Via Madrid naar de Costa Blanca.

Woensdag 8 oktober 2014 - Van Lichtervelde naar La Suze-sur-Sarthe : 593 km

Door de wind, door de regen, dwars door alles heen….dat is onze eerste etappe naar het warme Spanje ! Gans de dag vol zuidenwind op kop met regenbuien in alle mogelijke varianten. In de namiddag lijkt het eventjes te beteren maar vanaf Le Mans zetten ze de hemelsluizen weer open. We overnachten op de gemeentelijke camperplaats van La Suze-sur-Sarthe maar een wandeling zit er niet meer in…het blijft (zoals trouwens voorspeld) regenen.

Donderdag 9 oktober 2014 - Van La Suze-sur-Sarthe naar Cadillac : 451 km

Rustige rit vandaag in mooi zonnig weer, via Saumur, Poitiers, Angoulême en Bordeaux rijden we naar Cadillac. Dit prachtige stadje langs de Garonne is een bastide met een kasteel en stadspoorten en ligt in de wijngaarden van de Premières Côtes de Bordeaux.

vrijdag 10 oktober 2014 - Van Cadillac naar St-Jean-Pied-de-Port : 231 km

We rijden door de Landes naar de Pyreneeën maar die hebben zich verstopt tussen dikke pakken wolken. Om 14 uur zijn we op de mobilhomeparking van Saint-Jean-Pied-de-Port, een schilderachtig vestingstadje gelegen op de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. Het is gestopt met regenen en dus kunnen we zonder paraplu op stap door de smalle steegjes van de oude stad. We klimmen tot bij de citadel waar je vanaf de esplanade een mooi uitzicht hebt op de stad en de bergen.

Zaterdag 11 oktober 2014 - Van St-Jean-Pied-de-Port naar Medinaceli : 330 km

Na 9 km bereiken we al de Spaanse grens en over kronkelende bergwegen rijden we door het regenachtige Baskenland naar Pamplona. De zon verdrijft al snel de wolken en via Soria rijden we verder richting Madrid. Zo ver raken we vandaag nog niet want we slaan af naar het hooggelegen Medinaceli, waar zowel Romeinen als Moren de geschiedenis bepaalden. Voornaamste bezienswaardigheid is de Romeinse triomfboog van de eerste eeuw voor onze jaartelling. Op de parking ernaast mag je met de camper overnachten en er is zelfs een gratis servicepunt…hier kan het zonder probleem maar bij ons snappen ze het nog altijd niet dankzij Toerisme Vlaanderen.

Zondag 12 oktober 2014 - Van Medinaceli naar Aranjuez : 199 km
Verblijf op Camping Internacional Aranjuez

Na een koude nacht met hevige regenbuien en stormachtige wind op 1200 meter hoogte geven we er niet om Medinaceli te verlaten, daarvoor komen we nu niet bepaald naar Spanje. We rijden vlot rond Madrid tot op Camping Internacional in Aranjuez. Wandeling langs de Taag naar het indrukwekkend Palacio Real met tuinen, lanen en fonteinen. Het is een stad met bijzonder veel groen en uitgestrekte parken met kilometerslange wandelwegen.

Maandag 13 oktober 2014 :Voor 8€ kunnen we van Aranjuez heen en terug met de trein die ons zonder overstap naar het station Madrid Sol brengt in hartje van de Spaanse hoofdstad. Het weer valt tegen, regenachtig en fris, maar toch combineren we twee stadswandelingen uit onze gids en hebben op die manier de voornaamste bezienswaardigheden van de stad gezien.

Dinsdag 14 oktober 2014 : - Van Aranjuez naar Puçol : 379 km
Verblijf op Camping Puzol

Het weer in het Spaanse binnenland blijft wisselvallig en fris en we rijden naar Puçol in de regio Valencia. Eindelijk is de zon volop van de partij met heerlijke temperaturen.

