Lente in de Provence, fietsen in de Vaucluse en de Var.

Zaterdag 22 maart 2014 - Van Lichtervelde naar Charmes : 506 km.

Na een eerste stop bij Macogas in Kruishoutem om propaan bij te tanken rijden we via Brussel en Namur naar Luxemburg. Middag pauze op Aire de Capellen waar de dieseltank natuurlijk ook gevuld wordt (dieselprijs 1,16 €). Ook rond Metz en Nancy is er vlot verkeer en om 15:30 uur houden we het voor bekeken en stoppen op de ons ondertussen welbekende camperplaats in Charmes. De plaats is nu met een slagboom en betalen, 7 € / 24 uur, kan alleen maar met de kaart. Pech als we aankomen want net nu begint het te regenen.

Zondag 23 maart 2014 - Van Charmes naar Cornas : 500 km.

Charmes, een rustig dorp met een uitstekende camperplaats langs het Canal de Vosges en de Moezel. Dat wisten we al maar wat we ons in de vroege ochtend, lees 5:30, ook weer herinneren is de kolonie kraaien die hier de hoge bomen bewoont. Een gekwetter van jewelste, hier hebben ze wellicht het gezegde “vroege vogels” bedacht. En dus stond ik om 7 uur al bij de bakker en een uurtje later rijden we verder naar de Rhônevallei. Op de camperplaats in Tournon-s-Rhone is er geen plaats meer en dus rijden we verder door het dal waar de fruitbomen nu al volop in bloesems staan. In het wijndorp Cornas (departement Ardèche) zien we borden staan naar een camperparking en er zijn nog 3 van de 5 plaatsen vrij en dus blijven we hier overnachten.

Maandag 24 maart 2014 - Van Cornas naar Vaison-La-Romaine : 119 km
Verblijf op Aire de stationnement du Colombier

We rijden naar Vaison-La-Romaine en na de middag maken we de fietsen klaar voor een eerste fietsroute die we gevonden hadden op La Provence A VELO. Les Villages Médieval is een parcours van 26 km langs een aantal middeleeuwse dorpen, we fietsen door St Romain en Viennois, Puyméras, Faucon, Entrechaux ,Le Crestet en zo terug naar Vaison. Genieten van de mooie landschappen en prachtige uitzichten op de Mont Ventoux die met zijn nog besneeuwde top ligt te schitteren in de zon

Dinsdag 25 maart 2014 : Als je op dinsdag in Vaison-La–Romaine bent kan je er niet onderuit, marktdag en van uit de wijde omgeving komt men hierop af. We kopen er olijven, tapenades, gedroogde worsten en paella. Daarna vertrekken we opnieuw voor een fietstocht, Pays Voconces, tour du Pays Vaison Ventoux. We fietsen door de uitgestrekte wijngaarden van de Côtes-du-Rhône met hooggelegen dorpjes als Rasteau, Cairanne en Sablet. Als laatste dorp rijden we naar Séguret, geklasseerd bij de mooiste dorpen van Frankrijk. Uiteindelijk 52 km.

Woensdag 26 maart 2014 - Van Vaison-La-Romaine naar Saint-Maximin-la-Sainte-Baume : 168 km

Onder een stralende lentezon rijden we via Carpentras, Cavaillon en Aix-en-Provence richting Middellandse Zee. Niet in een keer want in het stadje met de onmogelijk lange naam gaan we nog eens langs bij de wijnboer waar we in het verleden ook al bleven overnachten. We hebben tijd en maken de stadswandeling en bezoeken nog eens de gotische basiliek. En om 18 uur komt de pizzacamionette met rokende schoorsteen de parking voor het domein opgereden. Vanavond eten we dus lekkere pizza met een wijntje van het Domaine Saint-Jean-le-Vieux.

Donderdag 27 maart 2014 - Van Saint-Maximin-la-Sainte-Baume naar Les Issambres : 95 km
Verblijf op Aire de Camping-Car Chez Marcel

We zijn van plan om eens enkele dagen aan zee te blijven en komen zo in Les Issambres op de Aire de Camping-Car Chez Marcel. Marcel blijkt uiteindelijk Jacky te heten en wijst ons een plaats waar we kunnen blijven tot na het weekend. We staan hier aan de Plage La Gaillarde tussen Saint Aygulf en Sainte Maxime. In de namiddag trekken we de wandelschoenen aan en stappen naar St. Aygulf, een deelgemeente van Frejus. Na een bezoek aan de toeristische dienst gaan we een paar boodschappen doen en keren langs een fiets en wandelpad terug.

