Rondrit door Noord Spanje, de Costa Verde, en Portugal.

Zaterdag 19 april 2008 - Van Lichtervelde naar Lamotte-Beuvron : 455 km.

Na 15 km mogen de ruitenwissers met hun werk beginnen en dat blijft zo tot de middag. We rijden tolvrij via Lille en Arras richting Senlis en Paris en houden een tussenstop aan het Frans militair kerkhof van Rancourt. Ook in deze streek is er hard gevochten tijdens de eerste wereldoorlog. Na de middag rijden we op de A86 vlot rond Parijs naar Orleans. Ondertussen is het weer beter geworden en we stoppen in Lamotte-Beuvron, een campervriendelijke gemeente langs de N20. Op de camperplaats aan het canal de la Sauldre staan er uiteindelijk acht motorhomes voor de nacht.

Zondag 20 april 2008 - Van Lamotte-Beuvron naar Oradour-sur-Glane : 241 km.

In de regen verder langs de N20 en A20 via Vierzon richting Limoges naar het martelaarsdorp Oradour-sur-Glane. Op 10 juni 1944 voerden de Nazi’s hier een voorbeeldoperatie uit en vermoorden er 642 onschuldige inwoners van dit rustige dorp. Slechts 6 mensen overleefden deze gruweldaad. Er werd meteen beslist om het uitgebrande dorp niet her op te bouwen maar te bewaren zoals het was na de verwoesting. Een kopie werd naast de ruines gebouwd en is het huidige Oradour. We blijven overnachten op de volledig bezette parking voor zwerfwagens naast het voetbalveld.

maandag 21 april 2008 - Van Oradour naar Leyritz-Moncassin : 250 km

Regen, regen….regen. We stoppen op de camperplaats in Bergerac en die is wel goed om stad te bezoeken maar wegens de ligging vlakbij het rond punt aan de brug over de Dordogne te druk om daar te blijven slapen We bezoeken het oude Bergerac en leren alzo dat Cyrano hier zelfs nooit geweest is alhoewel hij als symbool van de stad gebruikt wordt. De Dordogne begint te overstromen en wagens worden van de lagere parking getakeld. We rijden verder en overnachten uiteindelijk bij Chateau de Moncassin, een France Passsion wijndomein met een echt kasteel met een schitterend interieur en uitzicht over de streek. De wijngaard ligt er om heen. Verder bestaat het dorp uit een kerk, een schooltje en een tiental huizen.

Dinsdag 22 april 2008 - Van Leyritz-Moncassin naar Capbreton : 171 km

Het was een rustige nacht naast het chateau de Moncassin, alleen een oehoe verstoorde de nachtelijke stilte. En toch, tegen de ochtend tikken opnieuw regendruppels op het dak van de Hymer. Vandaag rijden we dwars door de bossen van de Landes naar de Atlantische oceaan en deze keer opteren we voor de gemeentelijke camperplaats in Capbreton waar we tegen de middag aankomen. Het weer is hier stukken beter, zonnig en 20°, zo warm hebben we het nog niet gehad dit jaar en we maken een wandeling naar de haven. Terug bij de motorhome hebben we buren uit Ichtegem, zij zijn op terugreis van Portugal.

Woensdag 23 april 2008 - Van Capbreton naar Bermeo : 186 km

We komen na 186 km in Bermeo aan de Spaans-Baskische kust met een gemiddelde snelheid van 32 km/uur. In Frankrijk ging het niet vooruit door werken en het traject langs de Baskische kust is heel mooi maar door het vele bochtenwerk en bijhorende snelheidsbeperkingen van 30, 40, 50 of 60 km/uur gaat het niet echt vooruit. De rit langs de kust tussen San Sebastian en Bilbao is nochtans de moeite waard. We bezoeken nog de oude stad van onze etappeplaats Bermeo, een drukke vissershaven en mede door het zonnige weer heerst er een drukke Spaanse sfeer in de stad.

Donderdag 24 april 2008 - Van Bermeo naar Lierganes : 121 km

Op de ring rond Bilbao gaat het vlot en we rijden meteen naar Lierganes en parkeren op de ruime parking naast het station. Met de camper mag je hier 48 u parkeren en er is een servicepunt maar zoals op de meeste Spaanse camperplaatsen mag je geen enkele activiteit doen die als kamperen beschouwd kan worden. Dus geen luifel, tafel of stoelen, zelfs geen wielkeggen plaatsen. Het is een verrassend mooi plaatsje met veel barokpaleizen en de huizen met erkers en balkons zijn heel pittoresk. Lierganes is ook een kuuroord en na de siësta komt plots veel volk op straat. De ligging aan de voet van de bergen nodigt uit tot wandelen en dat doen we dan ook, een fikse wandeling bij mooi weer in een decor met groene bergen.

