De Rijnfietsroute van de Bodensee tot in Bonn

Woensdag 21 mei 2014 - Van Lichtervelde naar Achern : 595 km

We hadden het idee opgevat om eens de Rheinradweg te volgen van aan de bron tot de monding in Rotterdam maar na een minieme voorbereiding en het aanschaffen van de fietskaarten passen we dat al snel aan. De Rijn ontspringt in het Zwitserse Andermat en wordt in de omgeving van Bregenz eigenlijk de voeding van de Bodensee. Zo’n 90 km verder, in Stein Am Rhein, stroomt de rivier verder en vormt er de grens tussen Duitsland en Zwitserland. Een start aan de Bodensee lijkt ons een goede keuze en Achern is een ideale tussenstop op de weg daarheen.

Donderdag 22 mei 2014 - Van Achern naar Steckborn : 219 km
2 overnachtingen op Reisemobil-Parkplatz P4

We rijden door het Zwarte Woud via Freiburg, Titisee en Singen naar de Zwitserse oever van de Bodensee. In Steckborn is één van de weinige camperparkings in deze regio en dat is meteen de uitvalsbasis voor onze eerste fietstochten. Om 14 uur vertrekken we dan langs de Zwitserse Rijnfietsroute over mooi uitgewerkte fietspaden langs het meer. Door dorpjes als Berlingen rijden we naar Konstanz, Kreuzlingen tot in Münsterlingen. Op het terras van een camping in Altnau is het tijd voor een rustpauze vooraleer we de terugtocht aanvatten.

Fietsdag 1 Rijnfietsroute : Steckborn - Altnau - 50 km

Vrijdag 23 mei 2014 : Verdorie, beginnen regenen vannacht maar gelukkig klaart het in de voormiddag snel weer helemaal op en maken we een wandeling in het dorp. In de namiddag fietsen we tussen fruitbomen naar Eschienz en rijden verder op de linker oever tot in Diessenhofen waar we de Rijn oversteken op een overdekte houten brug en zo komen we opnieuw in Duitsland. We rijden nog naar Büsingen en keren hier terug naar het prachtige Stein Am Rhein. Met zijn vele beschilderde vakwerkhuizen is dit echt wel een stadje dat je op deze route niet mag missen.

Fietsdag 2 Rijnfietsroute : Steckborn - Büsingen - 56 km / totaal 106 km

Zaterdag 24 mei 2014 - Van Steckborn naar Neuhausen : 34 km

We verplaatsen ons mobiel huisje naar de parking bij de Rijnwatervallen in Neuhausen. Meteen de fietsen weer uitladen en we steken de rivier over en fietsen op de linkeroever volledig op Zwitsers grondgebied naar Kaiserstuhl. Hier kunnen we opnieuw naar de overkant en vertoeven afwisselend op Duits en Zwitsers grondgebied, we passeren tussen Hohentengen en Neuhausen maar liefst 4 keer de douane en komen door mooie dorpjes met prachtige vakwerkhuizen. Een leuke streek om door te fietsen!

Fietsdag 3 Rijnfietsroute : Neuhausen Am Rhein – Kaiserstuhl - 67 Km / totaal 173 km

Zondag 25 mei 2014 - Van Neuhausen naar Waldshut : 41 km
2 overnachtingen op Wohnmobil-Park Waldshut

Vandaag missen we de verkiezingen, erg vinden we het niet want na alle debatten van de afgelopen weken hadden we er echt wel genoeg van. In Duitsland merk je amper iets van de Europese verkiezingen, maar ja hier hebben ze dan ook stemrecht en geen stemplicht. We rijden naar Waldshut en na de middag fietsen we langs de Zwitserse variante van de Rheinradweg naar het kuuroord Bad Zurzach. Door de smalle straatjes van Kaiserstuhl gaat het steil bergaf naar de brug over de Rijn en zo komen we in Hohentengen weer op Duits grondgebied. Het is warm en rustig in de dorpjes waar we voorbijkomen maar gelukkig is er een schaduwrijke biergarten in Rheinheim, stukje taart en een Weissbier…meer moet dat niet zijn!

