Culturele en gastronomische ontdekking van Midden en Zuid Portugal

Vrijdag 1 mei 2015 - Van Lichtervelde naar Sainte Maure-de-Touraine : 609 km

Gans de dag regen onderweg en om 16 uur zijn we in Cloyes-sur-le-Loir waar we gepland hadden te overnachten. Het is toch geen weer om buiten te komen en nog te vroeg om binnen te blijven zitten en dus rijden we meteen verder zuidwaarts. Langs de N10, even voorbij Tours, in Sainte Maure-de- Touraine houden we het voor bekeken en blijven hier staan vanavond.

zaterdag 2 mei 2015 - Van Sainte Maure-de-Touraine naar Mimizan-Plage: 414 km
Verblijf op Station Camping-Car

Het gaat ondanks de regen vlot tot op de ring rond Bordeaux waar een kettingbotsing is gebeurd en we meteen een hele tijd in de file staan. We rijden richting Arcachon en langs departementale wegen door de Landes. In Mimizan-Plage rijden we naar de camperplaats en eindelijk stopt het met regenen, zelfs de zon piept even door de grijze wolken massa en langs de dijk en in de verkeersvrije straatjes is hier meteen heel wat volk op stap.

zondag 3 mei 2015 : We hebben tijd en het weer is vandaag heel wat beter en dus besluiten we om hier vandaag nog te blijven en na de middag fietsen we een stuk van Vélodyssée. Het traject van Mimizan naar Contis-Plage en Cap-de-l’Horny loopt over autovrije fietspaden door de naaldbossen van de Landes net achter de duinen en de oceaan.

maandag 4 mei 2015 - Van Mimizan-Plage naar San Sebastian: 164 km
Verblijf op Autokarabanak Paseo de Berio

We rijden langs de kustwegen van de Landes naar de Spaanse grens. Het is raar, eerst denk ik dat de temperatuurmeter van de Hymer het laat afweten maar het is effectief 28° als we op de camperplaats van San Sebastian aankomen. We wandelen langs de Playa de Ondarreta en sporen met de Funikular naar de Monte Igueldo van waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad aan de schelpvormige baai met de bergen als achtergrond.

dinsdag 5 mei 2015 : Het is een drietal km stappen van de camperplaats die aan de stadsrand nabij de universiteit ligt tot in het oude stadsdeel van San Sebastian. Een leuke wandeling trouwens langs de aangename promenade langs de Playa de la Concha tot bij de vissershaven.

woensdag 6 mei 2015 - Van San Sebastian naar Burgos: 233 km

We komen vandaag samen met Dirk en Maryline op de camperparking in Burgos en beginnen van hieruit aan een gezamenlijke trip door Spanje en Portugal. We stappen naar het centrum van de voormalige hoofdstad van Castilië. Bij de toeristische dienst geven ze ons de tip om vandaag gratis het Real Monasterio de las Huelgas te gaan bezoeken, een gigantisch klooster in cisterciënzerstijl waar talrijke kunstwerken bewaard worden. Op de terugweg gaan we iets eten en wandelen in de gezellige drukte terug naar de campers.

donderdag 7 mei 2015 - Van Burgos naar Salamanca: 257 km
Verblijf op Area de Carbajosa - Calle Tercera

In de voormiddag bezoeken we de befaamde kathedraal van Burgos, werelderfgoed. We hebben al veel bezocht maar dit is echt een schitterend kunstwerk, een geheel van architectuur, schilderijen wandtapijten en beeldhouwwerken. Je komt soms ogen te kort en valt van de ene verbazing in de andere, kortom een aanrader! Na het bezoek genieten we van het indrukwekkend zicht van buitenaf met een drankje op een terrasje op het plein voor de kathedraal. Daarna gaan we eten en in de late namiddag rijden we verder naar Salamanca.

vrijdag 8 mei 2015 : Vandaag bezoeken we Salamanca, een stad die in zijn geheel geklasseerd is op de werelderfgoed lijst van Unesco. Het Plaza Mayor wordt beschouwd als een van Spanjes mooiste pleinen maar we hebben pech, het plein staat vol stalletjes voor een boekenbeurs tijdens het weekend. Onze stadswandeling voert ons verder langs de twee kathedralen, het schelpenhuis, de universiteit en tal van monumentale gebouwen. Allemaal gebouwd in goudgele steen. We eindigen bij de Romeinse brug over de Rio Tormes.

