Rondrit door Toscane en een stukje Umbrië.

Vrijdag 4 mei 2012 - Van Lichtervelde naar Han-sur-Lesse : 247 km

Om 16 uur verlaten we het al wekenlang veel te koud en nat Vlaanderen. Na een uurtje aanschuiven in een file langs de E411 bereiken we de ons ondertussen welbekende camperplaats in Han-sur-Lesse pas rond 19:30. Er staan al heel wat campers en terwijl we aan het eten zijn breekt een hevig onweer los. Geen weer meer om nog een wandeling te maken en/of een terrasje te doen.

Zaterdag 5 mei 2012 - Van Han-sur-Lesse naar Bad Bellingen : 442 km.

Via Metz en Nancy rijden we de druilerige Vogezen in en na de Col de Buisang is daar plots…de zon. In de omgeving van Mulhouse rijden we over de Rijn om een aantal km verder in het Duitse kuuroord Bad Bellingen te stoppen voor vandaag. Leuk om eindelijk nog eens 20° te hebben en dus maken we nog een wandeling in de prachtige groene zone tussen het dorp en de thermen.

Zondag 6 mei 2012 - Van Bad Bellingen naar Maccagno : 296 km.

Vandaag is er hier de Landeswandertag 2012 en we schrijven in voor de 9 km. Het wordt een afwisselende tocht door Bad Bellingen, door wijngaarden en langs de Romeinse heirweg op de heuvelrug met zicht op het Rijndal, de Vogezen en het Zwarte Woud, mooi is dat. Na een passage door een natuurgebied en de rustpost dalen we af langs een smal pad tot aan de Rijn. Na de wandeling rijden we naar Basel en van daar verder dwars door Zwitserland waar het alsmaar meer begint te regenen. In Bellinzona verlaten we de snelweg en rijden naar en langs het Lago Maggiore waar we in het Italiaanse plaatsje Maccagno een rustige overnachtingplaats vinden bij het sportstadion en met zicht op het meer.

Maandag 7 mei 2012 - Van Maccagno naar Certosa di Pavia : 155 km

Vanaf hier zijn we van plan om via gewone wegen naar Toscane te rijden en bekijken dag per dag waar we naartoe gaan. Het gaat wel niet echt vooruit, slechte wegen met evenveel putten als bij ons, en in elk dorp of stadje een drukte van jewelste. We volgen verder het Lago Maggiore, met nog een stop in Luino, en rijden dan via Novara naar Certosa di Pavia waar we omstreeks 16 uur aankomen. We gaan direct kijken naar het kartuizerklooster maar helaas, niet open op maandag. We maken dan maar een wandeling rondom het ommuurde kloostercomplex en stellen het bezoek uit tot morgen.

Dinsdag 8 mei 2012 - Van Certosa di Pavia naar Parma : 136 km

Het klooster is zeker een bezoek waard. De opvallende voorgevel heeft een ongelooflijk aantal gedetailleerde versieringen, zelfs al is ze onvoltooid gebleven. Ook de kloostergangen zijn te bezichtigen, de grootste heeft 122 rijk versierde zuilen en zijn 24 monnikencellen. Dan rijden we verder naar de camperparking in Parma. Te voet bereiken we door het Parco Ducale het historisch centrum na ongeveer 2 km. Opvallendste gebouwen zijn het Palazzo della Pilotta en het bisschoppelijk complex met de Duomo en de achthoekige doopkapel van roze marmer.

Woensdag 9 mei 2012 - Van Parma naar Viareggio : 172 km

Na een bergrit dwars door de Apennijnen en over de Passo della Cisa (1041 m) rijden we Toscane binnen en gaan op zoek naar een camperplaats in de omgeving van Carrara maar dat is niet zo eenvoudig. Deze in Marinella di Sarzana is nog gesloten, een andere is ondertussen verboden voor zwerfwagens en verderop mag je nergens meer staan. We rijden dan maar naar Viareggio waar we de keuze hebben tussen een camperplaats aan 15 € of een camping waar we met onze Acsicard 16 € betalen. We kiezen voor Camping Viareggio van waaruit we te voet door bossen en duinen naar de zee en de haven stappen waar de Italiaanse jetset aanlegt in luxueuze jachten.

