Zuid Noorwegen, land van fjorden, bergen en watervallen... en veel regen!

Zaterdag 21 mei 2011 - Van Lichtervelde naar Wachtendonk : 266 km

Het is al 17:30 als we vertrekken en precies 3 uur later en 267 km verder blijven we overnachten op de camperplaats in het pittoreske Duitse grensdorpje Wachtendonk. De reis naar Noorwegen is begonnen.

Zondag 22 mei 2011 - Van Wachtendonk naar Aabenraa- 595 km

Na het ontbijt met heerlijke Duitse broodjes gaan we nog eventjes Wachtendonk verkennen. Veel fietsroutes zijn hier mogelijk en dat noteren we alvast, zal ooit nog wel eens van pas komen. En dan de snelweg op met de bedoeling vandaag heel wat km af te leggen. Het is zondag en dus rijden we probleemloos door het anders zo drukke Roergebied via Munster, Bremen, Hamburg en Flensburg naar de camperplaats in het Deense Aabenraa.

Maandag 23 mei 2011 - Van Aabenraa naar Randers : 190 km.

Zonneschijn van vroeg in de ochtend maakt ons wakker. Na het ontbijt trekken we de wandelschoenen aan, na een dag rijden gisteren zal een fikse wandeling ons deugd doen. In het Q8-station schrijven we in voor de Aabenraa Byvandering, een permanente wandeltocht door en rondom de stad. We krijgen voor 18 kronen inschrijvingsgeld een drietalige beschrijving ( Deens, Duits en Engels) en een degelijke kaart met het parcours. Het is een mooi afwisselende tocht zowel langs de bezienswaardigheden van de stad, langs het strand en door de uitgestrekte bossen in het heuvelachtige hinterland waar we zelfs reeën zien. Laat in de namiddag rijden we verder noordwaarts tot in Randers.

Dinsdag 24 mei 2011 - Van Randers naar Taars : 130 km

Zelfde scenario als gisteren, dus beginnen we ook met een permanente wandeltocht. Maar deze hier is een tegenvaller, de routebeschrijving is enkel in het Deens met voor ons niet te begrijpen vragen als controle en een slecht afgedrukte kaart van het parcours. Het meisje van de toeristische dienst is het volkomen met ons eens en slooft zich uit om ons een ander stadsplan te bezorgen en er op aan te duiden waar en wat er op de vragen moet geantwoord worden en dus gaan we toch op stap voor de Randers Byvandring. Eigenlijk valt er niet zo veel te zien, de stad is een eigenaardige mix van oude vakwerkhuizen naast betonnen winkelcomplexen. Met de beschrijving raken we echter steeds weer op de dool en uiteindelijk geven we er de brui aan en keren terug naar het centrum. Terug naar de Eriba en tijd om verder te rijden naar Taars waar er een camperplaats is met alles erop en eraan bij een motorhomeverdeler. We zijn nu maar 30 kilometer meer van Hirtshals waar we voor morgen de ferry geboekt hebben naar Noorwegen.

Woensdag 25 mei 2011 - Van Taars naar Mandal - 92 km

Om 10:15 staan we op de ferryterminal van Color Line in Hirtshals en we hebben de eer om als allereerste de Superspeed 1 op te rijden. Het inschepen verloopt bijzonder vlot en om 12:15 varen we af. Door de luidspreker s klink ”this is your captain speaking….Door de felle tegenwind en golven van 4 tot 6 hoog zal de aankomst in Kristiansand een twintigtal minuten vertraging oplopen…” Al bij al valt het nog mee en om 16 uur rijden we de haven van Kristiansand uit naar de camperplaats aan de jachthaven een paar km verder, maar door grote bouwwerken in de buurt bestaat deze plaats niet meer. We proberen er dan nog een in de omgeving van het stadion maar deze staat nu vol boten. Dan maar meteen aan onze rondrit beginnen en zo komen we in Mandal terecht waar op de parking van een sportcomplex een plaatsje vinden.

