Overwinteren aan de Costa Blanca en de Costa Calida.

Geen uitgebreid verslag van onze overwintering in Spanje maar wel een overzicht van de route die we gevolgd hebben en de plaatsen waar we verbleven hebben. In veel daarvan hebben we in het verleden ook al voor korte of langere tijd verbleven, waar we het goed vinden gaan we terug maar er zit af en toe ook wel een nieuwe plaats tussen.

De heenreis rijden we door een druilerig nat Frankrijk via Rouen-Tours-Bordeaux-Mont de Marsan en zo naar de Pyreneeën. Door de tunnel van de Somport komen we in Spanje en meteen is ook de zon van de partij.

Vrijdag 10 november 2017 - Lichtervelde ==> St André-de-l'Eure : 383 km

Overnachting op Aire Municipale - gratis - servicestation - centrum op 500 meter

Zaterdag 11 november 2017 - St André-de-l'Eure ==> Roullet St Estephe : 439 km

Overnachting Aire Communale Les Glamots - gratis - serviceplaats - langs N10 , centrum op wandelafstand

Zondag 12 november 2017 - Roullet St Estephe ==> Sabiñanigo : 424 km

Overnachting op Parking Pirenarium - 4 €/nacht met servicepunt en elektriciteit - centrum 1500 m - bakker, winkels en restaurant in omgeving

Maandag 13 november 2017 - Van Sabiñanigo naar Peñiscola : 379 km
Verblijf van 4 dagen op Stop & Go La Volta

Via Huesca, Lleida, Salou en de Ebro-delta komen we in Benicarlo. Helaas zijn de 7 plekjes op de camperplaats bezet en dus rijden we naar Peñiscola. De volgende dagen maken we wandelingen naar de oude stad, naar de wekelijkse markt op woensdag in Benicarlo en op donderdag een fietstocht langs de Costa Azahar naar het stemmige Vinaros en verder tot Els Ametiers. Onderweg gaan we een dagmenu eten in El Garrofer, een typisch Spaans restaurant waar amper toeristen komen.

Vrijdag 17 november 2017 - Van Peñiscola naar Alcossebre: 33 km
Verblijf van 3 dagen op Las Moreras Camper Park

We verblijven op het pas geopende Las Moreras Camper Park, mooi aangelegd en dicht bij het dorp en de zee. Een fietstocht langs de kustweg naar Capi Corp, Torrenostra en Torreblanca, 27 km. Op zondag maken we de wandeling naar de vuurtoren, gaan eten en daarna nog een late namiddagwandeling.

Maandag 20 november 2017 - Van Alcossebre naar Daimus (Gandia): 210 km
Verblijf van 11 dagen op Dunes Area Camper

We zijn hier ondertussen al een aantal keer geweest en kennen al behoorlijk de omgeving. Van hieruit kan je mooie wandelingen maken langs de kust en door de sinaasappelplantages tot in Gandia. We maken ook talrijke fietstochten, bijvoorbeeld via Gandia naar Tavernes de la Valldigna of de andere kant uit over een oude spoorwegbedding naar Oliva en zo verder langs de kust naar Denia.

Vrijdag 1 december 2017 - Van Daimus naar Calpe : 57 km
Verblijf van 20 dagen op Paraiso Camper Area

Calpe is ook een van die plaatsen waar we graag komen, de prachtige dijk nodigt uit om te stappen, winkels, restaurants en leuke cafeetjes, het is er allemaal. Enkel het weer valt deze keer toch een beetje tegen, af en toe dagen met behoorlijk veel wind, wel veel zon maar temperatuur blijft steken op 15°. Slechts één uitstap gedaan met de lijnbus naar Javea.

Woensdag 21 december 2017 - Van Calpe naar Altea : 16 km
Verblijf van 18 dagen op San Antonio Camper Park

We brengen hier de eindejaar periode door samen met onze vrienden Dirk en Maryline. Samen veel op stap en natuurlijk af en toe ook een hapje en een drankje op een of ander zonnig terras. Na Nieuwjaar genieten we van echte lentedagen met temperaturen boven de 20°. Veel wandelingen gemaakt, o.a. naar Benidorm en paar fietstochten in het bergachtige hinterland.