Vrijdag 28 maart 2014 :Fietstocht langs de kust via Frejus en St. Raphaël naar Cap du Dramont waar een monument op de Square Général Eisenhower herinnert aan de landing van de Amerikanen op 15 augustus 1944. Verder tot Agay waar we een mooi uitzicht krijgen op de roodbruine rotsen van het Massif de L’Esterel. We fietsen tot aan de vuurtoren op de Pointe de Baumette en nemen dan ongeveer dezelfde terugweg. We maken wel nog een ommetje door het oude centrum van Frejus, en dat is niet zo simpel met de fiets. Na 57 km zijn we terug.

Zaterdag 29 maart 2014 :Vandaag fietsen we de andere richting uit langs Le Littoral, een fietsroute langs de kust op een oude spoorwegbedding. Er ontbreken veel stukken en het is slecht of niet aangeduid maar vanaf grondgebied Sainte Maxime wordt het plots veel beter en we rijden uiteindelijk nog naar Port-Grimaud. 47 km op de teller, zonnig weer maar wel veel wind.

Zondag 30 maart 2014 :Na een rustige zondagochtend worden de fietsen ook vandaag weer klaar gemaakt voor een tochtje door het binnenland deze keer. Op een lekke band na een mooi ritje langs de D7 over een vlak parcours tot in Roquebrune-sur-Argens. Voor de terugweg kiezen we de D8 over de Col de Bougnon en Sainte-Maxime. Tijdens het weekend zijn de winkel en het restaurant vlakbij de camperplaats geopend en moeten we ’s avonds niet ver stappen om een hapje te gaan eten.

Maandag 31 maart 2014 - Les Issambres - Ramatuelle : 34 km

Naar camperplaats Les Tamaris aan de Plage de Pampelonne, tussen Saint-Tropez en Ramatuelle. Makkelijk bereikbaar en je staat er direct aan de zee maar verder is hier niets, geen restaurant of winkel in de directe omgeving. Na de middag zetten we onze verkenning van de Côte d’Azur per fiets verder. Deze keer een korte maar vrij pittige rit die we beginnen met een fikse klim tot in het historische centrum van Ramatuelle. Daarna volgt de lange afdaling langs de D61 tot aan de zee waar we langs blijven fietsen tot in het centrum van St-Tropez. Terrasje doen is hier geen probleem maar voor een cola en een pintje betalen we wel 10,50 €. Resten ons dan nog 6 km terug naar de Hymer.

Dinsdag 1 april 2014 - Van Ramatuelle naar Le Lavandou : 35 km
Verblijf op Aire de Cavalière

Veel valt hier niet te beleven en dus rijden we een beetje verder langs de Corniche des Maures tot in Cavalière, een deelgemeente van Le Lavandou. We kennen dit kustplaatsje nog en hier is alles wat een mens nodig heeft te vinden op 200 meter van de camperparking. Ook de fietsroute van de Littoral passeert hier en na de middag zijn we er weer met de fiets vandoor. Op een uitstekend bewegwijzerd traject rijden we het gedeelte Cavalière - Le Lavendou - La Londe - Mauvanne en terug, opnieuw 48 km op te teller vandaag.

Woensdag 2 april 2014 : We fietsen naar Bormes les Mimosas, een hoger gelegen fraai dorp dat we bereiken na een stevige klim. Het is er markt maar weinig kramen en al even weinig volk, een beetje sfeerloos. We stappen nog eens door het oude centrum en tegen de middag zijn we aan de haven van Le Lavendou. De mosselen smaken hier dan ook weer bijzonder goed.

Donderdag 3 april 2014 - Van Le Lavendou naar Saint-Maximin-la-Sainte-Baume : 97 km

Vandaag minder goed weer, hevige wind en zwaar bewolkt. Het geplande fietstraject naar La Croix-Valmer langs de Littoral schrappen we dan ook maar. Rond 15 uur besluiten we om terug het binnenland in te rijden, nog een nachtje bij de wijnboer Saint-Jean-le-Vieux lijkt ons wel iets. Pech langs de N7 bij het binnenrijden van St. Maximin als we een lading keien tegen de voorruit gekatapulteerd krijgen, een grote ster en een paar kleinere is de schade. Dat zal een nieuwe voorruit worden, hopelijk loopt de grote ster niet verder uit en raken we er zo mee terug thuis.