Donderdag 26 mei 2011 - Van Mandal naar Lindesnes - 41 km

Bij de dienst voor toerisme krijgen we meteen heel wat informatie over Mandal en omgeving. Maar ook over het weer, er blijft veel wind en regen wordt pas vanavond verwacht. Na een bezoek aan de bibliotheek waar internet ook voor de toeristen gratis is gaan we op stap voor een wandeling van een tiental km. We vertrekken langs de promenade aan de haven en door het centrum met zijn witte houten huizen. Daarna stappen we door een uitgestrekt dennenbos met brede dreven tot aan het strand. In de namiddag rijden we verder langs de E39 tot aan de afslag van de weg naar de vuurtoren van Lindesnes die we voor 50 NOK kunnen bezoeken. Op de grote parking blijven we staan voor de nacht, een mooie plaats trouwens met zicht op de zuidkaap en de vuurtoren maar ook met de voorspelde wind en regenbuien.

Vrijdag 27 mei 2011 - Van Lindesnes naar Ogna - 176 km

Terug naar de E39 en onderweg kunnen we de WC cassette ledigen aan de sanizuil bij een tankstation en daarna gaan we winkelen in Vigeland. Door enkele tunnels komen we op het middaguur in Flekkefjord waar we de toeristische weg, de 44, nemen en de streek wordt steedsr mooier met fjorden en watervallen. In Helleren gaan we huisjes bekijken die 200 jaar geleden onder de hangende rotsen aan de Jossingfjord werden gebouwd. Op de parking kan je blijven overnachten maar het is nog te vroeg en dus rijden we verder naar Egersund. Er staan al heel wat zwerfauto’s op de parking nabij de toeristische dienst maar na een kort bezoek aan dit plaatsje merken we dat er deze avond een muziekfestival is in een tent nabij de campers. Daar hebben we geen zin in en dus nog even verder en zo belanden we uiteindelijk in het kustplaatsje Ogna op een grote parking aan de Ognahallen.

Zaterdag 28 mei 2011 - Van Ogna naar Stavanger - 63 km

Regen, regen en nog meer regen valt er gans de nacht en voormiddag met bakken naar beneden. We wijken af van ons oorspronkelijk plan om vandaag een stuk te fietsen in het vrij vlakke Rogaland om dan tegen de avond naar de startplaats te rijden van een wandeltocht in Sandnes op zondag. Met een dergelijk rotweer kunnen we beter maar naar Camping Mosvangen in Stavanger rijden om van daaruit de stad te bezoeken. En als het rond 14 uur eindelijk opklaart zijn we weg, er ligt een wandel- en fietspad vanaf de camping tot in de oude haven. Het is maar 2 km en we krijgen meteen een extra attractie want het reusachtige cruiseschip de Queen Mary 2 ligt aangemeerd. Een indrukwekkend zicht om dat enorm schip te zien liggen naast de witte huisjes van oud-Stavanger.

Zondag 29 mei 2011 - Bezoek Stavanger en omgeving.

In de voormiddag gaan we nog eens naar het centrum Stavanger en bezoeken ondermeer de Dom uit de 12e eeuw. Het is gezellig druk in de stad, een massa volk op de been ook al omdat er zopas een Duits cruiseschip is aangemeerd met een paar duizend toeristen. Na de middag wagen we ons aan een fietstocht op Noorse bodem. We rijden naar Hafrsfjord waar drie metershoge zwaarden in een rots steken, een monument voor Vikingkoning Harald Harfagre die hier de basis heeft gelegd voor het koninkrijk Noorwegen. Terug richting Stavanger waar we de laatste plaatselijke ronden van de Rogaland Grand Prix, een wielerwedstrijd voor profs, kunnen volgen.

Maandag 30 mei 2011 - Van Stavanger naar Jorpeland : 68 km.

Na een servicebeurt voor de Eriba verlaten we de camping en Stavanger. Door mooie natuur rijden we naar de veerboot die ons van Lauvvik naar Oanes brengt, prijs 203 NOK. En dan naar de parking van Preikestolen, kost 80 NOK, waar je niet mag blijven ’s nachts. We beginnen wel de 2 uur durende klim naar het 600 meter boven de fjord uitstekend rotsplateau maar de regen van de vorige dagen heeft het volgens ons iets te gevaarlijk gemaakt en we keren na een uurtje terug. Goede keuze blijkt even later als het opnieuw begint te regenen. We rijden opnieuw naar beneden tot op weg 13 en vinden een mooie plaats aan de haven van Jorpeland. Het is wel nog maar 16 uur maar we besluiten om niet meer verder te rijden vandaag, vanaf morgen zou het droger worden.

