Naar de Provence en Côte d'Azur.

Woensdag 8 maart 2017 - Van Lichtervelde naar Charmes : 538 km.

We zijn de Vlaamse koude en de regen een beetje (veel) moe en vertrekken naar de zon maar beginnen aan deze trip met een eerste etappe in de regen. Van start tot aankomst continue de ruitenwissers heen en weer zien gaan. Charmes bezoeken we reeds voor de zevende keer, een ideale camperstop op weg naar de Provence.

Donderdag 9 maart 2017 - Van Charmes naar Cornas : 497 km.

De zon laat zich voorlopig nog niet zien, regen tot voorbij Besançon en dan toch stilaan beterschap. Het wordt droog en voorbij Lyon ook al iets warmer. Om 18 uur stoppen we op de gemeentelijke camperplaats van Cornas, een dorpje langs de Rhône in het departement Ardèche.

vrijdag 10 maart 2017 - Van Cornas naar St-Paul-Trois-Chateaux : 88 km.

Vanaf nu toeren we weer rond zoals we het liefst doen, dag per dag bekijken waar we naartoe gaan. En vandaag pikken we er een stadje uit waar we al meermaals passeerden maar nog nooit geweest zijn, Saint-Paul-Trois-Chateaux in de Drôme Provencal. We maken een wandeling door en rond dit mooi bewaard middeleeuws stadje met een kathedraal uit de 11e eeuw.

Zaterdag 11 maart 2017 - Van St-Paul-Trois-Chateaux naar Visan : 29 km.

Midden in de wijngaarden van de Côte de Rhône ligt de Enclave des Papes, een gebied in de Drôme dat deel uitmaakt van de Vaucluse. Tussen Visan en Valreas installeren we ons op Domaine des Lauribert. Met temperaturen boven de 20° is het leuk fietsen tussen Visan, Tulette, Suze la Rousse, Bouchet en terug Visan. Na 40 km zijn we net op tijd terug om de wijn te gaan proeven, dit domein produceert onder andere een uitstekende rosé.

Zondag 12 maart 2017 - Van Visan naar Vaison-La-Romaine : 50 km

We maken een ommetje langs Nyon en rijden dan verder naar de camperplaats in Vaison-la-Romaine. ’s Middags gaan we eten in Le Bar a Thym, een uitgebreid buffet met alles erop en eraan en dat voor 20 €. Is voor herhaling vatbaar. Daarna werken we de calorieën af door een wandeling te maken langs de Romeinse sites en door de steegjes van de middeleeuwse stad.

Maandag 13 maart 2017 : We fietsen één van de uitgestippelde fietsroutes die vanuit Vaison vertrekken, Le Tour du Pays Vaison Ventoux. Een omloop waarbij je een aantal mooie dorpen passeert maar ook wat klimwerk aan te pas komt, 48 km op de teller.

Dinsdag 14 maart 2017 - Van Vaison-La-Romaine naar Ménerbes : 75 km

De dinsdag in Vaison-la-Romaine is bekend voor de Provençaalse markt met veel streekprodukten. Verder naar Ménerbes, één van de mooiste dorpen van Frankrijk maar het is er nu nogal verlaten en we vinden het vooral mooi van op afstand. We fietsen van hieruit naar de Véloroute du Calavon en zo tot het voorlopige eindpunt in Robion, Er ontbreekt voorlopig nog de laatste 5 km tot in Cavailon maar ze zijn aan het werk eraan.

Woensdag 15 maart 2017 - Van Ménerbes naar Roussillon : 17 km

We verplaatsen naar Roussillon en profiteren van het prachtige weer om de fietsroute Les Ocres en Velo te rijden. Slecht wegdek vol putten en los grint in combinatie met wat heuvels maken er een lastig ritje van. Na ongeveer 50 km en zo’n 600 hoogtemeters zijn we terug in het okerkleurige stadje boven op een heuveltop

Donderdag 16 maart 2017 - Van Roussillon naar Saint-Maximin-la-Sainte-Baume : 164 km

We beginnen we met een wandeling door Roussillon en daarna rijden we via de toeristische route naar Gordes. Na de middag rijden we tot bij Pont Saint-Julien waar we nog een deel van de Veloroute du Calavon fietsen. Rond 17 uur vertrekken we naar Domaine Saint-Jean-le-Vieux in Saint-Maximin-la-Sainte-Baume.