Woensdag 15 oktober 2014 :We fietsen naar Valencia en dat is naar Spaanse normen een fietsvriendelijke stad. Fietspaden doorkruisen het centrum maar er is wel niets aangeduid, je moet dus wel een beetje weten waar je naartoe wil en een goed plan is nodig. Fietsen door de drooggelegde Turia is een aanrader, je fiets er dwars door de stad in de rivierbedding die nu een groene long is voor de stad, een paradijs voor joggers, wandelaars en fietsers. Verleden jaar bezochten we Valencia uitgebreid en het is een stad waar je van gaat houden als je er een paar keer geweest bent.

Donderdag 16 oktober 2014 - Van Puçol naar Calpe : 169 km
Verblijf op Mediterraneo Camper Area

We zien het niet langer zitten in Puçol, niets te zien of te beleven aan de nochtans mooie kust en de camping is ook maar een triestig geval. In de vakanties zal het hier wel druk zijn met Spanjaarden die hier caravans jaren laten staan aangevuld met berghokjes, voortenten en extra luifels. We rijden naar de nieuwe camperplaats van mijn facebook vriend Ricardo in Calpe en we voelen ons hier meteen thuis.

Vrijdag 17 oktober 2014 :Zon en zee… 30°! Naar de toeristische dienst, aperitiefje, gaan eten aan de vissershaven, siësta. Tja, dat was het voor vandaag.

Zaterdag 18 oktober 2014 :De Moros y Cristianos, dat is de zes dagen durende fiesta in Calpe en deze avond is er een kleurrijke optocht van de Christenen en de Moren die met veel tromgeroffel door de hoofdstraat van Calpe trekken. De kostuums van de groepen zijn schitterend en een massa kijkers zijn komen opdagen en staan in dichte drommen het schouwspel te bekijken. Als afsluiter is er nog een vuurwerk.

Zondag 19 oktober 2014 :Om 11 uur begint het spektakel aan het strand als de Moren met 7 schepen de aanval op Calpe inzetten. Met oorverdovend geknal en nogal wat rookontwikkeling trekken de strijders hun optocht verder door de hoofdstraat naar de Plaza Mayor. En dat bij temperaturen van 30°, je zou er warempel dorst van krijgen en het schouwspel aanhoren van op een terras op enige afstand is dan ook nog eens veel beter voor de trommelvliezen.

Maandag 20 oktober 2014 :Wandeling naar Puerto Les Basetes en terug over de Playa La Fossa-Levante naar de vissershaven en als je daar om 14 uur aankomt ben je net op tijd om te in een van de restaurants een visschotel te gaan eten.

Dinsdag 21 oktober 2014 :Na een uurtje joggen langs het strand bij de opkomende zon later in de voormiddag nog eens naar het oude Moorse stadsdeel en voor de rest weeral te warm om veel uit te voeren vandaag.

Woensdag 22 oktober 2014 - Van Calpe naar Altea : 18 km
Verblijf op San Antonio Camper Park

Het is maar een korte verplaatsing naar de camperplaats in Altea waar we zijn afgesproken met Dirk en Maryline. Het is weeral een tijd geleden en dus valt er nogal wat bij te praten en behalve uitgebreid aperitieven en samen gaan eten worden er vandaag geen verder activiteiten meer ondernomen.

Donderdag 23 oktober 2014 :Is eigenlijk het vervolg van gisteren met ongeveer hetzelfde programma…. En er worden plannen gemaakt voor een rondrit in 2015. Heel lekker gaan eten in restaurant Sabor nabij de camperplaats, en dat voor een ongelooflijke prijs van 16€.

Vrijdag 24 oktober 2014 :We komen in actie en maken een stevige wandeling door de heuvels en sinaasappelplantages naar de wekelijkse markt in L’Alfas del Pi. Terugweg naar Albir waar we gaan eten bij de chinees.