Dinsdag 31 mei 2011 - Van Jorpeland naar Suldal : 107 km

Droger worden? Niets van, het blijft regenen. De Noren trekken zich daar niets van aan en iedereen heeft hier een degelijk regenpak. Wij gaan eerst nog wat voorraad opslaan, een beetje kronen afhalen aan de minibank en de dieselbak bijvullen. We volgen vandaag verder de “13”, een mooie soms smalle weg langs de fjorden. Voor de ferry van Hjelmeland naar Nesvik betalen we 177 NOK. Zelfs bij regenweer is dit een bijzonder mooie streek en een wegomlegging stuurt ons langs een kleine weg naar de skigebieden waar talrijke watervallen zich in de bergmeren storten. Voorbij Sand komen we in het Suldal opnieuw op de hoofdweg en even verderop, in het gehucht Vanjar, zien we een mooi gelegen pleintje om te overnachten.

Woensdag 1 juni 2011 - Van Suldal naar Odda - 100 km

Wat was het hier rustig om te slapen, enkel een oehoe doorbrak af en toe de stilte. Het wordt de dag van de watervallen vandaag, we zien er talrijke op weg naar Roldal waar we een staafkerk gaan bekijken. Na de middag rijden we verder en door enkele tunnels bereiken we skigebieden en krijgen ook uitzicht op de Folgefonn-gletsjer en de Hardangerfjorden. Voor we Odda bereiken passeren we nog de Latefossen, een dubbele waterval die zich met enorm gedruis van 164 meter naar beneden stort, je krijgt gegarandeerd een gratis douche als je een foto wil nemen. De stad Odda zelf stelt niet zoveel voor maar je mag er met de camper aan de oever van de fjord blijven staan met een bijzonder mooi uitzicht op de kleurige huizen aan de overkant. Jammer dat het weeral regent voor de rest van de namiddag.

Donderdag 2 juni 2011 - Van Odda naar Oystese - 121 km

Blauwe lucht en zonneschijn van vroeg in de morgen op Hemelvaartdag. Alles is wel dicht vandaag, geen winkel of bakker die open is maar daar hebben we rekening mee gehouden. We volgen verder de 13 langs de fjord. In deze zijtak, de Sorfjord, staan de fruitbomen nu in bloei, net zoals de tulpen trouwens. Een mooi zicht met die bloesems tegen de besneeuwde bergen op de achtergrond in de omgeving van Lofthus. En watervallen, tientallen storten hier kletterend naar beneden. Mooi is dat toch! In Brimnes nemen we de ferry naar Bruravik (231 NOK) aan de overkant van de fjord en volgen nu de toeristische route langs de brede Hardangerfjord richting Bergen, dit is weg 7. Maar ondertussen is ook de regen weer van de partij en rond 16 uur stoppen we op een ruime parking in het binnenrijden van Oystese.

Vrijdag 3 juni 2011 - Van Oystese naar Bergen - 87 km

Na 10 km stoppen we bij de Steindalsfossen in Norheimsund, hier valt het water maar 50 meter naar beneden en je kunt langs een wandelpad achter het neerstortende water lopen. Daarna rijden we meteen door naar de camperplaats in Bergen waar de rond de middag aankomen…en voor het eerst sinds we in Noorwegen zijn de kaap van 20° halen. Vanaf de camperplaats zijn we snel in het centrum en na 2 km ben je bij het door Unesco als werelderfgoed geklasseerd stadsdeel Bryggen met zijn historische Hanzehuizen aan de oude haven. Op de vismarkt schrikken we toch wel even van de prijzen die ze hier vragen aan toeristen voor een simpele Noorse schotel, eigenlijk een klein voorgerecht….35 €! We zullen even verderop wel naar de gewone winkel gaan om iets te kopen.

Zaterdag 4 juni 2011 - Nog een dagje in Bergen

Vandaag eens lekker lang uitgeslapen. Daarna de Eriba schoon gemaakt en eens bekeken hoe we de volgende dagen zullen verder rijden. Tijdens de namiddag brengen we een bezoek aan het Akvariet (200 NOK), met 50 bassins is dit het grootste en modernste aquarium van het land en het is ook een onderdeel van het Noorse instituut voor onderzoek van de zee. Daarna stappen we opnieuw naar Bryggen om een rit te maken met de fameuze kabelspoorweg Floibanen (70 NOK) die het centrum met de berg Floyen verbindt. Boven op deze 320 meter hoge berg heb je een uniek uitzicht over de stad, de haven en de eilanden voor de kust. In de binnenstad heerst een gezellige drukte en er zijn optredens op een groot podium in een van de brede centrumstraten.

