Door Scandinavië tot aan de Noordkaap.

Zaterdag 9 juni 2018 - Van Lichtervelde naar Wildeshausen : 514 km

Het begon in oktober 2017 toen we bezoek kregen van Dirk en Maryline, ze hadden plannen om in 2018 met de camper naar de Noordkaap te trekken. Geen reactie van ons want daar hadden we eigenlijk nog niet aan gedacht maar de volgende dagen begonnen we toch ook eens een en ander op te zoeken en besluiten om mee te gaan. De eerste dag rijden we tot in Wildeshausen en gaan ‘s avonds lekker eten in het Grieks restaurant in de omgeving van de camperplaats.

Zondag 10 juni 2018 - Van Wildeshausen naar Prora / Binz : 450 km

Vandaag verder langs snelwegen via Bremen, Hamburg, Lübeck en Rostock naar Binz op het eiland Rügen in Noord Duitsland. Op Wohnmobil-Oase Prora komen we samen met onze reisgezellen die al een week onderweg zijn in Duitsland.

Maandag 11 juni 2018 - Van Binz naar Ystad : 55 km met de Hymer en 128 km met de ferry

Om 13 uur vaart de ferry van Stena Line de haven van Sassnitz uit. De overtocht van de Oostzee duurt vier en een half uur voor we de haven van Trelleborg binnenvaren. Het uitschepen gaat uitermate vlot en we rijden langs de kustweg tot in Ystad. Hier zijn meerdere plaatsen waar je met de camper mag overnachten. Leuk, rustig en met zicht op de Oostzee. We stappen nog naar het centrum van het stadje waar er net opnamen voor een film bezig zijn, heel veel oude Volvo’s worden daarbij gebruikt en dit is meteen al een extra attractie.

Dinsdag 12 juni 2018 - Van Ystad naar Kalmar : 271 km

Door een afwisselend glooiend landschap rijden we naar Kristianstad waar we op de E22 komen die we verder volgen tot in Kalmar. Dit is een vrij grote stad aan de Oostzee, er zijn meerdere camperparkings en wij gaan op deze staan nabij het middeleeuwse slot. Een heel mooi onderhouden kasteel gebouwd aan zee en met een groot park erbij. Het blijkt dan ook nog een heel aangename stad om even in rond te dwalen, toch bijzonder leuk zo’n autovrij centrum en de horeca heeft er zo te zien weinig last van.

Woensdag 13 juni 2018 - Van Kalmar naar Julita : 325 km

Om kwart voor vier al wakker worden door de zon die door het dakluik schijnt…nog een beetje dommelen maar toch vroeg wakker en klaar voor de etappe van de dag. Verder noordwaarts door steeds meer bossen en langs meren maar o zo rustig rijden op die Zweedse wegen waar iedereen de regels respecteert. Het gaat dus niet snel maar wel vlot. Onderweg nog het wc lozen op de daarvoor speciaal voorziene plaats op een parking langs de E22. Om 15 uur stoppen we aan het openluchtmuseum Julita Gard en na een interessant bezoek kunnen we op de parking blijven overnachten.

Donderdag 14 juni 2018 - Van Julita naar Axmar Brygga : 314 km

We zijn niet van plan om grote steden te bezoeken en dus rijden we ook Stockholm in een wijde boog voorbij. We volgen de E4 en rijden via Uppsala en Gävle naar een camperplaats in Axmar aan de Oostzeekust. Wat een schitterende locatie bij een kleine jachthaven met talrijke kleine eilandjes met schilderchtige rode houten bootshuisjes en rotsformaties in zee waar diverse soorten watervogels leven. En dat kunnen we allemaal vanuit de camper gadeslaan, en er is ook een uitstekend restaurant.

Vrijdag 15 juni 2018 - Van Axmar Brygga naar Ullanger : 266 km

Verder langs de E4, soms een snelweg, soms gewone weg maar wel uitstekend wegdek en vlot verkeer. Een van de stops vandaag is in Härnösand, een kleine stad waar de E4 dwars door passeert. We parkeren bij een winkelcentrum en dan kan je onder het treinstation door naar het centrum. We rijden nog verder en blijven overnachten op een kleine parking achter de kerk van Ullanger. In het dorp komen we in een artisanale bakkerij waar we hartelijk ontvangen worden door de vriendelijke uitbaatster, de speciale koekjes hebben gesmaakt.