Maandag 8 januari 2018 - Van Altea naar Santa Pola: 76 km
Verblijf van 45 dagen op Camping Bahia Santa Pola

Net zoals twee winters geleden brengen we ook nu weer een langere periode door in Santa Pola. Deze kuststad en het vrij vlakke hinterland tussen Alicante, Elche en Guardamar del Segura bevalt ons nog steeds. Mooie wandelpromenades langs de stranden of de paden in de ruwe Sierra de Santa Pola, een drukke vissershaven waar je dagelijks van nabij de boten ziet binnenvaren en met de fiets kan je langs de rustige kustweg tot in Los Arenales del Sol en L’Altet rijden, of het binnenland in richting Elche.

donderdag 22 februari 2018 - Van Santa Pola naar San Javier: 62 km
Verblijf van 7 dagen op Camper Park La Ribera

In Santiago de la Ribera, deel van San Javier, is onlangs een nieuwe camperplaats geopend voor maar liefst 200 campers en daar gaan we eens naartoe. Mooie plaats en ook Santiago is best leuk met enkele cafés en restaurantjes op de dijk. Goede fietsmogelijkheden ook zoals naar de salines van San Pedro del Pinatar en verderop naar Torre de la Harradada en Mil Palmeres of de andere kant uit langs de Mar Menor tot in Los Nietos.

donderdag 1 maart 2018 - Van San Javier naar Zeneta - Murcia : 38 km
Verblijf van 3 dagen op Camper Park Cassablanca

De camperplaats op zich is goed maar valt tegen qua ligging, drukke wegen rondom en te voet kom je meteen in een industrieterrein terecht. Met de fiets bereik je via Alquerias na 3 km het fietspad Murcia-Orihuela langs de Rio Segura. Op vrijdag gaan met de bus naar Murcia, de halte is voor de camperplaats. Het is een drukke stad met een mooie kathedraal en veel statige oude paleizen, kloosters en kerken.

Zondag 4 maart 2018 - Van Murcia terug naar San Javier: 34 km
Verblijf van 7 dagen op Camper Park La Ribera

Slecht weer voorspeld in de provincies Almeria en Malaga terwijl het in Murcia behoorlijk blijft en we besluiten om niet verder zuidwaarts te rijden maar stilaan de terugreis aan te vatten. We keren nog voor een week terug naar Santiago de la Ribera waar we toch ook af en toe een bui krijgen en er een koele wind moeten bij nemen. Maar we kunnen toch dagelijks fietsen of wandelen. Ook eens met de ferry naar La Manga en dan met de fiets rond de Mar Menor terug, maar wat een slecht en gevaarlijk fietspad op het schiereiland. Nooit meer!

Zondag 11 maart 2018 - Van San Javier naar Santa Pola : 57 km
2 dagen langs de Avinguda Vincente Blasca Ibanez aan de Gran Playa

Voor we aan de terugreis beginnen blijven we toch eerst nog een paar dagen in Santa Pola staan. Het voordeel als je de stad kent is dat je ook de plaatsen weet zijn waar je met de camper kan parkeren en blijven overnachten. We genieten nog eens van de traditionele zondagse Spaanse drukte op de terrassen aan de haven en gaan eten in ons favoriete restaurant Casa Juan. De maandag eerst een voorraad sinaasappelen kopen op de markt en daarna maken we nog een fietstocht van 55 km.

De terugreis rijden we door Catalonië en het Centaal Massief: Alicante - Valencia - MONCOFA - Tarragona - Vic - PLATJA D'ARO - Perpignan - Beziers - Millau - SEVERAC LE CHATEAU - Clermont Ferrand - ST POURCAIN SUR SIOULE - Nevers - BRIARE - Paris - Lille

Dinsdag 13 maart 2018 - Santa Pola ==> Moncofa : 246 km

Overnachting op Parking Autocaravanas Calle Guipuzkoa - gratis met service - 40 plaatsen

Woensdag 14 maart 2018 - Moncofa ==> Platja d'Aro : 489 km

Overnachting op parking in Calle Roma - gratis met service - gedoogzone tijdens wintermaanden

Donderdag 15 maart 2018 - Platja d'Aro ==> Sévérac-le-Chateau : 410 km

Overnachting op Aire de Bellas - Privé domein met service - dicht bij afrit langs A 75 - hellend terrein

Vrijdag 16 maart 2018 - Sévérac-le-Chateau ==> Saint Pourçain-sur-Sioule : 269 km

Overnachting op Aire de la Moutte - gratis - gebruik sanistation 4 € - centrum op 800 meter

Zaterdag 17 maart 2018 - Saint Pourçain-sur-Sioule ==> Briare : 180 km

Overnachting Aire de Pont-Canal - gratis - sanizuil - op 300 meter van Pont Canal over de Loire - centrum op wandelafstand

Zondag 18 maart 2018 - Briare ==> Lichtervelde : 471 km

In totaal hebben we 4273 kilometer afgelegd met 121 overnachtingen.

Voor meer informatie over de bezochte camperplaatsen, KLIK HIER.