Zondag 5 juni 2011 - Van Bergen naar Voss- 107 km

Gisteravond net voor middernacht was de duisternis nog niet gevallen en om 4 uur deze morgen was er alweer volop zon, lange dagen dus voor ons lichtpaneel. Vandaag rijden we verder naar Voss langs de E16, een gemakkelijke en naar Noorse normen vrij snelle weg. Een E-weg is hier geen snelweg zoals we gewoon zijn bij ons maar een bochtige bergweg met twee rijstroken en snelheidsbeperking gaande van 50 tot maximaal 80 km/uur. Maar het gaat vlot en er is ook weinig verkeer. In Voss nog eens de dieseltank bijvullen, omgerekend 95 € voor 58,5 liter. Dit plaatsje is bijzonder fraai gelegen aan een bergmeer met rondom nog besneeuwde bergtoppen die liggen te glinsteren in de zon. We wandelen hier nog eens een permanente tocht, de Vossaturen, en komen zo ondermeer aan een geweldige kloof, Bordalsgjelet.

Maandag 6 juni 2011 - Van Voss naar Flam : 96 km.

Even buiten Voss komen we aan een geweldige waterval voorbij en door tunnels van 11 en 5 km komen we in na 76 km in Flam. We boeken een minicruise (300 NOK) op de mooiste armen van de Sognefjorden. We varen van Flam tot Undredal waar het kleinst staafkerkje te bezichtigen is en daarna vaart de boot de smalle Naeroyfjord in tot aan het einde in Gudvangen. Schitterend is dat en terecht heeft het gebied een plaatsje gekregen als Unesco wereldergoed. Van in Gudvangen brengt de pendelbus ons en nog 1 Chinees koppel terug naar Flam. De anderen, Japanners en Russen, op de boot waren van groepsreizen en de eigen bussen wachten hen hier weer op. En dan komt de regen weer. We blijven overnachten op Camping Flam.

Dinsdag 7 juni 2011 - Van Flam naar Laerdal : 44 km

En die regen heeft weeral gans de nacht blijven aanhouden, gelukkig klaart het toch een beetje op want vandaag hebben we een verplicht nummer ingelast. De treinrit van 20 km verbindt Flam op zeeniveau met Myrdal op 866 meter hoogte. De rit met de Flamsbana duurt 1 uur en is een van de mooiste spoorwegtrajecten ter wereld. De trein rijd door 20 tunnels aan een gemiddelde stijging van 5,5% langs indrukwekkende watervallen en langs steile rotswanden en diepe kloven. Een enkele reis kost 250 NOK. Voor de terugweg kiezen we voor het wandelpad en dat is eigenlijk de oude constructieweg van deze spoorweg , 21 km terug tot in Flam en dat was nog veel mooier dan de treinrit zelf. We rijden verder door de Laerdalstunnel die met een lengte van 24,5 km meteen ook de langste wegtunnel van de wereld is. In Laerdal, ook aan een zijarm van de Sognefjord , vinden we een mooi plaatsje om de nacht door te brengen.

Woensdag 8 juni 2011 - Van Laerdal naar Vang - 99 km

Laerdal heeft een oude dorpskern van zo’n 160 houten huizen die beschermd zijn en deel uitmaken van het dorp, je kunt er dus vrij in rondlopen. Nog een paar inkopen maken ons alweer ettelijke NOK armer en dan rijden we naar de staafkerk van Borgund, een ticket kost 75 NOK. Dit ingewikkelde bouwwerk uit 1180 werd door rondtrekkende kerkbouwers vervaardigd. In Noorwegen zijn er nog 28 van de meer dan 1000 staafkerken overgebleven. Verderop zijn ze grote werken aan het uitvoeren op de smalle E16 en in Oye stoppen we even bij nog een staafkerkje maar dat is veel kleiner en zonder afspraak niet te bezoeken. Langs het meer Vangsmjosa zien we een mooi gelegen kleine parkeerplaats waar we vanavond blijven staan. We stonden helemaal alleen en enkel een vos kwam eventjes het terrein inspecteren. Hier kan je inpikken op de Kongevegen, een historisch langeafstandswandelpad door de bergen.