Fietsdag 4 Rijnfietsroute : Waldshut – Kaiserstuhl - 41 km / totaal 214 km

maandag 26 mei 2014 :Hoogtepunten tijdens de fietstocht van vandaag is het schilderachtige Laufenburg dat zowel op de Duitse als de Zwitserse oever ligt en de houten brug over de Rijn in Bad Säckingen. Maar de terugweg langs de Zwitserse kant is slecht aangeduid en langs drukke wegen. Opnieuw in Laufenburg houden we het voor bekeken en steken we de Rijn weer over en fietsen terug op de betere Duitse fietspaden.

Fietsdag 5 Rijnfietsroute : Waldshut - Bad Säckingen - 58 km / totaal 272 km

dinsdag 27 mei 2014 - Van Waldshut naar Bad Säckingen : 28 km
2 overnachtingen op Reisemobilstellplatz Am Rheinufer

Toen we gisteren door Bad Säckingen fietsten leek ons dat wel een leuk stadje en er is ook een camperplaats en dus verplaatsen we ons naar daar. Het weer is minder goed vandaag en na 5 dagen fietsen lassen we een rustdag in en nemen de tijd om boodschappen te doen en de verkeersvrije binnenstad te bezoeken. De Trompeter in het stadspark, de barokkerk en natuurlijk de oude houten brug over de Rijn naar het Zwitserse Stein.

woensdag 28 mei 2014 :Mooie etappe grotendeels door Zwitserland tot aan de voorsteden van Basel. De fietsroute loopt dwars door het natuurgebied aan de monding van de Wehra waar duizenden zwanen leven. Langs waterkrachtcentrales en oude boortorens met ooievaarsnesten er bovenop komen we in het pittoresk Rheinsfelden. We rijden nog even verder tot bij Romeinse sites in Augst. Op de terugweg langs de Duitse kant fietsen we door Slot Beuggen, een ommuurd domein met een kasteel en landelijke huizen in vakwerk, je fietst hier precies door het verleden.

Fietsdag 6 Rijnfietsroute : Bad Säckingen - Augst - 57 km / totaal 329 km

donderdag 29 mei 2014 - Van Bad Säckingen naar Breisach Am Rhein : 103 km
2 overnachtingen op Wohnmobil-Parkplatz Breisach

Dat het vandaag een feestdag is was ons een beetje ontgaan. Geen enkele bakker open maar ontbijt met een stukje cake en banaan gaat ook voor een keer. We verplaatsen naar Bad Bellingen want van hier willen we vandaag naar Basel fietsen maar er is een evenement en de parkings en de camperplaats staan al vol. Het alternatief is Fessenheim in de Elzas aan de overkant van de Rijn maar hier is de camperplaats bezet door kermisattracties. Dan nog maar een eindje doorrijden en terug de Rijn over naar Breisach Am Rhein en hier vinden we nog een plaats. Ondertussen is het al middag en gelukkig heeft onze passage door Frankrijk toch een baguette opgeleverd. Tijd voor de fietstocht, we rijden zowat 30 km op een brede grintweg langs de Rijn terug richting Zwitserland. In Neuenburg fietsen we de rivier over en keren op langs de Franse kant terug. Meer afwisseling want we rijden door tal van kleine dorpjes en een gedeelte over een oude spoorwegbedding terug naar Breisach.

Fietsdag 7 Rijnfietsroute: Breisach Am Rhein - Neuenburg - 62 km / totaal 391 km

vrijdag 30 mei 2014 :Tijdens de voormiddag gaan we nog even op stap in Breisach en na de middag staat de volgende etappe van onze Rijnfietsroute op het programma. We steken meteen de Rijn over en fietsen langs perfect aangeduide wegen de Franse Route du Rhin. Door dorpjes die allemaal eindigen op …heim en een mooi fietspad langs het oude kanaal van de Rijn naar de Rhône bereiken we na 30 km Marckolsheim. Tijd voor een terrasje en via de Rijnbrug nabij Sasbach komen we weer langs de stroom en fietsen terug naar Breisach.