Vrijdag 25 april 2008 - Van Lierganes naar Santillana del Mar : 47 km

Eerst naar het Parque de Cabarceno ten zuiden van Santander maar er is hier weinig of geen beweging. Er is wel een servicepunt voor motorhomes op de parking. We rijden verder naar Santillana del Mar en omdat het zo’n mooi en warm weer geworden is besluiten we om een dag te blijven op camping Santillana. Na de siësta stappen we langs het wandelpad (camino) naar de grot van Altamira, dat is Unesco werelderfgoed. Om de originele grot te bewaren zijn er maar 20 geselecteerde bezoekers per dag toegelaten. Iedereen krijgt wel de kans om de replica te bezoeken samen met het museum. Toegangsprijs 2, 40 €. Op de terugweg bezoeken we ook nog het toeristische middeleeuwse centrum van Santillana del Mar

Zaterdag 26 april 2008 - Van Santillana del Mar naar Cangas de Onis : 107 km.

Onderweg stoppen we aan de vissershaven van San Vicente de la Barquera. Het is hier markt en we vullen de voorraad aan. Het eindpunt is vandaag het plaatsje Cangas de Onis. Dit is zowat de toegangspoort tot de ruige bergstreek van de Picos de Europa, dat met zijn besneeuwde toppen van boven de 2500 ligt te glinsteren in de zon. We bezoeken tijdens de namiddag uitgebreid het stadje met als blikvangers een gerestaureerde Romeinse brug en een kerk met een mooie klokkentoren. Doordat de temperatuur opgelopen is tot 30° hebben we echte meer oog voor de terrasjes, dat is ook genieten van vakantie !

Zondag 27 april 2008 - Rondrit Covadonga en Los Picos de Europa : 71 km.

We gaan naar de zondagsmarkt waar vooral streekproducten aangeboden worden. En dat zijn hier witte bonen, geiten- en schapenkaas, gerookt vlees en de lokale cider. Later maken we een rondrit, eerst naar het bedevaartsoord Covadonga en dan verder de bergen in. Vanaf de Mirador del Naranjo in Carrena heb je een machtig zicht op de toppen van de Picos de Europa. We zien hoe de besneeuwde toppen langzaam in de wolken verdwijnen. In Arenas de Cabrales worden we opgehouden. Vandaag brengen de boeren hun koeien en kalfjes naar een verzamelplaats in het dorp en van daaruit worden ze in kleinere groepen naar de hoger gelegen weiden gebracht. Niet het moment om naar het station 6 km hogerop door te rijden met al die koeien die vandaag voorrang hebben. We hopen niet op regen maar een fikse bui zou hier wel van pas komen om de weg opnieuw proper te maken.

maandag 28 april 2008 - Van Cangas de Onis naar A Pontenova : 261 km

We rijden terug naar de kust via Oviedo en Avilés. Tegen de middag bereiken we het schilderachtig dorpje Cudillero. Je kan best parkeren op de grote parking aan de vissershaven en dan te voet de smalle steile straatjes van dit kleurrijke dorp ingaan. We rijden verder en volgen de wegwijzer naar Cabo Busto, niet echt aan te raden met de camper, smalle doorgang in het dorp, slechte weg en het zicht bij de vuurtoren is ook niet spectaculair. We rijden verder langs de kust naar Luarca, Navia en in Tapia rijden we opnieuw binnenland in. In A Pontenova is de parking en het servicepunt voor motorhomes ingenomen door de kermis maar we vinden een plaats iets hogerop naast het voetbalveld.

Dinsdag 29 april 2008 - Van A Pontenova naar Milladoiro : 182 km

Regen om de dag te beginnen en we rijden door de bergen naar Lugo, nergens een parking aangeduid waar we terecht kunnen en na een paar keer rondgereden te hebben houden we het voor bekeken. Meteen verder naar Santiago de Compostela en onderweg zien we wandelaars en fietsers de gutsende regen trotseren om hun einddoel te bereiken. De serviceplaats in Milladoiro is aangegeven en op de parking bij het sportcentrum staan we vandaag met vier campers. We nemen de bus naar het centrum van Santiago, 1 € per persoon, en bezoeken tussen de buien door de pelgrimsstad met zijn granieten bestrating en de indrukwekkende kathedraal. 's Avonds keren we de 4 km te voet terug, kwestie van toch een beetje pelgrim te zijn.