Donderdag 9 juni 2011 - Van Vang naar Lillehammer - 165 km

We worden nog maar eens gewekt door de regen die ononderbroken neerplenst en we gaan ervan uit dat we vandaag een prachtig traject gereden hebben door de bergen langs de E16, weg 33 en vanaf Dokka via de 250 naar Lillehammer. Maar het enige wat we gezien hebben zijn de ruitenwissers die op volle kracht de watermassa verwerkten. Enkel in Fagernes zijn we even uitgestapt om een paar boodschappen te doen. In Lillehammer parkeren we op de grote parking beneden aan de Olympische schans, winterspelen 1994, en vanuit de camper hebben we af en toe uitzicht op de schansen zelf waar ze aan het oefenen zijn. Maar de wolken hangen steeds lager, de schansen verdwijnen in de grijze wolkenmassa en de springers houden het ook voor bekeken vandaag.

Vrijdag 10 juni 2011 - Bezoek Lillehammer

Alweer gans de nacht blijven regenen maar ’s morgens klaart het helemaal op en het wordt een warme zonnige dag. We beginnen met een stadswandeling en tijdens de namiddag bezoeken we het openluchtmuseum Maihaugen en het daarin gevestigde postmuseum (150 NOK). In de vooravond doen we wat veel Noren ook doen en we beklimmen de Olympische schans. Langs een netwerk van trappen kom je zelfs tot in de plaats op de schans waar de atleten aan hun sprong beginnen, dat ziet er toch verschrikkelijk hoog uit als je daar staat. ’s Avonds worden we dan nog getrakteerd op een (hitte)onweer!

Zaterdag 11 juni 2011 - Van Lillehammer naar Hamar - 65 km

De regen is echt wel de spelbederver tijdens deze reis, weeral van dat van ’s morgens vroeg tot rond 14 uur, dan wordt het beter en gaan we op stap in Hamar, een modern stadje aan het Mjosameer. We wandelen langs het meer tot aan een openluchtmuseum waar er dit weekend middeleeuwse festiviteiten plaats hebben. Noren komen daar massaal op af maar wij houden het vandaag bij een fikse wandeling, gisteren hebben we al een portie openluchtmuseum gehad in Lillehammer.

Zondag 12 juni 2011 - Van Hamar naar Jevnaker - 161 km

Even buiten Hamar gaan we het Vikingskipet bekijken, de Olympische hal gebouwd als een omgekeerd Vikingschip waar tijdens de winterspelen van Lillehammer ’94 de schaatswedstrijden werden gereden. We rijden verder maar niet rechtstreeks naar Oslo, in plaats daarvan volgen we de kleinere wegen door een middengebergte met uitgestrekte dennenbossen en langs blauwe meren. Dat is wel leuk rijden, weinig verkeer en als voornaamste hindernissen de overstekende schapen en koeien. In Jevnaker is er een drukte van jewelste aan een glasfabriek met bijhorend museum. Er is geen parkeerplaats meer voor onze camper maar verderop vinden we die wel aan de kerk. Te voet gaan we terug maar het blijkt een nogal commerciële bedoening. We wandelen terug door het dorp waar iedereen blijkbaar van de zomerse dag aan het genieten is en wij doen dat ook, voor de eerste maal komen de stoelen uit de garage.

Maandag 13 juni 2011 - Van Jevnaker naar Oslo : 78 km.

We rijden naar de camperplaats in Oslo en In de namiddag stappen we naar centrum op ongeveer 4 km, je kunt er ook met de fiets, tram of bus gemakkelijk geraken. Eerst naar de toeristische dienst waar we een Oslo Card voor 2 dagen (340 NOK) kopen, daarmee kan je op alle openbaar vervoer en zijn tal van musea gratis te bezoeken. Het nieuwe operagebouw is een architecturaal en artistiek succes waar bijna dagelijks voorstellingen zijn. Het is het eerste operagebouw waar je op het dak kan lopen en het is één van de belangrijkste toeristische attracties van Noorwegen geworden. Het is voor de verandering nu eens snikheet vandaag en de terrasjes zitten vol. We vinden ook nog een plaatsje en drinken een pintje van 66 NOK (8,5 €), dorst over. Langs het koninklijk paleis en het vrij toegankelijk slotpark stappen we terug richting Skoyen en de camperplaats.

