt vanaf vakantiedorp Zaton en ons naar het Nationaal Park Kornati zal brengen. Aan boord worden we verwelkomd met schnapps en koekjes en een uurtje later is er ontbijt. Het is wel een heel eind varen vooraleer we de beschermde Kornati archipel bereiken. Die bestaat uit 140 onbewoonde eilanden, een labyrint van zee en steen met hoge rotsen en ongewone reliëfvormen. We krijgen een volledig middagmaal aan boord voor het schip aanlegt en we een wandeling kunnen maken naar en rond een zoutmeer dat zich achter de hoge klippen en een stuk boven zeeniveau bevindt. Tijdens de terugvaart varen we langs de stad Zadar. Morgen gaan we daarheen.

Woensdag 25 mei 2005 - Fietstocht met bezoek aan Zadar

Na de middag fietsen we naar Zadar, er zou een bewegwijzerde fietsroute bestaan…. Weeral geen sinecure want de borden die de route moeten aangeven zijn we reeds vlug kwijt. We belanden op mountainbike paden, moeten een paar keer terug omdat ze gewoon eindigen op een rots boven de zee. Uiteindelijk kiezen we maar om de gewone wegen te volgen en die zogenaamde fietsroutes te laten voor wat ze zijn. Na 27 km bereiken we het centrum van de historische stad Zadar. Een zuiderse stad met smalle straatjes en veel historische gebouwen. Na een uitgebreid bezoek fietsen we langs een andere weg via Brig en Vrsi terug.

Donderdag 26 mei 2005 - Van Zaton / Nin naar Medveja - 286 Km

We verlaten Zaton en rijden via Posedarje en Starigrad langs de kustweg die regelmatig over de flanken van het indrukwekkend mooie Velebit gebergte gaat. Het is vandaag dertig graden en deze weg (nr. 8) is heel mooi maar ook heel lastig rijden door het voortdurende bochtenwerk en de snelheidsbeperkingen van 30/40/50/60 km. We houden regelmatig eens een pauze om te genieten van de schitterende natuur, soms zou je denken dat heel Kroatië één natuurpark is. Ook in Senj en Crikvenica houden we even halt alvorens verder te rijden, dwars door het centrum van havenstad Rijeka en het mondaine Opatija tot in Medveja bij Lovran.

Vrijdag 27 mei 2005 - Van Medveja naar Fazana (Pula) - 85 Km

Weeral warm van in de vroege morgen en we stappen naar het middeleeuwse dorp Lovran op 2 km van de camping. Huizen in Venetiaanse stijl en een promenade langs de zee tonen aan dat dit dorp in het verleden ook al een geliefde plaats was voor de toerist. Na de middag rijden we verder langs hobbelige wegen richting Pula. In een winkelcentrum aan de stadsrand stoppen we nog even om onze voorraad aan te vullen en rijden dan naar Camping Bi Village in Fazana. Dit oude vissersdorpje ligt op wandelafstand van de camping en van hieruit zijn er excursies naar het eiland Veliki-Brijuni. Ooit was dit het privé eiland van Tito, de vroegere heerser van Joegoslavië. In de souvenirwinkels verkoopt men ook allerlei spullen en foto’s die met Tito te maken hebben , we ontdekken zelfs een foto van een nog jonge koning Boudewijn die hier op bezoek was.

Zaterdag 28 mei 2005 - Pula en fietstocht naar Barbariga

In de voormiddag fietsen we naar Pula waar vooral de bouwwerken van de Romeinen, die onder het keizerschap van Augustus over Pula heersten, ware toeristentrekkers zijn geworden. Het amfitheater is het vierde grootste dat de Romeinen ooit bouwden. Amper 20 kuna voor het bezoek en onder de arena is er ook nog een museum. Verder vind je in dit historische stadje ook nog een triomfboog en de Augustustempel. Na de siësta pogen we om met een gedetailleerde kaart een fietstocht naar Barbariga tot een goed einde te brengen maar dat is in Kroatië heel moeilijk, alleen op de grote wegen is er bewegwijzering en vanaf het moment dat je die verlaat is het meestal ook gedaan met verharde wegen en verschillende keren moeten we terug omdat de weg gewoon stopt.