Woensdag 30 april 2008 - Van Milladoiro naar Boiro : 45 km

We verlaten de voorstad van Santiago, alweer in de regen, en rijden nu richting zuiden. We maken een ommetje naar een van de vele inhammen die de Atlantische oceaan hier maakt en belanden in Boiro, een aardig plaatsje met een ruime camperplaats aan de baai langs een boulevard met palmbomen. De zon is ondertussen ook van de partij en we blijven hier staan en maken een grote wandeling langs de zee en door de toch wel grotere stad dan we dachten. De heuvels zijn fel geel gekleurd door de bloeiende brem en de bewoners hangen een takje brem aan hun auto en aan hun huizen. Wellicht is dit een oud ritueel om de boze geesten buiten te houden.

Donderdag 1 mei 2008 - Van Boiro naar Tui : 126 km

Alweer in de gutsende regen verder naar Tui, een vestingstad aan de grens met Portugal met een historisch verleden. Er is nogal wat grens toerisme, de Portugezen komen hier snoep en honden –en kattenvoer kopen. Ook het tankstation even verderop draait op volle toeren. Het klaart helemaal op en we bezoeken de stad. Een ticket voor de kathedraal met bijhorend klooster, tuinen en museum kost amper 2 €. Hier werden nogal wat kunstschatten verzameld, het loont echt de moeite, vooral het indrukwekkende orgel is prachtig.

Vrijdag 2 mei 2008 - Van Tui naar Braga : 153 km

We rijden Portugal binnen en maken meteen een ommetje door het Parque National de Peneda-Gerés, het enige nationaal park van Portugal. In het mooie bergdorp Lindoso staan een verzameling geklasseerde granieten opslagplaatsen voor maïs net naast het kasteel. We rijden verder naar Braga, meteen naar de parkeerplaats onderaan de beroemde baroktrap naar Bom Jesus. Deze religieuze plaats ligt op een heuvel hoog boven de stad. We blijven ook overnachten op deze parking, er staan 6 mobilhomes, 4 Franse, 1 Oostenrijker en één Belg.

Zaterdag 3 mei 2008 - Van Braga naar Madalena (Porto) : 67 km.

Om het half uur is er een bus tussen Bom Jesus en het centrum van Braga. Makkelijk dus, we laten de wagen hier op de parking en nemen de bus tot in het historische centrum. Braga is een stad met veel kerken, ooit meer zelfs dan Rome en ons vallen de vele winkeltjes op waar men heiligenbeelden kan kopen. De kathedraal is een mengeling van alle mogelijke stijlen en heeft een indrukwekkend orgel. We komen ook aan de markt voorbij, deels binnen en deels buiten, wat een drukke en kleurrijke bedoening is dat. Na 16 uur rijden we verder naar Orbitur Camping Madalena bij Porto. Met 25° installeren we ons meteen buiten om te aperitieven en te eten. Opvallend veel zwerfwagens van alle nationaliteiten staan hier, het lijkt eerder een grote camperplaats.

Zondag 4 mei 2008 - Praia de Madalena

We hebben besloten om het vandaag rustig aan te doen, na het stadsbezoek aan Braga kan Porto best nog een dag wachten. Voor het eerst zien we hier aan de kust nog eens fietsers. Dus na twee weken komen de fietsen voor het eerst van het rek en zijn we weg langs de kust naar Lavadores en Afurada. In een moderne openbare wasplaats doen de vrouwen hier de was en buiten op de kaaien hangt die te drogen. Van bij de vissershaven heb je hier reeds een mooi zicht op Porto aan de overkant van de Douro. Door de enorme drukte van zondagse wandelaars is het niet te doen op dat fietspad, we rijden terug en gaan in de late namiddag zelf ook wandelen. Wij kiezen voor een gedeelte van het 15 km lange pad door de duinen. Heel mooi en dwars door de natuur.