Dinsdag 14 juni 2011 - Oslo

De zomerse stemming van gisteren mogen we weeral vergeten, het regent. Na het lange pinksterweekend zitten we door onze voorraad eten en drinken en dus gaan we eerst winkelen en daarna de plannen voor vandaag herbekijken. We wachten tot na de middag en vertrekken dan met tram 13 en boot 91 naar het schiereiland Bygdoy waar tal van musea zijn. We bezoeken daar eerst het Viking Schip Museum, daarna het Kon-Tiki Museum waar je de experimenten van de Noorse avonturier en wetenschapper Thor Heyerdahl kan zien. In het Fram Museum is het poolschip Fram te bekijken dat Zuid-en Noordpoolexpedities gemaakt heeft. In het Noors Maritiem Museum blijven we in de sfeer, hier krijg je een overzicht van de scheepvaartgeschiedenis door de eeuwen heen. Natuurlijk nemen we nu de boot terug naar Radhusbrygge en gaan dan naar het interactief museum waar je alles te weten komt over de Nobelprijs voor de Vrede. En ondertussen is het gans de namiddag droog gebleven.

Woensdag 15 juni 2011 - Oslo

Opnieuw met onze Oslo Card de stad in voor nog enkele bezienswaardigheden. Na Lillehammer gaan we hier ook de schans Holmenkollen en het bijhorend skimuseum bekijken, een modern bouwwerk hoog boven de stad en van boven op de schans heb je een formidabel uitzicht op Oslo en de Oslofjord. Met de metro rijden we terug naar het centrum om de Dom en vooral het Rathus te bezoeken, maandag kwamen we er al voorbij maar toen was het gesloten. Niet alleen van buiten is het een speciaal gebouw maar binnen is het enorm groot en prachtig versierd met fresco’s en wandtapijten, dit moet je zeker gezien hebben. Even verderop is slot Akkerhus. Met de tram gaan we dan naar de Vigelandparken, een enorme groene ruimte vol beeldhouwwerken en dat midden in de stad. Met de bus kunnen we terug tot aan station Skoyen.

Donderdag 16 juni 2011 - Van Oslo naar Strömstad - 142 km

Onze Card is nog geldig tot vanmiddag en we gaan voor een laatste keer de stad in. Een beetje shoppen en ondertussen komen we ook nog aan de zwaar beveiligde ambassade van de Verenigde Staten en de diplomatieke wijk voorbij. Kort na de middag verlaten we Oslo en na 100 km op de E6 rijden we Zweden binnen. We verlaten snel de hoofdweg en rijden naar Strömstad, een leuk stadje aan een prachtige rotsachtige kust met talrijke eilandjes. We blijven even voorbij het centrum staan op een kleine parking bij één van de jachthaventjes en al snel krijgen we het gezelschap van nog een drietal zwerfwagens.

Vrijdag 17 juni 2011 - Van Strömstad naar Smögen - 103 km

En weer dwarsboomt hevige regen onze plannen, dan maar geen Permanente Wandeltocht in Strömstad. We vertrekken en volgen de kleine wegen langs de Zweedse westkust en slaan af naar het Vitlycke Museum in Tanumshede. Het museum is het centrum van een 45 m² groot gebied dat in 1994 opgenomen werd op de werelderfgoedlijst. Er zijn op verschillende plaatsen in totaal 1500 rotstekeningen ontdekt uit het Brons tijdperk. Via Grebbestad rijden we naar Fjällbacka , een prachtig gelegen dorp met kleurige boothuisjes, alleen jammer dat het nu nog harder is gaan regenen zodat het een kort bezoek geworden is. Langs de soms smalle kustweg rijden we verder tot in Smögen, eigenlijk is dit stadje ook een eiland dat je over een brug bereikt. Woeste rotsformaties en het water zorgen voor een uniek stadsbeeld wanneer je langs de kleurrijke houten huizen over de zowat 1 km lange houten promenade wandelt. Vanavond blijven we hier op een mooi plaatsje aan het water overnachten samen met een Noorse en een Duitse camper.

Zaterdag 18 juni 2011 - Van Smögen naar Marstrand - 156 km

Er is een wandelpad van anderhalve km van aan de parking waar we staan tot aan de zee. Een bijzonder mooi natuurgebied met grote brokken roze granietrotsen en steeds wisselend uitzicht op de zee waar talrijke watervogels over het water scheren op zoek naar voedsel, een mooi schouwspel is dat! We moeten een stukje terugrijden tot in Munkedal naar de E6 die we in Uddevalla opnieuw verlaten om de kleinere wegen over het eiland Orust te volgen tot in Stenungsund waar het heel druk is en we geen parkeerplaats vinden. Dan maar verder naar Marstrand dat tot de mooiste kleine steden van Zweden wordt gerekend. Dat heeft het niet alleen te danken aan zijn ligging op een klein eiland voor de kust maar ook door de goed bewaarde oude houten huizen, de smalle steegjes en de vesting Carlsten. De oude stad is enkel met een ferry te bereiken en is autovrij.