zaterdag 9 mei 2015 - Van Salamanca naar Caceres : 212 km

Door een schitterend landschap rijden we naar Caceres in Extremadura. Het is er echter heel druk vandaag wegens het wereldmuziekfestival Womad, ook de camperplaats staat chaotisch vol en we moeten uitwijken naar de bus parking om plaats te vinden. Na de siësta gaan we de historische stad bekijken die is omgeven door een stadsmuur met tal van poorten en torens. Deze authentieke oude stad kreeg de titel van “erfgoed van de mensheid” en staat eveneens hoog op de lijst van monumentale Europese steden.

zondag 10 mei 2015 - Van Caseres naar Elvas : 113 km

Ondertussen staan er 2002 km op de teller en zijn we op de parking bij het Aqueduto da Amoreira in de Portugese vestingstad Elvas aangekomen. Het aquaduct is 8 km lang en tot 31 meter hoog verdeeld over 5 niveaus en voorziet nog steeds een fontein in de stad van water. De klok mogen we meteen ook een uur terugdraaien. ’s Middags gaan we eten en daarna verkennen we de stad. De vestingwerken van de oude stad behoren tot de best bewaarde van Europa en zijn door Unesco tot werelderfgoed uitgeroepen.

maandag 11 mei 2015 - Van Elvas naar Vila Viçosa : 45 km

Twee satellietvestingen getuigen van het strategisch belang van Elvas, het Forte de Santa Luzia is nu een museum en we wandelen rond de site. Daarna rijden we naar de parking van Intermarché waar er achter het benzinestation een serviceplaats voor campers is. Na de service en inkopen gedaan hebben rijden we naar Vila Viçosa, de marmeren stad. Het Paço Ducal met zijn 110 meter lange gevel in marmer was het landgoed van de hertogen van Bragança.

dinsdag 12 mei 2015 - Van Vila Viçosa naar Marvão : 111 km

We rijden opnieuw noordwaarts en zien in de omgeving van Estremoz de grote marmergroeven en terreinen waar reusachtige blokken wit en roze marmer liggen opgeslagen. We rijden naar Marvão, een middeleeuws dorp op een hoogte van 862 meter is spectaculair gelegen op een rotswand die uitkijkt op Spanje. De stadsmuren gaan naadloos over in het graniet van de bergen en dat maakte er een moeilijk inneembare vesting van. Het uitzicht vanaf de camperplaats is grandioos!

woensdag 13 mei 2015 - Van Marvão naar Tomar : 131 km

Tolwegen in Portugal, niet eenvoudig voor buitenlanders, gewone en elektronische tolheffing en noch in het postkantoor en twee servicestations langs de snelweg kan men ons geen zo’n box om automatisch de tol te betalen verhuren, zelfs de Portugezen vinden het een absurd en moeilijk systeem. Dan maar vooraf betaalde kaartjes gekocht voor de elektronische tolheffing. In Tomar gaan we op een grote parking langs de rivier staan en stappen naar het Covento de Cristo, een klooster en kasteel gesticht in 1160 door de Tempeliers. Bezoek loont de moeite en men krijgt echt een zicht op hoe deze monnik-ridders leefden. Ook werelderfgoed, ons cultureel peil stijgt hier met de dag!

donderdag 14 mei 2015 - Van Tomar naar Condeixa-a-Vehla: 114 km

We bezoeken de bedevaartsplaats Fatima, een heiligdom van enorme proporties met een basiliek en een voorplein dat twee maal zo groot is als het St.-Pietersplein in Rome. Verder over het ultra slechte wegdek van de IC2 met nog een stop om inkopen te doen en goedkoop te tanken bij de Intermarché in Pombal. Even voor Coimbra slaan we af naar de parking bij de site van Conimbriga, we wandelen nog naar het dorpje Condeixa-a-Vehla en blijven op de parking staan om te overnachten.

vrijdag 15 mei 2015 - Van Condeixa-a-Vehla naar Coimbra: 18 km
Verblijf op Parque Campismo Municipal

De ruïne van Conimbriga is een grootse Romeinse opgraving en geeft een levendig beeld van een welvarende stad met een forum, baden, een ondergronds aquaduct en luxueuze huizen met verfijnde mozaïekvloeren die nog in uitstekende staat bewaard zijn. Na het bezoek rijden we naar de camping in Coimbra.