maandag 5 mei 2008 - met de bus naar Porto

Een rit met bus 906 brengt ons zonder overstap van de camping naar het centrum van Porto en deze rit is al een attractie op zich. De bus wringt zich door de smalle straatjes van enkele dorpen naar de Ponte Luiz waar hij het drukke centrum induikt. We stappen af aan het stadhuis en bij het verlaten van het plein snuiven we een brandlucht en wordt het nogal donker. Even verder staat het dak van een historisch gebouw in lichterlaaie. Er lopen nog mensen op het dak maar de brandweer komt op tijd met zwaar materiaal. We dalen verder af naar de wijk rond de beurs en de kerk van St. Franciscus die met onvoorstelbaar veel zilver en goud versierd is. Verder naar de wijk Ribero, het toeristische hart van de stad aan de beroemde Ponte Luiz. Aan de overkant in Vila Nova de Gaia bevinden zich de opslagplaatsen en verkooppunten van zowat alle portohuizen.

Dinsdag 6 mei 2008 - Te voet naar Vila Nova de Gaia en Porto

Voor die portowijn keren we vandaag nog eens terug naar deze bruisende stad. Te voet deze keer, langs de oceaan en de Douro is het ongeveer 12 km tot in Vila Nova de Gaia en de Ponte Luiz, gans de weg langs een nieuw aangelegd pad voor wandelaars en fietsers. Ook al omdat we bij het befaamde Sandeman een uur moeten wachten op een rondleiding bezoeken we het portohuis Vasconcellos. Het geleid bezoek in het Frans, in juli en augustus kan het hier zelfs in het Nederlands, is duidelijk en na de degustatie verlaten we natuurlijk het huis met enkele flessen in de rugzak, gelukkig kunnen we vanavond met de bus terug naar de camping.

Woensdag 7 mei 2008 - Van Madalena naar Aveiro : 66 km

Aveiro is een stadje aan een lagune gelegen dat door Portugezen ook wel eens het Venetie van Portugal genoemd wordt. Daar kunnen we echter niet echt inkomen, er zijn wel degelijk mooie plaatsen langs de kanaaltjes die de stad doorkruisen en met de kleurrijke bloembakken op de bruggen ziet het er leuk uit. Er staan wel veel gebouwen versierd met blauwwitte tegeltjes (azulejos) die herinneren aan de invloeden van de Moren. Het stationsgebouw met zijn vele afbeeldingen is één van de mooiste. In de lagune wordt ook nu nog rijst geteeld en in het gratis te bezichtigen Eco-museum krijg je een beeld over hoe de rijstteelt vroeger in zijn werk ging.

Donderdag 8 mei 2008 - Van Aveiro naar Figueira da Foz : 97 km

Een regenachtige ochtend en we dokkeren naar Mira maar in de omgeving van de stranden is men overal bezig met aan de wegen te werken en we rijden van omleiding naar omleiding. Ik krijg er genoeg van en langs hobbelige slechte wegen, dacht al dat we terug in België waren, rijden we de zon tegemoet. Tegen de middag zijn we in Figueira da Foz aan de Costa de Prata en het is eindelijk zonnig geworden. We rijden naar camping Orbitur Gala aan de overkant van de rio Mondego. Van hieruit maken we een strandwandeling en voor de rest een rustige dag op de in de duinen en aan zee gelegen camping.

Vrijdag 9 mei 2008 - Van Figueira da Foz naar Conimbriga : 42 km

We verlaten de kust langs de rijstvelden en trekken opnieuw het binnenland in. Montemor-o-Velho wordt overheerst door de ruïne van een enorme burcht hoog boven het dorp. We kunnen hier makkelijk parkeren en stappen tot boven, mooi zicht op de streek en de rijstvelden. We maken van de gelegenheid gebruik aankopen te doen in de lokale winkeltjes. Eindpunt is vandaag de opgegraven Romeinse stad Conimbriga bij Condeixa-a-Velha. Die wordt niet onterecht het Pompeii van Portugal genoemd. Er zijn resten van luxe huizen met patio’s en badinrichtingen, een basiliek en het aquaduct maar het mooist zijn de vele mozaïeken die wonderwel bewaard zijn gebleven. Een bezoek aan de ruïnes samen met het museum kost 4 €.

Zaterdag 10 mei 2008 - Van Conimbriga naar Mirandela : 253 km.

