Warme lente in de Provence en aan de Côte d'Azur.

Vrijdag 25 maart 2011 - Van Lichtervelde naar Han-sur-Lesse : 240 km

Het is 17 uur wanneer we vertrekken voor de eerste grote trip met de nieuwe Eriba. Na de lange koude winter willen we zo snel mogelijk zuidwaarts en vandaag rijden we tot in Han-sur-Lesse waar we overnachten op de camperparking in de rue de la Lesse.

Zaterdag 26 maart 2011 - Van Han-sur-Lesse naar Orgelet : 546 km.

We zijn vroeg uit de veren en rijden via Luxemburg, Nancy, Epinal en Besançon naar Orgelet in de Jura. We zijn flink opgeschoten vandaag en hebben nog de tijd om het dorp te bezoeken en een paar boodschappen te doen.

Zondag 27 maart 2011 - Van Orgelet naar Saint-Remèze : 339 km.

Verder via Lyon naar de Rhône vallei die we deze keer langs de rechterkant volgen tot in Bourg- Saint Andéol. De parking bij het station heeft een servicezuil en wordt ook aangegeven als camperparking maar het bevalt ons niet echt en tot overmaat van ramp begint het plots te regenen. We verlaten de vallei en rijden verder richting Vallon-Pont-d’Arc. Langs de bochtige bergweg verandert de regen in een dikke mist zodat we amper nog zien waar we zijn. Deze avond blijven we staat op de Aire de la Coopérative Vinicole van Saint-Remèze en we zijn in het departement Ardèche.

Maandag 28 maart 2011 - Van Saint-Remèze naar Comps : 115 km

Deze omweg was absoluut niet gepland maar aangezien we hier toch zijn en het weer opnieuw beter is besluiten we om de Gorges van de Ardèche te doen. Dus rijden we nog even verder bergop tot in Vallon-Pont-d’Arc om dan de toeristische weg door Gorges te volgen tot aan de monding van de Ardèche in de Rhône. In Comps vinden we de camperplaats aan de oever van de Gardon, eigenaardig is wel dat je door de poort van de arena moet om de parking te bereiken maar van de stieren was geen spoor te bekennen.

Dinsdag 29 maart 2011 - Van Comps naar Les Baux-de-Provence : 30 km

Tijd om de fietsen eens uit de garage te halen want in deze vrij vlakke streek in de Gard is het leuk fietsen langs de kleine departementale wegen. We passeren plaatsjes als Jonquires, Bellegarde en Redessan en volgens de historici zouden de wijngaarden van de Costières de Nimes waar we hier door fietsen tot de oudste van Frankrijk behoren. Na zo’n 40 km bereiken we opnieuw Comps. Tijd om verder te trekken en na een korte rit staat de Eriba op de parking van de Cave de Sarragan in Les Baux de Provence dat we vanzelfsprekend te voet gaan bezoeken. ’s Avonds hebben we van op de parking van de Cave een magnifiek uitzicht op het verlichtte Les Baux dat op de heuvel voor ons ligt. Deze plaats is een absolute aanrader net zoals de roséwijn Val d’Enfer van deze unieke ondergrondse wijnkelder.

Woensdag 30 maart 2011 - Van Les Baux-de-Provence naar Pélissanne : 46 km

Verder naar Péllissanne waar we een leuke ontmoeting hebben met een koppel uit Wales. Ik was wel slecht begonnen door te vragen van waar uit Engeland ze ergens kwamen…zeg dus nooit Engelsman tegen iemand uit Wales. Na de middag fietsen we naar Salon de Provence dat hier maar 7 kilometer verder ligt en langs de oude weg gemakkelijk te bereiken is met de fiets. De stad van Nostradamus heeft een oud centrum met veel mooie pleintjes en terrassen maar ook een heel druk verkeer.

Donderdag 31 maart 2011 - Van Pélissanne naar Carro : 60 km

Onze vriend uit Wales heeft afgeraden om naar Aix en Provence te gaan, zij kwamen er vandaan en het is er enorm druk en er is nergens plaats om de camper te parkeren. Erg vinden wij dat niet en mede doordat het hier elke dag warmer en warmer aan het worden is besluiten we om de kust op te zoeken en zo belanden we uiteindelijk in Carro, een klein vissersdorp dat deel uitmaakt van Martigues. De mooie rotsachtige kustlijn nodigt uit tot wandelen en de GR51 die aan de camperplaats passeert brengt ons deze namiddag naar Pointe de Bonnieu en Plage des Laurons.

Vrijdag 1 april 2011 - Wandelen naar Cap Couronne langs de GR51

Mooi wandelen is het hier, dat hebben we gisteren kunnen vaststellen, en vandaag trekken we opnieuw de wandelschoenen aan en stappen naar Chapelle Sainte Croix. Heel mooie uitzichtpunten onderweg en schitterend weer. Gelukkig is er ook nog Cap Couronne onderweg waar de terrassen al goed vol aan het lopen zijn. Bij onze terugkeer is het enorm druk geworden op de camperplaats die het bordje Complet voor de poort heeft gekregen. Het zijn allemaal lokale Fransen van het departement 13 die aangekomen zijn om er het weekend door te brengen.