Zaterdag 16 juni 2018 - Van Ullanger naar Skelleftea : 293 km

In Skelleftea mag je met de camper parkeren en overnachten aan de Campushallen bij de universiteit. Als we aankomen worden we voor het eerst op een Zweedse bui getrakteerd, dus de regenvest uit de kast en op stap. Over een brug even verderop kan je de rivier over naar het centrum en dat is redelijk modern maar op zaterdag zijn de winkels al om 15 uur dicht, enkel de grote warenhuizen blijven langer open.

Zondag 17 juni 2018 - Van Skelleftea naar Haparanda Hamn: 242 km

Net voor de Finse grens verlaten we de E4 en rijden naar de prachtig gelegen camperplaats in Haparanda Hamn. We staan bij het haventje aan een schitterende inham van de Botnische Golf. Alle faciliteiten zijn hier aanwezig, ook een wasmachine is beschikbaar en van de gelegenheid maken we gebruik om de was te doen. Verder zalig genieten van de zon en het mooie uitzicht en het wordt hier ook al niet meer donker. Ondertussen hebben we al 2700 km afgelegd.

Maandag 18 juni 2018 - Van Haparanda Hamn naar Rovaniemi : 150 km

Na het vullen van de watertanks en lozen van afvalwater rijden we naar de grens. In het Zweedse Haparanda doen we eerst inkopen en gaan eten in de Ikea. Daarna maken we een wandeling door het centrum dat niet veel voorstelt. We rijden Finland binnen en blijven overnachten op de grote parking van het dorp van de Kerstman in Rovaniemi, de hoofdstad van Lapland en gebouwd op de poolcirkel. Het is hier een andere tijdszone, een uurtje bijtellen.

Dinsdag 19 juni 2018 - Van Rovaniemi naar Sodankylä : 120 km

Santa Claus Village is een puur toeristisch geheel van prijzige winkels en restaurants maar als je hier passeert moet je het gezien hebben. Simpel voorbeeld, op de foto met de kerstman kost 40€! Na de middag rijden we 120 km onafgebroken door bossen, weinig verkeer maar toch wel oppassen want tot 2 maal toe stonden er rendieren op de E75. In Sodankylä zijn we s’avonds in restaurant Päivin Kammari een Laps streekgerecht gaan eten, een soort ragout van rendier.

Woensdag 20 juni 2018 - Van Sodankylä naar Inari: 202 km

Door de regen rijden we verder door Lapland, steeds de E75 volgend en dat is trouwens ook de enige weg door de bossen en tussen talrijke meren. Ook vandaag weer oppassen voor rendieren die vanuit de bossen rustig naar de overkant van de weg stappen. Inari is een camper onvriendelijk dorp, nergens mag je overnachten in het dorp in tegenstelling tot zowat de rest van Scandinavië. We vinden uiteindelijk toch een plaats bij een sportcentrum net buiten het dorp en de rendieren wandelen hier gewoon rond op het voetbalveld.

Donderdag 21 juni 2018 - Van Inari naar Lakselv : 201 km

Vandaag rijden we Noorwegen binnen en bezoeken het Sapmi Park in Karasjok, er is een film te zien over het leven van de Sami's (Lappen) en in het park staan enkele hutten en tenten. Er is even verderop langs de weg ook een servicezuil voor campers, lozen en water tanken is er gratis. We rijden nog een eind verder langs de E6 en ondanks de regen is het toch wel genieten van de prachtige natuur. Overnachten doen we op een parkeerplaats langs de Porsangerfjord.