Donderdag 10 mei 2012 - Fietstocht in de Versilia

Het bevalt ons hier wel en we blijven nog een dag om te genieten van zon en zee. ’s Morgens eens gaan joggen in de bossen terwijl Claudine een paar boodschappen doet in het warenhuis nabij de camping. Na de middag gaan we met de fiets op verkenning in de Versilia, dit is het kustgebied langs de Ligurische Zee in het noordwesten van Toscane. We fietsen naar Torre del Lago Puccini, Lido di Camaiore en de belangrijkste badplaats Viareggio, waar we langs de brede promenade nog even pauzeren om een ijsje te likken.

Vrijdag 11 mei 2012 - Van Viareggio naar Lucca : 29 km

Het is al behoorlijk warm van vroeg in de ochtend en na een jogging in het bos tussen de camping en de zee vertrekken we naar Lucca. Bij het binnenrijden van de stad nog boodschappen doen en dan naar de camperplaats. Te voet is het maar één km tot aan de volledig ommuurde stad. We bezichtigen de oude stad en genieten van de sfeer en de rust in de smalle koele steegjes. Afsluiten doen we met de 4 223 meters bovenop de vestingmuren volledig rond het oude centrum te wandelen vooraleer naar onze Eriba-sauna terug te keren…36 ° binnen en het koelt amper af want nu, om 21:30, is het nog steeds 28° zowel buiten als binnen.

Zaterdag 12 mei 2012 - Van Lucca naar Pisa : 35 km.

Het is niet eenvoudig om de camperparking in Pisa te vinden omdat die onlangs verplaatst werd naar de andere kant van de stad en het is dan ook nog markt in die omgeving zodat het wel eventjes duurt vooraleer we er aankomen. Pas op, volg met een camper nooit blindelings een gps want je moet onder een aquaduct passeren en dat kan niet overal. Vanaf de parking ben je al na 1 km in het toeristisch centrum langs een fiets- en wandelpad. Even verderop komen we bij de scheve toren (Campanile), de dom en de doopkapel. ’s Avonds eten we pizza in Pisa van een uitstekende pizzeria vlak bij de camperplaats, zowel meeneem als restaurant.

Zondag 13 mei 2012 - Van Pisa naar Volterra : 79 km.

We rijden het binnenland in naar de van oorsprong Etruskische stad Volterra, ook wel de stad van de wind genoemd. Die ligt hoog op een heuvel in het Toscaanse landschap en vanaf de parking aan de bron gaan we de trappen op en komen meteen in de smalle grijze straatjes van de historische binnenstad met winkels van albast- en leerbewerkers. Alle bezienswaardigheden zijn er goed aangeduid zodat je snel alles kan vinden. Pech met het weer echter want voor het eerst sinds een week maken we kennis met de regen en een heel koude wind.

Maandag 14 mei 2012 - Van Volterra naar Castellina in Chianti : 70 km

Eerste halte in San Gimignano, de stad van de wevers die van ver opvalt door zijn vele torens, ooit waren het er 72 en nu blijven er nog 13 over. We parkeren in een buitenwijk en komen door de stadspoort in de oude steegjes van dit toeristisch stadje met te veel van die winkeltjes die je allerhande overbodige prullen proberen aan te smeren. ’s Middags zijn we terug, etenstijd en dan rijden we via Poggibonsi naar de Chiantistreek. Een heel mooie rit door de Toscaanse heuvels met olijfbomen en wijngaarden. We blijven vanavond staan op de camperplaats van Castellina in Chianti.