Zaterdag 2 april 2011 - Van Carro naar Gréasque : 59 km.

We beslissen om de drukte te ontlopen en terug naar het binnenland te gaan tot het weekend voorbij is. Eerst nog een paar boodschappen op de zaterdagmarkt en de dagelijkse vismarkt aan de haven en dan zijn we weg. We opteren om naar Gréasque te rijden, een Provençaals stadje met een ruime plaats voor zwerfwagens op de parking van een oude koolmijn, thans mijnmuseum. Het is een verademing om hier te staan na de drukte van gisteren en we slenteren na de siësta door het centrum waar de enige activiteit zich afspeelt op en rond de Boulodrome waar de plaatselijke pétanque vereniging aan de slag is.

Zondag 3 april 2011 - Van Gréasque naar Les Arcs sur Argens : 96 km.

We blijven hier nog tot na de middag en rijden dan verder naar Les Arcs sur Argens waar we twee jaar geleden ook al eens waren. De camperplaats op het terrein van de Cellier des Archers staat behoorlijk vol. We hebben ons ritme aangepast aan het Provençaals leven en wandelen pas na 17 uur nog eens naar het oude stadsgedeelte met zijn mooie gerestaureerde huizen. Het valt wel op dat een recente overstroming hier nogal wat amok heeft gemaakt en op verschillende plaatsen in het centrum zijn er grote gaten in de weg geslagen, zelfs een gedeelte van een parkeerterrein aan de dienst voor toerisme is in de diepte verdwenen.

Maandag 4 april 2011 - Les Arcs sur Argens - Sainte-Maxime : 28 km

Het weekend is voorbij en wij rijden terug naar de Côte d’ Azur, het is maar een korte verplaatsing naar Sainte Maxime. Na de middag eindelijk nog eens tijd om te fietsen want er ligt hier een fietspad van 14 kilometer dat je tot in de haven van de mondaine badplaats Saint Tropez brengt. We slalommen tussen de souvenirwinkeltjes, de terrassen en de kunstschilders heen en kijken naar de luxueuze jachten van de jetset die hier aangemeerd liggen.

Dinsdag 5 april 2011 - Van Sainte-Maxime naar Le Lavandou : 52 km

De camperplaats in Sainte Maxime ligt aan een rondpunt langs de ringweg en is bijgevolg nogal druk en we besluiten om met dit prachtige weer toch nog enkele dagen langer aan de kust te blijven maar kiezen er een andere plaats uit. Zo belanden we in Calavière, een deelgemeente van Le Lavandou. De camperplaats ligt op 100 meter van het strand en direct bij het dorp, alles wat een mens nodig heeft binnen een paar honderd meter. Stil zitten op een strand is niet direct ons ding en dus stappen we na de middag langs het wandel-en fietspad richting Saint-Claire.

Woensdag 6 april 2011 - Met de fiets naar Bormes-les-Mimosas

We fietsen naar het even verderop Bormes-les-Mimosas, een bijzonder mooi toeristisch stadje op een heuvel boven de middellandse zee. Het is dus eventjes klimmen om er te geraken en dat lukt ons prima. Toevallig is het ook de wekelijkse marktdag en die Provençaalse markten brengen steeds heel veel volk op de been en dat is hier niet anders. We kuieren door de smalle straatjes van dit wel bijzonder mooie stadje vooraleer we enkele aankopen doen op de markt. En dan een dagschotel eten op een terras met magnifiek uitzicht vooraleer terug te fietsen naar Cavalière. De rest van de dag brengen we door bij de camper in de schaduw van de palmbomen, op tijd een drankje en met het boek ”Een jaar in de Provence” van Peter Mayle, moet je beslist eens lezen als je daar bent.

Donderdag 7 april 2011 - Van Le Lavandou naar Saint-Maximin-la-Sainte-Baume : 92 km

We gaan vandaag te voet naar Le Lavandou en dat is ongeveer 7 km langs het wandelpad. We komen voorbij de grote jachthaven en in het toeristisch oude stadsdeel. Het verbaast ons toch dat je zelfs hier mosselen kan eten voor 10 à 12 €, en ik kan verzekeren dat ze lekker zijn ook. Op de terugtocht verlaten we een paar keer de route om een aangeduid pad te volgen die je tussen de rotsen langs de zee loodst, toch wel een heel mooie kustlijn is dat hier. Na 16 uur vertrekken we en gaan opnieuw het binnenland in. We blijven overnachten op het wijndomein Saint-Jean-le-Vieux even buiten het centrum van Saint-Maximin-la-Sainte-Baume.