Fietsdag 8 Rijnfietsroute : Breisach am Rhein - Marckolsheim - 52 km / totaal 443 km

zaterdag 31 mei 2014 - Van Breisach Am Rhein naar Bad Bellingen: 48 km
2 overnachtingen op Wohnmobil-Stellplatz an der Balinea Thermen

Omdat we toch nog Basel willen bezoeken en er donderdag geen plaats was rijden we terug naar Bad Bellingen en nu geen probleem. Vandaag fietsen we al het ontbrekend stuk op onze route richting Basel tot in de omgeving van Weil Am Rhein. We steken de rivier over bij de Barrage de Markt/Village Neuf en volgen nu het bevaarbare Grand Canal d’Alsace tot in Kembs waar een grote waterkrachtcentrale staat. We fietsen verder van dorp naar dorp tot in Chalampé waar we opnieuw naar het Duitse Neuenberg oversteken. Terug langs de Rijn naar de camper.

Fietsdag 9 Rijnfietsroute : Bad Bellingen - Huningue - Neuenberg - 66 km / totaal 509 km

zondag 1 juni 2014 :Omdat de camperplaats deel uit maakt van de Balinea Thermen krijg je bij aanmelding en betaling ook een gastenkaart en die geeft je onder andere gratis openbaar vervoer in de regio. We kunnen zelfs met trein (wegens werken aan de lijn was het een vervangbus) gratis naar het station Basel Badischer Bahnhof. Te voet verkennen we de gezellige binnenstad en onthouden vooral het fraai versierde rode stadhuis met indrukwekkende inkomsthall, de kathedraal en de oude veerpont over de Rijn.

maandag 2 juni 2014 - Van Bad Bellingen naar Meissenheim : 94 km
2 overnachtingen op WoMo-Park Ortenau

De verplaatsing naar Meissenheim maken we vrij snel door de A5 te nemen zodat we in de namiddag nog een stuk van de Rijnfietsroute kunnen doen. We fietsen tot aan het Europa-Park dat we in het verleden al meermaals bezochten maar vandaag is het rust in Rust. We eten er Schwarzwaldkirchentorte bij de plaatselijke bakker, de stukken zijn al even groot als de lengte van de naam. We kunnen er weer tegen en fietsen terug via Kappel en Nonnenweier naar de rustig gelegen camperplaats WoMo-Park Ortenau.

Fietsdag 10 Rijnfietsroute : Meissenheim – Rust - 48 km / totaal 557 km

dinsdag 3 juni 2014 :Het fietsen op de hoge dijken langs de Rijn begint toch een beetje eentonig te worden, nu al enkele dagen steeds rechtdoor op die grintweg, wel mooi maar na enige tijd gaat het toch wat vervelen. Zo ook de heenweg naar Straatsburg waar we in de stad zelf de bewegwijzering kwijt raken. Er zijn wel veel fietspaden rond en in de stad maar het blijft uitkijken, niemand houd rekening met je, openzwaaiende autodeuren, geparkeerde auto’s en voetgangers op het fietspad die je geen doorgang verlenen…pfff blij als we erdoor zijn en opnieuw het kanaal van de Rijn naar de Rhône bereiken. Even verder in Eschau en met de hulp van een Franse wielertoeriste worden we weer op de juiste weg geholpen naar de Rijnbrug.

Fietsdag 11 Rijnfietsroute : Meissenheim – Straatsburg - 60 km / totaal 617 km

woensdag 4 juni 2014 - Van Meissenheim naar Rastatt : 76 km

Ze voorspellen veel regen en we besluiten om naar Rastatt te gaan, een barokstad met een indrukwekkend kasteel. We bezoeken de stad en eten er ’s middags een lekker aspergemenu. Uiteindelijk is het weer beter dan voorspeld en we wagen ons toch aan een fietstochtje maar de dreigende wolken met af en toe een spatje regen zorgen er voor dat het een korte rit word. We zijn net terug op camperparking Alohra als er zware buien vallen en dat blijft de rest van de dag aanhouden.

