Langs de Romantische Strasse tot in de Alpen

Zaterdag 11/09/2010 - Van Lichtervelde naar Dudelange - 357 km.

De start van de reis verloopt niet echt vlot want nog voor we Mons bereiken worden we al op een eerst wegomleiding getrakteerd. Verder gaat alles goed en om 15 uur staan we op de camperplaats van Dudelange en eventjes later in korte broek en T-shirt staan we aan de inschrijvingstafel van de Marche International. De grootste afstand van deze namiddagwandeling is maar 12 km en brengt ons met enig klimwerk naar een schitterend natuurpark en de site van de vroegere ijzermijn. We dalen af tussen rotspartijen en dan is Dudelange ook nog eens een aardig stadje met een mooi stadhuis en, volgens sommigen, de mooiste kerk van het Groot Hertogdom Luxemburg. We zijn meteen in vakantiestemming!

Zondag 12/09/2010 - Van Dudelange naar Bad Dürckheim - 224 km.

Na een rustige nacht op de kleine camperplaats van Dudelange rijden we naar de startplaats van de wandeltocht in Niederanven, een plaatsje in de omgeving van de Luxemburgse luchthaven. De inrichtende club, de Heemelsdeiercher Sennengen, heeft voor een perfecte organisatie gezorgd met op de 20 kilometer maar liefst 4 rustplaatsen met telkens gratis drank bevoorrading. Na afloop van deze bosrijke wandeling rijden we over Duitse autowegen verder tot in Bad Dürckheim. Deze avond was een bezoek aan de Wurstmarkt gepland maar door een hevig onweer valt dat letterlijk in het water. Gelukkig vinden we in de campingshop nog een gekoeld flesje Pfalzerwijn zodat we de smaak toch nog eventjes kunnen herontdekken.

Maandag 13/09/2010 - Van Bad Dürckheim naar Bad Mergentheim - 163 km.

Verder naar de Romantische Strasse, eigenlijk het doel van deze reis. Deze toeristische route loopt over zo’n 400 km van Würzburg naar Füssen en is één van de drukst bezochte routes van Duitsland. Omdat we in het verleden al 2 maal in Würzburg geweest zijn slaan we deze stad over en rijden we naar de camperplaats in Bad Mergentheim. Om 14 uur vertrekken we langs de fietsroute, want de Romantische Strasse bestaat inderdaad ook op een afzonderlijk parcours voor fietsers, naar Tauberbischofsheim. Deze oude stad aan de Tauber heeft een mooie markt met veel vakwerkhuizen en als blikvanger het raadhuis met een carillon. Onderweg fietsen we ook nog door de wijnstad Lauda en Köningshofen.

Dinsdag 14/09/2010 - Van Bad Mergentheim naar Röttingen - 19 km.

Omdat we gisteren laat terug waren is het nu tijd om Bad Mergentheim te bezoeken. Het geheel van het oude centrum is bijzonder mooi door de vele kleurige vakwerkhuizen maar het gigantische complex van het slot van de Duitse orde met slotkerk en museum is wel de voornaamste bezienswaardigheid. Net voor de middag verplaatsen we naar Röttingen dat zo’n 20 km verderop ligt. Gisteren hebben we de smaak van het fietsen langs de Romantische Strasse te pakken gekregen en we willen de komende dagen dus zo veel mogelijk bezoeken met de fiets. Meteen de daad bij het woord en we zijn weg naar Schloss Weikersheim, één van de mooiste residenties uit de renaissance omgeven door een prachtige tuin in Versailles-stijl.

Woensdag 15/09/2010 - Röttingen in de regen en fietstocht naar Creglingen

Omdat het zo leuk fietsen is langs de Romantische Strasse en omdat we hier aan de Tauber op een rustige camperplaats staan zijn we van plan om nog een dag te blijven maar de regen is de spelbreker en stuurt onze plannen in de war. Onder de paraplu gaan we toch maar eens kijken naar de vele zonnewijzers die in het ommuurde Röttingen tentoongesteld worden. ’s Middags hebben we alle tijd om een dagschotel te gaan eten in het gasthof naast het Raadhuis. Na de middag betert het plots en dus maken we toch nog een fietsuitstap naar Creglingen. Dit plaatsje is een tegenvaller, we hebben al beter gezien de vorige dagen.

Donderdag 16/09/2010 - Van Röttingen naar Rothenburg ob der Tauber - 32 km.

