Met de Hymer Exsis-i naar de Spaanse Costa's.

Zaterdag 19 oktober 2013 - Van Lichtervelde naar St Pourçain-sur-Sioule : 623 km

We vertrekken voor de eerste grote trip met de Hymer Exsis-i. Bestemming Spanje, waar precies dat bekijken we dag per dag. Dat is de grootste luxe van rondtoeren met een camper. Dus in twee etappes tot aan de Spaanse grens is nu het doel. Overnachten doen we deze avond in Saint Pourçain-sur-Sioule en dat ligt tussen Moulins en Clermont-Ferrand. Deze populaire camperplaats staat al goed vol als we er om 17 uur aankomen. We blijven nog een hele tijd babbelen met Zwevegemse camperaars die op terugreis zijn van Spanje, wij rijden morgen verder zuidwaarts !

Zondag 20 oktober 2013 - Van St Pourçain-sur-Sioule naar Roses : 600 km
Verblijf op Camping Salata

Je krijgt hier gratis wekdienst, om 8 uur land er een helikopter op het voetbalveld net achter ons, wellicht een repatriëring want de klaarstaande ambulance vertrekt heel snel en met veel lawaai. Meteen klaar wakker en een uurtje later vertrekken we voor de tweede etappe richting Spanje. Via Clermont-Ferrand waar we de A75 oprijden die ons dwars door het mistige Centaal Massief naar Beziers voert. In het steeds drukke le Perthus rijden we Spanje binnen naar Figueres en zo naar Camping Salatà in Roses. Om 18 uur zijn we er en het is nog 25° en dat is leuk, meteen tafel en stoelen buiten voor het aperitief, hopelijk meer van dat de volgende dagen.

Maandag 21 oktober 2013 : Volop zon van ’s morgens vroeg en we kunnen buiten ontbijten en daarna de fietsroute door het Parc natural els Aiguamolls de l'Empordà eens bekijken. Op papier ziet dat er goed uit maar fietsen in Spanje is niet zo eenvoudig en ook nu ondervinden we dat opnieuw. Maar uiteindelijk komen we toch in Castello d’Empuries, een oud stadje dat niet gemoderniseerd is. Daarna fietsen we op een mooi fietspad langs de rivier de Muga naar Empuriabrava. Dit is een luxueuze verkaveling met een netwerk van straten en bevaarbare kanalen waar je een jacht kan aanmeren aan de achterkant van je villa. In de vooravond wandelen we langs de promenade langs de zee nog eens naar het centrum van Roses.

Dinsdag 22 oktober 2013 - Van Roses naar Miami Platja : 334 km
Verblijf op Camping Els Prats Village

We verlaten de Costa Brava en rijden naar Girona waar we de C 25 nemen richting Lleida. Een prachtige autovia met tunnels en hoge viaducten voert ons dwars door het Catalaanse berglandschap naar Vic en Manresa tot in Tarrega waar we de snelweg verlaten. Echt een goed alternatief om de drukte rond Barcelona te omzeilen want op deze weg is er weinig verkeer. Langs Montblanc en Reus bereiken we Salou en volgen nu de kustweg naar Camping Els Prats Village in Miami Platja. Hier zijn we aan de Costa Dorada en als we onze plaats ingenomen hebben maken nog een fietstocht naar Cambrils.

Woensdag 23 oktober 2013 : Best leuk een dergelijk weertje in oktober, buiten ontbijten en daarna met de fiets naar Salou. Heerlijk paella gegeten. Op de terugweg nog een bezoekje aan Cambrils waar net heel wat vissersboten terug de haven binnen varen.

Donderdag 24 oktober 2013 - Van Miami Platja naar Tortosa : 67 km

Het is prachtig weer en de vooruitzichten zijn al even goed, dus moeten we niet per se snel zuidelijker. We rijden vandaag tot in Tortosa, een stadje aan de Ebro met romeinse en islamitische invloeden en daar zijn nog sporen van te zien. Wij fietsen langs de nationale fietsroute naar Amposta in de Ebro-delta en we moeten onze mening herzien, fietspaden in Spanje kunnen wel echt goed aangeduid zijn! De nieuwe camperplaats voor 32 wagens is voorlopig minder succesvol, we staan hier vanavond amper met 2 zwerfauto’s.

Vrijdag 25 oktober 2013 - Van Tortosa naar Peñiscola : 68 km
Verblijf op camperplaats Stop & Go La Volta

We rijden naar camperplaats Stop & Go La Volta halfweg Peñiscola en Benicarlo. We schrikken wel even als we hier aankomen, veel plaatsen zijn er niet meer vrij. We worden door de uitbater een plaats aangewezen. In de late namiddag stappen we tot in Peñiscola, toch nog 5 km verderop langs de mooie brede dijk voor fietsers en wandelaars. Bij zo’n mooi weer is een terrasje natuurlijk niet te versmaden. ’s Avonds is er een paella en flamenco avond op La Volta.