Fietsdag 12 Rijnfietsroute : Rastatt-Wintersdorf-Steinmauern - 27 km / totaal 644 km

donderdag 5 juni 2014 - Van Rastatt naar Germersheim : 78 km

In Hagenbach (omgeving Karlsruhe) is de camperplaats bij een brouwerij er (nog) niet hoewel ze als nieuw in Bordatlas vermeld is. We rijden verder naar Germersheim waar we aan de Carnot´schen Mauer bij de imposante vesting kunnen staan. In 1834 werd begonnen met de bouw van dit bolwerk tegen Frankrijk en ook het stadje lijkt nu nog op een grote kazerne. De Rijnfietsroute brengt ons door een prachtig natuurgebied naar Spyer. Het is één van de oudste Duitse steden en wordt gedomineerd door de Oude Poort en de Dom van Speyer , de grootste bewaarde kathedraal in romaanse stijl ter wereld.

Fietsdag 13 Rijnfietsroute : Germersheim-Spyer - 49 km / totaal 693 km

vrijdag 6 juni 2014 - Van Germersheim naar Bingen : 110 km
3 overnachtingen op Wohnmobilpark Bingen

Het Pinksterweekend zal druk worden en er worden temperaturen voorspeld boven de 30°. Om deze keer niet hopeloos een plaatsje te moeten zoeken rijden we meteen een stuk door en slaan het industriegebied rond Ludwigshafen en Mannheim over. De Camperplaats in Bingen lijkt ons ideaal om er gans het weekend te blijven, en we zijn niet de enigen die er zo over denken want als we om 11u aankomen krijgen we de laatste niet gereserveerde plaats toegewezen. Mooie fietstocht door leuke dorpjes tot in Mainz en op andere oever terug naar Rüdesheim, met de veerboot terug naar Bingen.

Fietsdag 14 Rijnfietsroute : Bingen-Mainz-Rüdesheim - 59 km / totaal 752 km

zaterdag 7 juni 2014 :Een bijzonder mooi traject op de linkeroever door het steeds smaller wordende dal met talrijke oude burchten hoog op de rotsen, wijngaarden en leuke stadjes zoals Bacharach. We nemen de veerpont naar Kaub maar de weg op de rechteroever is niet zo fietsvriendelijk met een lang stuk zonder fietspad langs de drukke weg naar Rüdesheim. Wat een drukte hier, we banen ons een weg door de massa terug naar de ferry en de rust van de camperplaats.

Fietsdag 15 Rijnfietsroute : Bingen-Bacharach-Kaub-Rüdesheim - 53 km / totaal 805 km

zondag 8 juni 2014 :Opnieuw snikheet vandaag, meer dan 30°. In Bingen is de monding van de Nahe in de Rijn en er ligt ook een aangeduide fietsroute langs de Nahe naar het kuuroord Bad Kreuznach. De bebouwde brug en de saline in het Kurpark zijn de voornaamste bezienswaardigheden.

Fietsdag 16 Rijnfietsroute en Naheradweg : Bingen-Bad Kreuznach - 48 km / totaal 853 km

maandag 9 juni 2014 - Van Bingen naar Bacharach : 22 km
2 overnachtingen op Reisemobilstelplatz der Stadt Bacharach

Vandaag opnieuw een uitzonderlijk warme dag en we lassen een rustdag in op de camperplaats van Bacharach. We staan aan de oever van de drukbevaren Rijn en vandaag is het boten kijken. In de late namiddag stappen we nog eens naar de ommuurde historische stadskern met talrijke pittoreske vakwerkhuizen. Nog even genieten van een Weissbier en een Flammkuche in de Biergarten van het Alter Posthof.

dinsdag 10 juni 2014 :We fietsen vandaag langs een van de meest toeristische stroken van de Rijn. Het dal is hier smal met veel burchten op de steile rotsen. We rijden, met zicht op de befaamde rots Loreley op de andere oever, naar Sankt Goar waar de indrukwekkende Burg Rheinfels hoog bovenuit torent. We fietsen nog verder tot in het toeristische Boppard waar we lekker eten op een terrasje aan de rivier. Tijdens de terugweg houden we nog een stop in het wijndorp Oberwesel.