Vrijdag 4 april 2014 - Van Saint-Maximin-la-Sainte-Baume naar Apt : 100 km
Verblijf op Camping Le Luberon

We verlaten de hoofdwegen en rijden door het dal van de Durance naar de abdij van Silvacane in La Roque-d’Anthéron. Daarna verder langs smalle departementale wegen door de rotsachtige Luberon met mooie uitzichten en hooggelegen dorpjes. Camping Le Luberon in Apt is pas vandaag opnieuw open en we zijn eerste bezoekers van 2014, tegen de avond staan er al 4 campers van verschillende nationaliteiten (F-N-D-B). Maar wij hebben ook hier opnieuw de fietsen gebruikt, 41 km gefietst langs de Véloroute du Calavon, een fietssnelweg op een oude spoorwegbedding tussen Les Beaumettes en St Martin de Castillon. Bijzonder mooi in deze tijd van het jaar, je fietst er tussen duizenden bloeiende kerselaars, een wit deken van bloesems.

zaterdag 5 april 2014 : Dagfietstocht Les Ocres en vélo staat vandaag op het menu. Het eerst deel van Apt tot Rustrel waar we een dagschotel eten in een restaurantje op het marktplein. Langs kleine pittoreske wegen rijden we door Villars en Les Lombards naar Roussillon dat we na een stevige klim bereiken. Dit blijft toch een bijzonder mooi dorp. Op de terugweg komen we aan de okermijn van Bruoux voorbij en doen nog een terrasje in Gargas. Terug in Apt rest nog de serieuze klim van 2 km op de weg naar Saignon tot aan de camping. Wat kan een douche toch deugd doen na een tocht van 60 km met veel klimwerk en bij zo’n 24°!

Zondag 6 april 2014 - Van Apt naar Pernes-les-Fontaines : 51 km

We rijden naar Pernes-les-Fontaines waar ook de fietsroute rondom Carpentras voorbij komt. Maar in deze stad is er een drukke rommelmarkt en we raken de wegwijzers kwijt ofwel staan er gewoon geen meer. Verderop langs de route, in Monteux, zijn we wel weer op de te volgen weg maar van de groene bordjes voor de fietsers is er niets meer te vinden. We volgen dan maar de departementale wegen terug naar het sportcentrum van Pernes en stappen in de vooravond nog eens naar en door het middeleeuwse centrum van het stadje met de 40 fonteinen.

Maandag 7 april 2014 - Van Pernes-les-Fontaines naar Malaucene : 45 km

We willen graag onze zoektocht naar fietsroutes met een toproute eindigen. We verplaatsen de camper eerst tot in Mormoiron waar we parkeren aan de Lac des Salettes. Kort na de middag fietsen we van hier naar Villes sur Auzon (6 km) waar we aan de 20 km lange klim van de Gorges de la Nesque beginnen. Een prachtige route door schitterende natuur in de omgeving van de Ventoux. Na 26 km bergop rijden bereiken we het hoogste punt op 734 meter. De lichtlopende afdaling brengt ons snel terug in Mormoiron (205 meter). Om te overnachten rijden we via Bedoin naar de camperplaats in Malaucene.

Dinsdag 8 april 2014 - Van Malaucene naar Villars-les-Dombes : 277 km

We zijn maar 10 km van Vaison-La-Romaine en we bemachtigen net het allerlaatste plaatsje op de camperparking. Niet dat we van plan zijn hier te blijven maar voor we de terugreis aanvatten willen we nog een en ander kopen op één van de grootste markten van de Provence. We laten ons zelfs verleiden om een reuzenstuk van die overheerlijke noga van Montélimar te kopen. Na de middag keren we terug via de N7 naar Lyon. Even verderop blijven we overnachten op de parking van Parc des Oiseaux.

Woensdag 9 april 2014 - Van Villars-les-Dombes naar Charmes : 355 km

Als we nog voor 15 uur al in Charmes passeren besluiten we om hier af te rijden en er een nacht te blijven staan. Met het schitterend weer kunnen we nu doen wat we eigenlijk al tijdens de heenreis van plan waren. Er ligt hier namelijk een mooi vlak geasfalteerd fietspad dat meer dan 30 km verder in Epinal uitkomt. Het is dan ook bijzonder leuk fietsen langs het Canal des Vogses en de Moezel. We rijden nog heen en terug van Charmes naar Thaon-les Vosges, 41 km.

Donderdag 10 april 2014 - Van Charmes naar Lichtervelde : 504 km

De laatste etappe van de terugreis rijden we volledig op snelwegen, met nogal wat fileleed, naar huis via Nancy, Metz, Luxemburg, Namur, Mons en Doornik.

In totaal hebben we tijdens deze reis 2.886 kilometer afgelegd met 17 overnachtingen op camperplaatsen en 2 dagen op camping in Apt.