Diekirch, de Moezel en de Wurstmarkt in Bad Durckheim

zaterdag 13 september 2014 - Van Lichtervelde naar Diekirch: 321 km
2 overnachtingen op Camping de la Sre

We zijn afgesproken met Daniel en Sylvia om het weekend door te brengen in Diekirch. Rond de middag komen we aan en installeren ons op n van de negen camperplaatsen voor de ingang van Camping de la Sre. Even later arriveren onze vrienden ook en nadat ze hun plaats op de camping hebben ingenomen trekken we er met de fiets op uit en rijden langs de Sre naar Ettelbruck en nog even verder in de richting van Mersch. En de avond brengen we door in een restaurant in het centrum waar we ons tegoed doen aan het Menu van de Chef.

zondag 14 september 2014 :Vandaag fietsen we de andere richting uit van de route langs de Sre. We maken er een daguitstap van, dus ook met de nodige rustpauzes. Na een aperitiefje in Dillingen steken we in Bollendorf de rivier over en rijden langs de Duitse kant naar Echternach. Na een lichte maaltijd in een bistro op de Markt kunnen we er weer tegen en vatten de terugweg aan. Onderweg nog een terrasje aan de brug in Wallendorf en na 58 km zijn we terug op de camping. s Avonds gaan we nog een glaasje drinken in en op de nieuwe caravan van Daniel en Sylvia.

maandag 15 september 2014 - Van Diekirch naar Longuich : 79 km

We nemen afscheid, de vrienden trekken naar Monschau en wij rijden naar het dal van de Moezel en vinden een plaats op wijndomein Feiten in Longuich. Mooi weer en dus fietsen we vandaag langs de Mosel Radweg van Longuich via Mehring en Trittenheim tot in Neumagen waar je een replica van een Romeins wijnschip kan bekijken. Blijkbaar kan je er op sommige dagen ook mee meevaren.

dinsdag 16 september 2014 - Van Longuich naar Bad Durckheim : 153 km

We rijden naar het grootste wijnfeest ter wereld en dat is nog steeds in Bad Durckheim aan de Deutsche Weinstrasse. Op de Wurstmarkt is het met dit zomers weertje al druk van in de namiddag en we belanden al vrij vroeg in het wijndorp waar we aan tafel zitten met een gepensioneerde wijnboer. Hij leert ons dat je best Riesling Kabinet drinkt en we eten een typisch Pfalzer specialiteit, saumagen met kastanjes en riesling sauerkraut, heerlijk! De avond wordt afgesloten met een spetterend vuurwerk dat we nergens beter kunnen zien dan van op de camperplaats, met dank aan de bewaker voor deze tip. In een tijdspanne van 15 minuten worden er nogal wat vuurpijlen afgeschoten, prachtig. Meteen het einde van deel 1 van de Wurstmarkt, ze gaan nu een paar dagen rusten en vliegen er dan weer in. Zoals onze tafelgenoot al zei, feestvarkens zijn het hier!

woensdag 17september 2014 - Van Bad Durckheim naar Kobern : 149 km
2 overnachtingen op Reisemobilstelplatz Kobern

We rijden terug naar de Moezel omdat we nog eens het stuk tussen Cochem en de monding willen doen. Vanuit Kobern fietsen langs de terrassen Mosel, de borden zagen we al langs de snelweg en het wordt snel duidelijk wat ze bedoelen. Wijn verbouwen is hier werk voor acrobaten want wellicht zijn de hellingen nergens steiler dan in deze regio en wijndorpen zoals Willingen zijn verrassend mooi. We fietsen langs de Moezel tot bij het Deutsche Eck in Koblenz waar de Moezel in de Rijn verdwijnt. We volgen nog een stukje de Rijn tot bij het slot Stolzenfels.

donderdag 18 september 2014 :We gaan eens op stap in Kobern, een wijndorp met enkele fraaie vakwerkhuizen en een gezellig marktplein. En na de middag zijn we opnieuw weg langs met de fiets, heen en terug naar Treis-Karden. Op de terugweg krijgen we echter een onverwacht onweer over ons heen en na 52 km staan we kletsnat opnieuw bij de Hymer. Het blijft gans de avond regenen met af en toe een donderslag.

vrijdag 19 september 2014 - Van Kobern naar Ernst : 42 km
2 overnachtingen op Wohnmobilstelplatz im Weinberg

We rijden verder en vinden nog een vrij plaatsje op de camperplaats Im Weinberg in Ernst. Na de middag trekken we eens de wandelschoenen aan en stappen door de wijngaarden van Ernst tot in het drukke Cochem. Massas toeristen zijn hier op deze vrijdag, volle terrassen en straatmuzikanten. We wandelen terug langs de Moezel en dat bij zomerse temperaturen van 27. s Avonds heel lekker gaan eten in het restaurant bij de camperplaats. Ondertussen zien we de vele kleine tractoren die de geplukte druiven aanvoeren bij wijngoed Moselland.

zaterdag 20 september 2014 :Deze voormiddag eens de druivenpluk van dichtbij gezien, op de wijngaard naast de camperplaats worden de druiven geplukt met een indrukwekkende machine. Opnieuw een fietstocht langs de Mosel Radweg: Ernst-Cochem-Beilstein-Senheim-Ellenz-Ernst. Goed voor 37 km en in zowat elk dorp was er wel een wijnfeest of rommelmarkt maar na ons bezoek aan Bad Durckheim stellen deze maar weinig voor. s Avonds een serieus onweer met heel veel water.

zondag 21 september 2014 - Van Ernst naar Lichtervelde : 414 km

Mottige ochtend met veel grijs en we besluiten dan ook maar om een dagje eerder dan voorzien terug naar huis te rijden.

In totaal hebben we tijdens deze reis 1157 kilometer afgelegd met 8 overnachtingen op camperplaatsen in Luxemburg en Duitsland.