In de omgeving van Coimbra bezoeken we het bergdorpje Lorvao, ook al omdat hier is één van de weinige servicepunten is die je in Portugese binnenland aantreft. Er is een klooster dat bezocht kan worden maar in een groot deel ervan is nu een psychiatrische instelling gevestigd. Voor de rest valt hier niet veel te beleven en dus rijden we verder naar Peso de Régua waar we terug aan de Douro komen. Op de steile flanken van de bergwanden zien we de typische wijngaarden in terrassen aangelegd waar de druiven voor de befaamde porto’s nu in volle groei zijn. Verderop zien we steeds meer en meer olijfbomen in deze onherbergzame streek. Langs Viseu komen we in Vila Real en stoppen bij het paleis en park van Mateus dat bekend is voor zijn roséwijn in de plat-ronde wijnflessen. Deze plaats is niet zo geschikt om te overnachten en dus rijden we nog tot verder naar Mirandela waar we langs de Rio Tua een plaatsje vinden.

Zondag 11 mei 2008 - Van Mirandela naar Bragança : 74 km.

We gaan op stap in Mirandela, een kleine stad waar alles draait om olijven. Men poogt er het toerisme te promoten, er rijd zelfs al een toeristentreintje en er worden bussen Spanjaarden aangevoerd. Na de middag bollen we verder over de IP4 naar de imposante vestingstad Bragança. Met de motorhome parkeer je best op één van de hoogste parkings onder de stadsmuren. De nabijheid van Spanje, nog 20 km, verklaart de logge donjon die de vijand moest afschrikken. In het oude stadsdeel vind je verder nog de kerk met mooie plafondschilderingen en het Domus Municipaleis.

maandag 12 mei 2008 - Van Bragança naar Villada : 214 km

Door de prachtige natuur van het Parque Natural de Montesinho rijden we terug Spanje binnen. In Puebla de Sanabria rijden we de autovia op die grotendeels naast de pelgrimsroute naar Santiago loopt. Een eenzame streek met olijfbomen en hier en daar een klein dorp. In Benavente verlaten we de snelweg en komen we in een landbouwgebied. De etappeplaats vandaag is Villada, een rustig dorp in Castilië langs de camino frances naar Santiago. De motorhomeplaats ligt bij de Alberge de Peregrinos, een overnachtingsplaats voor de pelgrims, en is voorzien van een gratis servicepunt en 6 parkeerplaatsen voor campers.

Dinsdag 13 mei 2008 - Van Villada naar Miranda de Ebro : 205 km

De autovia loopt vaak langs de camino de Santiago en we zien vandaag redelijk wat wandelaars met grote rugzakken door het eindeloze landschap stappen. Voorbij Burgos wordt het opnieuw bergachtig en in Miranda de Ebro staat de camperplaats aan de Ebro goed aangegeven. Makkelijk bereikbaar met servicepunt maar de parkeerstrook is op een oneffen strook naast de rivier. Net op het moment dat we willen vertrekken voor de aangeduide wandeling van 7,5 km komt een dondervlaag weeral heel ongelegen en tot overmaat van ramp blijft het de rest van de dag regenen. Als het ergste voorbij is gaan we de stad in en het is vandaag markt en feest en dus is er ondanks het regenachtige weer toch heel wat volk op stap.

Woensdag 14 mei 2008 - Van Miranda de Ebro naar Ondres : 214 km

We doen nog inkopen in Miranda en trekken dan verder. Een rit door het bergachtige Baskenland, langs Vittoria en San Sebastian komen we terug in Frankrijk en de stop op de camperplaats van Ondres-Plage was vooraf gepland. Je kan hier wandelen en fietsen en er is een bijzonder mooi strand. We kijken naar de surfers die hier een opleiding krijgen. De hoge golven die hier uit de oceaan rollen maken van Ondres een gedroomde locatie voor deze sporters. Na ons bezoek van twee jaar geleden gaan we opnieuw de parilladas de poissons eten in restaurant La rose des Sables, en het smaakte opnieuw heerlijk. Bij het verlaten van het restaurant waren we nog net op tijd om de zon te zien verdwijnen in de oceaan, een schouwspel waar heel wat kijkers op af komen.

Donderdag 15 mei 2008 - Van Ondres naar Gastes : 117 km

We verplaatsen naar Gastes, een uitstekende motorhomeparking aan de oever van de Etang de Biscarrosse. Er liggen in het haventje alleen maar kleine bootjes van de vissers die hier bijna allemaal met een mooie vangst terugkeren. Tijdens de namiddag gaan we eindelijk nog eens fietsen, we volgen de aangegeven fietsroute vanaf de camperplaats tot in Biscarrosse. Helemaal droog kunnen we het ook nu weer niet houden en tijdens de laatse kilometers mogen we de regenjassen toch weer aantrekken.

