Onze zwerfwagen, een HYMER B-DL 588

Als je langere periodes in de camper wil wonen, veranderen de eisen ook. Zo wilden we graag het amper gebruikte hefbed laten verwijderen uit de Exsis maar dat was niet zo eenvoudig en een te hoge kost. In oktober 2016 hadden we het daarover bij Campirama tijdens de presentatie van de nieuwe Hymer B-klasse DynamicLine. En we krijgen mooie voorwaarden als we de Exsis inruilen voor een nieuwe BDL. In februari hakken we de knoop door en bestellen het model dat meest aan onze verwachtingen beantwoord, de B-DL 588. We laten hem zoveel mogelijk naar onze wensen bouwen, dus zonder hefbed en luifel maar met voor ons belangrijke opties zoals een TEC Tower, Ecotech stofbekleding en een elektrisch rolluik vooraan.

De LPG installatie, het fietsrek in de garage, de omvormer en het radio-navigatiesysteem worden getransfereerd naar de nieuwe camper die eind mei wordt afgeleverd. Het basisvoertuig is een Fiat Ducato 2.3 met 150 pk, de wagen is 7 meter lang en dankzij de moderne hightechopbouw met GFK lichtgewicht vloer, GFK dakbekleding, aluminium zijwanden en raamframes beschikken we over 410 kilo laadvermogen.

Hymer B-Klasse DynamicLine 588

Een optimaal comfort met een extreem laag gewicht: dat was het uitgangspunt voor de ontwikkeling van de Hymermobil B-Klasse DynamicLine. Het resultaat: een nieuwe Hymer-generatie die rijklaar aanzienlijk minder dan 3,5 ton weegt. Ondanks het beperkte gewicht moet u geen enkele cruciale eigenschap van een topcamper opgeven: flexibiliteit, comfort, design, perfectie en kwaliteit. De B-Klasse DynamicLine bekoort dankzij het volkomen nieuwe meubelconcept en een kenmerkend design.



onze camper geschiedenis

2004 - 2007 : Hymer B-564 Classic

Na jaren kamperen met tent, plooicaravan en caravans werd de droom om ooit met een zwerfwagen te reizen in 2004 eindelijk waar. Na enkele maanden zoeken en bezoeken, en een weekje uit met een gehuurde semi-integraal van Vilamobil, hebben we gekozen voor een tweedehands integraal model van het Duitse merk Hymer. Het is een wagen van 1996 gebouwd op een chassis van Fiat Ducato met een 2.5 Turbo Diesel Intercooler motor en 91.000 km. op de teller. We reden er 43.500 km mee en sliepen 254 nachten in onze eerste Hymer.


2007 - 2010 : Hymer 564 B-Klasse

We ruilen de eerste Hymer in voor een recenter type met wat meer opties, op 15 maart 2007 gaan we de wagen afhalen. Een kort overzicht van de uitrusting van de deze wagen die gebouwd is op een Fiat Ducato 2.8 JTD van bouwjaar 2003. De opbouw staat op een ALKO-chassis met dubbele bodem. Dit zorgt meteen voor heel wat extra bergruimte en zowel de 120 liter verswatertank als de afvalwatertank zitten goed beschermd in deze ruimte. Het interieur is ruim en luchtig door de L-zithoek die kan uitgebreid worden met de draaibare pilootstoelen. We beschikken nu ook over een gasoven, een zonnepaneel, een aparte douchecel en een uitschuifbaar moto/fietsrek dat is weggewerkt in de achterbumper. We reden ermee tot in november 2010, legden er ongeveer 40.000 km mee af en sliepen 292 nachten in deze camper.

grondplan van de Hymer B 564


2011 - 2012 : Hymer Eriba Car 613 GT

In 2011 reizen we met een nieuwe zwerfauto! De Eriba CAR 613 GT (identiek aan Hymer Tramp 614 SL), een semi-integraal met een ruime garage uit de Hymer familie. Standaard heeft deze stockwagen zo veel te bieden dat er niet veel opties meer nodig zijn. We laten wel een zonnepaneel, een omvormer, een achteruitrijdcamera en 2 LPG flessen met buitenvulling plaatsen. De opbouw staat op een Fiat Ducato Multijet 3.0 met 160 PK onder de motorkap. De wagen is 7,23 meter lang en heeft een zilvergrijs koetswerk. Na 7 jaar met een integraal gereden te hebben konden we nooit wennen aan dit model en we besloten dan ook om te verkopen. We reden er in 2 jaar 25.000 km mee, goed voor 182 overnachtingen.

indeling van de Eriba Car 613 GT


2013 - 2017 : HYMER EXSIS-I 614

Na een onderbreking hervatten we het camperleven vroeger dan gepland en bestellen in juli een Hymer EXSIS-i 614 bij Campirama. In september werd de camper afgeleverd. De opbouw staat op Fiat Ducato Multijet 2.3, de 150 PK versie. De wagen is 6,75 meter lang, 2,22 breed en de MTM blijft net onder de 3 ton, we hebben 515 kilo laadvermogen. Naast de uitgebreide uitrusting met onder andere volledige LED verlichting, pilootstoelen en een TEC Tower laten we nog een zonnepaneel van 130 Watt, 2 lichtgewicht LPG flessen met buitenvulling, een achteruitrijdcamera en een uitneembaar fietsrek in de garage monteren. We reden er 42.000 km mee en sliepen 445 nachten in de Exsis.


terug naar boven