zaterdag 16 mei 2015 : Te voet is het vanaf de camping 4,5 km tot in het oude staddeel van Coimbra maar je kan ook de bus nemen. De universiteit gesticht in 1290 is één van de oudste en eerbiedwaardigste ter wereld en is inmiddels Unesco-werelderfgoed. De prachtige gebouwen staan boven op een steile heuvel en domineren het stadsbeeld. Je kan de universiteit bezoeken, de bibliotheek Joanina en de kapel São Miguel zijn prachtig maar ook de rest is weelderig versierd met azulejos en plafondschilderingen. We keren terug met een taxi (5,90€) naar onze sauna’s op de camping want het was opnieuw een snikhete dag.

zondag 17 mei 2015 : Deze zondag kan samengavat worden als volgt, een aperitiefje in de camper en daarna heel fijn gaan eten op het terras van restaurant A Portuguesa aan de oever van de Rio Mondego. Onder een loden zon terug naar de camping waar het voor de rest van de dag een plaatsje zoeken is in de schaduw.

maandag 18 mei 2015 - Van Coimbra naar Lavos : 64 km

Omdat Dirk zich niet zo goed voelt lassen we een korte etappe in richting kust. Tussen Coimbra en Figueira da Foz volgen we het dal van de Rio Mondego en uit rijst- en maïsvelden verrijst plots de historische heuvelstad Montemor-o-Velho. Geen stadsbezoeken vandaag en we rijden meteen door naar de camperplaats in Costa de Lavos. We staan hier aan het strand en maken er een rustige namiddag van.

dinsdag 19 mei 2015 - Van Lavos naar Batalha : 59 km

Wat een wind hier aan de Atlantische kust en in Costa de Lavos is ook niets te zien of te beleven als je geen strandmens bent. En dat zijn we alle vier niet en Dirk is ondertussen weer helemaal de oude en we zetten onze rondrit verder, op naar Batalha. Om ons cultureel peil op niveau te houden bezoeken we de Dominicaanse abdij Santa Maria da Vitoria, een meesterwerk van Portugese gotiek en beroemd om de elementen in Manuel stijl. Er werd meer dan 2 eeuwen aan gebouwd maar het mausoleum raakte toch nooit afgewerkt en staat nog steeds zonder koepel. Ook dit gigantische bouwwerk staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco.

woensdag 20 mei 2015 - Van Batalha naar Obidos : 63 km

De camperplaats van Batalha ligt bij het sportcentrum waar ook een joggingpiste bij is, meteen nog eens tijd om een tiental rondjes te draaien voor we vertrekken naar Obidos. Dit betoverende stadje met zijn witte huizen binnen de intact gebleven stadsmuren uit de 15de eeuw wordt beschouwd als de mooiste middeleeuwse stad van Portugal. Er is een kasteel, een renaissancekerk versierd met fraaie blauwwitte azulejos en een wirwar van pittoreske straatjes.

dondedag 21 mei 2015 - Van Obidos naar Peniche : 26 km

Korte verplaatsing naar Peniche, een nog gedeeltelijk ommuurd stadje op een schiereiland waar alles draait rond zijn vissershaven. We maken de wandeling rond het schiereiland en passeren zo aan het mooi bewaarde fort, de vuurtoren en de spectaculaire rotsformaties. ‘s Avonds gaan eten in één van de vele visrestaurantjes aan de haven, en de specialiteit hier zijn natuurlijk de gegrilde sardines.

vrijdag 22 mei 2015 - Van Peniche naar Sintra : 112 km

Sintra, na twee keer rond de stad gereden te zijn vinden we uiteindelijk toch de camperplaats die voetbalclub 1 de Dezembro aanbied op hun parking als steun voor de clubkas. We zijn nu dus socio’s van deze club. Zelfs met hulp van de GPS is het geen makkelijke opgave om er te geraken, echt een rotstad om door te rijden. De 2 km te voet naar het centrum zijn ook al niet ongevaarlijk als voetganger en na het Palacio National de Sintra bekeken te hebben maken we een spectaculaire busrit naar het Palacio Nacional de Pena dat hoog boven op een heuveltop ligt. Wat een raar paleis is dat, een mix van alle mogelijke stijlen en zo vreemd dat het zelfs een toeristische attractie is geworden. Met dezelfde buslijn 434 denderen we weer naar beneden de historische stad in waar we onze dorst lessen op een terras met on-Portugese prijzen, 2 witte wijntjes en 2 (grote) biertjes…26, 90 €! Voor die prijs drinken we anders in dit land vier maal. Terug met de taxi naar ons stadion en dat kost dan amper weer 4,10€. Wat een raar land.