Zaterdag 25 oktober 2014 :Met de bus naar Benidorm waar we gans de dijk afwandelen en de klim maken naar het kapelletje boven op de rots tussen Benidorm en Finestrat, uiteraard met de nodige pauzes en bevoorradingen onderweg.

Zondag 26 oktober 2014 :Terwijl de señora’s naar de markt gaan in Albir buigen Dirk en ik ons over kaarten en campergidsen om onze rondrit voor 2015 al in een eerste plooi te leggen. ’s Middags gaan we de dames achterna en deze keer gaan we eten in een Indisch restaurant.

Maandag 27 oktober 2014 :Te voet naar het hoger gelegen oude Moorse stadsdeel van Altea, lunch op een terras langs de dijk waar we een plank van 1 meter gevuld met 14 verschillende tapas eten. Ziet er goed uit en is het ook, dat wisten we nog van vorig jaar.

Dinsdag 28 oktober 2014 - Van Altea naar Tavernes de la Valldigna: 88 km
Verblijf op Area Camper La Finca

Vandaag rijden we een stukje terug noordwaarts tot in Tavernes de la Valldigna waar we naar de pas in september geopende Area Camper La Finca rijden. Mooi terrein aan de zee maar het dorp zelf is zo dood als een pier. Raar toch plaatsen als Calpe, Altea en Albir lopen vol toeristen in deze periode en hier staan alle appartementen en hotels leeg en de meeste zaken zijn gesloten. Maar de camperplaats is top, mooi terrein, vriendelijke uitbaters en vanmiddag kunnen we ons meteen aan tafel zetten want de baas heeft sangria en paella valenciana gemaakt voor zijn gasten. En het mag gezegd, wellicht de lekkerste paella die we ooit gegeten hebben en dat allemaal voor 5€ per persoon. Om het nog een beetje af te werken maken we achteraf nog een fietstochtje tussen de sinaasappelplantages.

Woensdag 29 oktober 2014 :In deze vlakke kuststreek is het eindelijk nog eens goed fietsen en we rijden naar Cullera dat we al van op enige afstand zien liggen met zijn kasteel hoog op een heuvel. Het is een mooi plaatsje met prachtige zandstranden en een kleine vissershaven.

donderdag 30 oktober 2014 - Van Tavernes de la Valldigna naar Jaca : 534 km

We rijden naar Valencia en verder via de A23 tot in Jaca. Om17 uur bereiken we de randparking waar bussen en campers kunnen parkeren en overnachten. Vanaf deze parking is het centrum gemakkelijk bereikbaar via een trap. Voornaamste bezienswaardigheden zijn de kathedraal en de citadel.

vrijdag 31 oktober 2014 - Van Jaca naar Roullet St Estephe : 423 km

Van Jaca is er een uitstekende weg om de Pyreneeën over te steken, door de Tunnel de Somport kom je al snel weer in Frankrijk en via Pau rijden we door de Landes naar Bordeaux. Op aanraden van campervrienden proberen we eens de gratis Aire Communale van Roullet St Estephe nabij Angoulême. Het dorpje zelf stelt niet veel voor maar het is wel een prima plaats langs de N10 om te overnachten.

Zaterdag 1 november 2014 - Van Roullet St Estephe naar St André-de-l'Eure: 452 km

Zaterdag en feestdag en dus geen vrachtwagens op de weg in Frankrijk en dan is het vlot rijden. We volgen de N10 naar Poitiers en Tours tot in Chartres. Vanaf hier volgen we richting Dreux en even verderop rijden we naar de camperplaats in St. Andre om te overnachten.

Zondag 2 november 2014 - Van St André-de-l'Eure naar Lichtervelde : 390 km

De Laatste etappe naar huis rijden we via Evreux, Rouen, Abbeville, Arras en Lille.

In totaal hebben we tijdens deze reis 4.257 kilometer afgelegd met 25 overnachtingen op camperplaatsen (21) of campings (4).