Zondag 19 juni 2011 - Van Marstrand naar Varberg - 134 km

Voor de verandering rijden we door de regen naar Varberg, een kleine havenstad ten zuiden van Goteborg. Morgen nemen we hier de ferry terug naar Denemarken. De parking met plaatsen voor motorhomes aan het zwembad voor het fort staat vol auto’s want er is een zwemwedstrijd. Dus begint een zoektocht naar een plaats maar het staat overal vol. We gaan dan maar naar de camping maar daar kunnen we enkel staan als we eerst ook nog een Camping Card Scandinavia kopen. Dat doen we niet en rijden terug naar het centrum tot we plots een bord zien naar een sporthal en daar is plaats genoeg en uiteindelijk nog dicht bij het centrum dat overigens niet zoveel voorstelt maar we maken nog een mooie wandeling langs de zee.

Maandag 20 juni 2011 - Van Varberg naar Ebeltoft : 40 km.

Vandaag uitzonderlijk de wekker gezet om 6:30 want we mogen de gereserveerde plaats op de Stena Nautica niet missen. Inchecken verloopt aan de terminal van Stena Line ook heel vlot en om 8:55 varen we af. Met regen en op kalme zee verloopt de overtocht naar het Deense Grenaa rustig en om 13:10 meren we aan. We rijden naar Camping Krakaer in Ebeltoft waar we een afspraak hebben met Dirk en Maryline die rondtoeren in Denemarken en de koffie klaar hebben bij onze aankomst, er moesten meer campings zijn met zo’n onthaal. En ja, de rest van de dag verloopt met het uitwisselen van onze recente reiservaringen en natuurlijk blijft het niet bij koffie alleen maar ook andere drankjes van Deense en Noorse…en zelfs Spaanse worden uit de koelkast gehaald, vanzelfsprekend met mate.

Dinsdag 21 juni 2011 - Wandelen rondom Krakaer

De dag samen met onze Torhoutse vrienden wordt beheerst door 2 activiteiten… aperitieven en wandelen. Na het middagaperitief gaan we op stap, vanaf de camping vertrekken er drie wandelingen en we maken ze allemaal. We zijn hier in Djursland en dat is een bijzonder mooi stukje van Denemarken met beboste heuvels, uitgestrekte groene weides en af en toe een grote boerderij (gard). De routes zijn gemakkelijk te volgen op het plannetje, er zijn er twee van 4,5 km en nog eentje van 2,5 km. Als we terug zijn is het stilletjes tijd geworden voor het avondaperitief.

Woensdag 22 juni 2011 - Van Ebeltoft naar Wildeshausen - 533 km

Tijd om de terugreis aan te vatten, we rijden voor Arhus de snelweg op tot voorbij Hamburg. In de verkeersinfo horen we over voortdurende problemen op de A1 tussen Hamburg en Bremen en in plaats daarvan nemen we de Bundersstrasse 75 die bijna evenwijdig loopt. Voor Bremen komen we opnieuw op de A1 en zijn daarmee op 1 na de 6 stroken waar ze aan het werken zijn voorbij. Overnachten doen we op de camperplaats van Wildeshausen.

Donderdag 23 juni 2011 - Van Wildeshausen naar Lichtervelde - 524 km

Nog iets meer dan 500 km af te leggen en een meevaller is de passage door het anders altijd zo drukke Roergebied waar vandaag blijkbaar geen vrachtwagens mogen rijden, het is Sacramentsdag en dat is in sommige Duitse deelstaten een feestdag. Via Venlo en Eindhoven dokkeren we in Postel opnieuw België binnen, meteen het slechtste wegdek dat we in weken gehad hebben en in de files rond Antwerpen worden we getrakteerd op een paar gigantische stortbuien. Maar na 33 dagen en 4500 kilometer zijn we terug thuis.

De plaatsen waar we overnacht hebben zijn allemaal vermeld in de rubriek campings of camperplaatsen en de gevolgde reisweg kan je hier onder bekijken.

terug naar boven

terug naar REIZEN