Vrijdag 22 juni 2018 - Van Lakselv naar de Noordkaap : 183 km

We rijden verder langs de fjord, stoppen ’s middags aan het kerkje Kistrand en rijden dan door een aantal tunnels, waarvan één toch wel bijzonder smalle naar Honningsvag. Tijd om nog eens te stappen tot aan het pittoreske haventje. Nog 31 km verder en rond 21 uur bereiken we na 3.585 km de Noordkaap. Toegang tot de parking is inbegrepen in het ticket voor de Nordkapphal, 275 NOK (ongeveer 30€) per persoon en geldig voor 24 uur. Pech, het is mistig en er staat veel wind en amper 5°en de middernachtzon laat zich niet zien op midzomernacht.

zaterdag 23 juni 2018 - Van de Noordkaap terug tot Russenes : 102 km

Midzomer feest in de Scandinavische landen maar het weer is alles behalve zomers. In het bezoekerscentrum gaan we de film bekijken over de vier seizoenen hier aan de Noordkaap. Buiten valt weinig te zien want de wolken blijven hangen en hullen ons in een dichte koude mist. Omstreeks 14 uur klaart het plots helemaal op en kunnen we toch nog genieten van de fantastische uitzichten. Daarna rijden we terug langs de E69 en blijven overnachten op een rustig plekje. Voor ons een inham van de Porsangerfjord en achter ons de ruwe bergen met hier en daar nog wat sneeuw en enkele watervallen.

Zondag 24 juni 2018 - Van Russenes naar Alta : 139 km

Vandaag rijden we tot in Alta en brengen een bezoek aan de wel heel speciale Noorderlichtkathedraal die pas in 2013 geopend werd. ’s Middags smaken de Noorse mosselen bijzonder goed in restaurant Du Verden dat in de straat voor de kerk gelegen is. En dan naar het Alta Museum Rock Art Centre, de rotstekeningen zijn Unesco Werelderfgoed en de toegangsprijs is 115 NOK.

Maandag 25 juni 2018 - Van Alta naar Hatteng : 298 km

Het weer is iets beter vandaag. We rijden door schitterende natuur en zien grote kuddes rendieren, besneeuwde bergen en talrijke watervallen die zich in de fjorden storten. Gestopt op enkele mooie plekjes onderweg om te genieten van het natuurschoon en ook propaan kunnen tanken bij Vangen Solutions in Sorkjosen, een bedrijf dat LPG- en gasinstallaties doet. Uiteindelijk overnacht op een parking aan de fjorden in Hatteng.

Dinsdag 26 juni 2018 - Van Hatteng naar Tromso : 92 km
2 overnachtingen op Tromso Camping

We verlaten de E6 en nemen de E8 naar Tromso waar we opteren voor de camping die over uitstekende plaatsen en voorzieningen voor campers beschikt. In de namiddag steekt er een storm op zodat we noodgedwongen binnen moeten blijven. Eindelijk eens tijd om aan dit verslag bij te beginnen.

Woensdag 27 juni 2018 :Opnieuw rotweer en in plaats van te voet over de hoge brug naar het centrum te stappen nemen we de bus. Waarom ze deze kleine stad het Parijs van het noorden noemen ontgaat ons volledig. Behalve enkele musea, een kabelbaan die door het slechte weer niet in dienst is en de moderne IJszeekathedraal met een brandraam van 140 m² is er niet veel bijzonders aan. In restaurant Emma's Drommekjokken hebben we wel walvissteak gegeten, ten slotte is Tromso ook een stad verbonden met walvisvangst. En de weersvoorspellingen voor noord Noorwegen blijven slecht.

Donderdag 28 juni 2018 - Van Tromso naar Bjerkvik : 215 km

Vanuit Tromso is het ongeveer 70 km terugrijden naar de E6, alweer in de regen. De wegen met onze reisgezellen scheiden even verderop, wij gaan meteen verder zuidwaarts en als we aankomen op de prachtig gelegen camperplaats aan het haventje van Bjerkvik komt de zon voor het eerst sinds dagen zelfs al eens piepen en krijgen we uiteindelijk nog 14°, dat doet toch alweer eens goed.

Vrijdag 29 juni 2018 - Van Bjerkvik naar Innhavet : 170 km en 8 km met ferry Skarberget-Bognes

Een rit door de bergen maar toch weer met regen in de voormiddag. Onderweg bezoeken we Narvik, een stad zoals de meeste hier in het noorden van Noorwegen die tijdens de tweede wereldoorlog helemaal verwoest werd. Nu dus modern met winkelcentra en hotels, verder niet zoveel te zien. Dan verder tot in Skarberget waar we met de ferry een fjord oversteken naar Bognes. Deze keer overnachten we nabij een ietwat bijzonder natuurgebied met grillige rotspartijen waar er ook nog goed zichtbare rotstekeningen te zien zijn.