Dinsdag 15 mei 2012 - Van Castellina in Chianti naar Sovicille : 60 km

We rijden verder door het heuvelachtige gebied naar Radda in Chianti ( hier is ook een camperplaats). Na een korte stop in dit klein wijndorpje rijden we richting Siena en even verderop in Sovicille krijgen we een plaats op camping La Montagnola. ’ s Namiddags wandelen we langs een aangeduid pad door het bos naar en door het oude en bijna uitgestorven dorp en wanneer er dan nog een oldtimer Renault tuffend halt houd voor de verlaten post van de carabinieri krijgen we echt het gevoel dat we hier in het decor lopen van een film uit de jaren ’50.

Woensdag 16 mei 2012 - Met de bus naar Siena

Deze camping hebben we uitgepikt omdat de bus naar Siena op de camping zelf een halte heeft, makkelijker kan dus niet en na een half uurtje sta je midden deze mooie stad met zijn vele indrukwekkende paleizen. Het schelpvormige Piazza del Campo wordt terecht als een van de mooiste pleinen ter wereld beschouwd en in de Duomo kom je ogen tekort. Je wilt naar het plafond kijken en ook de ingelegde vloer bekijken terwijl talrijke schilderijen en fresco’s aan de muren je aandacht trekken. Ook de kapel met diverse kostbare manuscripten is zeker de moeite waard.

Donderdag 17 mei 2012 - Van Sovicille naar Massa Marittima : 56 km

We rijden door een bergachtige streek terug richting kust en houden halt in het ommuurde Massa Marittima. Er is een pittoresk centraal plein met de dom en verschillende oude gebouwen. Je waant je hier echt weer in de middeleeuwen, deze plaats is een bezoek zeker waard en de gelati is er ook nog eens ongelooflijk lekker. Op de camperplaats staan vooral motorhomes van de inwoners geparkeerd en samen met een Franse en een Duitse camper blijven we er overnachten.

Vrijdag 18 mei 2012 - Van Massa Marittima naar Marina di Grosseto : 51 km

Na een servicebeurt voor de Eriba, boodschappen in de COOP en diesel tanken aan 1, 70 € rijden we verder naar Follonica aan de Tireense zee. Voor het komende weekend willen we graag een plaats waar wandelen en fietsen mogelijk is en daarom kiezen we voor camping Le Manze, gelegen in de dennenbossen langs de kust nabij Marina di Grosseto. Vandaag gaan we op verkenning in de buurt en maken nog een strandwandeling. Het valt ons op hoe ongelooflijk rustig het hier nog is, zo weinig volk zowel op de camping als aan zee.

Zaterdag 19 mei 2012 - Fietsen naar Castiglione en Grosseto.

Door foute informatie over fietsmogelijkheden in Toscane hebben we onze fietsen niet meegenomen. Mijn mountainbike is wel mee en aangezien er in deze streek ook weer mogelijkheden zijn huren we opnieuw een fiets voor Claudine en zijn er zowat gans de dag mee op weg. Eerst naar Castiglione delle Pescaia en verder naar de provinciehoofdstad Grosseto en terug langs een pracht van een fietspad naar Marina di Grosseto, alles samen goed voor 58 km. Na al die jaren toch nog een les geleerd, onze fietsen gaan in de toekomst altijd en overal weer mee.

Zondag 20 mei 2012 - Wandeling Marina di Grosseto

We blijven hier nog een dag om nog eens een fikse wandeling te maken, langs het fiets- wandelpad van de camping naar Marina di Grosseto. Net op tijd om in één van de vele restaurantjes aan zee iets te gaan eten. Opvallend weinig volk ook hier op deze zondagmiddag. Ligt het aan het weer, bewolkt maar toch 20°, de Riva del Sol ligt er in elk geval troosteloos en verlaten bij. Als we terug op de camping komen hebben we 14 km gestapt…en het begint te regenen.