zaterdag 23 mei 2015 - Van Sintra naar Coruche : 112 km

We verlaten het drukke toeristische gebied rond Sintra en Lissabon en rijden naar Coruche, een rustig en aantrekkelijk stadje in Midden-Portugal. We maken een wandeling langs de Rio Sorraia en de rijstvelden, we zien ooievaars en enorm veel zwaluwen die van zowat elke dakgoot in het stadje gebruik maken om nesten te bouwen. Een rustige namiddag is het hier ook al omdat de meeste winkels sluiten de zaterdagmiddag.

zondag 24 mei 2015 - Van Coruche naar Evora : 80 km

Vandaag staat het bezoek aan Evora op het programma, alweer een stad die in zijn geheel op de Werelderfgoedlijst staat. De ommuurde stad was al bekend bij de Romeinen en beleefde in de middeleeuwen een bloeiperiode als centrum van cultuur en onderwijs. Nu druk bezocht voor de vele historische bezienswaardigheden, de Romeinse tempel, de kathedraal, de universiteit, de kerk Sao Francisco met de Capela dos Ossos en enkele paleizen. We overnachten naast het aquaduct net buiten de stadsmuren.

maandag 25 mei 2015 - Van Evora naar Silves : 216 km
Verblijf op Algarve Motorhome Park Silves

Halte in Beja, een Moors stadje maar uiteindelijk is er niet zoveel te zien. We rijden verder door de Alentejo, de graanschuur van Portugal waar de pikdorsers nu reeds met hun werk klaar zijn. We komen in de Algarve en gaan in Silves naar een prachtige camperplaats met alles erop en eraan. Van bij onze campers hebben we uitzicht op het lager gelegen rivierdal waar tientallen ooievaarsnesten voor ons te zien zijn. Wat een leuk spektakel om deze indrukwekkende vogels in actie te zien.

dinsdag 26 mei 2015 : We maken gebruik van de voorzieningen op de camperplaats om de was te doen en de camper schoon te maken, het aanhoudend mooi weer zorgt ook voor extra veel stof. Ik ga nog eens joggen en ’s middags gaan we op aanraden van de beheerder eten in Casa Velha waar we als klant van de camperplaats een paar extra’s krijgen. Een menu met brood, olijven, vissoep, keuze uit 12 hoofdgerechten, dessert, koffie en wijn of bier inbegrepen en nog een glaasje port bij de rekening. Prijs 7,50€ per persoon! In de late namiddag gaan we nog op stap in Silves, een leuk stadje!

woensdag 27 mei 2015 - Van Silves naar Portimão : 22 km
Verblijf op Praia da Rocha

We rijden naar Portimão en aan Praia de Rocha is er een grote camperplaats waar zo’n 200 wagens terecht kunnen. We staan naast de jachthaven en wandelen langs de boten in allerlei formaten die hier aangemeerd liggen tot bij het strand. In een aantal restaurants is het de week van de sardines, elke chef maakt er een ander menu klaar met deze vis. Dirk en Maryline trakteren vanavond met een speciaal sardienenmenu in de Atlantico en meteen weten we dat er met sardines veel meer en anders kan dan alleen maar grillen. En dat dan nog op een terras aan het strand en bij zalige temperaturen. Leven als god in Portugal…

donderdag 28 mei 2015 : We blijven nog een dag en wandelen langs het strand tot aan Praia dos Très Castelos en keren door de toeristische straatjes terug. ’s Avonds aan een kiosk met zeezicht één van de beste sangria’s ooit gedronken en daarna chinees buffet gaan eten.

vrijdag 29 mei 2015 - Van Van Portimão naar Lagos : 104 km
Verblijf op Junto ao Estadio Municipal de Lagos

We maken een rondrit met een eerste halte in Sagres bij de zeevaartschool met de enorme kompasroos en het fort van waaruit Hendrik de Zeevaarder zijn droom verwezenlijkte om te ontdekken wat er achter de mysterieuze zee lag. Verder naar Cabo San Vincente waarvan men in de middeleeuwen dacht dat deze winderige kaap in het uiterste zuidwesten van Europa het einde van de wereld was. We rijden nog naar Lagos waar we overnachten op de camperplaats bij het voetbalstadion.

zaterdag 30 mei 2015 : Langs de jachthaven en door het oude Moorse centrum wandelen we naar Ponta da Piedade, een in helder water gelegen kaap met prachtige rotsformaties en grotten. Een echt voetpad loopt er wel niet naartoe maar langs de weg is het niet bijzonder druk. Op de terugweg gaan we het dagmenu eten ergens onderweg, 11,90€ drank en koffie inbegrepen. Nadien varen Claudine, Maryline en Dirk nog eens terug naar Ponta da Piedade en ’s avonds gaan we nog iets drinken in de levendige binnenstad van Lagos.

