Fietsen op de Mont Ventoux en in de Provence.

Zaterdag 16 juni 2007 - Van Lichtervelde naar Nogent-s-Vernisson : 431 km.

We vertrekken voor de middag en met afwisselend hevige regenbuien, af en toe een donderslag en zonnige opklaringen rijden we via Arras, Senlis, la Franciliene rond Parijs naar Melun en Fontainebleau waar we de N7 richting zuiden nemen. Rond 19 uur houden we het voor bekeken en blijven overnachten op de camperplaats van Nogent-sur-Vernisson, rustig gelegen aan een meertje midden in een groene omgeving en toch vlakbij het dorp. Enkele jaren geleden hebben we hier ook al eens overnacht.

Zondag 17 juni 2007 - Van Nogent-s-Vernisson naar Donzère : 494 km.

We zetten de rit verder richting Provence langs Nevers en St Etienne, over de Col de la Republique naar de Rhonevallei. En het blijft regenen tot we uiteindelijk toch de zon te zien krijgen in de Drome Provencal. We stoppen vandaag in Donzère op een pleintje naast één van de poorten die naar het oude centrum leidt. We staan onder de platanen en zwerfwagens zijn welkom in Donzère, er is zelfs een sanizuil voor campers op deze parking. En je kan lekkere pizza bestellen aan een mobiele Pizzeria die blijkbaar elke avond op het plein staat.

maandag 18 juni 2007 - Van Donzère naar Villes-sur-Auzon : 80 km

In Orange gaan we ons bevoorraden in een supermarkt en rijden dan verder naar camping Les Verguettes in Villes-sur-Auzon. Daniel en Sylvia zijn hier gisteren reeds aangekomen. De volgende dagen staan in het teken van de klim naar de top van de Mont Ventoux, maar die blijft vandaag nog verstopt in de wolken. Tijdens de namiddag maken de ladies een wandeling in Villes terwijl Daniel en Johan de koersfietsen klaarmaken voor een oefenritje dat begint met 20 km klimmen in de Gorges de la Nesque en dan nog over de Col des Abeilles (996 meter) terug naar de camping. We zijn allebei gerust gesteld, het klimmen gaat vrij goed en dus moet de Ventoux er eerstdaags aan geloven.

Dinsdag 19 juni 2007 - Beklimming van de Mont Ventoux vanuit Bedoin

Schitterend weer met temperaturen van om en bij de 30°. Vanuit Bedoin fietsen we de 22 km lange klim naar de top van de reus van de Provence. Dit is de lastigste kant om de Ventoux te beklimmen en ook de klim die we kennen uit de Tour de France. Uiteindelijk bereik ik de top na 2 uur en 13 minuten zwoegen en zweten. Voor een GASTVERSLAG van deze onderneming heeft Daniel gezorgd en er zijn ook een aantal FOTO'S te bekijken. Lees eerst het verslag, dan begrijp je beter sommige foto's. We vieren dit natuurlijk met champagne en een etentje in een restaurant in het dorp.

Woensdag 20 juni 2007 - Gorges de la Nesque

Samen met Daniel en Sylvia naar de markt in Sault waar we onder meer wijnboer Bonnelie van Domaine Coulet Rouge uit Rousillon ontmoeten. Vroeger waren we al een paar keer op dit domein in Roussilon om wijn te kopen. Na de middag fietsen we alle vier de 20 kilometer lange klim van de Gorges de la Nesque. Heel mooi en na Gorges de Verdon de mooiste van de Provence. Claudine en Sylvia slagen er ook in om deze klus te klaren…dus vanavond weer champagne gevolgd door nogal wat glaasjes frisse roze Côte du Ventoux van Bonnelie.

Donderdag 21 juni 2007 - Bedoin

De gevolgen van de warme avond met iets te overvloedig van dat roze vocht laten zich voelen, niemand is echt fit vandaag en dus een rustige dag. Na de middag gaan we toch weer fietsen want Claudine wil ook naar Bedoin en een stukje Ventoux onder de wielen laten passeren…maar het is warm en toch lastig maar met een lichtere fiets en de nodige training komen we hier misschien nog wel eens terug.

Vrijdag 22 juni 2007 - Tweede beklimming van de Ventoux en het sleutelverhaal

De Mont Ventoux voor de tweede maal beklommen, deze keer vanuit Sault. Eerst over de pas van de Gorges de la Nesque naar Sault en vandaar de 26 km lange beklimming van de Mont Ventoux. Deze klim is veel minder steil dan vanaf Bedoin maar wel enkele kilometers langer en de laatste 6 van aan Le Chalet Reynard tot aan de top blijven dezelfde. In totaal hebben we 91 km op de teller vandaag. Paniek evenwel in de afdaling naar Bedoin wanneer Daniel plots merkt dat de autosleutels van onze volgwagen in zijn zak zitten. Dus staan onze 2 begeleidsters daar nog boven en kunnen wij ook niet verder want we kunnen niet binnen in onze kampeerwagens. Daniel dan maar liftend voor de derde keer naar de top terwijl ik in het bos op de flanken van de Ventoux achterblijf met 2 koersfietsen.