Zaterdag 26 oktober 2013 :We trekken erop uit met de fiets. Naar Benicarlo en dan verder langs de kust tot in Vinaros. Het is er vrij druk in de overdekte markt en de pleinen in de omgeving. We leven ondertussen al echt zoals de Spanjaarden, dus om 14 uur gaan eten in een restaurantje waar vooral ook Spanjaarden zelf komen, lekker en goedkoop! Nog een paar boodschappen op de terugweg en vanavond kunnen we weer lang buiten zitten, en nu om 20:30 is het nog steeds 20°, je zou bijna vergeten dat we morgen overschakelen naar de wintertijd.

Zondag 27 oktober 2013 :Opnieuw temperaturen van 27° op de eerste dag van de wintertijd, en we profiteren ervan om weer te fietsen. Naar Peñiscola waar we de oude stad die gebouwd werd op de rots in zee nog eens bezoeken. We blijven er hangen voor het aperitief en gaan daarna iets eten aan de vissershaven. Om dat alles toch nog een beetje te verwerken fietsen we daarna nog eens tot in Vinaros. Langs de Costa Azahar is het goed fietsen.

Maandag 28 oktober 2013 - Van Peñiscola naar Bétera (Valencia): 147 km
Verblijf op Valencia Camper Park

Er is sinds kort een nieuwe camperplaats nabij Valencia, en aangezien we ons voorgenomen hadden om tijdens deze reis deze stad eens te bezoeken rijden we er naartoe. Op Valencia Camper Park worden we hartelijk ontvangen door Rocio die ons in het Engels een volledige uitleg geeft van zowel haar schitterende camperplaats als van de stad Valencia en hoe we er komen. Het metrostation is hier vlakbij en in 25 minuten ben je in het centrum van Valencia. Vandaag gaan we al eens de sfeer opsnuiven en bezoeken al een stukje van de stad.

Dinsdag 29 oktober 2013 :Vandaag bezoeken we het historische stadsdeel. De stadswandeling in de Michelin gids brengt ons langs de kathedraal en de basiliek naar de Mercado Central, één van de grootste markthallen in Europa. Langs boulevards met enorme paleizen komen we bij de plaza de Toros en het Noordstation. Dit heeft een hal met houten gebeeldhouwde loketten en tal van andere decoratieve versieringen, heel mooi en dat kan ons echt wel bekoren. ’s Avonds voor het eerst sinds we weg zijn een bui, maar gelukkig van korte duur en morgen zou het weer betere zijn.

Woensdag 30 oktober 2013 :Vandaag gaan we naar het haven gebied van Valencia. De jachthaven is recentelijk gemoderniseerd maar veel beweging is hier nu niet. Wel is er een prachtige boulevard met diverse restaurantjes waar je vooral paella valenciana (met kip) kunt eten wat we dan ook doen. Na de middag nemen we nog een kijkje bij het futuristisch gedeelte van Valencia gebouwd in de voormalige bedding van de rivier Turia, de Ciudad de las Artes y las Ciencias. Het geheel oogt heel indrukwekkend.

Donderdag 30 oktober 2013 - Van Bétera (Valencia) naar Calpe : 153 km
Verblijf op Camping Calpe Mar

We worden door Rocio uitgewuifd en rijden vandaag nog een beetje verder zuidwaarts, naar de Costa Blanca. We hadden enkele campings bekeken in Gandia en Oliva maar ze bevallen ons niet echt en zo belanden we toch weer in Calpe waar we voor 2 jaar ook al eens waren. De camperplaats staat vol maar er is nog plaats op camping Calpe Mar even verderop. Een goed verzorgde kleine camping en uiteindelijk sta je hier nog beter en dichter bij het centrum, volgende keer komen we meteen naar hier.

Vrijdag 1 november 2013 :Joggen in korte broek en T-shirt op de dijk in de ochtendzon, heerlijk als je dat kan op 1 november. ’s Middags gaan eten in één van de restaurants aan de haven, toch onvoorstelbaar wat je hier allemaal krijgt in een menu van 11 €. Beginnen met een glaasje sangria en een bord hapjes, voorgerecht mosselen, hoofdgerecht gevarieerde visschotel met 4 soorten gegrilde vis en enkele gamba’s met frietjes plus een dessert en een halve fles witte wijn per persoon ….meer moet dat niet zijn.

Zaterdag 2 november 2013 :De wekelijkse marktdag in Calpe trekt nogal wat volk aan, zowel toeristen als inwoners komen erop af en er heerst een gezellige Spaanse drukte. De rest van de dag is het opnieuw genieten van de zon.

Zondag 3 november 2013 :Wat een weer, volop zon en 27° vandaag. Opnieuw half uurtje joggen en daarna samen op stap langs de dijk en het wandelpad over de rotsige kust naar het haventje van Les Bassetes waar we een pauze inlassen. Daarna terug en zo zijn we tegen 14 uur in de havenbuurt met al zijn visrestaurants waar we opnieuw iets naar onze smaak vinden.