Zaterdag 30 juni 2018 - Van Innhavet naar Rognan : 136 km

Eindelijk zonnig en warmer weer en na opnieuw een bergachtig traject over de E6 houden we het kort na de middag voor bekeken en vinden een mooie parkeerplaats even voorbij de uitrit naar Rognan. Tijd voor een fikse wandeling naar het dorp en het deed goed om eindelijk eens flink door te kunnen stappen. Er is een kleine haven met een vloot typische vissersboten en een museum maar dat is op zaterdag al om 15 uur dicht, te laat.

Zondag 1 juli 2018 - Van Rognan naar Finneidfjord : 197 km

Het gaat de goede kant op met het weer, vandaag zelfs tot 27°. Opnieuw door de bergen en over een pas van 700 meter in een vreemd aandoend gebied net voor de poolcirkel. Het bezoekerscentrum ligt in het Saltfjellet gebergte is niet zo toeristisch als dat in Finland. Veel wegenwerken langs de E6 richting Mo I Rana maar het is zondag en is er bijna geen hinder. In Finneidfjord slaan we af op weg 808 tot het eindpunt in Hemnesberget maar er is een dorpsfeest, we kunnen nergens parkeren en de camperplaats is onbereikbaar. Dan maar een stukje terugrijden en op een kleine parking aan de fjord blijven overnachten.

Maandag 2 juli 2018 - Van Finneidfjord naar Laksforsen/Trofors : 99 km

De stop in Mosjoen loont de moeite, eigenlijk het mooiste Noors dorp dat we tot nu toe op deze route gezien hebben. Natuurlijk zijn er de prachtige oude houten huizen op palen aan de rivier maar ook de rest van het dorp is precies een openluchtmuseum. Na de lunch trekken we de wandelschoenen aan om de wandeling naar de overkant van de rivier te maken van waaruit je een uniek zicht hebt op de kleurige huizen. We rijden daarna nog 30 km verder naar de Laksforsen, een magnifieke 100 meter brede en 17 meter hoge waterval.

Dinsdag 3 juli 2018 - Van Laksforsen naar Hoylandet : 255 km en 5,5 km met ferry Vennessund-Holm

Het Noorse zomerweer lijkt weeral voorbij maar we rijden toch de rondrit die we gepland hadden. In Brenna volgen we weg 76 door de bergen en langs steeds mooiere fjorden tot we op kustweg 17 komen. Via kleine dorpjes als Berg en Vik komen we aan de ferry van Vennesund naar Holm. Door het druilerige berglandschap verder op de 17 tot in Hoylandet waar we het voor bekeken houden voor vandaag.

Woensdag 4 juli 2018 - Van Hoylandet naar Stjordal : 200 km

Zo een van die dagen dat je plannen volledig in de war gestuurd worden. Eerst willen we naar een zalmrokerij en twee watervallen nabij Grong maar door wegenwerken zijn ze onbereikbaar. We hadden ook de intentie om te overnachten bij de ruïne van het slot Steinvikholm mooi gelegen aan de Trondheimfjorden maar deze plaats is eigenlijk alleen bereikbaar met de wagen of een kleine camper. Dus even kijken van bovenaf en ook hier terug verder tot in Stjordal waar we de wandelschoenen aan trekken en naar het centrum stappen, een bezoek aan de Vinmonopolet kost ons wel veel kronen.

Donderdag 5 juli 2018 - Van Stjordal naar Trondheim : 34 km

Korte verplaatsing naar de nieuwe Bobilparkering Nyhavna in Trondheim aan de gelijknamige fjord. Dit is de derde grootste stad van Noorwegen met 182.000 inwoners maar toch is het er rustig en zonder druk verkeer, laat staan files. Opvallend veel fietsers en de elektrische auto’s zijn ook al geen vreemd verschijnsel meer. De Nidarosdom en de kleurrijke pakhuizen langs de rivier Nidlev en de oude ophaalbrug zijn de blikvangers van deze aantrekkelijke oude stad.

