Langs de Duitse Vakwerkhuizenstrasse en de Bodensee naar Tirol en Venetië.

Vrijdag 27 augustus 2004 - Van Lichtervelde naar Florennes.- 190 km

Om 18 uur vertrekken we in een regenachtig weertje naar Florennes. We overnachten op de parking bij het sportcomplex samen met nog drie motorhomes. Hopelijk is het morgen beter weer want we willen onze vakantie hier graag beginnen met een fikse wandeltocht.

Zaterdag 28 augustus 2004 - Van Florennes naar Höheinöd.- 329 km

De ganse nacht heeft het geregend en om negen uur vertrekken we voor de "Marche des Ducs". Door het regenweer besluiten we om de 12 km te stappen in plaats van de 21 km. Gelukkig betert het een beetje zodat we droog, evenwel met modder aan schoenen en kuiten, terugkeren. Het koud buffet dat de plaatselijke wandelclub aanbied aan een democratische 4,50 € laat zich wel smaken. Na de middag rijden we verder via Luxemburg naar Höheinöd in de omgeving van Pirmasens en omstreeks 18:30 staan we op de parking van het voetbalterrein naast een Duitse camper. We verkennen nog het dorpje maar er is niets te zien of te doen.

Zondag 29 augustus 2004 - Van Höheinöd naar Edenkoben.- 74 km

Na een nacht met veel regen vertrekken we om 9 uur voor de 2O km van de Internationale Volkswandertag Höheinöd. Een prachtige tocht door het heuvelachtige en bosrijke landschap. Rotsen, kabbelende beekjes, fris groen en … af en toe piept de zon door het grijze wolkenpak. In de massa wandelaars zijn ook opvallend veel Amerikaanse militairen aanwezig, er zijn in deze regio nog steeds een aantal Amerikaanse kazernes. De zon wint vandaag de strijd en tegen de middag wordt het echt zonnig. We nemen na de aankomst een Duits middagmaal in de sporthal, dus met worsten en taarten erbij. Na een douche rijden we verder naar Edenkoben. Dit mooie stadje ligt aan de Weinstrasse die de laatste zondag van augustus over 63 km verkeersvrij is. Fietsers en voetgangers zijn hier de baas die dag. We kunnen de motorhome-standplaats niet bereiken en parkeren dan maar bij Aldi. Snel de fietsen eraf en even later rijden we mee in de massa op een happening die je alleen maar met De Gordel kan vergelijken. Naast het sportieve aspect staan hier ook overal standjes met spijs en drank. We fietsen nog 23 km maar het mooie weer slaat plots om zodat we in versneld tempo en doorweekt opnieuw bij onze Hymer komen. Na 18 uur mag het gewone verkeer opnieuw door en we verplaatsen ons dan naar de Wohnmobilstellplatz Kirchberg midden in het stadje.

Maandag 30 augustus 2004 - Van Edenkoben naar Bietigheim.- 123 km

We rijden via Speyer richting Heilbron. In Eppingen houden we even halt om eens rond te slenteren in het eerste stadje van de Duitse Vakwerkhuizenstrasse, en die gaan we nu in grote trekken volgen tot zijn eindpunt in Meersburg aan de Bodensee. We rijden verder naar het bekoorlijke Besigheim, veel mooie vakwerkhuizen en smalle straatjes. Uiteindelijk stranden we in het iets grotere Bietigheim ,een meevaller van formaat , natuurlijk het mooie vakwerk maar ook een gezellige en sfeervolle stad met veel winkels , terrasjes en een uitstekende standplaats voor motorhomes op amper een paar honderd meter van de Altstad. We overnachten hier met 5 wagens, vier Duitsers en enen Belg…

Dinsdag 31 augustus 2004 - Van Bietigheim naar Blaubeuren.- 116 km

In de voormiddag verkennen we nogmaals het mooie Bietigheim , hier moeten we toch wat foto’s van hebben.

In de namiddag maken we een fietstocht richting Heilbron langs de Neckar Radweg, in het begin vrij vlak maar voorbij het plaatsje Lauffen gaat het dwars door de wijngaarden plots op en af. Rond 17 uur zijn we terug, een douche, een sanitaire beurt voor de motorhome en we rijden verder langs Stuttgart naar de volgende plaats op de vakwerkstrasse , Blaubeuren in de omgeving van Ulm. En…het weer wordt steeds beter en de voorspellingen voor de volgende dagen zien er goed uit.