Fietsdag 17 Rijnfietsroute : Bacharach - Boppard - 61 km / totaal 914 km

woensdag 11 juni 2014 - Van Bacharach naar Andernach : 80 km
2 overnachtingen op Wohnmobilstelplatz Andernach

Het moest ervan komen, na de hitte van de afgelopen dagen deze nacht een onweer maar al bij al valt het nog mee. We vertrekken na het ontbijt en gaan onderweg de nodige boodschappen doen want met de hitte van de afgelopen dagen is de drankvoorraad dringend aan aanvullen toe. Kort na de middag stoppen we op de grote camperplaats van Andernach waar het al behoorlijk vol staat. Hapje eten, fietsen uit de garage halen en we zijn weer weg voor een korte etappe in noordelijke richting tot in Remagen, bekend van de brug.

Fietsdag 18 Rijnfietsroute : Andernach - Remagen - 46 km / totaal 960 km

donderdag 12 juni 2014 :We gaan eens op stap door Andernach waar niet echt veel te zien is. Na de middag tijd voor de volgende etappe van onze fietsroute langs de Rijn. Door vernieuwingswerken aan de fietsroute hebben we een beetje problemen maar uiteindelijk bereiken we toch het centrum van Koblenz en de Deutscher Eck, de beroemde esplanade waar Moezel en Rijn samenvloeien.

Fietsdag 19 Rijnfietsroute : Andernach - Koblenz – 53 km / totaal 1.013 km

vrijdag 13 juni 2014 - Van Andernach naar Ahrweiler : 33 km
2 overnachtingen op Parkplatz am Schwimmbad

We wijken even af een rijden het Ahrtal in en installeren ons op de camperparking in Ahrweiler, een prachtig middeleeuws stadje, volledig ommuurd en met veel fraaie vakwerkhuizen. De fietstocht door het smalle dal tussen de wijngaarden is wel helemaal anders dan de Rijnfietsroute maar ook hier alles perfect aangeduid en waar het kan een vrij liggend fietspad. Via de wijndorpjes Mayschoss en Altenahr rijden we tot in Ahrbruck.

Fietsdag 20 Ahr-Radweg : Ahrweiler - Ahrbrück – 44 km / totaal 1.057 km

zaterdag 14 juni 2014 :Bonn, de voormalige hoofdstad van West-Duitsland, vinden we een waardige afsluiter van onze fietsvakantie langs de Rijn. We vertrekken iets vroeger dan anders en eten s’middags ergens op een terras langs de Rijn. Na een goede 40 km bereiken we het centrum van Bonn. Op de verkeersvrije markt en aanpalende centrumstraten is het file door de massa zaterdagse wandelaars/winkelaars, zelfs met de fiets is er bijna geen doorkomen aan.

Fietsdag 21 Ahr- en Rijnfietsroute : Ahrweiler - Remagen - Bonn – 89 km / totaal 1.146 km

zondag 15 juni 2014 - Van Ahrweiler naar Lichtervelde : 363 km

Tijd om terug naar huis te keren en via de snelwegen over Kerpen, Aachen, Heerlen, Genk en Brussel gaat het vlot op deze zondagmiddag. In totaal hebben we tijdens deze reis 1924 kilometer afgelegd met 25 overnachtingen op camperplaatsen in Duitsland (22) en Zwitserland (3).

En op deze manier de Rheinradweg volgen viel best mee, de monding halen zat er niet in maar het resterende traject tussen Bonn en Rotterdam zal er ooit ook nog wel eens van komen. We fietsten 21 dagen, alles samen goed voor 1.146 km.