Maandag 4 november 2013 - Van Calpe naar L’Alfaz del Pi : 20 km
Verblijf op Camperpark Costa Blanca

Na het lang weekend verlaten we Camping Calpe Mar en gaan eerst boodschappen doen. We moeten maar een korte verplaatsing maken vandaag, we gaan in L’Alfaz del Pi onze vrienden Dirk en Maryline opzoeken om er samen enkele dagen door te brengen. Het aperitief staat klaar als we aankomen en daarna stappen we naar Albir om een hapje te eten. Tegen dat de duisternis valt zijn we terug op de camperplaats.

Dinsdag 5 november 2013 :We wandelen samen met onze vrienden naar Altea. Het dorp ligt op een heuvel en de witte huizen met de roze dakpannen vormen samen met de blauwe koepels een kleurrijk geheel. Door de smalle straatjes wandelen we naar het sfeervolle pleintje boven bij de kerk. Na een smaakvolle tapa schotel in een restaurantje op de dijk keren we terug langs de zee tot in Albir en zo terug naar onze campers. Al bij al een fikse wandeling en dat bij temperaturen van om en bij de 30°.

Woensdag 6 november 2013 :: Tijd om nog eens te fietsen. Tot in Altea en dan verder vanaf de brug op een redelijk vlak fietspad dat verderop langs de zee loopt waar het plots eindigt op een strand waar enkele bootjes liggen. Dan maar terug tot in Albir en zo naar Alfaz. Dirk en Maryline zijn vandaag 20 jaar getrouwd en samen met nog enkele campergasten zijn we vanmiddag uitgenodigd voor een hapje en een drankje, laat zeggen veel drank, te veel drank…

Donderdag 7 november 2013 - Van L’Alfaz del Pi naar Zaragoza : 475 km
Verblijf op Camping Ciudad de Zaragoza

We nemen afscheid van Dirk en Maryline, en de volgende afspraak is ondertussen ook al gemaakt, in december zien we elkaar ergens terug. Wij rijden naar Zaragoza, een verplaatsing door het wondermooie ruwe binnenland. De A23 voert ons door een bergstreek en rotspartijen in de omgeving van Teruel. We dalen de hoogvlakte af en rijden door een kleurenpalet van geel rood bruin en groen gekleurde wijngaarden in de omgeving van Cariñena. Omstreeks 17 uur zijn we op de stadscamping van Zaragoza waar opvallend veel Britse campers staan.

Vrijdag 8 november 2013 :Met buslijn 41 kom je van de camping snel in het centrum van de hoofdstad van Aragon. Het historische centrum is zeker een bezoek waard. In de toren waarin de dienst voor toerisme gevestigd is mag je gratis naar boven om het uitzicht op de Romeinse ruines en het Plaza del Pilar te bekijken. Vooral dit verkeersvrije plein waar de belangrijkste gebouwen staan is echt prachtig en de Basiliek met al zijn koepels is indrukwekkend, sommige ervan zijn versierd met werk van Goya.

Zaterdag 9 november 2013 - Van Zaragoza naar Cadillac : 452 km

Het verlengd weekend gebruiken we om huiswaarts te rijden. We rijden van Zaragoza via Huesca en Jaca naar de tunnel van de Somport waar we na 3 weken de zon kwijt raken, in de zon duiken we de tunnel in en in een nat en bewolkt Frankrijk komen we eruit. Tot Pau valt het nog mee, motregen maar hoe later op de dag hoe natter. Bij aankomst in Cadillac, een dorp in de wijngaarden van de Bordeaux, regent het gans de avond. We komen de Hymer niet meer uit.

Zondag 10 november 2013 - Van Cadillac naar Marboué : 475 km

We rijden verder in de grijze ochtend die rond Bordeaux overgaat in hevige plensbuien met veel wind, niet leuk rijden dus. Maar eens Poitiers voorbij wordt het zonniger en kouder. Om 17 uur zijn we op de Aire Communale van Marboué en we gaan meteen eens kijken of het restaurant even verderop dat Maryline ons had aanbevolen vanavond open is, maar de patron is blijkbaar met pensioen en de zaak is gesloten. Gelukkig hebben we nog een noodrantsoen mee.

Maandag 11 november 2013 - Van Marboué naar Lichtervelde : 498 km

Amai…brrr. Amper 2° vanochtend en dat zijn we niet meer gewoon. De verwarming draait voor het eerst op volle toeren. Ongeveer nog 500 km te rijden vandaag. Via Chartres, Rouen, Abbeville, Arras en Lille komen we opnieuw België binnen. Al bij al een leuke periode van het jaar om naar Spanje te trekken, dat smaakt naar meer!

In totaal hebben we tijdens deze reis 3.912 kilometer afgelegd met 23 overnachtingen op camperplaatsen of campings.