Woensdag 1 september 2004 - Van Blaubeuren naar Biberach.- 44 km

Na het ontbijt stappen we naar Blaubeuren. Het stadje is een echte meevaller, klein maar zeer mooi en het oude klooster domineert hier. Een groot complex in vakwerkstijl met veel groen en ruimte, een oase van rust. Het is ook marktdag zodat we onze voorraad kunnen aanvullen. In de kloostertuin is het een drukte van fietsers en we bemerken de bordjes van de Donau Radweg, meteen hebben we een gewijzigd namiddagprogramma. We fietsen tot in Ulm aan de Donau, na een ritje van 53 km. staan we opnieuw bij onze camper. Rond 18 uur rijden we naar Biberach. Duitsland is toch wel een motorhome land, de 10 plaatsen op de camperparking zijn reeds ingenomen en dus we blijven met 5 wagens op de aanpalende busparking overnachten.

Donderdag 2 september 2004 - Van Biberach naar Meersburg.- 77 km

Biberach is mooi , maar we hebben reeds beter gezien de vorige dagen en dus zijn we er snel doorheen. Dan maar verder rijden en na een ritje van 77 km staan we op de ruime motorhome parking van Meersburg aan de Bodensee. Het is hier blijkbaar nog hoogseizoen en het weer is ook steeds maar beter geworden op weg naar hier. Zo'n 26 graden in de namiddag , dat hebben we nog niet gehad. Te voet naar de Altstad , meteen ook het eindpunt van de Vakwerkhuizenstrasse. Het is een waardig sluitstuk voor deze route, veel prachtige huizen en met de druk bevaren Bodensee als achtergrond een schitterend geheel. Het krioelt hier van de fietsers, de fietsweg rond dit meer is blijkbaar heel erg in trek. We schaffen ons dus een kaart aan en morgen trekken we er op uit, met de fiets naar Zwitserland.

Vrijdag 3 september 2004 - Meersburg : fietstocht langs de Bodensee.

In de vroege morgen en in een stralende zon naar de bakker verse broodjes gaan halen voor een stevig ontbijt. Om tien uur vertrekken we langs de Bodensee-radweg van Meersburg richting Uberlingen. In Ludwigshafen zien we een mooi terrasje en meteen is het tijd voor de aperitief. Een uurtje later bereiken we Radolfzell waar we nabij het station een leuke pizzeria vinden met zicht op het meer, en de pizza’s op zijn Italiaans mogen er zijn. We fietsen nu langs het mooiste deel van het parcours naar het Zwitserse Stein am Rhein. Dit stadje is de verrassing van de dag, gewoon schitterend, op de markt en in de hoofdstraat zijn zowat alle gevels van de oude huizen beschilderd en vormen een kleurig geheel. Weeral kunnen we niet weerstaan aan de mooie terrasjes om te genieten van de pracht van Stein am Rhein ! We fietsen verder over de Rijn-brug, hier begint de Rijn eigenlijk gevoed door de Bodensee. Nu rijden we een dertigtal km. over Zwitserse wegen naar Konstanz waar we met de ferry terug naar Meersburg varen. Als slot nog de steile klim door de stad tot aan de standplaats voor de motorhomes. Na een fietstocht van 106 km zijn we terug en voor Claudine meteen een record, voor het eerst meer dan honderd kilometers gefietst.

Zaterdag 4 september 2004 - Van Meersburg naar Innsbruck.- 254 km

Om negen uur verlaten we Meersburg om via Lindau , Kempten en Fussen de Oostenrijkse grens te bereiken. Enorm druk weekendverkeer zorgt ervoor dat we niet snel vooruit komen in de omgeving van Reutte en de Fernpas. Rond 16 uur komen we aan in Innsbrück waar we op camping Kranebitten een plaatsje vinden.

Zondag 5 september 2004 - Internationale Wandeltocht Innsbruck.

De startplaats van de wandeltocht is naast de camping in een kazerne van het Oostenrijkse leger. Om 9:30 vertrekken we om de halbmarathon te stappen. Het eerste deel is de “bergstrecke” , een hoogteverschil van 200 meter brengt ons tot in de almen met een fraai uitzicht over het Inntal en de luchthaven van Innsbruck. De zon verdrijft al gauw de laatste nevelslierten en de bergtoppen komen uit de wolken tevoorschijn. Later sluiten we aan op de “talstrecke”, we stappen door de rustige wijken van de stad tot aan de oever van de Inn. We volgen de rivier en komen langs de achterzijde van het vliegveld, waar net twee vliegtuigen van Air Lauda de lucht ingaan, terug naar de kazerne.