Het is maar een kleine verplaatsing naar de camperparking net buiten de stadsmuren van Rothenburg ob der Tauber, een druk bezocht middeleeuws stadje. Na de middag stappen we de Permanenter IVV-Wanderweg Altstadtblick, een wandeling van 12 km die ons door bossen en velden naar de heuvels rondom de stad met de vele torens brengt. Bij de terugkeer worden de wandelboekjes afgestempeld in Gasthof zur Post. We drinken nog iets en gaan dan de historische Altstad te bezoeken. Het is hier een drukte van jewelste en er worden bussen Amerikaanse en Japanse toeristen gedropt die dit stadje komen bezoeken. Op de terugweg naar de Hymer kunnen we toch niet weerstaan om de Schneeballen, een plaatselijke specialiteit, te proeven. Dit is een eenmalige aankoop want ze zien er beter uit dan ze smaken.

Vrijdag 17/09/2010 - van Rothenburg ob der Tauber naar Donauwörth : 108 km.

Verdorie, het is ondertussen alweer vrijdag en omdat we tijdens het weekend ook graag nog naar een wandeltocht willen moeten we toch een beetje opschieten. We vertrekken vrij vroeg en bekijken onderweg van op afstand het kasteel van Schillingsfürst, brengen een kort bezoek aan Feuchtwangen en houden ’s middags een uitgebreide halte in de voormalige vrije rijksstad Dinkelsbühl. Het historische centrum met prachtige huizen omringd door een volledig behouden gebleven stadsmuur is één van de hoogtepunten op deze route. In de late namiddag rijden we verder via Nordlingen en Harburg, waar we ooit al geweest zijn, naar Donauworth. Tussen het raadhuis en het Fugger-huis loopt de Reichsstrasse en met zijn indrukwekkende patriciërshuizen is het volgens sommige bronnen de mooiste straat van Zuid-Duitsland.

Zaterdag 18/09/2010 - Van Donauwörth naar Augsburg - 57 km.

In de vroege ochtend vertrekken we al naar de IVV-wandeltocht in Aystetten, een dorpje op ongeveer 10 km van Augsburg. De mannen die ervoor moeten zorgen dat de wagens netjes geparkeerd worden hebben een probleem, zo'n grote wagen hadden ze niet verwacht en op de parking is geen plaats meer voor ons maar we krijgen een soort VIP behandeling en worden naar een plaats gebracht in de afgesloten straat bij het sportcentrum. En wij weg voor een tocht van 20 km door het Naturpark Augsburg Westliche Wälder. Dwars door het woud op brede paden die tijdens de winter ook door langlaufers gebruikt worden. Na afloop rijden we naar het drukke Augsburg, gelukkig is het centrum niet zo ver van de camperplaats want de kilometers van de wandeling zijn toch wel in de kuiten gekropen. We bezoeken nog de gouden zaal in het raadhuis en de Fuggerei, dat is de oudste sociale woonwijk van de wereld.

Zondag 19/09/2010 - Van Augsburg naar Schongau - 73 km.

Deze voormiddag gaan we nog eens terug naar de stad en beginnen met een bezoek aan het Joodse museum met de synagoge en daarna bewonderen we nog even de talrijke mooie gevels in de Maximilianstrasse. We volgen verder de Romantische Strasse en houden halt in Landsberg am Lech. Parkeren doe je best buiten de stad en met een camper is voldoende plaats bij het sportcentrum. De brug over de Lech brengt je meteen in het oude stadsdeel met een opvallend groot marktplein. We klimmen door smalle steegjes tot bij het stadsmuseum en de kerk van het voormalige Jezuïetenklooster om uiteindelijk bij de Bayertor te komen. Daarna rijden we naar Schongau dat we vanaf de camperparking aan de Lech na een korte maar steile klim bereiken. Om de herinnering aan onze reis naar Griekenland nog eens op te rakelen gaan we hier eten bij de Griek

Maandag 20/09/2010 - Van Schongau naar Füssen - 40 km.

Nog even terug naar het schone Schongau om enkele foto’s te nemen van dit middeleeuwse stadje met zijn muren, poorten, torens en de barokke kerk. En dan gaan we weer verder zuidwaarts en de Alpen komen steeds duidelijker in zicht en in Füssen komen we meteen aan het waardige eindpunt van de Romantische Strasse. Het is middag en er is nog veel plaats op de grote camperplaats maar ’s avonds zijn de 134 plaatsen allemaal bezet. Deze namiddag tijd om nog eens te fietsen en dat doen we door de uitgetekende fietsroute rondom de Forggensee te rijden. Hoewel het rond een meer is krijg je toch enkele lichte hellingen voor de wielen geschoven maar het is wel genieten van een decor met Alpentoppen en het slot Neuschwanstein op de achtergrond.