Maandag 21 mei 2012 - Van Marina di Grosseto naar Saturnia : 115 km

We rijden opnieuw het Toscaanse binnenland in langs kronkelende wegen door bossen, wijngaarden en olijfboomgaarden. We komen in vulkanisch gebied, de Monte Amiata. In Saturnia zoeken we de camperplaats op in de omgeving van de zwavelbron waar een massa volk komt baden in water van 37°. We gaan vanzelfsprekend een kijkje nemen maar de stank van zwavel, ruikt naar rotte eieren, kan ons niet bekoren en dan stappen we maar de andere richting uit naar het dorp op de heuvel waar de Etrusken nog voor onze tijdsrekening al wegen aanlegden. En hoe kleiner het dorp, des te groter de gelati.

Dinsdag 22 mei 2012 - Van Saturnia naar Sovana : 38 km

Onderweg krijgen we een magnifiek uitzicht op Pitigliano, schilderachtig gelegen op een tufrots. Alleen jammer dat het net nu een enorm onweer over zich krijgt en dus gaan we snel verder naar het sfeervolle middeleeuwse stadje Sovana. De hoofdstraat met fraaie kleine huisjes en 2 oude kerken lokt bezoekers net zoals de vele Etruskische rotsgraven die in de tufheuvels van Sovana bewaard zijn gebleven. We blijven hier ook overnachten en eten er heel lekkere pizza, 12 € voor 2 stuks.

Woensdag 23 mei 2012 - Van Sovana naar Bolsena : 52 km.

Even verderop bereiken we Sorano, vergroeid met de afbrokkelende rotsen waarmee het zijn lot deelt. Het dorp is in eeuwen bijna niet veranderd en de mensen trekken er weg. We verlaten eventjes Toscane en komen in Lazio waar we de middeleeuwse parel Bolsena bezoeken. Tegen de helling aan de oevers van het vulkanische meer ligt de oude stad van waar men een mooi uitzicht heeft over het meer en de omgeving.

Donderdag 24 mei 2012 - Van Bolsena naar Bevagna : 125 km

We rijden een stukje langs het meer van Bolsena en beginnen dan aan een lus door Umbrië. Na een steile klim bereiken we de mooi gelegen camperplaats bij het volledig gerestaureerde stadje Todi. Met de gratis lift worden we in een mum van tijd naar het nog hoger gelegen centrum gebracht. Er zijn 3 ommuringen, eerst waren er de Etrusken, dan de Romeinen en in de middeleeuwen werd er nog een derde muur gebouwd. We slenteren op geplaveide straatjes en pleinen tussen de talrijke kerken en paleizen. We blijven hier niet overnachten maar rijden daarvoor verder naar Bevagna volgens sommige gidsen één van de mooiste dorpen van Italië.

Vrijdag 25 mei 2012 - Van Bevagna naar Assisi : 28 km

Van de camperplaats is het maar een paar honderd meter naar het sfeervolle Piazza Filippo Silvestri waar niet minder dan 3 kerken en het stadhuis staan en volgens de legende was het aan de poorten van Bevagna dat Sint-Franciscus tot de vogeltjes preekte. Van hieruit is het niet zover meer naar Assisi, de stad van Il Poverello. We installeren ons op Camping Village Assisi, het is warm en pas in de late namiddag gaan we te voet naar de reusachtige Basiliek van Santa Maria degli Angeli die gebouwd werd ter bescherming van een 4de-eeuws kapelletje.

Zaterdag 26 mei 2012 - Bezoek aan Assisi.