In de late namiddag fietsen we langs het autovrije fietspad naar de binnenstad. Veel volk en overvolle terrassen…hier is het nog volop hoogseizoen. Het Goldenes Dach is nog steeds de meest gefotografeerde bezienswaardigheid van de stad. Na een korte stadswandeling fietsen we de 7 km terug naar de camping waar we in het restaurant gaan eten. het is er wel lekker maar de keuze is beperkt.

Maandag 6 september 2004 - Van Innsbruck naar Cavallino.- 385 km

Vandaag rijden we over de Brennerpas verder naar Venetië. De Brenner is vrij kalm maar vanaf Bolzano is er vertraagd verkeer voor zowat de rest van de dag. Nog twee wegvergissingen, onder meer in Treviso, drijven de dagafstand op naar 385 km.

We komen later dan verwacht aan op camping Scarpiland in Cavallino-Treporti op zo’n vijf km. van Punta Sabbioni. Het weer is hier nog echt zomers en we zitten tot laat in de avond buiten.

Dinsdag 7 september 2004 - Stadsbezoek Venetië

Met een dagticket trein en boot ( te koop op de camping voor 13,9 € ) vertrekken we voor een dagje Venetië. Eerst met de bus tot Punta Sabbionni en vandaar een half uurtje met de Vaporetto tot aan San Marco.Leuke stad om te bezoeken, te voet en met de boot die hier de functie vervult van een metro of stadsbus. Vermoeiend is het wel en pas om 21 uur arriveren we opnieuw bij onze Hymer. Veel gezien, prachtige stad maar heel duur ( Heineken + glaasje wijn kost op terrasje maar liefst 18 €). Gondola…Gondola….!!!

Woensdag 8 september 2004 - Fietstocht in de Venetiaanse lagune.

Na een dagje Venetië besluiten we om er eens een rustdag van te maken vandaag. Het is weeral warm van in de vroege morgen en de rust wordt verstoord door de luifel die niet meer wil uitdraaien. Met het nodige zweet wordt het probleem opgelost , hopelijk heeft dat ding geen zo’n kuren meer de volgende dagen. Pas na de siësta vertrekken we met de fiets via Punta Sabbione en Treporti langs de kronkelende wegen doorheen de lagune. De vele watervogels zorgen voor beweging en bijhorend lawaai terwijl Venetië steeds zichtbaar blijft aan de horizon. We besluiten de planning te wijzigen en hier morgen ook nog te blijven, het weer is fantastisch en we staan op een van de beste campings die we ooit aangedaan hebben.

Donderdag 9 september 2004 - Marktdag in Treporti en bezoek Jesolo.

Na een ontbijt in de zon fietsen we naar de wekelijkse markt in Treporti. Veel volk en er wordt hier vooral Duits gesproken want deze Italiaanse Adriatische kust leeft vooral van Duitse en Oostenrijkse toeristen. We doen enkele aankopen maar verrassend genoeg staat hier geen enkel kraam met olijven, en dat in Italië. Na de middag fietsen we naar de toeristische badplaats Jesolo aan de andere kant van het schiereiland. De “gelati” smaakt heerlijk en langs de jachthaven rijden we terug naar camping Scarpiland.

Vrijdag 10 september 2004 - Van Cavallino naar Schwaz (Tirol).- 364 km

We verlaten de Adriatische Zee en rijden door de Dolomieten terug naar Oostenrijk. Deze rit onder een wolkenloze blauwe hemel geeft ons een heel fraaie indruk van deze bergstreek. We rijden van Belluno via Cortina d’Ampezzo en Dobbiaco naar Brixen. Daar komen we via de Brenner opnieuw in Tirol waar we overnachten op de motorhome parking van Schwaz. Heel lekker gegeten in een restaurantje in de stad maar niet zo goed geslapen door het vele lawaai (benzinestation) in de omgeving van de parking.

Zaterdag 11 september 2004 - Van Schwaz naar Zell im Zillertal.- 33 km

Vandaag rijden we met de fiets naar de IVV wandeltocht in Strass. We stappen de 20 km maar het is hier een lastige bedoening , nogal wat klim(klauter) werk komt eraan te pas maar uiteindelijk toch wel een heel mooi parcours. In de late namiddag verplaatsen we ons naar camping Hofer in Zell im Zillertal. Er zijn maar enkele plaatsen meer vrij op deze drukbezochte camping, het feit dat het een campingcheque camping is zal daar zeker niet vreemd aan zijn. Later op de avond nog een typisch Oostenrijks onweer.

Zondag 12 september 2004 - Rustdag in Zell am Ziller.