Zondag 29 mei 2005 - Van Fazana naar Novigrad - 112 km

We rijden eerst naar Rovinj, de oude stadskern ligt op een heuvel en smalle straatjes voeren steil omhoog naar de kerk met klokkentoren die ons aan Venetië doet denken. Trouwens gans Rovinj doet Italiaans aan en er zijn hier ook massa’s Italiaanse toeristen. Mooi om eens door te slenteren maar het valt ons toch op dat Istrië meer massatoerisme heeft dan de Dalmatische kust en persoonlijk vinden we deze laatste veel mooier. Na de middag komen we aan in het antieke Novigrad waar steeds activiteiten plaats vinden in de vissershaven. Vandaag is de Duitse TV alles aan het opbouwen voor opnames op 1 en 2 juni voor het programma “Die Lustige Musikanten on tour”.

Maandag 30 mei 2005 - Fietstocht naar Porec

Met de fiets naar Porec rijden, heen en terug 36 km, het is te doen maar de stukken langs de hoofdweg zijn niet zonder gevaar door het drukke verkeer. Porec valt ons wel tegen in vergelijking met Rovinj. De byzantijnse basiliek met zijn prachtig gekleurde mozaïeken is wel een bezoek waard. ’s Avonds wandelen we nog eens naar Novigrad langs het wandelpad dat de camping met het stadje verbindt. Het is hier wel een gezellige bedoening op de talrijke terrasjes.

Dinsdag 31 mei 2005 - Van Novigrad naar Ljubljana - 205 km

We verlaten Kroatië en rijden terug Slovenië binnen, langs Koper naar Postojna waar we kennis maken met de onderwereld. In Postojna is de grootste karstgrot van Slovenië te bewonderen. Een bezoek duurt anderhalf uur en je krijgt 5 kilometer voor toeristisch bezoek geschikte gangen en zalen te zien, het grootste gedeelte daarvan leg je met een treintje af, het mooiste deel te voet. Alleen in deze karstonderwereld leeft nog de grottenolm, het diertje kan tot 100 jaar oud worden. Toegangsprijs 3.590 SIT per persoon en de parking kost 700 SIT. Het is verboden om hier in de motorhome te overnachten. Later op de dag rijden we naar de Sloveense hoofdstad Ljubljana waar we nogal wat moeite hebben om camping Ljubljana Resort te vinden en we zijn niet de enigen.

Woensdag 1 juni 2005 - Stadsbezoek Ljubljana

Vanaf de camping gaan we te voet ( 5 km ) naar het centrum. In de autoluwe binnenstad is het ronduit gezellig, je kan hier rustig rondslenteren tussen de pastelkleurige huizen en de mooie bruggen over de rivier Ljubljanica die de stad doorkruist. De dagelijkse groenten , fruit en bloemenmarkt op het plein voor de kathedraal is een kleurrijk spektakel. De burcht op een heuvel midden in de stad en de vele barokke paleizen en Jugendstilhuizen dateren uit de Habsburgse tijd. Op pleintjes en straatjes langs de rivier zijn overal restaurantjes, bars en terrasjes en allerlei straatartiesten zorgen voor de nodige animatie in deze heerlijke stad. Van de ruim 2 miljoen Slovenen wonen er bijna 300.000 in Ljubljana.

Donderdag 2 juni 2005 - Van Ljubljana naar Bled - 61 km

Onder een stralende zon rijden we de Julische Alpen tegemoet naar de bekende kuurplaats Bled aan het smaragdgroene gletsjermeer tussen de beboste hellingen, de trekpleister van de Sloveense Alpen. In het midden van het meer ligt het enige Sloveense eilandje met enkel een kerk erop en boven stad en meer torent hoog op een rots een machtige burcht .

Vrijdag 3 juni 2005 - Met de fiets naar het Meer van Bohinj

In de voormiddag maken we een wandeling van een tiental km in de omgeving van Camping Bled en na de middag fietsen we naar het Nationaal Park Triglav. We rijden door het smalle dal van de Sava Bohinjka tot aan het meer van Bohinj, het grootste Sloveense meer omgeven door de steile bergwanden van de Alpen. Van bij het meer heb je een mooi zicht op de besneeuwde top van de Triglav ( 2864 m.), de hoogste berg van het land.