Zaterdag 23 juni 2007 - Van Villes-s-Auzon naar L'Isle sur la Sorgue: 32 km.

We nemen afscheid van Daniel en Sylvia en rijden verder zuidwaarts. In Pernes-les-Fontaines merken we dat er markt is en aangezien we graag nog wat fruit willen kopen keren we terug naar een parking aan de rand van het plaatsje. Een kleine leuke markt met de typische geuren en kleuren van de Provence… olijven, tapenades, kruiden en veel fruit. We gaan voor het weekend naar een France Passion plaats, Domaine de la Gasqui. Het is een mooie plaats om te verblijven. We staan naast de wijngaard bij het mooie provencaals wijnhuis, de zon schittert aan de blauwe hemel en de krekels maken een kabaal van jewelste. Dit is hier echt de Provence, zalig ! Het stadje met vele oude huizen en de draaiende watermolens op de vertakkingen van de Sorgue heeft een speciale aangename sfeer.

Zondag 24 juni 2007 - Fietstocht langs canal de Carpentras

Vandaag is het marktdag in L’Isle sur la Sorgue, één van de grootste markten in de Provence. Voor ons net iets te groot en te druk. En het is met 32 graden geen weer om echt veel uit te voeren. Dus vertrekken we pas na een lange siësta met de fiets langs het canal de Carpentras naar Fontaine-de-Vaucluse. Dit dorpje ligt in een diep gesloten dal en hier komt uit een van de diepe kloven de Sorgue aan de oppervlakte. Het is hier nogal druk, ook al omdat er een kajak wedstrijd voor de jeugd net afgelopen is als wij er aankomen

maandag 25 juni 2007 - Van L'Isle sr la Sorgue naar Saintes Maries de la Mer : 111 km

Na het weekend op de boerderij rijden we verder naar de Camargue. In Saintes Maries de la Mer installeren we ons op de Aire de Camping Car bij het centrum en na de middag fietsen we een door de toeristische dienst uitgestippelde route van 23 km in en rond de grootste plaats in de Camargue. De afstand is voor ons een beetje te kort en we maken zelf nog een paar extra lussen waar het kan en komen zo bij vijvers in de delta van de Rhône waar duizenden roze flamingo’s in leven. Een mooi schouwspel om deze grote vogels een poosje te zo dichtbij te kunnen bekijken.

Dinsdag 26 juni 2007 - Fietstocht door de Camargue

Te voet naar het stadje, een bedevaartsoord van de zigeuners en aangezien wij volgens sommigen ook zwervers zijn gaan we maar een kaarsje branden in de duistere kerk waar de Zwarte Sara wordt vereerd. Tijdens de namiddag fietsen we heen en terug over de heel bijzondere Digue à la Mer die de scheiding vormt tussen de Rhondelta en de Middellandse Zee. Veel zeevogels leven hier in alle rust in het park van de Camargue. Voor deze fietstocht is een VTT of VTC absoluut noodzakelijk want het is op sommige plaatsen echt cyclocrossen. De strakke wind die hier over de strandmeren blaast en een temperatuur van ronde de 30 ° maakt het nog extra lastig wanneer we terugrijden.

Woensdag 27 juni 2007 - Van Stes Maries de la Mer naar Mas Senebier : 15 km

Eigenlijk blijven we in Saintes Maries maar door de uitgestrektheid van het gebied gaan we naar de Mas Senebier, een boerderij op 15 km van het centrum. Op deze France Passion plaats voor kampeerauto's worden we hartelijk ontvangen en meteen uitgenodigd voor een kennismaking met hun Vin de sables en muscadet. Dat slaan we nooit af! De Mas Senebier heeft niet alleen wijngaarden maar ook rijstvelden en er worden stieren gefokt. Deze streek aan de Petit Rhône is vooral gekenmerkt door de uitgestrekte rijstvelden. Tijdens een fietstocht ontdekken we ook de grote domeinen van de Vin de Sables en de plaatsen waar de zwarte Camargue stieren worden gefokt. En ook het typische witte Camargue paard is hier overal te zien.