We vertrekken met de fiets opnieuw naar de IVV wandel en fietsdag in Strass maar na een paar km vallen reeds de eerste regendruppels, de lucht wordt steeds donkerder en plots zijn de bergen zelfs verdwenen. We zijn in Tirol en Toon Hermans wist het jaren geleden ook al…kamperen in ’t Riool, de conference van Toon komt weer tot leven. Na een tiental km rechtsomkeer gemaakt, kleren drogen en tot in de late namiddag blijft het regenen en wij dus binnen, koffie en middagdutje. Na 16 uur  stopt de regen en klaart het eindelijk op. Plots veel volk buiten en wij te voet weg naar Zell. Aangezien het weer snel betert, stappen we meteen maar door langs het wandelpad naast de Ziller tot in het buurdorp Ramsau-Hippach.

Maandag 13 september 2004 - Van Zell naar Nördlingen.- 301 km

Mooi weer in de ochtend en we besluiten om de in het water gevallen fietstocht van gisteren te herdoen. Om kwart voor negen fietsen we reeds door het Zillertal. De zon is van de partij en de bergen zijn nog omsluierd door wolkenslierten. In Strass drinken we een koffie op het terras van Gasthof Post en vatten dan de terugweg aan. Voor de middag zijn we terug met 50 km op de teller. De motorhome wordt klaargemaakt en we verlaten Oostenrijk. We rijden langs München en Augsburg naar Nördlingen langs de Romantische Strasse. We installeren ons op de motorhome parking van de stad en gaan op verkenning in dit volledig ommuurde middeleeuwse stadje. Ze maken het ons makkelijk want er is een volledig uitgestippelde stadswandeling die de mooiste hoekjes laat zien.

Dinsdag 14 september 2004 - Nördlingen tot Bad Dürckheim.- 233 km

Bij de toeristische dienst is het plannetje met de fietsroutes in de Ries gratis en we trekken er meteen op uit richting Harburg waar ons gisteren in het voorbijrijden het gigantische kasteel was opgevallen. Het eerste deel van de route langs een riviertje is aangenaam fietsen. Harburg zelf is een oud stadje maar naast het kasteel is er niet zoveel te zien. We eten in een gasthof in het centrum en fietsen dan terug. De terugweg met nogal wat klimmetjes loopt volledig door eentonig landbouwgebied. Rond 15 uur vertrekken we naar Bad Dürckheim waar we aankomen rond 19 uur. Er is geen plaats meer bij de wijnboer waar we van plan waren om te staan maar bij camping Knaus is er nu ook een standplaats voor motorhomes ingericht. We staan op vertrouwd terrein en stappen naar de Dürckheimer Wurstmarkt. Minder druk dan de vorige keren dat we hier waren maar het Italiaanse vuurwerk is super, zoiets hebben we nog nooit gezien, twintig minuten ononderbroken spektakel. Tot in de vroege uurtjes blijven we in het wijndorp, onder andere bij wijnboeren Frey en Karel Neu. Een Pfalz-wijntje met een flammküche erbij !

Woensdag 15 september 2004 - Van Bad Dürckheim naar Ensch.- 205 km

Iets later opgestaan vandaag… Op camping Knaus brengen we een bezoekje aan Nicole en Karel die de voorbereiding aan het doen zijn voor de groep van Vakantiegenoegens die hier de volgende dag aankomt. We rijden verder naar de wandeltocht in Idar Oberstein maar we vinden het niet onmiddellijk,raken op de dool en rijden meteen door naar de Moezel waar we stoppen in Ensch op een mooie parking vlak bij het dorp en aan de oever van de rivier. We maken nog een wandeling naar het naburige dorpje.

Donderdag 16 september 2004 - Fietstocht naar Bernkastel.

Half acht en getoeter…de bakker is er reeds en dus zijn we vroeg wakker op deze mistige morgen.Een drietal uren later vertrekken we voor een fietstocht langs de Moselradweg naar Bernkastel. Het is hier nog echt topseizoen, veel volk en ook de vele motorhome-parkings staan goed vol. We gaan iets eten in de oude stad ( Saumagen is een van de specialiteiten van de Pfalz) en fietsen dan terug. In Piesport is het tijd voor de koffie en om 18 uur en met 95 km in de benen staan we terug in Ensch. Onze laatste avond , morgen de laatste etappe met overnachting in Lichtervelde….

Vrijdag 17 september 2004 - Van Ensch naar Lichtervelde.- 407 km

Terugreis via Trier , Echternach , Diekirch , Ettelbruck , Bastogne , Namur en Tournai. Na een rondrit van 21 dagen en 3.135 km zijn we terug thuis.