Vrijdag 6 juli 2018 - Van Trondheim naar Kristiansund : 196 km en 5,5 km met ferry Halse-Kanestraum

Veel tunnels bij het uitrijden van Trondheim langs de E39 maar daarna is het opnieuw een mooie route langs fjorden en bergen. We moeten vandaag ook weer een ferry nemen om een fjord tussen Halse naar Kanestraum over te steken en even voor Kristiansund gaan we een tunnel in onder een fjord door. Rond deze stad is het wel vrij druk op vrijdagnamiddag en ook beide camperparkings staan al goed vol. Vanuit onze camper zien we in de vooravond twee cruiseschepen afvaren vanuit de kleine haven, toch speciaal om die mastodonten te zien manoeuvreren om in de smalle vaargeul te geraken.

Zaterdag 7 juli 2018 - Van Kristiansund naar Dovre : 246 km en 3,2 km met ferry Solsnes-Afarnes

We nemen de tolweg, de Atlantic Road. De Atlantische weg is letterlijk een route door de Atlantische Oceaan met spectaculaire bochten en bruggen, een unieke rit door de sublieme Noorse natuur. Vanaf Molde terug het binnenland in door de bergen en langs watervallen en fjorden. We stoppen in Dombras dat we bezoeken maar toch niet blijven staan voor de nacht. En zo komen we even verderop bij het mooi kerkje van Dovre waar we in de omgeving een rustige overnachtingplaats vinden. Wat een mooie rit was dit vandaag!

Zondag 8 juli 2018 - Van Dovre naar Hamar : 206 km

Wisselvalliger kan het weer niet zijn, vandaag plots weer 27° en nog nooit zo druk geweten op Noorse wegen. Alle parkings onderweg overvol en zomerse taferelen bij elk meer of fjord. Onderweg bezoeken we de staafkerk van Ringebu. Via Lillehammer dat we in tijdens onze eerste Noorwegen reis uitgebreid bezochten rijden we naar Hamar, in 2011 waren we er al eens. Ook hier een drukte van jewelste maar op de parking voor campers bij het Domkirkeodden museum is er nog veel plaats. Later op de avond nog een wandeling langs het meer gemaakt tot aan de beiaard die in het meer staat.

Maandag 9 juli 2018 - Van Hamar naar Arvika : 210 km

We nemen weg 2 via Elverum en Kongsvinger naar de grensovergang in Charlottenberg waar we opnieuw in Zweden zijn en meteen ook snappen waar plots al die wagens naartoe rijden. Net over de grens zijn er enorme winkelcentra waar de Noren in het veel goedkopere Zweden komen winkelen, ongelijk kan je ze niet geven. Wij wachten om ons te bevoorraden tot in Arvika, leuk stadje met een grote gratis camperparking in het centrum. We maken de planning voor de komende dagen en boeken bij Stena Line een ferry naar Denemarken voor vrijdag.

Dinsdag 10 juli 2018 - Van Arvika naar Kristinehamn : 115 km

Opnieuw een snikhete dag en na een korte etappe is het even relaxen op de camperplaats bij de jachthaven aan het Vänern meer, het grootste meer van Zweden. In de late namiddag wandelen we toch nog even door het stadje dat eigenlijk niet veel voorstelt. ’s Avonds smaakt een stukje zalm op de grill wel goed en het is lang buiten zitten op deze warme zomeravond.

Woensdag 11 juli 2018 - Van Kristinehamn naar Läckö Slott : 150 km

De weg rond het Vänern meer, valt een beetje tegen omdat we vrij ver van de oever door uitgestrekte bossen blijven rijden. We nemen de afslag naar het bijzonder mooi gelegen Läckö Slott. Profiterend van het zomerse weer maken we een wandeling naar een haventje van Spiker een drietal kilometer verderop. Het wandelpad door de velden is goed aangeduid, even genieten van een ijsje in dit verrassend toeristisch dorpje en daarna terug naar Läckö. Het is ondertussen al bijna 18 uur en we besluiten dan maar om hier te blijven staan vannacht.

Donderdag 12 juli 2018 - Van Läckö Slott naar Varberg : 231 km

Aan de zuidkant van het Vänern meer ligt Trollhättan met de fameuze sluizen en watervallen die dagelijks om 15 uur opengezet worden en water uit het meer in de Göta rivier laat stromen. Daarna rijden we verder naar en rond het drukke Göteborg, dat zijn we niet meer gewoon, van waar komen plots al die auto’s? We overnachten in Varberg op dezelfde parking bij een sporthal waar we in 2011 ook al eens stonden.