Zaterdag 4 juni 2005 - Van Bled naar Ferlach – 65 km

Door de Karawankentunnel (tol : 6,5 €) rijden we Karinthië binnen. Na een korte rit bereiken we de camperplaats van Ferlach waar we meteen na onze aankomst worden verwelkomd door een opzichter van deze motorhome vriendelijke gemeente. Gratis standplaats en je betaalt 1 € voor het tanken van drinkwater of voor 10 uur elektriciteit. Na de middag vertrekken we meteen waarvoor we gekomen zijn en dat is fietsen langs de Drauradweg. Fietsen is in deze streek een waar genot, fietspaden langs de brede rivier tussen de hoge bergtoppen en geen autoverkeer. We rijden vandaag nog een tochtje van 48 km in de prachtige natuur van het Rosental.

Zondag 5 juni 2005 - Van Ferlach naar Wolkersdorf – 271 km

Tijdens de nacht begint het te regenen, en regenen…Karinthie is ook Oostenrijk. Als we ’s morgens buiten kijken zijn al die Alpentoppen verdwenen in de donkere wolken en het weerbericht voorspelt…regen. Dus beslissen we maar om onze fietstocht heen en terug langs de Drau tot in Villach te schrappen en na een servicebeurt voor de Hymer vertrekken we met onbekende bestemming. Aangezien het blijft regenen tot voorbij Salzburg stoppen we pas in de namiddag in een dorpje op een tiental km van de Chiemsee in Beieren. Voorbij de Alpen is het weer opnieuw beter en we fietsen zelfs nog naar en een stuk langs de Chiemsee.

Maandag 6 juni 2005 - Van Wolkersdorf naar Ulm – 272 km

In de regenachtige ochtend rijden we verder en komen kort na de middag aan in Ulm. Probleemloos bereiken we de standplaats voor campers bij het Donau stadion aan de rand van de stad. Ideaal gelegen om te voet, maar het kan ook met de fiets of met de tram, deze universiteitsstad te bezoeken. De toren van het Münster is met zijn 161 meter de hoogste kerktoren ter wereld en de kathedraal zelf is al even indrukwekkend door zijn afmetingen. Ook het opvallend stadhuis met zijn vele muurschilderingen trekt de aandacht en een bezoek aan de taverne in de raadskelder is een aanrader. Vanavond staan er 19 zwerfwagens op de parking en zoals tijdens heel deze reis al zijn we weeral de enige Belgen.

Dinsdag 7 juni 2005 - Van Ulm naar Liedolsheim – 197 km

Van Ulm fietsen we een stukje van de Donau fietsroute in de richting van de Bodensee. Zonder degelijke fietskaart raken we echter van de juiste weg af. Het fietspadennetwerk is hier zo uitgebreid dat je zonder kaart moeilijk kan volgen. We komen in Laupheim, er staat een mooi kasteel, waar we een degelijke fietskaart kopen. De terugrit verloopt dan ook makkelijker. Rond 3 uur vertrekken we naar de Pfalz maar voor Karlsruhe belanden we in een 20 km lange file door een ongeval met vrachtwagens en de snelweg is afgesloten tot 20:30. Na bijna 2 uur aanschuiven kunnen we langs een opengestelde dienstweg de A-8 verlaten maar in de dorpen zit ook alles vast. We veranderen dan volledig van richting en rijden naar de eerste motorhome parking die we vinden in de Reisemobil boordatlas. Om 9 uur komen we aan op de parking bij de karting baan van Liedolsheim.

Woensdag 8 juni 2005 - Van Liedolsheim naar Saarburg – 217 km

We rijden verder naar Saarburg en na de middag fietsen we langs de uitstekend bewegwijzerde Saar Radweg afwisselend tussen wijngaarden en de rode rotsen naar Mettlach. Hier heerst een soort kooptoerisme want in dit plaatsje is thuishaven van Villeroy & Boch. Bussen toeristen worden hier gedropt om porselein, glaswerk en bestekken te kopen.

Donderdag 9 juni 2005 - Van Saarburg naar Lichtervelde – 379 km

We maken nog een wandeling door het oude stadsdeel van Saarburg waar een waterval 20 meter naar beneden stort in het centrum van het stadje. Voor de middag beginnen we aan de laatste etappe van deze reis. Langs Grevenmacher, Diekirch, Bastogne, Namur, Mons en Tournai komen we in de vooravond weer thuis. Het totaal van deze rondrit is 4.632 km. en 33 overnachtingen.

terug naar boven

terug naar REIZEN