zondag 31 mei 2015 - Van Lagos naar Albufeira : 70 km
Verblijf op Algarve Motorhome Park Falésia

In Pera is er jaarlijks het grootste internationaal zandsculpturen festival ter wereld, de Fiesa staat dit jaar in het teken van muziek. Meer dan 70 prachtige werken staan hier maanden lang te kijk en het moet gezegd, gewoon prachtig en als je in de omgeving bent absoluut een aanrader. Daarna rijden we door naar Algarve Motorhome Park Falésia in de omgeving van Albufeira. De prachtige camperplaats ligt boven een heerlijke kleine baai die langs een trap bereikbaar is.

maandag 1 juni 2015 : We wagen ons eindelijk eens aan een fietstocht, niet echt aan te bevelen in Portugal maar hier vinden we op een plannetje toch een fietsroute via Villamoura naar Quarteira. Slechte soms onverharde wegen, niets aangeduid en ambetante chauffeurs maken het fietsen hier niet aangenaam. Enig lichtpunt voor Dirk en mezelf is een terras waar ze Belgische bieren verkopen. Na een Duvel kunnen we weer verder en na 23 km komen we bestoft terug bij de campers.

dinsdag 2 juni 2015 : Met de bus naar Albufeira (3,23 € per persoon), verrassend groot, druk en toeristisch tot en met, we wanen ons soms wel in Benidorm. Niet voor niets wordt dit de toeristische hoofdstad van de Algarve genoemd.

woensdag 3 juni 2015 - Van Albufeira naar Tavira : 73 km

In Almancil denken we een van de mooiste kerken van de Algarve te gaan bezoeken maar als we de hoofdweg verlaten staan we voor een bord maximale hoogte 3,3 meter en daar kan de Concorde van Dirk & Maryline niet onder en langs de N125 kunnen we nergens parkeren. Dan maar meteen verder via Faro, de hoofdstad van de Algarve, naar Tavira. Een mooi stadje op beide oevers van de Gilão en verbonden door een Romeinse brug.

donderdag 4 juni 2015 - Van Tavira naar Vila Real Santo Antonio : 24 km
Verblijf op Parque de Autocaravanas

Vila Real de Santo Antonio ligt aan de Spaanse grens en is een gezellig stadje met een loodrecht stratenpatroon, net gebouwd zoals de wijk Baixa in Lissabon. De camperplaats ligt bij de kleine vissershaven aan de Guadiana-rivier met zicht op het Spaanse Ayamonte aan de overkant.

vrijdag 5 juni 2015 : Met de veerboot steken we de Rio Guadiana over naar Ayamonte. We fietsen eerst langs een oude spoorwegbedding (Via Verde) dwars door een vreemd natuurgebied met moerassen en zoutpannen naar Isla Christina. We nemen de tijd voor een aperitiefje en even verderop een hapje vooraleer we terug rijden over de stofferige en hobbelige fietsroute. Vanuit Ayamonte fietsen we nog een extra lus naar het vakantiedorp Isla Canela voor we om 18 uur opnieuw inschepen… en om 17:20 zijn we weer in het Portugese Vila Real! Wat kan die douche in de camper toch deugd doen na zo’n warme dag.

zaterdag 6 juni 2015 - Van Vila Real Santo Antonio naar El Rocio : 143 km
Verblijf op Camping La Aldea

We verlaten Portugal, rijden rond de havenstad Huelva en zo verder langs de kustweg tot in Matalascañes. Maar wat een druk weekendtoerisme is dat hier, wellicht ontvlucht zowat gans Sevilla de hitte van de stad om verkoeling te zoeken aan zee. We vinden gemakkelijk de parking dicht bij natuurpark Doñana maar raken er niet bij door auto’s die de straat blokkeren voor onze brede campers. Net als 2 autocars keren we waar we plaats hebben en rijden het binnenland in naar El Rocio, een spookachtig verlaten dorpje in Andalusië. Op de camping is plaats en in de vooravond, als de grootste hitte voorbij is gaan we door de zandstraten naar het dorp. De huizen met grote veranda’s en houten afrasteringen om paarden aan vast te binden maken dat het aanvoelt als het decor van een Westernfilm.