Donderdag 28 juni 2007 - Van Mas Senebier naar Théziers : 60 km

We rijden het departement de Gard binnen en kiezen er voor om opnieuw bij een wijnboer te gaan staan. In Théziers vinden we in het centrum van het dorp een plaats op Domaine Gilphine en van hieruit fietsen we naar de Pont du Gard. Later op de avond gaan we de wijn proeven en krijgen we er van de patron nog een portie abrikozen van uit zijn eigen boomgaard er bovenop.

Vrijdag 29 juni 2007 - Van Théziers naar Gaujac : 65 km

We trekken verder de Gard in, meer bepaald naar camping Domaine de Gaujac nabij Anduze. Het blijft prachtig weer en we besluiten om het eens enkele dagen rustig aan te doen en te genieten van de zon en de schitterende accommodatie van deze camping. Echt lang zitten niksen is echter niet aan ons besteed en de fietsen worden van de Hymer gehaald en we rijden naar Anduze. Niet ver maar tot onze grote verrassing wel 6 km bergop om dan op korte tijd naar beneden te duiken. Om terug te rijden vinden we na een studie op het plan een kleine weg gedeeltelijk langs de Gardon. De afstand is net hetzelfde maar deze weg is veel rustiger en ook vlakker.

Zaterdag 30 juni 2007 - Bezoek aan de Bambouseraie

Vandaag fietsen we van in de voormiddag opnieuw via Anduze naar La Bambouseraie. Iets unieks, een mooi aangelegd park met meer dan 60 verschillende bamboesoorten en een groot aantal bomen en struiken uit alle continenten. Voor een bezoek mag je op 2 uur rekenen. Voor het weer te warm wordt zijn we terug op de camping en houden ons onder de luifel en bomen met iets fris binnen bereik. Het is hier weer boven de 30 ° vandaag.

Zondag 1 juli 2007 - Regendag = Rustdag

Het weerbericht ziet er voor het eerst niet zo goed uit, mogelijk hevige onweders met bakken regen maar toch temperaturen tot 25 graden. De vooruitzichten noordwaarts zijn bijna overal slecht maar voor morgen ziet het er hier weer goed. Dus vandaag zal het een rustdag worden en meteen tijd om het reisverslag eens bij te werken. Uiteindelijk trekt het onweer hier zonder veel regen of wind voorbij en kunnen we in de vooravond toch nog een wandeling maken in de omgeving.

maandag 2 juli 2007 - Fietstocht door de wijngaarden van de Gard

Zoals voorspeld is het opnieuw mooi weer vandaag en dus gaan we nog eens een grote fietstocht maken door de uitgestrekte wijngaarden en zonnebloemvelden van de Gard. Eigenlijk kan je hier in de relatief vlakke streek ten zuiden van Ales makkelijk zelf een tocht uitstippelen langs die kleine departementale en gemeentelijke wegen, de dorpen liggen niet ver uit elkaar en alles is perfect bewegwijzerd. Na een ommetje via het toeristische centrum van Anduze bereiken we na 56 km opnieuw de camping in Gaujac.

Dinsdag 3 juli 2007 - Van Gaujac naar St Pourçain sur Sioule : 369 km

Het eerste deel van de terugreis wordt aangevat. Dwars door de zonnige Cevennen rijden we langs Mende naar de A75 die ons door het Centraal Massief naar Clermont-Ferrand brengt, en meteen ook naar de regen. Voor het eerst na twee weken wordt de lange broek opnieuw uit de kast gehaald. Na aankomst maken we tussen twee buien door nog een kleine wandeling in Saint Pourçain sur Sioule. De nieuwe motorhomeparking is mooi gelegen bij het sportcentrum aan de oever van de Sioule. Er staan vanavond 19 campers. Parkeren is gratis en voor gebruik van de servicezuil betaal je 2 €.

Woensdag 4 juli 2007 - Van St Pourçain sur Sioule naar Beaunay : 378 km

Door soms wel erg hevige stortbuien en weeral met bijzonder veel wind rijden we naar onze vertrouwde stek bij Michel en Béatrice Jacquesson in Beaunay. Een schitterende camperplaats bij deze champagneboer op het Domaine Bel Air. We komen hier altijd graag eens langs, ook al om een bepaalde voorraad op peil te houden. Meteen wil dit ook zeggen dat we morgen aan het einde van deze reis zijn.

Donderdag 5 juli 2007 - Van Beaunay naar Lichtervelde : 320 km

Met veel donkere wolken en regenbuien vatten we de laatste etappe aan. Klassieke weg via Reims, Maubeuge, Mons, Tournai en Kortrijk terug naar Lichtervelde. Tijdens deze reis legden we 2.355 km af en bleven we 19 keer overnachten, 9 nachten op een camping en 10 op motorhome plaatsen. En 5 van die 10 keer stonden we bij een France Passion wijnboer.