We stappen naar Assisi, 3 km tot aan de basiliek van Sint-Franciscus die bestaat uit 2 boven elkaar gebouwde kerken in witte en roze Subasio steen. De pittoreske stad aan de voet van de Monte Subasio staat heel terecht op de lijst van Unesco Werelderfgoed. Naast alle toeristische drukte in en rond de basiliek is het een kunstenaarsstad met tal van mooie steegjes en prachtige gebouwen. Maar lastig, geen meter vlak en veel trappen. ’s Middags lekker gaan eten in een restaurantje ergens in een zijstraat waar vooral Italianen komen en om 16 uur worden we met het busje van de camping terug gebracht en kunnen we in de schaduw uitpuffen van het vermoeiende stadsbezoek.

Zondag 27 mei 2012 - Van Assisi naar Castiglione del Lago : 65 km

We rijden verder via Perugia naar het Lago Trasimeno. In Castiglione del Lago vinden we nog een plaatsje op de camperparking die op zondagmiddag door drukdoende Italianen herschapen wordt in een soort camping. Wij hebben er weinig last van want na de middagpauze gaan we op stap naar de zondagsmarkt langs het meer. Uiteindelijk komen we in de stad met kasteel op de heuvel boven het meer, mooi uitzicht heb je hier. Na de dagelijkse gelati laten we ons ook nog verleiden om de plaatselijke salami met truffel te proeven, dat is lekker en dus kopen we er een voor bij de aperitief de volgende dagen.

Maandag 28 mei 2012 - Van Castiglione del Lago naar Arezzo : 53 km

We komen terug in Toscane en gaan Arezzo bezoeken. Twee camperplaatsen zijn er hier en met een roltrap kom je van de parkings op een makkelijke manier boven op de heuvel meteen het centrum van de stad met vele overblijfselen uit een rijk verleden. De Duomo San Donato is een bezichtiging waard net zoals de fresco’s in de kerk van de franciscanen. Het hellende Piazza Grande omringd door middeleeuwse gebouwen en renaissancepaleizen is bijzonder schilderachtig. Dit is een van de mooiste steden die we bezocht hebben.

Dinsdag 29 mei 2012 - Van Arezzo naar Firenze : 101 km

Tijdens het ontbijt voelen we gedurende 20 à 30 seconden de Eriba bewegen, precies alsof er windstoten op de flank beuken maar er is geen wind en dus vermoeden we dat er naschokken zijn van de aardbevingen die noordelijker al enige dagen aan de gang zijn. We rijden naar camperplaats Social Camper Firenze en gaan dan met de bus de stad bezoeken. ’s Avonds eten we op de camperplaats de specialiteit van Firenze, de bistecca Fiorentina, gegrild door de uitbater en vernemen ook dat er in de omgeving van Modena een zware aardbeving is geweest met minstens 14 dodelijke slachtoffers.

Woensdag 30 mei 2012 - Firenze, de koningin van alle kunststeden

We vertrekken al vroeg met stadsbus 6 ( halte op 150 m. - 1,20 € / ticket is op de camperplaats te koop) opnieuw naar Firenze en rijden tot aan het Piazzale Michelangiolo vanwaar men een mooi uitzicht heeft over gans de stad. Langs een voetgangersweg terug naar beneden en over de befaamde Ponte Vecchio komen we in het centrum. Na de stadswandeling gisteren in de omgeving van de geraffineerde marmeren kathedraal hebben we al een groot deel van deze schitterende stad gezien en dus kiezen we na de lunch voor een wandeling in het politieke centrum rond de Piazza della Signora met het opvallende Palazzo Vecchio met de 94 m hoge klokkentoren.

Donderdag 31 mei 2012 - Van Firenze naar Marinella di Sarzana : 139 km

Door de aardbevingen van de afgelopen dagen passen we de terugreis aan. De omgeving van Modena vermijden we en rijden terug naar Pisa en volgen dan de kustweg. De camperplaats in Marinella di Sarzana die tijdens de heenreis nog gesloten was is nu wel open en er staan al heel wat wagens. Voor strandtoeristen is dit hier wel een goede plaats want het strand ligt aan de overkant van de straat. Dat zand tussen de tenen is niets voor ons en dus wandelen wij naar de haven van Carrara waar grote blokken wit marmer op vrachtwagens aangevoerd worden om te verschepen.