Vrijdag 8 april 2011 - Van Saint-Maximin-la-Sainte-Baume naar Gordes : 129 km

We houden halt op de parking van de abdij van Silvacane in La Roque d’ Anthéron maar aangezien ze daar net de lijnen herkalken verplaatsen we ons naar een parkeerplaats aan de rand van het stadje. De fietsen worden klaar gemaakt en we vertrekken voor de 31 km lange fietsroute “Autour de Silvacane”. Langs een meer rijden we de wijngaarden in richting Lambesc en op het stuk naar Charleval krijgen we een bijzonder lange en lastige beklimming, het is puffen en blazen onder de snikhete zon. Het is 34° en bovendien is er ook nog vrij veel wind, gelukkig is het laatste stuk terug naar La Roque d’Anthéron vlakker en zit de wind mee. Het was een lastig tochtje. Als we wat bijgekomen zijn reizen we verder tot in Gordes, en dat staat op de lijst van de mooiste dorpen van Frankrijk.

Zaterdag 9 april 2011 - Van Gordes naar Fontaine de Vaucluse : 24 km.

’s Morgens komt de parkeerwachter zijn centen ophalen en na het ontbijt wandelen we eerst door de smalle steegjes van het mooie Gordes. Daarna stappen een paar kilometer verder naar le village des Bories. De oorsprong schijnt terug te gaan naar de Liguriërs die de streek enkele eeuwen voor onze jaartelling bevolkten. De bories die men ook wel Gollische hutten noemt werden gebouwd met grote stenen zonder enige vorm van metselwerk. Tegen de middag zijn we terug bij de Eriba en het is te warm om verder veel uit te voeren en dus lijkt ons goed idee om afkoeling te gaan zoeken in Fontaine de Vaucluse waar we de rest van de dag in de schaduw blijven.

Zondag 10 april 2011 - Marktdag in L’Isle sur la Sorgue

De zondagvoormiddag is er in L’Isle sur la Sorgue één van de grootste en drukst bezochte markten van de Provence en wij fietsen er naartoe. Het is maar 6 km van de camperplaats en ‘s middags zijn we terug. De parking staat overvol met wagens van de plaatselijke inwoners die op deze snikhete zondag komen picknicken aan de oever van de Sorgue. Na 16 uur maken we nog een fietstochtje naar Le Thor maar zoals in Frankrijk wel vaker gebeurd is de bewegwijzering van de fietsroute een soort puzzel waar een aantal stukken van ontbreekt, gelukkig helpt een vriendelijke wielertoerist ons weer op het juiste pad.

Maandag 11 april 2011 - Van Fontaine de Vaucluse naar Vaison-la-Romaine : 52 km

Deze voormiddag maken we de verplaatsing naar Vaison-la-Romaine. Op de camperplaats is het niet druk en dus kunnen we rustig de Eriba nog eens van een volle verswatertank voorzien en de nodige lozingen doen. Het is wel weer zoeken naar een beetje schaduw want ook vandaag wordt het weer snikheet en bijgevolg wordt het bezoek aan Vaison uitgesteld tot na de siësta. Opvallend veel huizen in het oude stadsdeel worden momenteel gerestaureerd, ook door landgenoten. We hebben eens aan het venster van een immo kantoor gekeken maar als we de prijzen van die huizen bekijken…. We zullen wel af en toe eens komen met de motorhome.

Dinsdag 12 april 2011 - Van Vaison-la-Romaine naar Villars-les-Dombes 292 : km

Op de wekelijkse markt in Vaison la Romaine gaan we eerst nog een voorraad verse olijven en tapenades kopen om mee te nemen naar huis en de man die zo’n heerlijke paella verkoopt staat er ook weer en dus weten we meteen wat te eten vanavond. Na het markten wordt de terugreis definitief ingezet. We rijden door de Rhône vallei tot op de parking van het Parque Ornitologique in Villars-les-Dombes. Je mag er nog altijd blijven ’s nachts maar het servicepunt werd gesloten en daarvoor wordt je doorverwezen naar een camping. We begrijpen meteen waarom deze ingreep werd gedaan en ondanks dat zijn er toch weer Nederlanders die daar meerdere dagen blijven staan, luifel uitgedraaid en een windscherm geplaatst… sommigen zullen het nooit snappen en dan maar klagen dat er plaatsen verdwijnen.

Woensdag 13 april 2011 - Van Villars-les-Dombes naar Pont-A-Mousson : 429 km

Vandaag is het een beetje kilometers afleggen en we rijden uiteindelijk tot in Pont-A-Mousson.

Donderdag 14 april 2011 - Van Pont-A-Mousson naar Lichtervelde : 431 km

Tijd om de laatste etappe van de terugreis aan te vatten. Volledig op snelwegen naar huis langs Luxemburg, Namur, Mons en Doornik.

In totaal hebben we tijdens deze reis 3060 kilometer afgelegd met 20 overnachtingen op camperplaatsen.