zondag 7 juni 2015 : Het is opnieuw snikheet, de temperatuur stijgt richting 40°. In de voormiddag gaan we naar de basiliek waar het beeld van de Virgen de Rocio te zien is. Met Pinksteren is er hier de bedevaart waar duizenden mensen met paard en kar op af komen en dan wordt het zware beeld naar buiten gedragen. Raar zicht de witte huizen in de zandstraten waar paarden het beste vervoermiddel zijn, ernaast de lagune waar flamingo’s en talrijke soorten watervogels leven. Het blijft een speciale plaats en een must als je ooit in de buurt bent.

maandag 8 juni 2015 - Van El Rocio naar Merida : 269 km

Het is een beetje zoeken naar de camperplaats van Info Camping-Cars maar eigenlijk bestaat die plaats niet en we parkeren dan maar op de busparking. Mérida is een van de belangrijkste en grootste archeologische vindplaatsen van Spanje. Veel monumenten uit de Romeinse tijd zijn bewaard gebleven en werden op de Werelderfgoedlijst geplaatst. Het theater en het amfitheater, de tempel van Diana, een aquaduct en de Romeinse brug over de Guadiana zijn er allemaal te bewonderen. Maar het is eigenlijk veel te warm om rond te lopen en onze interesse smelt weg en we beslissen om morgen al eind terug te rijden in de hoop dat het daar iets minder heet is.

dinsdag 9 juni 2015 - Van Merida naar Valladolid : 403 km

We rijden een eerste deel terug naar Valladolid, een mooie stad in Castilië. Het blijft nog steeds warm maar het is afgekoeld tot 26°. We wandelen door het historische deel van de stad die wel enkele opmerkelijke bouwwerken heeft. Morgen scheiden onze wegen en dus gaan we nog eens samen eten in een restaurant nabij de camperparking. Na een snikhete trip van 5 weken krijgen we deze avond voor het eerst in al die tijd een regenbui.

woensdag 10 juni 2015 - Van Valladolid naar Hondarribia: 385 km

We nemen afscheid van Dirk en Maryline, zij rijden terug langs de Pyreneeën en wij via de Baskische kust naar de Landes waar we hopen om nog enkele dagen te fietsen. Veel regen onderweg vandaag en met zo’n weer ook gevaarlijk rijden tussen Vitoria en San Sebastian. Twee ongevallen met vrachtwagens in de lange afdaling naar de kust zorgen voor nog meer verkeersellende. In Hondarribia komen we op een nieuwe camperplaats terecht en ook de zon komt tevoorschijn. We stappen nog langs de zee en de jachthaven naar het centrum met typisch Baskische huizen.

donderdag 11 juni 2015 - Van Hondarribia naar Capbreton : 74 km

We rijden Frankrijk binnen maar onze fietsplannen mogen we opbergen vandaag. Hevig onweer met donder en bliksem en bakken regen. Na 16 uur klaart het op en uiteindelijk maken we nog een grote wandeling langs de haven en de dijk van Capbreton.

vrijdag 12 juni 2015 - Van Capbreton naaar Mimizan-Plage : 89 km

In Capbreton trek ik nog eens de loopschoenen aan vooraleer we verder rijden. Het is zonnig en warm en we verplaatsen naar Mimizan-Plage van waaruit we een fietstocht maken van 45 km langs de Vélodyssée.

zaterdag 13 juni 2015 - Van Mimizan naar Sainte Maure-de-Touraine : 413 km

Mooi weer, weinig verkeer en het gaat vlot op de ring rond Bordeaux en rond het meestal drukke Poitiers. We overnachten net zoals tijden de heenreis in Sainte Maure-de-Touraine waar we ‘s avonds getrakteerd worden op een fikse dondervlaag.

zondag 14 juni 2015 - Van Sainte Maure-de-Touraine naar Le Treport : 417 km

Terugreis verder via Chartres, Rouan en Dieppe en we overnachten vanavond in Le Tréport.

maandag 15 juni 2015 - Van Le Treport naar Lichtervelde : 228 km

Korte laatste etappe naar huis, we nemen de weg via Abbeville en St Omer om in Poperinge opnieuw Vlaanderen binnen te rijden.

In totaal hebben we tijdens deze reis 5.867 kilometer afgelegd met 45 overnachtingen waarvan de meeste op camperplaatsen en een vijftal overnachtingen op camping in Coimbra en El Rocio.

Visit Portugal.

Spain.info .

Het andere Spanje.

Portal CampingCar Portugal.

Areas de Servicio y Parkings para Autocaravanas.