Vrijdag 16 mei 2008 - Van Gastes naar Hourtin : 140 km

Weeral een dag om niet veel over te vertellen, het regent tot zowat 16 uur en dan klaart het pas uit en krijgen we toch nog zon te zien. Onderweg stoppen we in Lacanau ,Maubuisson en Carcans maar met zo’n snertweer zijn we overal snel doorheen. Uiteindelijk blijven we staan op de aire de camping-car in Hourtin Port. Als de regen in de vooravond eindelijk plaats heeft moeten ruimen voor wat zon is plots veel volk op de been en ook wij profiteren om nog een fikse wandeling te maken langs de Lac d’Hourtin-Carcans en we stappen ook nog naar Hourtin dat een paar kilometer verderop ligt.

Zaterdag 17 mei 2008 - Van Hourtin naar Pauillac : 45 km.

Vandaag komen we in de Medoc, een van de meest bekende wijngebieden in Frankrijk, en de eerste stop is in Saint-Estèphe. Volgens de grote kaart geschilderd op de gevel van het Maison du vin zijn hier maar liefst 59 chateaux. Langs de weg naar Pauillac komen we aan verschillende mooie wijnkastelen voorbij, één van de mooiste is ongetwijfeld Lafite-Rotschild. In wijnstad Pauillac parkeren we bij het maison du tourisme et du vin en aangezien het hier feest is omdat de jachthaven 30 jaar bestaat beslissen we om hier te blijven. We bezoeken ondermeer de Belle Poule, een zeilschip van de Franse zeemacht die hier aangemeerd is. Er is een optocht van de fanfare en een militaire parade. Blijkbaar is het ook het feest van het lam en de restaurants bieden aangepaste menu’s aan. ’s Avonds lekker gaan eten in een gezellig restaurant in een, hoe kan het hier anders, wijnkelder.

Zondag 18 mei 2008 - Van Pauillac naar Montreuil Bellay : 326 km.

We volgen de toeristische route langs de Gironde en komen ondermeer in St. Julien-Beycheyelle en Margaux aan nog meer wijnkastelen van de Medoc voorbij. Na een ommetje naar het servicepunt in Macau bereiken we de ring rond Bordeaux en we nemen de andere oever van de Gironde richting Blaye. Helaas…de regen bederft weeral eens de pret. En het stopt niet meer, hevige plensbuien zetten ons een paar keer langs de kant van de weg, geen weer om nog veel uit te stappen en daardoor rijden we uiteindelijk als maar verder door. Stopplaats wordt uiteindelijk Montreuil Bellay, zo’n 20 km ten zuiden van Saumur. Op de camperplaats nabij het ommuurde kasteel met zijn 17 torens staan reeds heel wat campers. Gelukkig is het eindelijk ook opgehouden met regenen en kunnen we toch nog eventjes het kasteel en stadje gaan bekijken.

maandag 19 mei 2008 - Van Montreuil Bellay naar Courteilles : 262 km

De terugweg is nu definitief ingezet. In Saumur rijden over de Loire naar Le Mans. Vanaf hier verlaten we de grote wegen en rijden we langs de dorpjes door het binnenland van Normandië. Even voorbij Verneuil, in Courteilles blijven we overnachten bij de France Passion Ferme du Plessis waar we hartelijk ontvangen worden door Isabelle en Bertrand. Het is de streek van cider en calvados en de patron laat ons als aperitief eens proeven van zijn eigen gemaakte Aperitif de Normandië, een aperitief op basis van deze twee dranken. Na het proeven verdwijnen we opnieuw in de motorhome met een paar flessen voor het thuisfront.

Dinsdag 20 mei 2008 - Van Courteilles naar Lichtervelde : 371 km

We nemen afscheid en volgen de klassieke route terug naar huis via Evreux, Rouan, Abbeville, Saint-Omer, Steenvoorde en Ieper. Omstreeks 17 uur zijn we terug in Lichtervelde.

Tijdens deze reis reden we 4.909 km in 32 dagen. 31 overnachtingen waarvan 10 in Frankrijk, 11 in Spanje en 10 in Portugal. We verbleven 6 nachten op een camping en de rest op camperplaatsen.

Een overzicht van de bezochte plaatsen in de rubriek camperplaatsen.