Vrijdag 13 juli 2018 - Van Varberg naar Hjarbaek : 117 km met de Hymer en 122 km met de ferry

Vroeg opstaan want de ferry naar Denemarken vertrekt al om 8:05 en je bent er best al een uur vooraf. Het inschepen op de Stena Nautica verloopt heel vlot en de ferry glijd rustig over het Kattegat naar het Deense Grenaa. Hier eerst op zoek naar de bandencentrale Euromasters want afgelopen dagen heb ik gemerkt dat een band lucht verliest. Bijzonder goed en vriendelijk ontvangen en meteen word de band onderzocht en vakkundig hersteld, wij dus tevreden verder via Randers en Viborg naar een heel leuk plekje aan de Hjarbaekfjord.

Zaterdag 14 juli 2018 - Van Hjarbaek naar Ribe : 225 km

We nemen geen snelwegen en rijden langs de Noordzeekust via Ringkobing naar Hvide Sande. Druk dat het hier overal is, wellicht zijn zowat alle Denen aan vakantie begonnen en is dit hier wel een populaire regio. Toegegeven, de duinen en de huisjes erin met rieten daken zijn wondermooi en dan bedenk je al snel hoe jammer het is dat ons kleine strookje kust in Vlaanderen dat allemaal heeft laten volbouwen. We rijden naar Ribe, een stadje met een historisch verleden en eigenlijk een soort openluchtmuseum op zich.

Zondag 15 juli 2018 - Van Ribe naar Stade : 291 km

Verder langs de kustweg naar Tonder en even verder rijden we Duitsland binnen. Om de Elbe over te geraken zijn er weinig opties, dan toch maar de snelweg op om in Hamburg door de Elbetunnel te rijden. Na de tunnel verlaten we weer de snelweg en rijden langs de Elbe naar Hanzestad Stade. Leuke plaats om op deze snikhete zondag even rond te dwalen, veel mooie gebouwen en pleintjes en terrasjes met betaalbare drankjes. ’s Avonds gaan we eten in de Ratskeller.

Maandag 16 juli 2018 - Van Stade naar Steinfurt : 324 km

Steinfurt is een mooi stadje in het Munsterland met veel groen, mooie vakwerkhuizen en een kasteel. Voor deze reis naar het Noorden hadden we bewust de fietsen thuis gelaten maar zowel in Denemarken als in Duitsland missen we die toch wel want dit zijn twee bijzonder fietsvriendelijke landen met goed uitgewerkte fietsroutes en prachtige fietspaden…zal voor een andere keer zijn.

Dinsdag 17 juli 2018 - Van Steinfurt naar Geldern : 145 km

Eerst nog even naar de markt in Steinfurt en daarna maken een ommetje over de Nederlandse grens naar Obelink Vrijetijdsmarkt in Winterswijk. Een supermarkt voor kamperen en vrije tijd, ongelooflijk groot en alles wat je maar kan bedenken zal je hier vinden ook al is het soms een beetje zoeken. Daarna opnieuw de Duitse grens over tot in Geldern en dat is een moderne stad met verkeersvrije binnenstad met veel winkels en terrasjes.

Woensdag 18 juli 2018 - Van Geldern naar Lichtervelde : 272 km

Laatste etappe via Venlo, Eindhoven en Antwerpen terug naar huis.

Tijdens deze reis hebben we in 40 dagen 8.250 kilometer afgelegd met de Hymer en nog eens 272 km met ferryboten. Meestal hebben we overnacht op camperplaatsen of op parkeerplaatsen onderweg, in de Scandinavische landen is er het allemansrecht en dat laat vrij staan overal toe tenzij het uitdrukkelijk verboden is. Enkel in het Noorse Tromso verbleven we 2 dagen op een camping.

We volgden grotendeels de routes beschreven in de Wohnmobil-Tourguide Die Schönsten Routen zum Nordkap, een gids speciaal voor camperreizen en ook de Wegenatlas Scandinavië is bijzonder handig om bij te hebben.