Vrijdag 17 maart 2017 - Van Saint-Maximin-la-Sainte-Baume naar Sainte-Maxime : 94 km

We rijden verder tot in Sainte-Maxime aan de Côte d’Azur. Geen fietstocht vandaag maar tijd om de wandelschoenen nog eens aan te trekken voor een wandeling van 12 km langs de baai van Saint-Tropez. Tegen de avond staat de camperplaats helemaal vol.

zaterdag 18 maart 2017 : Veel wind maar wel 24° en we houden het rustig vandaag en stappen eens door de smalle straatjes met winkeltjes en restaurants in de oude binnenstad van Sainte-Maxime.

Zondag 19 maart 2017 - Van Sainte-Maxime naar Le Lavandou : 35 km

We rijden naar de Aire de Cavalière bij Le Lavendou en fietsen na de middag langs de Veloroute du Littoral tot in La Londe les Maures.

Maandag 20 maart 2017 - Van Le Lavendou naar La Londe les Maures : 22 km

In de haven van Le Lavendou gaan we mosselen eten en als we na de middag terug bij de Hymer komen besluiten we te dure hobbelige en stofferige camperplaats in Cavalière te verlaten en verder te rijden naar La Londe les Maures. Aan de dorpsrand nabij het sportcentrum is er een camperplaats met sanizuil. In de vooravond een extra attractie als een herder met hulp van zijn honden zijn kudde schapen vanaf de parking de weg laat oversteken.

Dinsdag 21 maart 2017 - Van La Londe les Maures naar Saint-Maximin-la-Sainte-Baume : 77 km

Tijdens het ontbijt zien we de fietstoeristen in de zonnige ochtend het rond punt nemen richting strand en het begint weer te kriebelen. Dus naar de dienst van Toerisme een fietskaart halen, een ritje uitstippelen en de fiets op voor een rondje La Londe les Maures en een gedeelte van Le Littoral tot Hyères. Daarna verplaatsen we naar Domaine St Jean Le Vieux in St Maximin, en de pizzakar staat er ook weer. Daarvoor alleen al komen we hier graag.

Woensdag 22 maart 2017 - Van Saint-Maximin-la-Sainte-Baume naar Saint-Chamas : 92 km

In de voormiddag gaan we eerst nog naar de Provençaalse markt in Saint-Maximin en rijden daarna naar een camperplaats bij de jachthaven in Saint-Chamas. Dit dorp ligt aan de L’étang de Berre en heeft wel een en ander te bieden alhoewel er in de toeristische gidsen van de Provence amper iets over te vinden is. Spectaculaire bewoonde rots woningen, een Romeinse brug met triomfbogen en een aquaduct met horlogetoren bovenop.

Donderdag 23 maart 2017 - Van Saint-Chamas naar St André sur Vieux Jonc : 374 km

Er komt tijdelijk een einde aan het mooie weer, regen en veel wind voorspeld in gans het dal van de Rhône en aangezien we toch aan de terugweg moeten beginnen rijden we maar meteen een heel stuk noordwaarts. Voorbij Lyon vinden we een mooie overnachtingsplaats in het rustige St Andre sur Vieux Jonc.

Vrijdag 24 maart 2017 - Van St André sur Vieux Jonc naar Charmes : 338 km

Een half uur nadat we op de camperplaats in Charmes staan loeien er sirenes van politie, brandweer en ambulances. Blijkbaar is een jongetje van 4 jaar in het water van de vestingen gevallen. Iedereen wordt op afstand gehouden en het duurt te lang, de kleuter is overleden.

zaterdag 25 maart 2017 : Zonnige dag en we blijven vandaag om de fietsroute langs het Canal des Vosges tot in Epinal te rijden maar die is onderbroken tussen Charmes en Thaon-les-Vosges. Terugkeren dan maar en dan nog de andere kant op gereden tot het eindpunt.

Zondag 26 maart 2017 - Van Charmes naar Han-sur-Lesse : 277 km

Veel volk in een zonnig Han-sur-Lesse. Wandeling gemaakt, een trappist gedronken op een terrasje en ‘s avonds forel gaan eten. Mooie afsluiter van deze trip.

Maandag 27 maart 2017 - Van Han-sur-Lesse naar Lichtervelde : 240 km

In totaal hebben we tijdens deze reis 3.007 kilometer afgelegd met 19 overnachtingen op camperplaatsen