Dinsdag 21/09/2010 - Uitsttap naar de koningskastelen

We stappen naar het centrum van Füssen dat toch op een paar kilometer van de camperplaats ligt. Het is een gezellig middeleeuws centrum aan de Lech met een prachtige barokke kerk die samen met het Hohe Schloss en het klooster St. Mang het stadsbeeld bepaalt. In de namiddag fietsen we naar de koningskastelen in Schwangau dat maar een vijftal kilometer verderop ligt. Fietsen parkeren op de grote parking beneden en dan stappen we tot bij slot Hohenschwangau om daarna verder te klimmen tot bij het sprookjesachtige slot Neuschwanstein. Om een mooie foto te nemen moeten we nog even hogerop naar de Marien Brücke waar het wringen is om tussen bussen Japanners gewapend met fototoestellen een plaatsje te bemachtigen. Maar het uitzicht dat je vanaf deze plaats hebt is absoluut de moeite waard en aan te raden dus!

Woensdag 22/09/2010 - Van Füssen naar Oberstdorf - 62 km

We volgen nu een stukje van de Deutsche Alpenstrasse en wijken dan af naar Oberstdorf. Hier willen we vooral wandelen, en inderdaad dit is een paradijs voor wandelaars met honderden kilometers aangeduide wandelwegen van gemakkelijk tot vrij zware bergtochten. Kortom iedereen komt hier aan zijn trekken. Wij kiezen voor de Permanente Wanderwege van de DVV en deze namiddag beginnen we met de 12 km lange Quer durchs Trettachtal. Deze vrij vlakke wandeling ten zuiden van Oberstdorf brengt ons door het groene dal van de Trettach tot aan de Christlessee. Meteen zijn we helemaal weg van deze prachtige Alpenomgeving.

Donderdag 23/09/2010 - Permanente wandeltocht van 18 km. rondom Oberstdorf

Na de meevaller van gisteren besluiten we om vandaag de tweede permanente wandeling in Oberstdorf te maken. Deze keer een tocht van 18 km, Durch die Ortsteile Oberstdorfs, en door het mooi weer is het bijzonder aangenaam om in deze omgeving op stap te gaan. We blijven hoofdzakelijk in het dal maar toch met af en toe wat klimwerk zoals de klim naar de Burgkirche waar je op korte afstand 80 meter hoogteverschil te verwerken krijgt. We worden wel beloond met een mooi uitzicht over het dal en de besneeuwde bergtoppen. ’s Avonds zitten de restaurants goed vol en zo worden we samen aan één tafel gezet met een Duits koppel uit Osnabruck en een man uit Kleve. Het zijn allen mensen die in een pension verblijven en ze zijn heel geïnteresseerd over ons reizen en leven in een wohnmobil waarvan ze er hier in Oberstdorf zoveel zien staan en rondrijden.

Vrijdag 24/09/2010 - Van Oberstdorf naar Götzis - 107 km

We gaan een kijkje nemen in de Erdinger Arena waar deze voormiddag training schansspringen is van het Sloveense Nationaal team. Eigenlijk zijn we verrast dat er ook gesprongen wordt als er geen sneeuw ligt. Naast de Slovenen zijn ook nog twee Duitse clubs met jongere springers aan het trainen zodat er steeds wel wat te zien is. ’s Middags eerst een dagschotel gaan eten en daarna gaan we wandelschoenen kopen want in zowat elke sportwinkel is er momenteel uitverkoop. Voor we verder rijden naar het Oostenrijkse Vorarlberg passeren we eerst nog langs het servicepunt, lozen en vers water tanken, en dan zijn we weg. We verzeilen echter in een grote omleiding en bereiken na een grote omweg langs Lindau en Bregenz de parking bij het zwembad van Götzis. Het is ondertussen al na 19 uur en de aangekondigde regenbuien beginnen net als we er aankomen. Een historisch moment voor onze Hymer, de kilometerteller staat vandaag op 100.000.

Zaterdag 25/09/2010 - Van Götzis naar Vaduz - 30 km.

Gans de nacht is het water met bakken uit de hemel gevallen maar we zijn speciaal naar hier gekomen om deel te nemen aan de Volkswandertage van de Wanderfreunde Götzis en beslissen om toch te vertrekken. Er is maar weinig volk komen opdagen aan de inschrijvingstafel en de twee moedige deelnemers uit het verre België worden hartelijk ontvangen, we krijgen zelfs een stappenteller cadeau. Het blijft regenen en dat is jammer voor de organisatoren want het is nochtans een pracht van een omloop langs brede wandelpaden maar ook door de nauwe Örflaschlucht. Er is een rust- en controleplaats op een wel toepasselijke locatie, het Wasserhaus ! Op het einde is het parcours aangepast wegens te gevaarlijk door een glibberige afdaling. Na de tocht gaar de reis verder naar het Furstendom Liechtenstein, waar de hoofdstad Vaduz de campers ontvangt op de grote parking van het Rheinstadion. Het blijft echter regenen zodat we de rest van de dag in de Hymer doorbrengen.