Vrijdag 1 juni 2012 - Van Marinella di Sarzana naar Baveno : 338 km

We nemen vandaag uitzonderlijk eens tolwegen om een beetje sneller naar Genua en vandaar naar het Lago Maggiore te rijden. In tegenstelling tot de heenreis kiezen we nu voor de andere oever van dit prachtige bergmeer en blijven we overnachten in Baveno. Het is snikheet en om 23 uur is de binnen- en buitentemperatuur nog steeds 26°. We proberen te slapen met ramen en dakluiken open maar dat is moeilijk, er is niet alleen de warmte maar de weekend Italianen komen aan tot ver na middernacht en dan is er ook nog de spoorweg die net achter de camperplaats passeert.

Zaterdag 2 juni 2012 - Van Baveno naar Feriolo di Baveno : 4 km.

We vinden de omgeving mooi en willen nog wel wat van de warmte genieten maar deze camperplaats ruilen we voor een schaduwrijke plaats op camping Conca d’Oro even verderop. Zalig is het hier onder de bomen met uitzicht op de Alpen en het Lago Maggiore. Lang stil zitten is echter niet ons ding en na de middagpauze stappen we naar Feriolo en een wandelpad zet er ons toe aan om verder naar Baveno te stappen. Nog een gelati en dan terug naar de camping, douchen en voor de laatste Italiaanse avond toch nog maar eens een pizza afhalen hier op de camping.

Zondag 3 juni 2012 - Van Feriolo di Baveno naar Breisach am Rhein : 372 km

We volgen de toeristische weg langs het Lago Maggiore. Het is in vele plaatsjes druk op deze zondag, roeiwedstrijd, markt en veel fietsers op dit traject. We rijden Zwitserland binnen en via Locarno en Bellinzola komen we op de snelweg naar en door de Gotthard tunnel. Als we de 17 km lange pijp uitkomen, belanden we plots in mist en regen, het Vierwoudstedenmeer ligt dan wel weer in de zon maar vanaf Luzern tot in Breisach-am-Rhein blijft het regenen. Geen weer meer om nog een wandeling te maken maar we wisselen wel de korte broek voor de lange, voorlopig mag de trui nog in de kast blijven.

Maandag 4 juni 2012 - Van Breisach am Rhein naar Han--sur-Lesse : 425 km

Om 8 uur toetert de bakker de goed gevulde camperplaats wakker en dat mag want de verse broodjes smaken heerlijk en zijn stukken beter dan dat Italiaans brood dat we al weken beu waren. Verder valt er weinig te vertellen, enkele grote wegomleggingen en af en toe hevige regenbuien vanaf de Vogezen zorgen ervoor dat we ineens doorrijden tot in Han-sur-Lesse.

Dinsdag 5 juni 2012 - Van Han-sur-Lesse naar Lichtervelde : 240 km

Rest ons enkel nog een korte etappe naar huis waar we kort na de middag aankomen, de Eriba leegmaken en de wasmachine en grasmachine kunnen meteen aan hun werk beginnen.

In totaal hebben we tijdens deze reis 3.923 kilometer afgelegd met 22 overnachtingen op camperplaatsen en 10 op camping.

We hebben gebruik gemaakt van deze reisgidsen :

Groene Michelin Italië

Trotter, Toscane en Umbrië

Merian Live, Toscane ontdekken en beleven

Lannoo's reispocket, Toscane

aangevuld met info uit websites zoals Euroreizen.be en reisverslagen van andere camperaars.

Voor het zoeken van camperplaatsen gebruiken we zoals steeds deze sites

Campingcar Infos

Bordatlas

Campercontact.

Op de campings waar we verbleven maakten we gebruik van de kortingskaart voor het laagseizoen : Camping Card ACSI.