Zondag 26/09/2010 - Van Vaduz naar Neuhausen - 138 km.

Oef, de zon is er weer en dus gaan we op stap in Vaduz. Bij de toeristische dienst schrijven we in voor de enige permanente tocht van de dwergstaat, hoe kan het anders met de naam: PW Fürstentum Liechtenstein. De afstand bedraagt 10 km en brengt ons door de wijngaard van de prins en de beboste bergflanken tot bij het kasteel van prins Hans Adam II. Langs een steil pad met veel trappen dalen we terug af naar de stad en de eindcontrole. We verlaten Liechtenstein en rijden door Zwitserland naar de Bodensee maar de camperplaats in Steckborn is niet bereikbaar wegens een regatta. De volgende camperplaats in Eschenz ligt voor een camping met vooral chalets, ver van het meer en het dorp. We rijden dan maar meteen door naar de Rijn-waterval in Neuhausen waar ook al een zondagse drukte heerst maar het is wel een rustige plaats om te overnachten.

Maandag 27/09/2010 - Van Neuhausen naar Breisach am Rhein - 135 km.

We vertrekken en rijden via gewone wegen terug Duitsland in, dwars door het Zwarte Woud maar ook vandaag krijgen we weer te maken met een lange omleiding op weg naar Freiburg. In het ons wel bekende Breisach am Rhein gaan we nog eens een stevige fietstocht maken. Meteen de Rijn over naar Frankrijk en zuidwaarts door de Elzas op mooi uitgewerkt fietspaden fietsen we door kleine dorpjes in een maïslandschap, enkel Fessenheim is iets groter. In Neuenburg steken we opnieuw de Rijn over en fietsen langs de Rijnroute terug naar Breisach. Er staan 68 km op te teller.

Dinsdag 28/09/2010 - Van Breisach am Rhein naar Kaysersberg - 35 km.

Een kleine verplaatsing naar het stemmige Kaysersberg in de Elzas. Niet veel uitgevoerd vandaag, een beetje toerist gespeeld en rondgeslenterd in de straatjes van dit leuk stadje omringd door wijngaarden en de beboste flanken van de Vogezen. Mooie gevels in vakwerk en prachtige smeedijzeren uithangborden die toch zo veel mooier zijn dan de moderne neonreclames. ’s Avonds nog eens uit gaan eten in een typisch Elzas restaurant met de al even typische zuurkoolgerechten en natuurlijk het bijpassende flesje wijn.

Woensdag 29/09/2010 - Van Kaysersberg naar Schwebsange - 240 km

We rijden over de col de Bonhomme en komen plots in regen en mist terecht en na een stop in Fraize om wat boodschappen te doen rijden we verder naar Nancy en Metz. Hier klaart het langzaam op, we verlaten de snelweg en volgen de Moezel tot aan het drielandenpunt in Schengen. We gaan naar de camperplaats in Schwebsange, een beetje uit nieuwsgierigheid omdat we heel lang geleden met onze Rapido plooicaravan hier ooit nog eens een week op de camping gestaan hebben. Het is veel veranderd en de camperplaatsen zijn niet op de camping maar aan de aanpalende jachthaven. We profiteren van het zonnig weertje om nog een fietstocht te maken. Langs de Moezel tot in Remich, de brug over naar de Duitse oever en via de Mosel radweg tot in het Franse Sierck-les-Bains met boven het stadje het Château des Ducs de Lorraine. We moeten nu een eindje terugfietsen om dan via het drielandenpunt Schengen terug de camperplaats te bereiken.

Donderdag 30/09/2010 - Van Schwebsange naar Lichtervelde - 368 km

De terugreis verloopt op de klassieke manier, voor het oprijden van de snelweg eerst nog eventjes de dieseltank volgooien, in Luxemburg staat de diesel aan 0,98 €. In de namiddag zijn we thuis en hebben nog alle tijd om rustig uit te laden en de wasmachine aan het werk te zetten.

Tijdens deze reis zijn er 2188 km afgelegd en zijn we 19 nachten blijven slapen, meestal op erkende camperplaatsen.